علائم خرابی یا گرفتگی فیلتر بنزین

همه عاشق یک ماشین خوب هستند که به آرامی استارت می خورد و کار می کند. اما اگر روزی متوجه شدید که خودروی شما با روشن شدن چراغ چک موتور یا روشن شدن موتور آن به درستی کار نمی کند، چه؟ به احتمال زیاد فیلتر بنزین بد یا گرفته دارید.

علائم خرابی یا گرفتگی فیلتر بنزین چیست؟

رایج ترین علائمی که نشان می دهد نیاز به فیلتر بنزین جدید دارید شامل مشکلات راه اندازی، چراغ چک موتور یا کاهش عملکرد است. همچنین ممکن است هنگام شتاب گیری متوجه توقف یا خاموش شدن موتور خودرو شوید.
در این راهنما هر یک از این علائم را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.
اما ابتدا نحوه عملکرد فیلتر بنزین را توضیح خواهیم داد تا به شما در درک دلیل تعویض فیلتر بنزین کمک کنیم.

فیلتر بنزین چگونه کار می کند؟

سوخت ابتدا در باک بنزین خودرو است و از طریق پمپ به خطوط سوخت پمپ می شود. بسته به طراحی سیستم شما، فیلتر بنزین در جایی در این میان قرار می گیرد. هدف فیلتر بنزین این است که زباله های مضر را قبل از اینکه باعث خرابی بقیه سیستم شود، از بین ببرد.
پس از فیلتر شدن، سوخت به انژکتورها فرستاده می شود. اینها مقدار اندازه گیری شده سوخت را در محفظه های احتراق هر سیلندر پراکنده می کنند.
پس از رسیدن، با اکسیژن مخلوط شده و سپس مشتعل می شود. این باعث می شود که پیستون ها به سمت بالا و پایین حرکت کنند و در نتیجه به موتور نیرو می دهد.
دو نوع اصلی فیلتر سوخت وجود دارد، نوع چرخشی و نوع کارتریجی. فیلترهای سوخت چرخشی در یک محفظه فلزی قرار می گیرند و به سادگی در جای خود پیچ می شوند. فیلترهای سوخت کارتریج در یک محفظه ثابت و محافظ قرار می گیرند و فقط خود کارتریج تعویض می شود.
یک قانون کلی این است که فیلتر بنزین خود را هر 2 سال یا 30000 مایل تعویض کنید. با این حال، شما به احتمال زیاد می توانید این مسافت را تا 60000 مایل یا بیشتر در یک وسیله نقلیه جدیدتر افزایش دهید.
صرف نظر از این، بهترین شرط شما این است که مکانیک تست فشار را با هر تعویض روغن انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که سوخت کافی می‌تواند از آن عبور کند. هر خودرو دارای محدوده PSI خاصی است، بنابراین حتماً به دفترچه راهنمای مدل خود مراجعه کنید.
اکنون که اصول عملکرد فیلتر بنزین را درک کرده اید، به علائمی که نشان می دهد زمان تعویض آن فرا رسیده است نگاهی بیاندازیم.

نشانه هایی که نیاز به فیلتر سوخت جدید دارید.

ماشین شما در روشن شدن مشکل دارد.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است موتور در چرخش مشکل داشته باشد، مانند خرابی شمع، باتری خالی یا مشکل در دینام.
با این حال، همچنین می تواند به معنای جریان ناکافی سوخت به محفظه های احتراق باشد.
تست فشاری که PSI پایین را نشان می‌دهد، نشان می‌دهد که آیا چیزی در سیستم سوخت شما وجود دارد، مانند پمپ بنزین معیوب، انژکتور مسدود شده یا فیلتر سوخت بد. اگرچه روشن نشدن موتور به احتمال زیاد اولین علامت گرفتگی فیلتر سوخت نخواهد بود. حتما بررسی کنید که آیا با هر یک از علائم زیر مطابقت دارد یا خیر.
اگر چنین است، می توانید خود را خوش شانس بدانید زیرا سایر دلایل روشن نشدن موتور شما بسیار پرهزینه تر است.

چراغ چک موتور روشن می شود.

اگر شما هم مانند اکثر صاحبان خودرو هستید، احتمالاً با چراغ «چک موتور» رابطه عشق و نفرت دارید. مطمئناً، احتمالاً به این معنی است که صورتحساب تعمیر نزدیک است، اما همچنین تضمین می کند که اوضاع تا حدی بدتر نمی شود که آسیب قابل توجهی رخ دهد.

چراغ چک موتور به دلایل بی پایانی روشن می شود. خوشبختانه، بسیاری از خودروهای جدیدتر دارای سنسورهای فشار داخلی هستند که در صورت بروز مشکل در سیستم سوخت، کد خاصی را ارائه می دهند.
برای تشخیص مشکل، چندین گزینه در دسترس دارید.
اولین مورد این است که خودتان یک اسکنر OBD2 خریداری کنید و از آن برای خواندن کد استفاده کنید. دوم این است که برای استفاده از اسکنر OBD2 که معمولاً هزینه مشخصی به آن متصل می شود، به یک فروشگاه پول پرداخت کنید.
گزینه سوم این است که خودروی خود را به یک فروشگاه لوازم خودرو محلی ببرید، جایی که اکثر آنها آن را به صورت رایگان می خوانند.

موتور شما متوقف می شود.

موتور معمولاً به یکی از سه دلیل از کار می افتد، کمبود سوخت، نیرو یا هوا. با در نظرگرفتن این موضوع، جای تعجب نیست که اگر سوخت کافی وجود نداشته باشد، ممکن است موتور شما از کار بیفتد.
موتور شما ممکن است به راحتی روشن شود زیرا احتمالاً هنوز سوخت در خطوط سوخت وجود دارد. مشکل زمانی است که شتاب می‌گیرید یا با شیب تند برخورد می‌کنید، زیرا با فشاردادن پدال به مقدار بیشتری بنزین نیاز است. هنگام یدک‌کشیدن بار نیز همین‌طور است، زیرا موتور برای حمل و نقل باید سخت‌تر کار کند، بنابراین به سوخت بیشتری نیاز دارد.
بسیاری از چیزها می توانند باعث از کارافتادن موتور شوند، بنابراین حتماً به علائم اضافی در این لیست توجه کنید.

‌ادامه نشانه هایی که نیاز به فیلتر بنرین جدید دارید.

مشکل احتراق در موتور

به زبان ساده، وقتی موتوری از کار می افتد، خطایی در یکی از محفظه های احتراق رخ می دهد که باعث می شود یک مرحله را رد کند. بسیاری از چیزها می توانند باعث خاموش شدن موتور شوند، از جمله شمع های فرسوده، سیم پیچ احتراق معیوب، یا سنسور بد میل بادامک.
اما از آنجایی که سوخت قبل از رسیدن به انژکتور از فیلتر بنزین عبور می کند. اگر به هر دلیلی مختل شود، می تواند باعث از کار افتادن موتور نیز شود.
این امر مخصوصاً زمانی صادق است که از وسیله نقلیه خود توان بیشتری می خواهید، مانند هنگام پا گذاشتن روی بنزین، بکسل کردن بار یا بالا رفتن از یک تپه شیب دار.
به طور معمول، هنگامی که موتور ضربان خود را از دست می دهد، یک تکان خفیف احساس می شود که معمولاً با تردید در تحویل نیرو همراه است.

متوجه کاهش عملکرد می شوید.

یکی دیگر از نشانه های قابل توجه فیلتر سوخت خراب یا گرفتگی آن، افت عملکرد موتور است. مشابه دو علامت آخر، این معمولاً در هنگام شتاب گرفتن، حمل بار یا بالا رفتن از شیب تند بیشتر قابل توجه است.
این به این دلیل اتفاق می‌افتد که ECM هنگام مشاهده کمبود سوخت به انژکتورها، قدرت را محدود می‌کند تا از هر گونه آسیبی جلوگیری کند. در حالی که این اتفاق لزوماً به مسدود شدن فیلتر بنزین اشاره نمی کند، اما اگر این علامت با سایر علائم موجود در این لیست مطابقت داشته باشد، به احتمال زیاد مشکل همان مسدود شدن فیلتر بنزین است.

فیلتر سوخت چند بار باید عوض شود؟

اغلب توصیه می شود که فیلتر را هر 2 سال یا 30000 مایل (هر کدام که زودتر می آید) عوض کنید، اما این یک پیشنهاد کلی است. اگر در جاده‌های آسفالت‌نشده زیاد رانندگی می‌کنید، یا از طریق ساخت و ساز بزرگراه که می‌تواند گرد و غبار و زباله‌های زیادی را از بین ببرد، ممکن است بخواهید فیلتر بنزین خود را بیشتر تعویض کنید. برای فاصله زمانی توصیه شده برای وسیله نقلیه خاص خود، باید به دفترچه راهنمای مالک خودرو خود مراجعه کنید.
بررسی تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده را نادیده نگیرید، اما اگر هر یک از پنج علامت فیلتر بنزین معیوب ذکر شده را تجربه کردید، در بردن خودرو خود به تعمیرگاه تردید نکنید.

کارشناسی رنگ خودرو در تهران   

از فیلترهای دیگر در وسیله نقلیه خود غافل نشوید.

فیلتر بنزین تنها فیلتری نیست که برای اطمینان از عملکرد درست خودرو سخت کار می کند. هنگامی که برای چک آپ می روید، تکنسین به صورت بصری موارد زیر را بازرسی می کند:

  • فیلتر هوای موتور. همانطور که فیلتر سوخت به جمع آوری زباله های موجود در سوخت کمک می کند، فیلتر هوای موتور نیز از موتور در برابر آلاینده های موجود در هوا محافظت می کند.
  • فیلتر انتقال. گیربکس اتوماتیک شما برای جلوگیری از ورود کثیفی و زباله به سیستم هیدرولیک به فیلتر متکی است.
  • فیلتر هوای کابین. کابین جایی است که شما و مسافرانتان می نشینید و فیلتر هوای کابین به حذف گرد و غبار، گرده و کپک کمک می کند تا همه شما راحت تر نفس بکشید.

چگونه فیلتر سوخت نامناسب را تعویض کنید؟

فیلترهای سوخت نسبتاً ارزان هستند و می توان آنها را به راحتی تغییر داد. توصیف فرآیند برای همه نوع خودروها غیرممکن است، اما در اینجا چند نکته وجود دارد که قبل از شروع کار باید به خاطر بسپارید.

  • سوخت در خطوط سوخت تحت فشار است. هنگام برداشتن فیلتر از خطوط سوخت مراقب باشید.
  • فیلتر بنزین ممکن است زیر خودرو باشد و به خطوط سوختی که از باک می آیند متصل باشد. همچنین می تواند در قسمت موتور قرار گیرد. در بسیاری از خودروهای بنزینی، فیلتر بنزین کالایی قابل سرویس نیست و در باک بنزین قرار دارد. اگر نیاز به تغییر داشته باشد، ممکن است شامل برداشتن مخزن باشد و ممکن است یک کار ساده نباشد.
  • در مورد اتصال خطوط سوخت به فیلتر انواع کانکتورهای مختلفی وجود دارد. اکثر خودروهای مدرن تزریق مستقیم تحت فشار سوخت بالا کار می کنند. این خودروها اغلب از کانکتورهای ویژه ای استفاده می کنند که به راحتی از فیلتر جدا می شوند. خودروهای قدیمی از گیره شلنگ یا مهره و پیچ استفاده می کنند. این کانکتورها برای موتورهای پرفشار مناسب نیستند.
  • پس از تعویض فیلتر بنزین، ممکن است لازم باشد سیستم را تخلیه کرده و موتور را آماده کنید. این فرآیند بسته به خودرو متفاوت خواهد بود. برخی از خودروها دارای یک توالی خودکار خواهند بود که پمپ بنزین را برای تخلیه سیستم روشن می کند. سایر خودروها دارای یک پمپ دستی در امتداد خط سوخت خواهند بود و قبل از روشن شدن موتور، لازم است هوا را به صورت دستی از سیستم خارج کنید.
  • اغلب ایده خوبی است که فیلتر سوخت قدیمی را پس از برداشتن آن باز کنید. این می تواند وضعیت فیلتر را آشکار کند و می تواند به تشخیص مشکلات تکرار شونده کمک کند.

افکار نهایی

هیچ کس از داشتن ماشینی که برای نگه داشتن آن مشکل دارد لذت نمی برد. به جای نادیده‌گرفتن مشکل، رودررو با آن مقابله کنید.
اگر متوجه شدید ماشین شما در راه اندازی مشکل دارد، در حال توقف است، یا اگر چراغ موتور ظاهر شد، از یک مغازه بخواهید تست فشار سوخت را انجام دهد. همچنین می توانید از یک اسکنر OBD2 برای تعیین اینکه آیا مشکل ناشی از سیستم سوخت است یا خیر استفاده کنید.

مرکز تخصصی اصالت رنگ حنفی شامل اطاق های نور حرفه ای جهت کارشناسی دقیق خودروها، جک بالابر جهت بررسی و کارشناسی دقیق زیر و بند ماشین و تعویض بودن و یا دو تیکه بودن و اصل بودن بدنه، استوک بودن قطعات خودرو، آسیب شناسی بدنه بررسی سالم بودن شاسی ها از طریق چشم و دستگاه، تست دیاگ و بررسی موتور و گیربکس بررسی سنسور ها و اصالت آپشن ها (اصلی یا غیر اصلی) می باشد.

جهت مشاهده دوره کامل هوش خودرو اینجا کلیک کنید.

جهت اطلاع از شرایط کارشناسی رنگ خودرو با شماره  09352821528 تماس بگیرید.

کتاب هوش خودرو را از دست ندهید! خرید کتاب هوش خودرو

کارشناسی خودرو در تهران

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx