گیربکس در خودرو چیست؟

گیربکس در خودرو چیست؟

خودرو از قطعات بسیاری تشکیل شده است و موتور داخلی مدرن آن به دلیل مجموعه ای هماهنگ و پیچیده از قطعات، به زیبایی کار می کند. یکی از مهم ترین قطعات در یک موتور ماشین معمولی، گیربکس است. بیایید توضیح دهیم که گیربکس چیست و هر بار که روی پدال گاز فشار می‌دهید چه کاری انجام می‌دهد.

گیربکس

مروری بر گیربکس خودرو

به زبان ساده، گیربکس خودرو، جعبه دنده خودرو است. این تقریباً مشابه سیستم تعویض دنده و زنجیر است که دوچرخه ها از آن استفاده می کنند.
این قطعات همیشه مستقیماً روی موتور نصب می شوند تا تسمه و سیستم دنده متصل شده آن ها بتوانند به طور مؤثری توان تولید شده توسط موتور را به حرکت فیزیکی تبدیل کنند.

نحوه عملکرد موتور خودرو را در نظر بگیرید:

– سوخت (بنزین) در محفظه موتور وسیله نقلیه شما مشتعل می شود.

– با مشتعل شدن سوخت، گاز و گرمای منبسط شده ناشی از انفجار مینیاتوری مجموعه ای از پیستون ها را به داخل سیلندرهای موتور شما فشار می دهد.

– با این فشار، پیستون ها بالا و پایین می روند و میل لنگ موتور شما را می چرخانند.

– سپس میل لنگ چرخ های محرک ماشین شما را می چرخاند. از طریق این مکانیسم، انرژی انفجاری به انرژی مکانیکی تبدیل می شود.

بنابراین، گیربکس از کجا وارد بازی می شود؟ در خلاء (بدون گیربکس)، قدرت انفجاری که توسط یک موتور معمولی خودرو تولید می‌شود، برای راه‌اندازی یا توقف خودرو یا در صورت نیاز به رانندگی آهسته، بسیار زیاد است.

یک جعبه دنده معمولی از بین پنج تا شش دنده و یک سری تسمه (که اساساً تسمه یا زنجیر در امتداد بیرونی دو یا چند دنده قرار دارند) تشکیل شده است – که به راننده اجازه می دهد تا میزان قدرتی که به ماشین می رسد را کنترل کند.

به عبارت دیگر، گیربکس خودرو کمک می کند تا مطمئن شوید که موتور شما با سرعت مناسب می چرخد. همچنین تضمین می کند که چرخ های شما مقدار مناسبی از قدرت را دریافت می کنند. بدون گیربکس، راه اندازی و توقف هر خودرو دشوار خواهد بود و کاملاً غیر قابل اعتماد خواهد شد.

 

گیربکس چه کاری انجام می دهد؟

گیربکس برای هر وسیله نقلیه موتوری لازم است تا از تخریب موتور جلوگیری کند. بدون سیستم گیربکس، موتورهای خودرو برای پایداری ساختاری خیلی سریع می چرخند، به این معنی که بیشتر موتورها آنقدر تکان میخورند تا تکه تکه شوند یا بیش از حد گرم می شوند. علاوه بر این، هر خودرویی بدون گیربکس قادر به مهار سرعت موتور نیست و حداکثر سرعت آن را محدود می کند.
گیربکس بسته به سرعت خودرو و گاز دادن (یعنی چقدر پدال ماشین خود را به سمت پایین فشار می دهید) دنده ها را تغییر می دهد تا RPM یا “دور در دقیقه” موتور به طور مناسب نگه داشته شود. این کار دو فایده دارد:

• مصرف سوخت کاهش یافته است.

• چرخ دنده ها به موتور شما اضافه بار وارد نمی کنند.

***

علاوه بر این، گیربکس به شما امکان می دهد در صورت لزوم از انرژی موتور وسیله نقلیه خود به طور بهینه استفاده کنید. وقتی آهسته رانندگی می کنید، می توانید در دنده پایین تر بمانید و از آسیب رساندن به موتور خود جلوگیری کنید. وقتی باید سریع‌تر حرکت کنید، می‌توانید دنده‌ها را به سطح بالاتری تغییر دهید. با انجام این کار، گیربکس به شما این امکان را می دهد که از قدرت بیشتری بهره مند شوید و چرخ ها را با سرعت بیشتری بچرخانید.

 

گیربکس دستی در مقابل اتوماتیک

گیربکس های خودروهای مدرن در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه می شوند.
گیربکس‌های دستی در خودروهای مدرن استاندارد نیستند، زیرا گیربکس‌های اتوماتیک دقیقاً یکسان با موتور عمل می‌کنند، و نرخ خطای کمتری دارند. از آنجایی که رانندگان هنگام تغییر سرعت یا تطبیق با شرایط جاده نیازی به تعویض دنده ندارند، می‌توانند به تنهایی روی رانندگی تمرکز کنند و ماشین‌ها به‌طور خودکار و روان دنده‌ها را تعویض می‌کنند.

صرف نظر از اینکه وسیله نقلیه شما دارای گیربکس دستی یا اتوماتیک است، همه گیربکس های خودرو اساساً به یک شکل کار می کنند. تنها تفاوت این است که راننده باید به صورت دستی کلاچ را فشار دهد تا موتور و گیربکس را جدا کرده و خودرو را به سطح دنده جدید منتقل کند.

 

انتقال دستی

در حالت دستی، کلاچ باید به گونه ای درگیر شود که صفحه کلاچ به طور کامل از دنده های جدا شود. به همین دلیل است که هنگام درگیر کردن گیربکس دستی و تغییر از یک دنده به دنده دیگر، ممکن است به نظر برسد که خودرو عقب می افتد یا می پرد.
سپس باید کلاچ را طوری مانور داد که صفحه کلاچ کاملاً با دنده‌های انتقالی که می‌خواهید انتخاب کنید هماهنگ شود. اگر این کار به درستی انجام شود، ماشین شما بلافاصله با دنده انتخابی شما شروع به رانندگی می کند.

 

انتقال خودکار

یک گیربکس اتوماتیک نیز دارای کلاچ اتوماتیک است. به جای تکیه بر کنترل انسان، حسگرها، پردازنده‌ها و محرک‌های داخلی، کلاچ را بر اساس سرعت فعلی، فشار گاز و سایر عوامل در لحظه‌ای تغییر می دهند. این به رانندگان اجازه می دهد تا روی کارهای دیگر در جاده تمرکز کنند.
هنگام رانندگی با یک وسیله نقلیه مجهز به گیربکس، در واقع می توانید عملکرد یک گیربکس اتوماتیک را بشنوید. با فشار دادن پدال گاز، صدای موتور شما بلندتر می شود و مبدل گشتاور داخلی آن تغییر را حس کرده و به طور خودکار به دنده بالاتر تغییر می کند.
در مقابل، خودرویی که دارای گیربکس دستی است. زمانی که به سرعت‌های بالاتر فشار می‌آورد، شروع به کند شدن می‌کند .سپس تا زمانی که دنده‌ها را عوض کنید، دچار مشکل می‌شود.

جهت مشاهده دوره جامع کارشناسی خودرو اینجا کلیک کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو