گمرک: انتقال خودروی آمریکایی ممنوع!

به گزارش «حنفی کار» از گمرک ایران، از سال ۱۳۹۷ با توجه به تغییر در سیاست‌های ارزی و همچنین اعمال تغییراتی در ضوابط و شرایط واردات خودرو، واردات آن ممنوع شده است. از سویی از سال ۱۳۹۵ ممنوعیت ثبت سفارش و واردات اتومبیل‌های آمریکایی اعمال شد که طی آن امکان واردات  خودروهایی که ساخت و یا سفارش آمریکا بوده و به نوعی این کشور ذینفع است، وجود ندارد.

واردات خودرو به مناطق آزاد به جایی نرسید

گرچه براساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی ورود هرگونه کالا به استثنای کالای ممنوعه شرعی با پرداخت عوارض مربوطه به محدوده این مناطق بلامانع است، اما ممنوعیت واردات خودرو مشمول این مناطق نیز شد. بر این اساس مسئولان مناطق آزاد با تاکید بر تامین نیاز این مناطق، طی یکسال گذشته مکاتبات و پیشنهاداتی را به دولت برای واردات هرچند محدود خودرو داشتند ولی تازه ترین اظهارات بانک-رئیس شورایعالی مناطق آزاد-  نشان داد که تاکنون این پیشنهادات به نتیجه ای نرسیده و دولت تکلیف آن را مشخص نکرده است.

درخواست ترانزیت خودرو بین مناطق

واردات خودرو به مناطق در حالی در ابهام قرار دارد که اخیرا مکاتباتی از سوی سازمان مناطق آزاد با گمرک ایران در رابطه با نقل و انتقال خودرو فی مابین مناطق انجام شده است.

ماجرا از این قرار است  که مناطق در ترانزیت خودرو بین خود با موانعی از سوی گمرک مواجه شده و امکان آن را ندارند، از این رو دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به استناد انعقاد تفاهم‌نامه ای  بین خود و پلیس راهور ناجا و البته با حضور نماینده گمرک ایران در سال گذشته، خواستار رفع موانع این نقل و انتقال شده است.ظاهرا در این شیوه نامه که مناطق آزاد آن را مود تاکید قرار داده انتقال خودرو از یک منطقه به منطقه دیگر بلامانع اعلام شده است.

ممنوعیت انتقال لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی و …

اما مساله اینجاست که گمرک ایران در شهریورماه سال جاری دستورالعمل نحوه جابجایی خودرو بین مناطق را تعیین کرده و از سوی مهرداد جمال ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- ابلاغ و هر گونه جایجایی خودرو بین مناطق مستلزم رعایت مفاد آن است و این موضوع در پاسخ به درخواست جمالی-معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد- مورد تاکید قرار گرفته است.

 طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران به معاون اقتصادی مناطق آزاد، خودروهای آمریکایی به هیچ عنوان امکان جابجایی نداشته و برای سایر خودروها نیر تنها تحت شرایط اعلام شده  ترانزیت بلامانع است.

براین اساس خودروهایی قابل نقل و انتقال مابین مناطق آزاد هستند که قبلا در یکی از مناطق با رعایت مقررات مربوطه وارد و در آن منطقه شماره گذاری شده باشد. همچنین ارائه‌ موافقت کتبی سازمان‌های مناطق آزاد مبدا و مقصد به گمرک مبدا ترانزیت الزامی است.

 از سویی انتقال خودرو با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی همچنین سایر خودروهای دارای برند آمریکایی، ساخت و یا با مبدا آمریکا امکان پذیر نیست.

همچنین تاکید شده که ترانزیت خارجی سایر خودروها مشروط به ثبت سفارش به مقصد منطقه مورد نظر و با استعلام و کسب موافقت دفتر واردات شده است و  ترانزیت خودروها باید بر روی وسائل نقلیه انجام شود.

از سویی گمرکات اجرایی در جریان درخواست ترانزیت خودرو بین مناطق، خواستار ثبت سفارش برای خودروهای فاقد ثبت سفارش نیز شده اند که این مورد در حال حاضر با توجه به ممنوعیت ثبت سفارش خودرو عملیاتی نیست و در عمل امکان نقل و انتقال بخشی از  خودروها بین مناطق آزاد را منتفی می کند؛ موضوعی که شورایعالی مناطق آزاد خواستار حل و فصل آن شده است.

گمرک و مناطق آزاد توضیح دهند

اما اینکه دلیل اقدام  مناطق آزاد نسبت به جابجایی خودروها بین مناطق چیست و چه برندها و به چه تعداد را در برنامه جابجایی دارد و از سویی چرا با وجود انعقاد تفاهم نامه ای که نقل و انتقال خودرو بین مناطق آزاد را بلامانع می داند، گمرک ایران شرایطی تعیین کرده که فعلا امکان عملیاتی شدن بخشی از خودروها وجود ندارد، موضوعی است که این دو سازمان باید در رابطه با آن توضیح دهند.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو