قاب خودرو: راهنمایی برای نحوه ساخت خودرو شما

در یک جامعه ایده آل، ما می‌توانیم آزادانه در خیابان‌ها رانندگی کنیم، بدون اینکه نگران تصادف باشیم. متأسفانه، تصادفات‌ بخشی از حضور در جاده‌ها هستند و بیشتر از آنچه ما دوست داریم اتفاق می‌افتند. وقتی وسیله نقلیه ما در چنین برخوردی قرار می گیرد، اغلب نشانه های بدشانسی ما را در خود دارد. قاب خودرو را می توان اسکلت یک وسیله نقلیه در نظر گرفت. آن ها مانند ستون فقرات هستند و تمام اجزای دیگر را در جای خود نگه می دارند.
برای خوش شانس ترین ها، یک تصادف کوچک برخی از عیوب زیبایی را ایجاد می کند – چیزی که به راحتی قابل تعمیر است. تعمیرات ممکن است به سادگی رنگ آمیزی ضربه گیر یا بیرون کشیدن یک فرورفتگی باشد.
در مقابل، بدترین برخوردها آسیب های زیبایی و مکانیکی قابل توجهی را پشت سر می گذارد. اغلب، صاحبان خودرو مجبورند پول زادی برای رفع آن هزینه کنند. ناگفته نماند که تصادف به شدت خودرو شما را مستهلک می کند.
صاحبان خودرو در طول مدتی که با خودرو کار می کنند باید با انواع آسیب های خودرو دست و پنجه نرم کنند، اما هیچ کدام به اندازه آسیب به قاب خودرو بزرگ نیستند. اگر خودرویی دچار آسیب به قاب شود، شانس بیشتری برای اسقاط شدن دارد. بنابراین، ما تعجب می کنیم که چگونه یک خودرو می تواند به این شدت آسیب ببیند.

قاب خودرو چیست؟

قاب خودرو برای یک ماشین همانند پایه ریزی برای یک ساختمان است. این به عنوان بلوک اصلی ساختمان برای هر وسیله نقلیه عمل می کند. یک “قاب” معمولاً شامل دو ریل است که در تمام طول ماشین گسترش یافته و توسط چندین عضو متقاطع در فواصل مختلف به هم متصل می شوند.
طراحی خاص قاب اغلب بین مدل های خودرو متفاوت است، اما همه آن ها یک کار یکسان دارند. از بدنه تا پیشرانه آن، تمام اجزای یک خودرو در این چارچوب اصلی در ساخت به هم متصل شده اند.
پایه‌های مخصوص بدنه، بدنه خودرو را روی قاب زیر نصب می‌کنند. گیربکس و موتور هر دو توسط گیره های مخصوصی که از قاب پشتیبانی می شوند در جای خود ثابت می شوند. به طور خلاصه، یک خودرو بدون یک قاب به درستی طراحی شده وجود نخواهد داشت.
فریم‌های خودرو برای ادغام زوایای خاصی ساخته شده‌اند که در نهایت بر ویژگی‌هایی مانند هندسه جلو و شیب خط محرک تأثیر می‌گذارند. کوچکترین تغییر در چنین زوایایی می تواند باعث ایجاد چندین مشکل در رانندگی شود.

مقدمه ای بر فریم های یکپارچه

همانطور که از نام آن پیداست، یک قاب یکپارچه دارای بدنه، پلان و شاسی خودرو است که یک ساختار را تشکیل می‌دهند. این نوع فریم وزن را کاهش می دهد اما مصرف سوخت را نیز بهبود می بخشد. علاوه بر این، کیفیت رانندگی را افزایش می دهد و هندلینگ بهتری را ارائه می دهد. با توجه به این مزایا، قاب تک بدنه پرکاربردترین روش ساخت وسایل نقلیه مسافربری است.
بدنه روی قاب نوع دیگری است. همچنین به عنوان قاب نردبانی نیز شناخته می شود، این تغییر قاب خودرو در گذشته معمول بود، اما به دلیل مقاومت و استحکام بیشتر، استفاده از آنها در SUV ها و کامیون های بزرگ محدود شده است.
فریم های یکپارچه را می توان به چند قسمت تقسیم کرد. بیایید اکنون در مورد آن ها صحبت کنیم.

1. یونیریل

ریل یونی دارای 2 ستون متقارن است که در عقب و جلوی خودرو قرار گرفته است. به لطف استحکام آن ها، ریل یونی به عنوان پایه برای بقیه قطعات قاب عمل می کند.

2. پشتیبانی از هسته / رادیاتور

پشتیبانی رادیاتور که به آن ساپورت رادیاتور نیز می گویند، یک قاب فلزی است که رادیاتور را احاطه کرده و آن را محکم در جای خود نگه می دارد. این قسمت بیشتر روی آن پیچ و مهره شده است، به این معنی که می تواند سایش و پارگی را حفظ کند و به راحتی جایگزین شود.

3. مونتاژ برج / پیش بند استراوت

وسایل نقلیه دارای پیش بند عقب و پیش بند جلو هستند. اینها در اصل قاب هایی هستند که پایه ها را در موقعیت خود نگه می دارند. برج استرات واحدی از پیش بند است و به مقاومت در برابر خم‌شدن شاسی در هنگام‌پیچیدن کمک می کند.

4. کف تابه

پلان کف به سادگی یک ورق فلزی است که به چند عضو متقاطع جوش داده‌شده و کف خودرو را می سازد. شیارها و سوراخ های متعددی در آن برای قراردادن سیم کشی الکتریکی و اجزای پیشرانه وجود دارد.

قاب خودرو یکپارچه را می توان به چند قسمت تقسیم کرد. بیایید اکنون در مورد ادامه آن ها صحبت کنیم.

5. فایروال

یک فایروال کابین مسافر و محل موتور را از هم جدا می کند. این جزء قاب به طور کلی از یک ورق ساخته شده از فولاد فشرده 14 تا 18 با یک لایه مواد عایق صدا تشکیل شده است.

6. ستون های A/B/C

همانطور که از نام آن پیداست، ستون ها سیستم های پشتیبانی عمودی خودرو هستند. حرف “A” به این معنی است که ستون به جلو نزدیک است، ستون وسط “B” و ستون عقب “C” است. ستون اضافی “D” در برخی از وسایل نقلیه بزرگ مانند SUV ها و مینی ون ها وجود دارد.

7. راکر پانل

یک پانل راکر ناحیه بین لاستیک های عقب و جلو، زیر درها را تشکیل می دهد. وظیفه آن ها پشتیبانی از درها است و اطمینان حاصل کنند که در هنگام بسته شدن در یک راستا باقی می مانند.

8. پشتیبانی عقب

قاب صفحه ماشین، شامل جفت تک ریل، تکیه گاه سپر پشتی و تخته های کف، تکیه گاه عقب را تشکیل می دهند.
اکنون که اطلاعاتی در مورد اجزای یک قاب خودروی یکپارچه دارید، نوع دیگری – بدنه روی فریم – را بررسی خواهیم کرد.

بدنه روی قاب در برابر بدنه یکپارچه

طراحی بدنه روی قاب دارای دو بخش است: شاسی و بدنه. این طرح همان طرح اصلی است که برای خودروهای آمریکایی طراحی شده بود و به اولین خودروهایی که در خطوط مونتاژ تولید شدند، بازمی‌گردد.
از آنجایی که خودروهای بدنه روی فریم دارای دو قسمت بودند، تعمیر آن ها ارزان‌تر بود و می‌توانستند در زمین‌های خارج از جاده به راحتی کار کنند. علاوه بر این، خودروهای بدنه روی قاب به لطف پایه محکم‌تر می‌توانند بارهای سنگین‌تری را یدک بکشند.
در مقایسه، بدنه و شاسی یک قاب خودرو یکپارچه به صورت یک واحد ساخته شده اند. این طرح ها در دهه 30 به بازار ایالات متحده معرفی شدند و به دلیل طراحی سبک تر، رتبه بندی ایمنی بیشتر و کارایی ساخت به سرعت به شهرت رسیدند.
از آنجایی که طراحی‌های بدنه روی قاب سنگین‌تر از قاب های یکپارچه هستند، دومی قابلیت رانندگی و مصرف سوخت بهتری را ارائه می‌دهد.
طراحی تک واحدی به این معنی است که خودروساز می تواند “مناطق مچاله” را به قاب اضافه کند.

منطقه مچاله چیست؟

منطقه های مچاله بخش های فرورفته ای در یک قاب خودرو هستند که طرحی سبک و مواج را تشکیل می دهند. این بخش ها معمولاً در قسمت پشتی و موتور جلوی خودرو یافت می شوند، این بخش ها برای جذب انرژی جنبشی ضربه طراحی شده اند. در صورت برخورد، ناحیه مچاله به معنای واقعی کلمه “مچاله” می شود یا برای این کار تا می شود. این امر منجر به تلفات و جراحات کمتری در صورت برخورد می شود.
اکثر وسایل نقلیه امروزی دارای قاب یکپارچه هستند، اما خودروهای سنگین یا خودروهای ساخته شده قبل از دهه 2000 ممکن است به جای آن از پایه بدنه روی قاب استفاده کنند. اینکه چه قاب وسیله نقلیه برای شما بهترین است به آنچه از قاب می خواهید بستگی دارد.
اگر می خواهید مصرف سوخت و ایمنی بالاتری داشته باشید، طراحی قاب یکپارچه بهترین انتخاب است. با این حال، اگر خودروی سخت‌تر با تعمیرات ارزان‌تر می‌خواهید، ساخت بدنه روی قاب بهترین خواهد بود.

مزایا و معایب بدنه روی قاب

در حالی که خودروهای بدنه روی قاب به تدریج به نفع مدل‌های قاب یکپارچه کنار گذاشته شدند، طراحی دو قسمتی آن‌ها مزایای زیادی دارد. بارزترین مزیت آن قدرت خارج از جاده است. طراحی‌های بدنه روی قاب، از آنجایی که از دو قطعه تشکیل شده‌اند، ممکن است فشارهای پیچشی ناشی از زمین‌های ناهموار یا خارج از جاده را بهتر از نمونه‌های یکپارچه خود تحمل کنند.
علاوه بر این، آن ها اغلب در بالاترین سطح نصب می شوند، و در عین حال از گل و لای، خاک و برف جلوگیری می کنند. طراحی‌های بدنه روی قاب به دلیل پایه‌های محکمی که دارند در یدک‌کشی محموله‌های بزرگ یا ظرفیت تریلر عالی هستند. در نهایت، سیستم‌های بدنه روی قاب معمولا هزینه کمتری برای نگهداری دارند.

***

از آنجایی که شاسی و بدنه جدا هستند، می‌توانید فقط قاب آسیب‌دیده را تغییر دهید، برخلاف تعمیر یا تعویض کل فریم روی بدنه‌های تکی.
علیرغم تمام مزایای آن ها، معایب خاصی وجود دارد که باید هنگام انتخاب مدل بدنه روی قاب در نظر گرفت. این خودروها معمولاً نسبتاً سنگین هستند، که باعث کاهش رتبه‌بندی مصرف سوخت می‌شود. به دلیل ارتفاع بیشتر، مراکز ثقل بالا و خمش پیچشی قوی، بیشتر در معرض واژگونی قرار دارند.
یکی از معایب قابل توجه سیستم‌های بدنه روی قاب، نداشتن رتبه‌بندی ایمنی آن ها است. پاسخ به این سوال که آیا ساختار بدنه روی قاب ایمن تر از همتای یکپارچه خود است، خیر است.
هیچ منطقه مچاله روی طراحی بدنه روی قاب وجود ندارد که می تواند منجر به صدمات جدی و حتی مرگ در تصادف شود.

این بستگی به میزان آسیب به قاب‌خودرو دارد. در موارد خاصی که آسیب وارد شده نسبتاً جزئی است، قاب‌خودرو را می توان تعمیر کرد.
اما در سایر موارد جدی تر، آسیب به قاب‌خودرو جبران ناپذیر است. آسیب قاب آنقدر شدید که به ساعت ها کار، پول و تلاش نیاز دارد، همیشه قابل انجام نیست. ناگفته نماند مکانیک ها ممکن است اصلاً مایل به انجام این کار نباشند.
به احتمال زیاد، برای تعمیر قاب باید پول بیشتری نسبت به هزینه ای که برای خرید وسیله نقلیه در وهله اول خرج کرده اید، خرج کنید. بعلاوه، یک قاب تعمیرشده به اندازه شرایط اولیه خود قوی نخواهد بود. به همین دلیل است که تعمیر یک قاب با آسیب بسیار زیاد یک مسئولیت بزرگ است.
برخی از فروشگاه‌های خودرو مستقیماً ایده تعمیر قاب‌های آسیب‌دیده را رد می‌کنند – قاب‌هایی که بیش از حد تخریب شده یا بهینه‌سازی شده‌اند.

هزینه تعمیر قاب‌خودرو

اینکه تعمیر آسیب دیدگی قاب‌خودرو چقدر برای شما هزینه دارد به عوامل مختلفی بستگی دارد. در بیشتر موارد، تا حد زیادی به شدت آسیب بستگی دارد.
تقریباً همیشه، ماشین در بالای یک ابزار تخصصی به نام “قفسه قاب” قرار می گیرد که در آن تعمیرات دقیق انجام می شود. به طور طبیعی، خدماتی مانند این ارزان یا آسان نیستند.
تعداد کمی از خودروها چنین تعمیرات جامعی را دریافت می کنند زیرا به ندرت عملی است.

آیا رانندگی با وسیله نقلیه ای که قاب آسیب دیده دارد، ایمن است؟

در یک کلام، نه؛ راندن وسیله نقلیه ای با آسیب قاب ایمن نیست. هنگامی که آسیب هایی از این دست رخ می دهد، یکپارچگی ساختاری خودرو به خطر می افتد. نتیجه؟ هر تصادف بعدی می تواند ماشین را به سمت عواقب بدی سوق دهد. علاوه بر این، از آنجایی که آسیب به قاب خودرو اغلب هندسه جلویی خودرو را تغییر می‌دهد، به قابلیت رانندگی ضربه می‌زند.

آیا می توانید یک خودرو با آسیب قاب را بفروشید؟

اعتبار فروش خودرو با قاب آسیب دیده در مکان های مختلف متفاوت است. با این حال، تقریباً در هر مورد، یک فروشنده قانونی موظف است قبل از فروش، حقایق مربوط به چنین آسیب‌هایی را فاش کند. عدم ارائه این اطلاعات ممکن است به زودی شما را با مشکل قانونی مواجه کند.
علاوه بر این، عدم افشای آسیب قاب خودرو هنگام تلاش برای فروش وسیله نقلیه می‌تواند شما را در مشکلات کیفری و مدنی قرار دهد، اگر مالک جدید خودرو در تصادف ناشی از چنین آسیب‌هایی آسیب ببیند.
بنابراین، ارائه تجزیه و تحلیل مناسب از آسیب ظاهری قاب به خریداران بالقوه بهترین راه برای ادامه است. نه تنها راه.

حقایقی در مورد قاب و شاسی خودرو:

1. چارچوب و شاسی وسیله نقلیه اجزای ضروری هستند که خودرو را چه در حالت ثابت و چه در حال حرکت در فرم نگه می دارند.
2. قاب وسیله نقلیه قسمت کلیدی خودرو است و برای تحمل وزن مسافران وسیله نقلیه، بارهای صندوق و بدنه وسیله نقلیه عمل می کند.
3. یک شاسی تمام اجزای دیگر خودرو را در خود جای می دهد و از تمام قطعات و اجزای دیگر خودرو پشتیبانی می کند.
4. کارکردهای شاسی خودرو شامل پشتیبانی از سیستم فرمان، مخزن سوخت، رادیاتور، موتور، سیستم تعلیق، ترمز، چرخ ها و سیستم انتقال است.
5. عملکرد قاب خودرو شامل پشتیبانی از بدنه و اجزای مکانیکی خودرو و مقابله با بارهای دینامیکی و استاتیک بدون اعوجاج یا انحراف بی مورد است.
6. انواع قاب های وسیله نقلیه موجود بستگی به ساختار دارد و شامل قاب محیطی، قاب از نوع نردبانی، قاب افست، قاب نوع X و آف ست با قاب عضو متقاطع است.
7. انواع شاسی خودرو شامل شاسی نردبانی، مونوکوک، ستون فقرات، فضایی یا لوله ای و شاسی ترکیبی است.
8. طراحی شاسی حداقل نیاز هر وسیله نقلیه ای برای حرکت است، در حالی که یک قاب بدنه وسیله نقلیه است زیرا هر چیز دیگری روی آن نصب شده است.
9. شاسی به عنوان ستون فقرات یک وسیله نقلیه در نظر گرفته می شود، زیرا تمام قطعات و اجزای دیگر خودرو را پشتیبانی می کند.
10. درک تفاوت‌های میان قاب و شاسی ضروری است، زیرا آن ها متفاوت طراحی شده‌اند، اجزای مختلفی دارند، و اهداف مختلفی را که وسیله نقلیه برای پایداری و استحکام در حین حرکت یا ایستایی مورد نیاز است، انجام می‌دهند.

حرف آخر

آسیب به قاب خودرو می تواند به معنای عواقب منفی برای وسیله نقلیه و سلامت شما باشد. دلیلی وجود ندارد که چنین تعمیر مهمی را به تعویق بیندازید، به خصوص اگر قصد دارید روزی خودرو را بفروشید. اگرچه تعمیر معمولاً گران است، اما بهتر است این نگرانی ها در اسرع وقت برطرف شود.

مرکز تخصصی اصالت رنگ حنفی شامل اطاق های نور حرفه ای جهت کارشناسی دقیق خودروها، جک بالابر جهت بررسی و کارشناسی دقیق زیر و بند ماشین و تعویض بودن و یا دو تیکه بودن و اصل بودن بدنه، استوک بودن قطعات خودرو، آسیب شناسی بدنه بررسی سالم بودن شاسی ها از طریق چشم و دستگاه، تست دیاگ و بررسی موتور و گیربکس بررسی سنسور ها و اصالت آپشن ها (اصلی یا غیر اصلی) می باشد.
جهت مشاهده دوره کامل هوش خودرو اینجا کلیک کنید.
جهت اطلاع از شرایط کارشناسی رنگ خودرو با شماره 09352821528 تماس بگیرید.
کتاب هوش خودرو را از دست ندهید! خرید کتاب هوش خودرو
کارشناسی رنگ خودرو در تهران

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx