روش جرم گیری رادیاتور(بخش اول)

روش جرم گیری رادیاتور

با گذشت زمان، آلاینده های ناخواسته می توانند در مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده خودرو جمع شوند. هنگامی که آن ها تمیز نشوند، می توانند باعث خوردگی رادیاتور، سیستم خنک کننده معیوب، آسیب به اجزای موتور و بدتر از آن خرابی موتور شوند. به همین دلیل است که جرم گیری رادیاتور خودرو و پر کردن آن با مایع خنک‌کننده جدید پس از دوره یا مسافت پیموده شده در دفترچه راهنمای خودرو ضروری است.
برای توضیح مختصری از نحوه جرم گیری رادیاتور، این کار شامل تخلیه مایع خنک کننده قدیمی، شستشوی رادیاتور با پاک کننده رادیاتور و آب مقطر، و مراحل دیگر است.

کارشناسی خودرو در تهران

آنچه برای دنبال کردن این آموزش نیاز دارید.

می‌توانید با ابزارهای استاندارد کارگاه و برخی چیزهایی که می‌توانید از فروشگاه خودروی محلی خود خریداری کنید، جرم گیری رادیاتور را انجام دهید. و به یاد داشته باشید که هنگام تخلیه رادیاتور، باید مراقب باشید و برای تمیز کردن ایمن سیستم خنک کننده خودرو و خودتان از مواد تمیزکننده و تجهیزات محافظ مناسب استفاده کنید.
دستکش لاستیکی و عینک ایمنی – هنگام برخورد با مایع خنک کننده برای شستشوی رادیاتور، که می تواند مضر باشد، ضروری است.
جک ماشین و پایه جک ماشین – بلند کردن قسمت جلوی ماشین با جک ماشین به آسان‌تر شدن شستشوی رادیاتور کمک می‌کند.
برس نایلون و صابون ظرفشویی ملایم – برای تمیز کردن بیرونی رادیاتور.
آب گرم – صابون ظرفشویی باید با آب گرم رقیق شود. چند قطره صابون ظرفشویی مخلوط با آب گرم برای تمیز کردن نمای بیرونی رادیاتور کافی است.
تشت یا سطل تخلیه – هنگام تخلیه رادیاتور نباید به سادگی مایعات را در فاضلاب یا در سمت خیابان رها کنید، زیرا ضد یخ قدیمی برای محیط زیست مضر است.
بنابراین، ضد یخ قدیمی را با یک ظرف زهکشی یا یک سطل که حداقل دو گالن داشته باشد جمع آوری کنید. همچنین مایع قدیمی رادیاتور را برای دفع در ظروف منتقل می‌کنید، بنابراین استفاده از یک سطل با دهانه داخلی انتقال را آسان‌تر می‌کند.
کوزه های پلاستیکی قدیمی – ظروف پلاستیکی برای نگهداری مایعات کثیف برای دفع صحیح آن ها مورد نیاز است.
آچار پیچ گوشتی یا سوکت – برای باز کردن دریچه پتکاک یا دوشاخه زهکشی به یک پیچ گوشتی یا آچار سوکت نیاز دارید.

***

قیف – یک قیف به جلوگیری از ریختن‌مایعات در مخزن رادیاتور کمک می کند. اما مطمئن شوید که از استفاده از قیف آشپزخانه خودداری کنید.
پاک کننده رادیاتور – استفاده از پاک کننده رادیاتور بهترین راه برای شستشوی رادیاتور خواهد بود. این مایع به طور خاص برای تمیزکردن رادیاتور طراحی شده‌است و برای تمیزکردن فلزات بی‌خطر است. یک بطری پاک کننده رادیاتور برای تمیز کردن کل سیستم خنک کننده کافی است.
از برخی پاک کننده ها مانند سرکه و سفید کننده باید اجتناب کرد زیرا باعث خوردگی و زنگ زدگی در سیستم خنک کننده و اجزای موتور می شوند.

آب مقطر – آب مقطر برای شستشوی رادیاتور و مخلوط شدن با مایع خنک کننده ای که در رادیاتور دوباره پر می کنید خوب است. این مایع مواد معدنی موجود در آب لوله کشی ، که برای سیستم خنک کننده شما خوب نیست، را ندارد.
شما به چندین گالن آب نیاز دارید: یک گالن برای شستشو با پاک کننده رادیاتور، یک گالن برای شستشو با آب، چند گالن دیگر برای شستشوی مجدد با آب مقطر در صورت نیاز، و نیم گالن برای مخلوط کردن با مایع خنک کننده.
خنک کننده – که به آن ضد یخ نیز می گویند، مایع خنک کننده سیال رادیاتور است که در کل سیستم می چرخد تا گرمای بیش از حد تولید شده در موتور خودرو را خنک کند. چه مقدار مایع خنک کننده نیاز دارید به آنچه در کتابچه راهنمای مالک توصیه شده است بستگی دارد.
اما معمولاً نیم گالن مایع خنک کننده به همراه نیم گالن آب باید دوباره در رادیاتور پر شود. یا می‌توانید با خرید مخلوط آماده ۵۰/۵۰ خنک‌کننده و آب مقطر در فروشگاه خودرو، از دردسر مخلوط کردن خودداری کنید.

کارشناسی خودرو در تهران

دستورالعمل گام به گام

جرم گیری رادیاتور واقعاً چندان دشوار نیست. اما از آنجایی که با یک ماده خطرناک و موتور داغ سروکار دارید، باید این فرآیند را با احتیاط انجام دهید.

مرحله 1: مطمئن شوید که موتور خنک است.

هنگام شستشوی سیستم رادیاتور، موتور باید از قبل خنک شده‌باشد.
بنابراین، اگر به تازگی از ماشین خود استفاده کرده اید، قبل از شروع به شستشوی رادیاتور حداقل 30 دقیقه صبر کنید. برای بررسی دمای موتور خود، می توانید دست خود را روی بلوک موتور قرار دهید.

مرحله 2: با پوشیدن لباس های محافظ و کار در یک منطقه تهویه شده ایمن باشید.

برای ایمنی، باید چند دستکش لاستیکی برای محافظت از دستان خود بپوشید و از عینک ایمنی استفاده کنید تا از پاشیدن تصادفی مایعات محافظت کنید. دودها نیز می توانند خطرناک باشند، بنابراین هنگام شستشوی رادیاتور خودرو باید تهویه مناسب را رعایت کرد.

مرحله 3: جلوی خودرو را با استفاده از جک ماشین و پایه جک بالا بیاورید.

از جک ماشین برای بلند کردن قاب فلزی در قسمت زیرین ماشین خود استفاده کنید و آن را با دو پایه جک نگه دارید. به این ترتیب، رسیدن به زیر وسیله نقلیه برای شما آسان تر خواهد بود و اجازه می دهد تا ظرف زهکشی زیر خودرو قرار گیرد. ماشین را روی ترمز دستی تنظیم کنید تا هنگام شستشوی رادیاتور حرکت نکند.

جهت مشاهده دوره کامل هوش خودرو اینجا کلیک کنید.

جهت اطلاع از شرایط کارشناسی رنگ خودرو با شماره  09352821528 تماس بگیرید.

کتاب هوش خودرو را از دست ندهید! خرید کتاب هوش خودرو

کارشناسی خودرو در تهران

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx