بررسی رادیاتور: نکات تشخیصی و راهنمای عیب یابی

بررسی رادیاتور خودرو

همانطور که می دانید، رادیاتور به حذف گرمای مایع خنک کننده کمک می کند تا موتور در دمای کارکرد استاندارد کار کند. گرمای بیش از حد می تواند پیستون ها را ذوب کند، در موتور ترک ایجاد کند یا سر سیلندر را گیر بیاندازد. بنابراین، رادیاتور نقش کلیدی در کارایی و عمر طولانی موتور شما دارد. و بررسی رادیاتور کار مهمی است.
اگرچه رادیاتور اجزای متحرک ندارد، اما هر یک از قطعات ساده رادیاتور ممکن است از کار بیفتد و موتور را دچار مشکل جدی کند. تا کنون، رایج ترین مشکل رادیاتور گرم شدن بیش از حد بوده است.
با این حال، گرمای بیش از حد می تواند به دلیل بسیاری از قطعات و ایرادات خارج از رادیاتور نیز ایجاد شود. بنابراین، این راهنما رایج‌ترین بررسی‌ها و نکات مهمی را که می‌توانید برای بررسی رادیاتور در خانه به کار ببرید، به شما نشان می‌دهد.
اغلب، بازگرداندن رادیاتور به شرایط کارکرد خوب نیاز به خدمات تعمیرگاه دارد. اما، همانطور که خواهید دید، بسیاری از اوقات رادیاتور فقط به تعمیر و نگهداری ساده نیاز دارد که می توانید آن را در خانه انجام دهید.
اما، چه مشکل از داغ شدن بیش از حد یا از دست دادن مایع خنک کننده باشد، باید فوراً به مشکل توجه کنید. زیرا آن ها می توانند باعث آسیب شدید به موتور شوند.
به یاد داشته باشید که در اینجا تمرکز بر رادیاتور به عنوان جزئی از سیستم خنک کننده است. اگر عیب‌یابی رادیاتور شما هیچ مشکلی در آن ایجاد نکرد، سایر اجزای سیستم (ترموستات، شیلنگ‌ها، پمپ آب) می‌توانند پشت مشکل باشند.
قبل از شروع روش تشخیص، در اینجا یک مرور کلی از عملکرد رادیاتور و اجزای اصلی آن برای آسان کردن کار شما آورده شده است.

فهرست مطالب

1. رادیاتور شما چگونه کار می کند.
2. نکات تشخیصی رادیاتور
3. 8 روشی که رادیاتور شما می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود.
4. چگونه رادیاتور خود را برای نشتی بررسی کنید؟
5. آیا به آزمایش فشار مایع خنک کننده نیاز دارید؟

بررسی رادیاتور ماشین

مخازن رادیاتور، اتصالات شلنگ، بدنه و هسته را از نظر نشتی و آسیب بررسی کنید.

1. رادیاتور شما چگونه کار می کند.

مایع خنک کننده، داغ شده توسط موتور از بالا یا کنار رادیاتور وارد مخزن رادیاتور می شود و از طریق یک سری لوله های نازک و موازی جریان می یابد. مجموعه ای از باله های نازک دور لوله ها را احاطه کرده اند تا گرما را از مایع خنک کننده خارج کنند. هوا در هسته رادیاتور جریان می یابد و این گرما را به بیرون منتقل می کند.
در همین حال، مایع خنک‌کننده به مخزن مقابل در پایین یا طرف دیگر رادیاتور می‌رسد، جایی که مایع خنک‌کننده با دمای پایین‌تر منتظر می‌ماند تا دوباره به موتور که توسط پمپ آب کشیده می‌شود، وارد شود.

اجزای رادیاتور

مخازن رادیاتور: رادیاتور شما یک مخزن خنک کننده در هر انتها دارد، یا در بالا و پایین (نوع جریان پایین) یا در هر طرف (نوع جریان متقاطع). آنها به عنوان ذخیره موقت عمل می کنند.
معمولاً خودروهای اسپرت از رادیاتور نوع جریان متقاطع با مخازن در هر طرف و درپوش رادیاتور روی مخزن بازیابی مایع خنک کننده که به رادیاتور متصل می شود، استفاده می کنند.
سایر خودروها از نوع رادیاتور جریان پایین با مخازن در بالا و پایین رادیاتور و درپوش رادیاتور در بالا استفاده می کنند.

هسته رادیاتور: این قطعه بلوک اصلی و بزرگ در مرکز رادیاتور است. در واقع از راه ها یا لوله های نازکی تشکیل شده است که با باله های نازک و خنک کننده احاطه شده اند. این جایی است که هنگام رانندگی هوا از درون هسته جریان می یابد و با کمک فن خنک کننده، گرما حذف می شود.

مخزن خنک کننده روغن گیربکس: بسیاری از خودروهای گیربکس اتوماتیک از مخزن خنک کننده روغن در داخل یکی از مخازن رادیاتور برای خنک کردن روغن گیربکس استفاده می کنند.

نک فیلر: بسته به مدل خودروی خاص شما، یک رادیاتور ممکن است دارای نک فیلر باشد تا سیستم خنک کننده را با مایع خنک کننده پر کند. این قسمت درپوش رادیاتور را در جای خود نگه می دارد و رادیاتور را از طریق یک شلنگ سرریز نازک به مخزن خنک کننده متصل می کند.

درپوش رادیاتور: نه تنها رادیاتور را آب بندی می کند، بلکه سیستم را تحت فشار قرار می دهد، از فشار اضافی خلاص می شود و امکان انتقال مایع خنک کننده به داخل و از مخزن بازیابی را فراهم می کند.

پتکاک: یک اتصال کوچک در پایین رادیاتور با دریچه ای برای تخلیه مایع خنک کننده از رادیاتور.

عیب یابی رادیاتورفرسوده شدن یا آلوده بودن مایع خنک کننده باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود.

2. نکات تشخیصی بررسی رادیاتور

چند نکته برای بهبود استراتژی بررسی رادیاتور:
1- وقتی گیر کردید، دفترچه راهنمای تعمیر خودرو را برای مدل خودروی خاص خود بررسی کنید. دفترچه راهنما می تواند به شما کمک کند تا نه تنها مشکلات در رادیاتور بلکه در کل سیستم خنک کننده را تشخیص دهید.
2- هنگام عیب یابی رادیاتور یا سیستم خنک کننده، به شرایطی که در آن مشکل رخ می دهد فکر کنید.
مثلا:

  • آیا با مشکل گرم شدن بیش از حد، خنک شدن بیش از حد یا از دست دادن مایع خنک کننده مواجه هستید؟
  • آیا این مشکل در هنگام توقف به حالت روشن، در جاده یا به طور متناوب رخ می دهد؟
  • چه زمانی مایع خنک کننده را تعویض کردید؟
  • آیا  علائم نشتی در زیر خودرو می‌بینید؟
  • آیا متوجه علائمی مانند صداهای غیر معمول هستید؟

  پاسخ به یک یا چند مورد از این سوالات می تواند جهتی را که برای تسریع روند تشخیص نیاز دارید، به شما نشان دهد.
3- کامپیوتر ماشین خود را فراموش نکنید. اگر چراغ Check Engine (CEL) روشن شده است، کامپیوتر را برای کدهای مشکل اسکن کنید که ممکن است سرنخی از مشکل به شما بدهد.
4- و اگر معلوم شد که رادیاتور شما آسیب دیده است، برای نتایج بهتر، به جای تلاش برای تعمیر، رادیاتور جدید نصب کنید.

بررسی رادیاتور و روش های تشخیص سلامت آندرپوش رادیاتور آسیب دیده یا فرسوده منجر به گرم شدن بیش از حد و کاهش فشار می شود.

3. 8 روشی که رادیاتور شما می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود.

رادیاتور شما می تواند به دلایل مختلف، حتی به دلایل غیرقابل تصور، باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود.

1. پوشش فن نیست: بسیاری از دارندگان خودرو اغلب این مشکل را نادیده می گیرند. به خودی خود، عدم وجود پوشش فن باعث داغ شدن بیش از حد موتور نمی شود. اما این یک عنصر کمک کننده است. روکش به هدایت جریان هوا از طریق هسته رادیاتور برای کارایی بهتر کمک می کند. بدون آن، هوا تمایل به جریان در اطراف رادیاتور دارد و نمی تواند بیشتر گرما را از مایع خنک کننده داخل رادیاتور خارج کند.

2. مایع خنک کننده کم: درست مانند مورد قبلی، ممکن است این نکته را نیز نادیده بگیرید. سطح مایع خنک کننده را در رادیاتور و مخزن خنک کننده بررسی کنید. در صورت لزوم موارد لازم برای وسیله نقلیه خود را اضافه کنید. دفترچه راهنمای مالک یا دفترچه راهنمای تعمیر خودرو خود را بررسی کنید.

3. جیب های هوا: فرض کنید خنک کننده را چند روز پیش تعویض کردید. اکنون موتور بیش از حد گرم می شود. اما مخزن مخزن مایع خنک کننده سطح صحیح را نشان می دهد. چطور ممکنه؟
با این حال، اگر هوا را از سیستم خارج نکنید یا آن را به درستی انجام ندهید. احتمالاً محفظه‌های هوایی باقی می‌گذارید که مانع از رسیدن مایع  به هر گوشه‌ای از سیستم می‌شود. و باعث داغی بیش از حد موتور می‌شود.
در وسایل نقلیه مدرن، این نوع مشکل می تواند چراغ چک موتور را نیز تحریک کند. این به دلیل سیگنال دمای بالا از سنسور دمای موتور یا نقص سنسور اتفاق می افتد.

***

4. هسته رادیاتور مسدود : هسته رادیاتور مسدود، همچنین می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شود.
با گذشت زمان، کثیفی، برگ‌ها، حشرات و دیگر زباله‌ها در پشت رادیاتور گیر می‌کند و جریان هوا را مسدود می‌کند و در نتیجه رادیاتور قادر به حذف موثر گرمای خنک‌کننده نیست. بیرون رادیاتور را به صورت بصری از نظر وجود زباله بررسی کنید.
اگر مشبک رادیاتور کثیف است، آن را با شیلنگ آب یا ابزار تمیز کننده مخصوص رادیاتور تمیز کنید.

5. نشت مایع خنک کننده: از یک چراغ قوه برای بررسی دقیق مخازن رادیاتور، گردن، پتکوک، مخزن مایع خنک کننده و اتصالات شلنگ برای نشانه های نشتی استفاده کنید. حتی یک نشتی کوچک مایع خنک‌کننده که ردی روی زمین باقی نمی‌گذارد، حتماً برای شما مشکل ایجاد می‌کند.

6. خنک کننده قدیمی یا آلوده: رنگ مایع خنک کننده را بررسی کنید. اگر مایع خنک کننده رنگ اصلی خود را از دست داده باشد، ممکن است نشان دهنده آلودگی (گازهای ناشی از احتراق، نشت روغن) یا فرسودگی مایع خنک کننده باشد. در صورت لزوم، مایع خنک کننده را با نوارهای تست مایع خنک کننده برای بررسی استحکام یا تجمع اسید بررسی کنید.

7. انسداد جریان خنک کننده:

بررسی کنید که مایع خنک کننده می تواند گردش کند. در مدل های دارای درپوش رادیاتور، درپوش را بردارید، موتور را روشن کنید و بگذارید گرم شود. هنگامی که موتور به دمای کار می رسد، از طریق دهانه می بینید که مایع خنک کننده شروع به جریان می کند. در غیر این صورت، با هسته رادیاتور مسدود شده، پمپ آب یا ترموستات خراب شده روبرو هستید.
بدون رسیدگی مناسب، زنگ زدگی و رسوب می تواند در سراسر هسته رادیاتور جمع شود و از جریان مناسب جلوگیری کند یا به طور کامل جریان مایع خنک کننده را مسدود کند و باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود.
با این حال، به خاطر داشته باشید که یک پمپ آب یا ترموستات بد نیز می تواند از جریان مایع خنک کننده جلوگیری کند.

8. خرابی درپوش:

این یکی دیگر از دلایل گرمای بیش از حد موتور است که اغلب نادیده گرفته می شود.
درپوش رادیاتور شما کاری بیشتر از بستن در رادیاتور را انجام می دهد. درپوش همچنین به حفظ فشار لازم برای کارکرد موتور در دمای کار کمک می کند و همچنین در زمانی که دمای مایع خنک کننده در محدوده عملیاتی افزایش می یابد به عنوان یک سوپاپ فرار عمل می کند.
وقتی موتور خنک شد، درپوش رادیاتور را بردارید و آن را از نزدیک بررسی کنید. اگر در، فرسوده یا آسیب دیده به نظر می رسد، ممکن است علت داغ شدن بیش از حد موتور شما باشد.
درپوش را با درپوش دیگری که برای سیستم خنک کننده خاص شما رتبه بندی شده است، جایگزین کنید. در صورت لزوم دفترچه راهنمای مالک یا دفترچه راهنمای تعمیر خودرو خود را مطالعه کنید.
برای تست وضعیت درپوش رادیاتور می توانید از دستگاه تست فشار سیستم خنک کننده استفاده کنید.
همچنین، با برداشتن درپوش رادیاتور، لوله رادیاتور را به صورت چشمی بررسی کنید. اگر لوله دارای فرورفتگی، حتی کوچک باشد، فشار سیستم ممکن است نشت کند و اجازه ندهد که درپوش  به درستی عمل کند.

عیب یابی رادیاتور خودرو ایرانینشتی مایع خنک کننده در اطراف مخزن مایع خنک کننده و رادیاتور را بررسی کنید.

4. چگونه رادیاتور خود را برای نشتی بررسی کنید؟

تقریباً هر قطعه یا اتصالات در سیستم خنک کننده می تواند منبع نشتی باشد، اما شلنگ های رادیاتور و سیستم خنک کننده منبع های نشت رایج هستند.

  • با استفاده از چراغ قوه، به دنبال مناطق مرطوب و تاریک اطراف مخازن رادیاتور باشید.
  • هسته رادیاتور را از نظر علائم نشتی به دقت بررسی کنید.
  • همچنین گیره شیلنگ بالا و پایین رادیاتور را بررسی کنید. مطمئن شوید که آنها سفت هستند.
  • میله روغن و زیر درپوش سوپاپ را بررسی کنید. خنک کننده شما ممکن است از طریق یک جزء خراب وارد روغن شود (که روغن را به یک ماده شیری رنگ تبدیل می کند).
  • گازهای حاصل از احتراق ممکن است به داخل سیستم خنک کننده نشت کند. برای این کار، باید از یک دستگاه تست نشت احتراق، یا یک آنالایزر گازهای خروجی در تعمیرگاه استفاده کنید.

بررسی رادیاتور ماشین

یاد بگیرید رادیاتور خود را برای مشکلات احتمالی بررسی کنید.

5. آیا به آزمایش فشار مایع خنک کننده نیاز دارید؟

اگر متوجه افت مکرر مایع خنک کننده شده اید، سیستم فشار خنک کننده را آزمایش کنید. ممکن است با یک نشتی کوچک رادیاتور یا نشت سیستم داخلی به دلیل ترک خوردگی بلوک موتور یا سر سیلندر یا واشر ترکیده روبرو باشید.
تست فشار می تواند به شما کمک کند نشتی های سخت را پیدا کنید یا تأیید کنید. این آزمایش از فشار کم استفاده می‌کند تا خنک‌کننده را مجبور کند از نقطه نشتی بیرونی عبور کند، یا ثابت کند که اگر با نشتی داخلی یا لوله آسیب‌دیده  مواجه هستید، سیستم نمی‌تواند فشار را نگه دارد.
اگر دستگاه فشار سنج را دارید می توانید این آزمایش را در خانه انجام دهید یا می توانید ماشین خود را پیش کارشناس ببرید.
هنگام استفاده از دستگاه فشار سنج در خانه، هرگز از فشار مشخص روی درپوش رادیاتور (معمولاً 14 تا 16psi)عبور نکنید وگرنه باعث آسیب به سیستم خواهید شد.
در حالی که سیستم تحت فشار است، اطراف رادیاتور را با چراغ قوه و در صورت لزوم بقیه سیستم خنک کننده را به دقت بررسی کنید.
همچنین درپوش رادیاتور را تست فشار کنید. اگر کلاه در دقیقه اول فشار را نگه نمی دارد، به احتمال زیاد این نقطه نشت شما است.
به طور کلی بررسی رادیاتور کار ساده ای است که معمولاً با چند ابزار ساده قابل انجام است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است به ابزار تشخیصی خاصی نیاز داشته باشید، اما باید قبل از خرید با فروشگاه محلی قطعات خودرو خود مشورت کنید. برای جلوگیری از مشکلات رادیاتور و سیستم خنک کننده، برنامه تعمیر و نگهداری را در دفترچه راهنمای تعمیر خود دنبال کنید تا عمر مفید سیستم خنک کننده بیشتر شود.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو