نحوه بررسی فن رادیاتور

بررسی فن رادیاتور

آیا موتور ماشین شما بیش از حد گرم می شود؟ شاید زمان آن رسیده است که فن رادیاتور خود را بررسی کنید.
اگر فن به درستی کار نکند، می تواند سریعا منجر به جوش آوردن شود. و شما را در مسیر خود متوقف کند. گرمای بیش از حد طولانی مدت نیز می تواند به قطعات موتور آسیب برساند، بنابراین مهم است که این مشکل را در اسرع وقت بررسی کنید.

نحوه بررسی فن رادیاتور

دلایل مختلفی وجود دارد که ماشین شما ممکن است جوش بیاورد، یکی از آن ها فن رادیاتور خراب است.
اکثر خودروها دارای یک فن هستند که به رادیاتور متصل است زیرا به جریان هوا کمک می کند، که به نوبه خود باعث خنک شدن مایع خنک کننده در لوله های آن می شود. این فرآیند برای نگه داشتن موتور در دمای بهینه و حفظ عملکرد صحیح سیستم ضروری است.
تشخیص اینکه ماشین جوش آورده است، بسیار آسان است. در اینجا برخی از رایج ترین علائم را ذکر کردیم:

  • ممکن است چراغ چک موتور شما روشن شود.
  • ممکن است بخار از کاپوت خارج شود.
  • وقتی خیلی داغ شد ماشین دیگر به رانندگی ادامه نخواهد داد.
  • اگر ماشین شما دارای گیج دما باشد، این نشانگر جهش دما نیز خواهد بود.

بنابراین چگونه می توانید تشخیص دهید که آیا فن رادیاتور شما مقصر است؟

انواع فن

اولاً، شناسایی نوع فن اتومبیل شما در زمان بسیار صرفه جویی می کند. بسیاری از خودروهای قدیمی دارای کلاچ فن مکانیکی هستند که توسط یک سیستم تسمه و قرقره هدایت می شود. این بدان معناست که مستقیماً به موتور متصل است و نیروی خود را از آنجا می گیرد.
ماشین‌های مدرن معمولاً دارای فن‌های برقی هستند که توسط سیستم الکتریکی خودرو کار می‌کنند. این باعث می‌شود تا کمی کارآمدتر و نسبت به دما حساس‌تر شوند، زیرا معمولاً فقط در صورت نیاز به خنک‌سازی روشن و خاموش می‌شوند.

علائم و نشانه های خرابی

چند راه برای تشخیص اینکه آیا فن رادیاتور شما مقصر جوش آوردن است یا خیر، عبارتند از:
خرابی فن مکانیکی رادیاتور:

  • فرسودگی و پارگی در طول زمان (بلبرینگ ها، قطعات داخلی)
  • خرابی تسمه
  • مایع خنک کننده ناکافی

از آنجایی که دلایل خرابی در فن مکانیکی کمتر است، تشخیص اینکه چرا فن شما کار نمی کند آسان تر است. برای از بین بردن 2 مورد از واضح ترین دلایل، می توانید بررسی کنید که آیا وسیله نقلیه شما دارای مایع خنک کننده کافی است یا اینکه تسمه و قرقره شکسته شده است.
انجام این کار نسبتاً آسان است، اگرچه مکان تسمه ممکن است با توجه به وسیله نقلیه متفاوت باشد.
خرابی فن رادیاتور برقی:

  • سیم کشی خراب یا اتصال بد
  • فیوز سوخته
  • رله فن معیوب
  • مایع خنک کننده ناکافی
  • خرابی موتور
  • ماژول کنترلر ناموفق
  • سنسور دمای مایع خنک کننده معیوب

چگونه فن رادیاتور خود را چک کنیم؟

بررسی فن رادیاتور خودرو

از آنجایی که اکثر خودروهای مدرن دارای فن برقی هستند، ما یکی از ساده‌ترین راه‌ها را برای آزمایش این نوع فن انجام می‌دهیم – و آن استفاده از مولتی متر است. استفاده از مولتی متر مشخص می کند که آیا فیوز سوخته است یا خیر.

1. ابتدا باید جعبه فیوز را در وسیله نقلیه خود پیدا کنید. این ممکن است از ماشینی به ماشین دیگر متفاوت باشد و بنابراین برای این تست، ما فرض می کنیم که یک جعبه فیوز زیر داشبورد و یک جعبه فیوز زیر کاپوت وجود دارد.

2. هنگامی که آنها پیدا شدند، باید مولتی متر خود را روی تنظیمات صحیح تنظیم کنید. از آنجایی که اکثر خودروها دارای باتری 12 ولتی هستند. و برای گرفتن این ولتاژ کالیبره شده‌اند، مولتی متر خود را روی ولتاژ جریان مستقیم (DCV) تنظیم کنید. همچنین می توانید انتخاب کنید که کدام محدوده عددی برای مدار 12 ولت دقیق تر است.

3. از اینجا مطمئن شوید که موتور خاموش است و سر سیاه (منفی) را به ترمینال منفی باتری قرار دهید. این راه برای فیوزهای زیر داشبورد است. بعد، سر قرمز (مثبت) را به کنتاکت فیوز وصل کنید.

4. خوانش را ارزیابی کنید. اگر حدود 12 ولت باشد، فیوز به درستی کار می کند. چنانچه در یک کنتاکت 12 ولت و از سوی دیگر 0 ولت دریافت کنید، این نشان دهنده سوختن فیوز است. اگر از هر دو کنتاکت ۰ ولت دریافت کنید، برق به فیوز وصل نیست. و بنابراین، احتمالاً به این معنی است که به درستی به ترمینال منفی باتری یا زمین متصل نشده است. جدا کنید و دوباره امتحان کنید.

5. اگر فیوز سوخته را تشخیص داده اید، باید آن را تعویض کنید تا اطمینان حاصل شود که فن همانطور که باید کار می کند.

فن رادیاتور خود را تعمیر یا تعویض کنید.

با توجه به مشکل فن، اکثرا به سادگی تعویض آن را توصیه می کنند. به ویژه فن های برقی باید تعویض شوند زیرا موتور داخلی قابل تعمیر نیست (اگر موتور علت خرابی باشد). فن ها بخش بسیار پرهزینه ای نیستند و از آنجایی که دسترسی به آنها آسان است، نیروی کار نیز گران نیست.
فن های مکانیکی بدون عارضه هستند زیرا در بیشتر مواقع، خرابی به دلیل تسمه یا مایع خنک کننده ناکافی است – که هر دو به راحتی رفع می شوند.

جهت مشاهده دوره کامل هوش خودرو اینجا کلیک کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx