استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

خلافی خودرو یعنی چه؟ از کلمات این عبارت کاملا می‌توان حدس زد که ماجرا از چه قرار است. خلافی خودرو یعنی تمام جرایمی که با خودروی‌تان مرتکب می‌شوید و در اصطلاح خودمانی‌تر، تمام خلاف‌هایی است که با خودرو انجام می‌دهید. هر خودرویی پرونده‌ای دارد که این جرائم و خلاف‌ها در آن ثبت می‌شود. این پرونده یا بهتر است بگوییم، نامه اعمال را پلیس راهور ناجا تدوین و تنظیم می‌کند و به شکل‌های مختلف می‌توانید از محتویات آن مطلع شوید. این امکان وجود دارد که به شیوه‌های گوناگون در جریان جرایم عمدی و غیرعمدی‌تان در طول رانندگی قرار بگیرید. اجازه بدهید که شما را درباره خلافی خودرو و موضوعات پیرامونی‌اش کاملا روشن کنیم. پس با ما همراه باشید.

عناوین این مطلب

خلافی خودرو دقیقا چیست؟

بیشتر کسانی که رانندگی می‌کنند، دست‌کم یک‌بار هم که شده، مرتکب خطا می‌شوند. بعضی خطاها جریمه دارند. جریمه هم که این‌روزها دقیقا و عمیقا از سوی نیروی انتظامی و دوربین‌های مختلفش ثبت می‌شود. پس وقتی از خلافی خودرو حرف می‌زنیم، منظورمان جرایمی است که به هنگام رانندگی رخ می‌دهد. جریمه‌ها در سیستم ثبت می‌شوند و روش‌های مختلفی برای استعلام‌ و پرداخت‌شان وجود دارد. لازم است که جریمه‌ها را زود و سریع بپردازید. در غیر این‌صورت، زمانی که می‌خواهید خودرو را به فروش برسانید، باید مبلغی هنگفت بابت خلاف‌ها و جرایم رانندگی‌تان پرداخت کنید.

انواع جریمه‌ خودرو چیست؟

جریمه‌ها دسته‌بندی‌هایی دارند و به شکل‌های مختلف قانون‌مندبودن را به شما یادآوری می‌کنند. انواع جریمه به این شکل دسته‌بندی می‌شوند:

  •       جریمه نمره منفی
  •       جریمه مادی
  •       جریمه توقیف خودرو

جریمه نمره منفی

بعضی خلاف‌هایی که در هنگام رانندگی مرتکب می‌شوید، نمره منفی می‌گیرند. یعنی افسران نمره‌ای منفی بابت خلاف‌تان در قبض جریمه لحاظ می‌کنند. هرچقدر که نمرات منفی‌تان بیشتر شود، عواقب سنگین‌تری در انتظارتان خواهد بود. کسب ۳۰ نمره منفی باعث می‌شود که گواهینامه راننده به مدت ۳ ماه توقیف شود و اجازه رانندگی نداشته باشد. اگر برای بار دوم، تعداد نمرات منفی راننده به ۲۵ مورد برسد، گواهینامه‌اش برای ۶ ماه از او گرفته می‌شود و اجازه رانندگی را در این مدت از دست می‌دهد. برای بار سوم، رسیدن نمرات منفی به ۲۰ عاقبت بسیار دردناکی را به همراه دارد: باطل‌شدن گواهینامه. البته این برخورد جدی راهنمایی و رانندگی بسیار مفید و مناسب است. ولی درصدی عطوفت و بخشش هم در کار هست؛ اگر راننده‌ای ۶ ماه پیاپی خلافی مرتکب نشود، تمامی نمرات منفی قبلی‌اش بخشیده خواهد شد.

حتما بخوانید: بهترین زمان فروش خودرو دست دوم چه زمانی است؟

جریمه مادی

جریمه مادی همان شکل کلاسیک جریمه‌کردن است؛ یعنی همان حالتی که بنا به خلافی که با خودرو مرتکب می‌شوید، مبلغی در قبض نوشته و روی خودروی‌تان قرار می‌گیرد. شاید هم افسر وظیفه‌شناس قبض را مستقیما به دست‌تان می‌دهد.

جریمه توقیف خودرو

برخی خلاف‌ها موجب می‌شود که پلیس خودرو را توقیف کند و اجازه رانندگی با آن را به راننده ندهد. در این صورت، شما مشمول جریمه توقیف خودرو می‌شوید.

این موارد انواع جریمه‌کردن از سوی پلیس را به شما یادآوری کرد؛ انواع جریمه‌هایی که پرونده خلافی‌تان را سنگین می‌کنند و به‌طور دقیق به ثبت می‌رسند. در واقع، خلافی‌ها براساس جریمه‌هایی ثبت می‌شوند که راننده دریافت می‌کند.

خلافی خودرو

شیوه جریمه‌کردن پلیس چگونه است؟

پلیس به روش‌های مختلفی راننده‌ها را جریمه و پرونده خلافی خودرو را برای‌شان پُربار می‌کند. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

  •       روش ثبت با دوربین
  •       روش خودداری
  •       روش تسلیمی
  •       روش الصاقی
  •       روش دوبرگی

۱. روش ثبت با دوربین

دیگر همه به وجود دوربین‌های کنترل‌گر پلیس عادت کرده‌ایم. دوربین‌های مرکز ثبت تخلفات رانندگی همان کلاغ‌های جارچی هستند که خبر خلاف‌های رانندگی‌تان را به گوش پلیس می‌رسانند. این دوربین‌ها می‌توانند خلاف‌ها را ثبت کنند و باعث بشوند که مرکز ثبت تخلفات رانندگی برای شما قبوض جریمه صادر و پرونده خلافی خودرو را برای‌تان قطور و قطورتر کند.

۲. روش خودداری

روش خودداری دو حالت دارد. در حالت نخست، راننده خاطی و خلاف‌کار به ایست و هشدار پلیس بی‌توجهی می‌کند و برای همین جریمه می‌شود. حالت دیگر هم این است که اگرچه راننده با پلیس رو در رو می‌شود اما از گرفتن قبض جریمه خودداری می‌کند. هر دوی این حالت‌ها باعث می‌شوند که پرونده خلافی خودرو راننده سنگین شود.

حتما بخوانید: وکالت تعویض پلاک و هر آنچه لازم است درباره‌اش بدانید

۳. روش تسلیمی

در روش تسلیمی جریمه‌کردن، پلیس قبضی را می‌نویسد و به راننده می‌دهد. قبض اخطاری که به راننده داده می‌شود، اطلاعاتی مانند مشخصات راننده و گواهینامه‌اش، مشخصات خودرو، نوع تخلف، محل و زمان تخلف و البته مشخصات افسر را دارد.

۴. روش الصاقی

این روش از جریمه همان روشی است که صحنه ناخوشایند قرارگرفتن قبضی زیر شیشه‌پاک‌کن را رقم می‌زند. بله! روش الصاقی روشی است که راننده خلافی مرتکب می‌شود اما در مکان حضور ندارد و برای همین افسر اقدام به نوشتن قبض جریمه و قراردادن آن روی خودرو می‌کند.

۵. روش دوبرگی

در روش دوبرگی، راننده از پلیس فرمان ایست می‌گیرد اما نمی‌ایستد. افسر هم جریمه را می‌نویسد. پس راننده خلاف‌کار جریمه می‌شود اما از آنجایی که خودرو عمدی یا غیرعمدی متوقف نشده، پلیس راهور از دو برگه استفاده و جریمه را در سوابق راننده ثبت می‌کند. منظور از دو برگ این است که پلیس دو قبض جریمه را برای راننده خطاکار صادر می‌کند.

استعلام خلافی خودرو چیست؟

گرفتن استعلام خلافی خودرو برای هر راننده‌ای واجب است. چرا؟‌ چون استعلام خلافی به راننده نشان می‌دهد که چه مبلغی را به‌خاطر خلاف‌هایش در رانندگی جریمه شده و باید چه مبلغی را پرداخت کند. اگر حواس‌تان به گرفتن استعلام خلافی خودرو نباشد و به‌موقع از مبلغ جریمه باخبر نشوید و مهم‌تر از آن، به‌موقع اقدام به پرداختش نکنید، مشکلات زیادی برای‌تان پیش می‌آید. مثلا توقیف خودرو و روانه‌شدن آن به پارکینگ راهنمایی و رانندگی.

چرا باید به‌دنبال استعلام خلافی خودرو باشیم؟

پس گرفتن استعلام خلافی خودرو مهم است و به‌عنوان یک راننده حرفه‌ای باید حواس‌تان به اموری نظیر آن باشد. دو دلیل موجه و مهم برای دریافت استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن وجود دارد:

  • جلوگیری از انباشته‌شدن مبلغ جریمه و توقیف خودرو
  • گرفتن استعلام خلافی برای فروش خودرو به شخصی دیگر

اگر مبلغ خلافی خودرو به بالای یک میلیون تومان برسد، خودرو توقیف می‌شود. شما که چنین چیزی نمی‌خواهید، می‌خواهید؟‌ پس بهتر است که همیشه حواس‌تان به مبلغ خلافی خودرو باشد و آن را به‌موقع بپردازید تا هم انباشته و زیاد نشود و هم خودروی‌تان را توقیف نکنند.

زمانی هم که قرار است، خودرویی را بفروشید، باید خلافی‌های آن را صفر کنید. البته صفر کردن خلافی خودرو در زمان تعویض پلاک هم مقدور است؛ یعنی می‌توانید در همان مکانی که برای تعویض پلاک خودرو می‌روید، مبلغ خلافی‌تان را هم بپردازید و اصطلاحا جریمه‌تان را صاف کنید.

روش‌های گرفتن استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن

در گذشته، شیوه استعلام خلافی خودرو، دریافت قبض جریمه و پرداخت خلافی خودرو حضوری بود؛ یعنی رانندگان به مراکز راهنمایی و رانندگی و ادارات مربوط به ارائه قبض خلافی مراجعه می‌کردند و در صف‌هایی عریض و طویل می‌ایستادند. معاشرت با متصدیان بعضاً بی‌حوصله را هم که از داستان کم کنیم، قطعی سیستم‌ها و انتظار در صفی طولانی اوضاع را بدتر از بد می‌کرد. اما حالا همه‌چیز فرق کرده است. شیوه‌های مختلفی برای استعلام خلافی خودرو و پرداخت جریمه وجود دارد:

  •       پرداخت خلافی با مراجعه حضوری به پلیس ۱۰+
  •       پرداخت خلافی با مراجعه به سایت راهور ۱۲۰
  •       پرداخت خلافی با کدهای USSD
  •       پرداخت خلافی از راه تلفن ثابت
  •       پرداخت خلافی از راه پیامک
  •       پرداخت خلافی از راه اپلیکیشن‌ها

۱. استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن با مراجعه حضوری به پلیس ۱۰+

روش‌های غیرحضوری برای پیش‌برد هر کاری راحت‌تر و سریع‌تر هستند. با این وجود، برخی از افراد هنوز هم حضور را ترجیح می‌دهند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، برای استعلام خلافی خودرو می‌توانید شال و کلاه کنید و راهی مراکز پلیس ۱۰+ شوید. البته این را هم بدانید که خلافی دریافتی از این روش بسیار کامل است و می‌توانید گزارش خلافی‌های‌تان را تا روز و لحظه موردنظر خود از پلیس ۱۰+‌بگیرید. زمانی هم که قرار به فروش خودرو دارید، باید قبض پرداخت جریمه را داشته باشید. این قبض هم از راه مراجعه به همین مراکز پلیس ۱۰+‌ به دست می‌آید.

حتما بخوانید: راهنمای جامع تشخیص رنگ خودرو و کارشناسی رنگ

۲. پرداخت خلافی با مراجعه به سایت راهور ۱۲۰

با مراجعه به سایت راهور ۱۲۰ می‌توانید از پرونده خلافی خودرو باخبر شوید و جریمه‌تان را پرداخت کنید. شیوه کار با این سایت بسیار ساده است و حتی اگر اهل دنیای اینترنت و فناوری نباشید هم به‌سادگی از پس پرداخت اینترنتی خلافی خودرو برخواهید آمد. نشانی این سایت هم مطابق زیر است:

http://www.rahvar120.ir

۳. استعلام خلافی خودرو و پرداخت با کدهای USSD

حتما دیگر با کدهایی آشنا هستید که ترکیبی از ستاره و مربع و اعداد هستند. این کدهای دستوری برای پرداخت قبض‌ها، خرید شارژ تلفن و شرکت در مسابقات رنگارنگ تلویزیونی استفاده می‌شوند. برای پرداخت خلافی خودرو هم کدی تعریف شده است. کافی است که #۱۱۰*  را روی تلفن همراه‌تان شماره‌گیری کنید و با انتخاب گزینه خدمات راهور و واردکردن کد VIN (شماره ۱۷ رقمی پشت کارت خودرو) امکان بررسی مبلغ خلافی و پرداخت آن را پیدا کنید. مراحل کار برای‌تان به‌وضوح توضیح داده می‌شود و سریع و ساده می‌توانید خلافی را بپردازید. یادتان باشد که هنگام کارکردن با کدهای USSD باید از حروف انگلیسی استفاده و علائم، حروف و شماره‌های مختلف در بخش‌های گوناگون فرایند را به زبان انگلیسی وارد کنید. بعد از دریافت شناسه قبض و مبلغ خلافی باید از طریق خودپردازها یا درگاه‌های پرداخت قبض سایت‌ بانک‌های مختلف، اقدام به پرداخت خلافی کنید.

خلافی خودرو

۴. استعلام و پرداخت خلافی از روی تلفن ثابت

سامانه گویایی از سوی پلیس راهور ناجا راه‌اندازی شده است که می‌تواند اطلاعات گوناگونی را در اختیارتان قرار بدهد. مثلا نشانی مراکز تعویض پلاک، مدارک لازم برای دریافت و پیگیری کارت خودرو و اطلاعات دیگری نظیر خلافی خودرو. کافی است که با شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸  تماس بگیرید و با اعلام شماره پلاک‌تان از مبلغ خلافی خودرو مطلع شوید و بعد آن را بپردازید. شیوه پرداخت در اینجا هم مشابه مسیر پرداختی است که برای پرداخت با کد USSD گفته شد.

۵. استعلام خلافی خودرو و پرداخت خلافی از راه پیامک

شما می‌توانید کد ۱۷ رقمی را که پشت کارت خودروی‌تان حک شده، به شماره‌های زیر بفرستید و بعد از چندثانیه اطلاعات مربوط به خلافی خودرو را دریافت کنید و به‌عبارت دقیق‌تر استعلام خلافی خودرو را در دست داشته باشید:

  •       ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
  •       ۳۰۰۰۵۱۵۱
  •       ۱۱۰۰۰۵۱۵۱

بعد از ارسال شماره کارت خودرو به شما پیامک دیگری ارسال می‌شود که در آن شناسه پرداخت و قبض موجود است. بعد از داشتن اطلاعات خلافی خودرو امکان پرداخت قبض برای‌تان به‌ وجود می‌آید. در اینجا هم می‌توانید با در دست‌داشتن اطلاعات حساب خلافی خودرو یا به خودپردازها مراجعه کنید یا از راه امکان پرداخت قبوضی که در سایت بانک‌های مختلف وجود دارد، کار را پیش ببرید.

۶. استعلام و پرداخت خلافی از راه اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌های متنوعی برای استعلام خلافی خودرو و پرداخت آنلاین مبلغ آن طراحی شده‌اند و قابل دانلود‌کردن هستند. برای دریافت اطلاعات در این اپلیکیشن‌ها هم باید شماره ۱۷ رقمی کارت خودرو را وارد برنامه موردنظرتان کنید. از جمله اپلیکیشن‌های استعلام و پرداخت آنلاین خلافی خودرو می‌توان به آپ، فرمون یا قبضینو اشاره کرد.

خلافی خودرو

روش‌های اعتراض به خلافی خودرو چیست؟

هیچ‌کس از جریمه شدن خوشش نمی‌آید. این بی‌علاقگیِ طبیعی گاهی منجر به کتمان هم می‌شود. یعنی راننده حتی قبول نمی‌کند که خلاف‌هایی که در فهرست خلافی برایش درج شده از سوی او صورت گرفته‌اند. البته گاهی هم واقعا برخی از خطاها به اشتباه به پای راننده نوشته می‌شوند.

در این مواقع، راه و روشی برای اعتراض به خلافی خودرو در نظر گرفته شده است؟ بله! ۳ سناریو برای این شرایط وجود دارد:

  • اعتراض به قبض جریمه و مراجعه به مرکز اجرائیات منطقه یا شهرستان محل سکونت و طرح شکایت. در این صورت رسیدگی به مسأله در همان‌جا امکان‌پذیر است و نتیجه شکایت هم زود مشخص می‌شود.
  • اعتراض به وضعیت تخلفات ثبت‌شده و مراجعه به پلیس ۱۰+ و صبرکردن در حدود ۲۴ ساعت. در این صورت در حدود چند ساعت به شکایت افراد رسیدگی می‌شود. مثلا اگر جریمه‌ای غیرمنطقی برای راننده ثبت شده باشد، این امکان هست که به پلیس اعلام کند در زمان ثبت جریمه در آن مکان نبوده است. یا حتی می‌توان به اشتباه‌ و گزاف‌بودن مبلغ جریمه اعتراض کرد تا پلیس به شکایت رسیدگی کند.
  • اعتراض به مبلغ جریمه بالای یک میلیون‌تومان هم در واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی ممکن است. تهرانی‌ها باید به اداره راهنمایی و رانندگی در مناطق ۱۶، ۲۱، ۱۲، ۴،‌ ۱، ۱۰، ۲۰ مراجعه کنند و شهرستانی‌ها هم باید به واحدهای رسیدگی تخلفات مراکز استان بروند. در این صورت، کارشناس بررسی شکایت موضوع را به قضات مستقر در مناطق (که تحت نظارت دادسرای راهور هستند)می‌رساند و آنها هستند که شکایت را قبول یا رد می‌کنند.

مدارک لازم برای اعتراض به خلافی خودرو چیست؟

برای اینکه بتوانید اعتراض به خلافی خودرو را ثبت کنید، نیاز به ارائه مدارکی هم خواهید داشت. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • مالک خودرو باید کارت شناسایی معتبری را ارائه کند. اگر خودش حضور ندارد، وکیل او باید کارت معتبر شناسایی به همراه داشته باشد.
  • به کارت ملی صاحب خودرو و  اصل سند مالکیت خودرو هم نیاز است.
  • فرم مخصوص درخواست طرح شکایت هم باید تکمیل شود.

حتما بخوانید: عوارض خودرو و آشنایی با نحوه محاسبه و پرداخت آن

روش‌های کم‌کردن خلافی خودرو چیست؟

همه دوست دارند که مبلغ جریمه‌شان را صفر کنند. اما آیا راهی برای صفر کردن خلافی خودرو وجود دارد؟ خیر. اگر شما خلافی مرتکب شده‌اید، باید حتما هزینه و تاوان آن را بپردازید. هیچ راهی برای صفر شدن خلافی خودرو وجود ندارد. اگر می‌خواهید که فهرست جرایم و خلافی‌تان پاک شود، باید مبلغ لازم را پرداخت کنید.

البته اگر به موارد موجود در فهرست خلافی‌تان اعتراض دارید، امکان شکایت وجود دارد. همان‌طور که در بخش قبلی توضیح داده شد، با روش‌های مختلف می‌توانید اقدام به ثبت شکایت کنید و به خلافی خودروی‌تان اعتراض داشته باشید. اگر بعد از بررسی‌های لازم، مشخص شود که حق با شما بوده است، مقدار خلافی‌تان کاهش پیدا می‌کند.

 یک خبر خوش هم در این میان هست: امکان تقسیط خلافی خودرو وجود دارد. یعنی شما می‌توانید مبلغ خلافی را به شکل قسطی هم پرداخت کنید. چطور؟ در بخش بعدی می‌خوانید.

خلافی خودرو

روش تقسیط جریمه و خلافی خودرو چیست؟

با مراجعه به سایت راهور یا راهنمایی و رانندگی امکان تقسیط خلافی خودرو وجود دارد. طرح تقسیط برای رانندگان تمام وسایل نقلیه است. یعنی فرقی نمی‌کند که راننده موتور، ماشین معمولی یا اتوبوس و… هستید؛ در هر حال، امکان قسط‌بندی برای‌تان وجود دارد.

طرح تقسیط برای این است که رانندگان با مبالغ بالای خلافی خودرو از پس پرداخت جریمه‌شان برآیند. در واقع، این طرح مخصوص کسانی است که خلافی‌شان بیشتر از یک میلیون تومان است و خودروی‌شان توقیف شده یا در آستانه توقیف‌شدن است.

در اینجا دو حالت به‌وجود می‌آید:

  • تقسیط برای خودروهای توقیف‌شده
  • تقسیط برای خودروهای توقیف‌نشده

تقسیط خلافی خودرو برای خودروهای توقیف‌شده

اگر خودرویی توقیف شده باشد، صاحب آن باید به پارکینگ راهنمایی و رانندگی برود و با خود مدارک هویتی و مالکیتی هم به همراه داشته باشد. لازم است که مالک با این مدارک نزد مامور ترخیص برود و شرایطش را اعلام کند. اگر مشمول طرح تقسیط باشد از او تعهداتی برای بازپرداخت قسط‌های خلافی در مدت یک‌سال گرفته می‌شود. با طی این فرایند، خودرو ترخیص و جریمه آن هم قسط‌بندی می‌شود. یادتان باشد که تقسیط برای خودروهای توقیف‌شده هم شرایطی دارد. یعنی هر خودروی توقیف‌شده‌ای مشمول طرح تقسیط خلافی خودرو نیست. شرایط برای این خودروها به شرح زیر است:

  • خودرو فرسوده نباشد،
  • خودرو شکایت قضایی نداشته باشد،
  • جرایم خودرو در دسته‌بندی جرایم و خطاهای حادثه‌ساز نباشد؛‌ حدود ۴۰ درصد جرایم در دسته حادثه‌سازها قرار نگیرد.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

تقسیط خلافی خودرو برای خودروهای توقیف‌نشده

اگر مبلغ خلافی خودرو بیشتر از یک میلیون و هنوز توقیف نشده باشد، امکان مراجعه به سایت راهور و پرداخت جریمه وجود دارد. برای پرداخت جریمه به این شکل باید به سایت راهور مراجعه کنید، در منوی آن به بخش «خدمات» بروید و در منوی خدمات هم گزینه «استعلام جرایم راهنمایی و رانندگی» را انتخاب کنید. با این روش، فهرست خلافی‌های خودرو برای‌تان مشخص می‌شود و می‌توانید مواردی را انتخاب و پرداخت کنید. یعنی این امکان وجود دارد که فقط چند جریمه را در هربار بپردازید. در صورتی که استعلام خلافی خودرو در سایت به شما نشان می‌دهد که مبلغ بیشتر از یک میلیون تومان است، تعداد پرداختی‌ها را طوری انتخاب کنید که مبلغ زیر یک میلیون تومان باشد. اگر این کار را نکنید، امکان توقیف خودروی‌تان قوت می‌گیرد. نشانی سایت راهور هم به شرح زیر است:

http://service.rahvar120.ir

در آخر

بهتر است که زود به زود از جرائم رانندگی‌تان باخبر شوید و قبل از آنکه روی هم تلنبار شوند، خلافی را تسویه کنید. البته بهتر این است که سعی‌تان را به کار بگیرید که با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی جرم و خلافی مرتکب نشوید. بعضی‌ها می‌گویند، انسان جائزالخطاست. با این فرض، در رانندگی هم خطا می‌کند. خطا در رانندگی گاهی اجتناب‌ناپذیر است اما پرداخت‌نکردن جریمه‌ها خطایی است که به‌سادگی می‌توانید مرتکب آن نشوید. پس حالا که روش‌های مختلف و متنوع استعلام و پرداخت خلافی خودرو را می‌دانید، تند و زود اقدام به پرداخت کنید. اگر مبالغ را سریع تسویه نکنید، روزی می‌رسد که مثلا برای فروش خودروی‌تان باید مبالغ هنگفتی از خلافی خودرو را یک‌جا بپردازید. پس توصیه ما این است:‌ خوب برانید تا جرم و خلافی مرتکب نشوید. اگر هم شدید، مبالغ جریمه‌تان را زود پرداخت کنید.

[block id=”video-amozashi”]

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx