مدارک، مراحل و شرایط تعویض پلاک خودرو در سال ۹۹

مدارک، مراحل و شرایط تعویض پلاک خودرو در سال ۹۹

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در هنگام خریدوفروش خودروی دست دوم باید انجام شود تعویض پلاک خودرو است. خریدار باشید یا فروشنده، قبل از هر چیز باید طبق تاریخ و ساعت دقیقی که در قولنامه برای حضور در مرکز تعویض پلاک مشخص شده است به این مراکز مراجعه کنید. نام مرکز هم طبق توافق دو طرف در همان قولنامه ذکر می‌شود. ازآنجاکه فرایند کار زمان‌بر است و معمولا هم مراکز شلوغ هستند، بهتر است صبح زود، یعنی قبل از ساعت ۷:۳۰ صبح در مقابل مرکز تعویض پلاک حاضر شوید. حتی در این‌صورت هم احتمال دارد تا ظهر درگیر این کار باشید، بنابراین یک روز را به این کار اختصاص دهید. با ما همراه باشید، در این نوشته به شما خواهیم گفت که شرایط تعویض پلاک خودرو در سال ۹۹ چگونه است.

عناوین این مطلب

مدارک تعویض پلاک خودرو در سال ۹۹

در هنگام تعویض پلاک و انتقال سند خودرو، حضور فروشنده و خریدار ضروری است. اگر نمی‌توانید در این روز حاضر شوید، باید به طرف مقابل وکالت قانونی بدهید که از طرف شما کارهای تعویض پلاک و انتقال سند را انجام دهد.

هرچند توصیه می‌کنیم حتما خودتان حضور پیدا کنید، مخصوصا اگر فروشنده اتومبیل هستید (تا زمانی‌که پلاک به نام شماست و تعویض نشده است، هر رویدادی به نام شما تمام خواهد شد).

قبل از این که به مراکز تعویض پلاک خودرو بروید، مدارک زیر را آماده کنید و همراه ببرید.

مدارک مورد نیاز فروشنده برای تعویض پلاک خودرو

۱. کارت خودرو

۲. بیمه نامه خودرو

۳. برگ سبز یا سند مالکیت یا برگه شناسایی خودرو

۴. سند مالکیت ثبت شده در دفتر اسناد (اگر دارد)

۵. اصل شناسنامه و کارت ملی

۶. برگه عدم خلافی خودرو (اگر خودرو خلافی دارد فروشنده می‌تواند در همان مرکز تعویض پلاک آن را پرداخت کند)

۷. کارت معاینه فنیشرایط گرفتن معاینه فنی خودرو و مدارک لازم در سال ۹۹ معتبر (برای خودروهایی که بیش از ۴سال از تولیدشان می‌گذرد)

۸. کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه خلافی

حتما بخوانید: دلالی خودرو و ۶ ترفندی که دلالان برای فروش به‌کار می‌برند

مدارک مورد نیاز خریدار برای تعویض پلاک خودرو

۱. اصل شناسنامه و کارت ملی

۲. کارت عابربانک برای پرداخت هزینه‌ها

۳. سند احراز محل سکونت (یعنی سندی که نشان دهد شما ساکن شهری که تعویض پلاک در آن انجام می‌شود هستید. مثل سند قطعی خانه، اجاره نامه دارای کد رهگیری و هولوگرام، جواز کسب معتبر، گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان با ذکر آدرس محل سکونت والدین که به تایید آموزش و پرورش منطقه رسیده باشد و…)

۴. قبض آب، برق یا گاز محل سکونت که آدرس آن با آدرس سند بالا یکی باشد.

نکته: اسناد مربوط به محل سکونت باید به نام شما، همسرتان یا اگر با والدین زندگی می‌کنید، به نام آن‌ها باشد. در این صورت باید اسناد شناسایی کسی که خانه یا اجاره‌نامه به نام اوست و نسبتش با شما را مشخص می‌کند، همراه خود ببرید.

یکی از شرایط تعویض پلاک آماده‌سازی تمامی مدارک گفته شده چه برای فروشنده و چه برای خریدار است، پس دقت داشته باشید که تمامی مدارک لازم حتما به ‌همراه‌تان باشد.

تعویض پلاک خودرو
برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید

مراحل تعویض پلاک خودرو

تمامی کارهایی که برای تعویض پلاک خودرو باید انجام دهید، در سه مرحله خلاصه می‌شود:

  • مرحله اول: ورود به مرکز تعویض پلاک خودرو

در این مرحله، خریدار و فروشنده هر دو با هم باید همراه با خودرو وارد مرکز تعویض پلاک شوید. در بدو ورود، به شما برگه‌ای می‌دهند که در آن شماره نوبت و باجه‌ای که باید به آن مراجعه کنید مشخص شده است. خودرو را پارک کنید، به باجه موردنظر مراجعه کرده و مدارک را تحویل دهید. در باجه مربوطه، فرم‌های مربوطه را پر کنید و هزینه تعویض پلاک و نیز هزینه پست سند و کارت خودرو را که به ترتیب ۱۲۰ هزار تومان و ۳۷,۷۳۱هزار تومان (در سال ۹۹) است بپردازید. همه این هزینه‌ها به‌جز هزینه خلافی، به‌عهده خریدار خواهد بود. یادتان باشد از شما پول نقد دریافت نمی‌کنند، بنابراین حتما کارت بانکی با خودتان ببرید. به‌طورکلی دریافت هرگونه وجه نقد در این مراکز غیرقانونی است.

  • مرحله دوم: تأیید اصالت خودرو

پس از پرکردن فرم‌های مربوطه، باجه به شما برگه‌ای را ارائه می‌دهد که باید به کارشناسان و بازرسان مرکز بدهید تا خودروی شما را بازدید کرده و اصالت آن را بررسی کنند. کارشناس برای این کار، تمام مشخصات خودرو را با مشخصات درج‌شده در برگه از جمله شماره شاسی، شماره موتور و سایر موارد تطبیق می‌دهد. بعد از تأیید اصالت خودرو، مجوز فک پلاک قبلی، صدور و نصب پلاک جدید را به شما ارائه می‌دهند. حالا خریدار باید به انبار پلاک برود و پلاک خود را تحویل بگیرد.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

  • مرحله سوم: فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید

حالا شما که خریدار هستید باید به انبار مراجعه کنید و پلاک را تحویل بگیرید. در اینجا دو حالت وجود دارد:

حالت اول: اگر قبلا خودرویی داشته‌اید که پلاک آن آزاد است، می‌توانید دوباره همان پلاک را تحویل بگیرید و روی خودروی جدیدتان نصب کنید. اگر از زمان فک پلاک قبلی شما کمتر از سه سال گذشته است، دیگر هزینه ساخت پلاک ندارید؛ زیرا پلیس تا سه سال پلاک‌های فک‌شده را نگه می‌دارد. اگر چند پلاک آزاد داشته‌اید، از شما خواهند پرسید که کدام‌یک را می‌خواهید روی این خودروی جدید نصب کنید. بعد از انتخاب، اگر پلاک موجود باشد، آن را برایتان نصب می‌کنند و اگر نه، دوباره آن را می‌سازند.

برای افرادی که ساکن تهران هستند، تحویل پلاک قدیمی در همان مراکز تعویض پلاک و بلافاصله انجام می‌شود. اما برای ساکنان شهرستان یا سایر استان‌ها ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان لازم است تا پلاک برایشان پست شود.

اگر از آخرین فک پلاک خودرو شما بیشتر از سه سال گذشته است، باید هزینه ساخت پلاک را پرداخت کنید، چون مجددا آن را برایتان می‌سازند.

حالت دوم: از قبل هیچ پلاکی ندارید، بنابراین یک پلاک جدید با شماره جدید برایتان نصب می‌کنند.

تعویض پلاک خودرو

فرایند تعویض پلاک چقدر طول می‌کشد؟

به‌طورکلی فرایند تعویض پلاک بسته به مرکزی که مراجعه کرده‌اید و میزان شلوغی آن، ممکن است بیشتر از دو سه ساعت طول بکشد. اگر برای اولین‌ بار است که پلاک می‌گیرید یا پلاک‌های قبلی‌تان آزاد نیستند و روی خودروهای دیگری نصب هستند، حدود یک ساعت برای نصب پلاک جدید زمان نیاز است. اما اگر پلاک قبلی‌تان در مرکز موجود باشد، کار راحت‌تر است.

نکته: اگر پلاک قبلی دارید و در مرکز تعویض پلاک دیگری موجود است، می‌توانید با فروشنده مدارکتان را پس بگیرید و به آن مرکز مراجعه کنید. اما اگر هزینه موردنیاز آن را بپردازید، همان پلاک قبلی را در همان مرکزی که هستید برایتان می‌سازند. در اینجا خودتان باید حساب‌کتاب کنید که آیا حاضرید دوباره تا مرکز تعویض پلاک موردنظر بروید که مسلما معطلی بیشتری دارد یا همین‌جا با پرداخت هزینه ساخت پلاک، کار را تمام می‌کنید. در هر صورت به خودتان بستگی دارد. البته این کار هم حدودا یک ساعتی زمان می‌برد، اما احتمالا پس گرفتن مدارک و مراجعه به مرکز دیگر طولانی‌تر خواهد بود.

آیا می‌توانیم شماره پلاک را خودمان انتخاب کنیم؟

درباره شماره پلاک فقط دو حق انتخاب داریم: یکی انتخاب بین پلاک قدیمی و جدید است و دوم انتخاب شماره پلاک رند. در سایر موارد هیچ حق انتخاب خاصی نداریم. برای مثال، زوج و فرد بودن پلاک در مرکز کاملا تصادفی صورت می‌گیرد؛ بنابراین نمی‌توانیم درخواست بدهیم به ما پلاک زوج بدهند یا فرد. اگر هم کسی به شما گفت این کار را برایتان انجام می‌دهد و از شما هزینه‌ای خواست، باور نکنید و هیچ پولی در این باره پرداخت نکنید.

پلاک هر شهر کدهای مخصوص به خودش را دارد. این کدها را با توجه به اینکه ساکن آن شهر هستید یا نه تعیین می‌کنند. به‌عنوان مثال فردی که در تهران زندگی نمی‌کند نمی‌تواند پلاک تهران بگیرد. به‌همین‌ترتیب فردی که ساکن تهران است نمی‌تواند برای پلاک تبریز درخواست دهد. اما اگر به واسطه شغل‌تان هر از گاهی در بازه‌های زمانی نسبتا طولانی در شهرهای مختلف هستید (مثلا ساکن تهران هستید و گاهی به‌دلیل شغلتان دو سال باید در شهرستان سکونت کنید)، در این صورت می‌توانید بدون اینکه پلاک قبلی را فک کنید پلاک جدید بگیرید. این پلاک تا مدتی که در شهری غیر از شهر خودتان سکونت دارید معتبر است. البته این هم به‌شرطی است که مدام در رفت‌وآمد نباشید. مثلا فردی که ساکن تهران است و محل کارش کرج است و رفت‌وآمد می‌کند، نمی‌تواند پلاک کرج را بگیرد.

حتما بخوانید: راهنمای جامع تشخیص رنگ خودرو و کارشناسی رنگ

اتمام کار تعویض پلاک و صدور کارت خودرو

پس از انجام مراحل تعویض پلاک و نصب پلاک جدید، کارت خودرو را برایتان پست خواهند کرد. در این مدت می‌توانید از طریق سامانه رهگیری اداره پست، در بخش مربوط به کارت خودرو پیگیری کنید که چه زمانی آن را برایتان ارسال می‌کنند.

اگر شما هم تا کنون گذرتان به مراکز تعویض پلاک خودرو افتاده و تجربه‌ای در این زمینه دارید که دانستن آن به تسهیل این فرآیند کمک می‌کند، آن را با خوانندگان کارنامه درمیان بگذارید.

چنانچه قصد خرید یا فروش خودرو را نیز دارید بهتر است سری به سایت کارنامه بزنید و از جزئیات سرویس کارشناسی خودرو و سرویس فروش سفارشی خودرو، اطلاع یابید تا بعد از معامله و تعویض پلاک خودرو هرگز پشیمان نشوید.

اگر خواندن این نوشته برایتان مفید بود، سری به مقالات ما در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو مانند علل برق دزدی ماشین، علت لرزش خودرو و یا دلیل جا نرفتن دنده بزنید.

[block id=”video-amozashi”]

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx