شهرخودرو «یما T۶۰» را جایگزین «کوپا T۲۱۰» می ‌کند؟

به گزارش «حنفی کار»، به‌تازگی کراس‌اوور جدیدی به‌نام «یما T۶۰» به محوطه شرکت «شهرخودرو» آمده است. احتمال دارد این خودرو در کارخانه سناباد مشهد- که قرار است با شرکت شهر خودرو همکاری داشته باشد- تولید شود. البته این کارخانه‌ تا چند هفته پیش اسپانسر تیم فوتبال شهر خودرو مشهد نیز بود. شاید بتوان گفت شهر خودرو قصد دارد این خودرو را جایگزین «کوپا T۲۱۰» کند. همان خودرویی که به دلیل مشکلات شرکت ریگان‌خودرو در تولید و عدم تحویل آن به شهرخودرو گلایه‌هایی  در پی داشت.

ثبت‌نام‌کنندگان کوپا که از سال ۹۷ موفق به دریافت خودروهای خود نشدند از عدم دریافت  خودرو کوپا خود همچنان گلایه دارند. این مشتریان قراردادهای خود را تکمیل‌وجه کرده‌اند و تنها منتظر اعلام اولویت تحویل خود هستند. از طرفی ثبت‌نام‌کنندگان سال۹۸ همچنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و نمی‌دانند آیا باید از قرارداد خود انصراف دهند و سود پول خود را دریافت کنند یا منتظر تحویل خودرو بمانند. اتفاقی که به‌دلیل مشکلات ریگان‌خودرو مسئولان شهرخودرو را مجبور کرده است به‌دنبال راه‌حلی برای جلب رضایت مشتریان دررابطه‌با خودروهای کوپا باشند. این موضوع شاید باعث شود شهرخودرو یماT۶۰ را به جای کوپا T۲۱۰ به مشتریانی که مدت‌هاست منتظر تحویل خودرو هستند، تحویل بدهد.

اوایل امسال برخی رسانه‌های خودرویی از ورود کراس‌اوور جدید چینی به ایران خبر دادند. این محصول که یما T۶۰ نام دارد، یک کراس‌اوور چینی است که توسط یکی از خودروسازان نه‌چندان معروف ساخته شده و به‌نظر می‌رسد تا حدودی کپی‌برداری از چند محصول است. شاید بتوان گفت در طراحی این خودرو از  پروتون X۷۰ و جیلی Boyue الهام گرفته شده است.

خودروسازان چینی پیش‌تر نیز از برندهای مشهور خودروسازی جهان همچون پورشه یا رنجروور کپی‌برداری می‌کردند مانند کمپانی زوتی که در کوپا T۲۱۰ از مقابل فولکس‌واگن تیگوان و از نمای پشت پورشه کاین را متبادر به ذهن می‌کرد. اما درحال‌حاضر چینی‌ها دامنه فعالیت خود را به شرکت‌های داخلی محدود کردند و در برخی موارد نیز این شرکت از دیگر محصولات چینی بازار کپی‌برداری می‌کنند.

در رابطه با همکاری یک شرکت ایرانی و شرکت یما باید گفت این همکاری صورت نگرفت و اکنون یما بعد از ۱۰ ماه در محوطه شهرخودرو دیده ‌می‌شود که احتمالا حکایت از همکاری یک شرکت ایرانی دیگر با شرکت چینی برای تولید آن دارد. این خودرو که به شوروم شرکت شهر خودرو پا گذاشته است، سبب شد روز گذشته شایعه‌ها و حاشیه‌هایی مبنی‌بر تولید خودرو جدید توسط شهرخودرو و جایگزین شدن آن با کوپا T۲۱۰ به‌گوش برسد.

براساس برخی تصاویر، این خودرو با نشان LEVDEO دیده می‌شود. این برند در سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا نسخه الکتریکی خودروهای یما را به تولید رساند،اما اکنون اکثریت سهام یما را در اختیار دارد بنابراین خودروهای یما با برند LEVDEO به بازار ایران عرضه خواهند شد.

همان‌طورکه اشاره شد، شرکت ایرانی  پیشین اعلام کرده است دیگر با یما همکاری ندارد و این کناره‌گیری از سمت او شایعه حضور این خودرو در خط تولید سنابادخودرو را قوت می‌بخشد. پس احتمالا خودرو جدید LEVDEO در خطوط تولید سنابادخودرو تولید و توسط شهرخودرو به بازار عرضه می‌شود.

یما T۶۰؛ کراس‌اوور شهری جمع‌وجور بوده و در همان سگمنت خودروهایی نظیر هایما S۵ یا بایک X۲۵ قرار دارد. ابعاد و اندازه این خودرو به ترتیب عبارتند از: ۴۳۶۰ میلی‌متر طول، ۱۸۳۰ میلی‌متر عرض، ۱۶۸۰ میلی‌متر ارتفاع و ۲۵۵۰ میلی‌متر فاصله دو محور.

طراحی داخلی یما T۶۰ یا همان LEVDEO برخلاف ظاهر خارجی که از محصولات جیلی کپی برداری شده، نسبتا منحصر به فرد است و کابین زیبایی در مقایسه با دیگر رقبا دارد. اکثر قسمت‌های کابین با قطعات مشکی‌رنگ ساخته شده‌اند اما یک نوار کرومی در قسمت میانی داشبورد، سبب شده است فضای داخلی خودرو ساده نباشد. البته این طرح نوآورانه نیست و در دیگر کراس‌اوورهای چینی مشاهده شده است.

یما T۶۰  نسخه‌های مختلف به بازار چین عرضه شده است، اما مشخص نیست کدام تیپ این خودرو به بازار کشور راه پیدا خواهد کرد. با این حال انتظار داریم امکاناتی همچون سنسور نور و باران، چهار کیسه هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد، فرمان برقی، صندلی‌های تنظیم‌شونده برقی، کروزکنترل، تریم چرمی، سیستم صوتی به همراه نمایشگر لمسی، سانروف و سیستم ورود و استارت بدون کلید را در LEVDEO شاهد باشیم.این خودرو همچنین از پیشرانه ۱.۵لیتری به رسم خودروسازان چینی در چند سال اخیر استفاده ‌می‌کند. البته به‌سختی می‌توان یک خودرو چینی را یافت که از چنین پیشرانه‌ای یا نمونه توربوشارژر آن استفاده نکرده باشد.

زیرکاپوت LEVDEO یک پیشرانه ۱.۵لیتری تنفس طبیعی قرار دارد که حداکثر ۱۱ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این پیشرانه با یک گیربکس پنج‌سرعته دستی یا اتوماتیک CVT همراه است. اما باتوجه به سابقه خودروسازان ایرانی در عرضه کراس‌اوورهای چینی، احتمالا تنها نسخه اتوماتیک LEVDEO وارد بازار کشور خواهد شد.

یما T۶۰ یا LEVDEO در بازار چین با قیمتی حدود ۱۳هزاردلار به فروش می‌رسد. با تبدیل این قیمت براساس نرخ روز ارز و باتوجه به سابقه خودروسازان در نرخ‌گذاری، باید انتظار قیمتی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰میلیون‌تومان را برای LEVDEO انتظار داشته باشیم.

این قیمت سبب می‌شود تا LEVDEO سطح رقابت را ارتقا دهد و خود را هم‌سنگ محصولاتی همچون ام‌وی ام X۳۳s ببیند. با این حال باید صبر کرد و دید چه شرکتی قصد دارد LEVDEO را به بازار ایران عرضه کند و در نهایت آن را با چه قیمت و مشخصاتی عرضه خواهد کرد.

[block id=”video-amozashi”]

5/5 - (1 امتیاز)
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx