روغن موتور چیست؟ + معرفی بهترین روغن موتور

روغن موتور چیست؟

تمام روغن های موتور از دو جزء مجزا تشکیل شده اند: جزء اول پایه روغن اصلی و دومی مواد افزودنی است که برای تولید محصول نهایی به ترکیب اصلی اضافه می شود. تفاوت اصلی روغن موتورهای معمولی و مصنوعی در ترکیب اصلی آنها است. ترکیب اصلی روغن موتور سنتی از نفت خام حاصل می شود. اگر ترکیب اساسی روغن های مصنوعی ترکیب شیمیایی مصنوعی باشد. این روش تولید کاملا متفاوت در مقایسه با روغن های مصنوعی خواص بهتری را ارائه می کرد.

برای درک خواص برتر روغن های مصنوعی، ابتدا باید عملکرد اصلی روغن موتور را درک کنیم. روغن ها دو وظیفه اصلی دارند: روانکاری و خنک کنندگی. در بخش روغن کاری، یک لایه روغن سطح اجزای مختلف موتور را می پوشاند تا از اصطکاک بین قطعات جلوگیری کند. در این قسمت ضخامت لایه روغن بسیار مهم است و این لایه نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشد. ضخامت این لایه تا حد زیادی به دمای کارکرد موتور بستگی دارد که ناشی از خواص اجزای روغن است. برای خنک کردن و روغن کاری موتور خودرو، روغن باید به اجزای مختلف جریان یابد.

جریان مناسب روغن تابعی از یکی از ویژگی های اصلی روغن یعنی ویسکوزیته است. با افزایش ویسکوزیته، کشش افزایش می یابد و جریان روغن کاهش می یابد و با کاهش ویسکوزیته، هر دو لغزش و جریان روغن افزایش می یابد. لطفاً به یاد داشته باشید که لغزش بیش از حد از نشستن ضخامت مناسب روغن بر روی اجزای موتور جلوگیری می کند. ویسکوزیته نیز تابعی از دما است، مقدار آن می تواند به طور قابل توجهی با تغییرات کوچک دما تغییر کند. هر چه ویسکوزیته روغن موتور نسبت به تغییرات دما واکنش کمتری نشان دهد، روغن مناسب تر است.

روغن موتور نانویی

امروزه فناوری نانو در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. افزودنی‌های مبتنی بر علم نانو به روغن موتور اضافه می‌شوند تا بدون توجه به میانگین عملکرد خودرو، خواص جدیدی را ارائه کنند و عمر آن را افزایش دهند. به عنوان مثال، می توانید خاصیت روان کنندگی و ضد سایش روغن را افزایش دهید یا اجزای خاصی را بهبود بخشید. علاوه بر این، در برخی موارد با ایجاد یک لایه سرامیکی مقاوم به ضخامت نانومیلی متر، سایش بین قطعات را کاهش می دهد و بهتر از روغن موتورهای معمولی از آنها محافظت می کند.

وظیفه روغن موتور

روغن موتور به عنوان روان کننده برای قطعات داخلی موتور استفاده می شود. قسمت های داخلی موتور در فاصله بسیار کمی از یکدیگر کار می کنند، بنابراین در صورت عدم روغن کاری مناسب، سایش شدید بین آنها ایجاد می شود که منجر به از کار افتادن موتور می شود.

به دلیل روغن کاری نامناسب، ابتدا بلبرینگ ها و سپس میل لنگ آسیب می بینند. روغن نیز به عنوان یک مایع بر خنک کننده موتور تأثیر می گذارد. زیرا گرمای دریافتی از موتور را با هوای دمیده شده در زیر موتور و میل لنگ مبادله می کند. وظیفه روغن موتور جمع آوری ناخالصی ها از دیواره سیلندر در هنگام احتراق است. روغن موتور خوب بدون توجه به افزایش قدرت، عمر مفید خودرو را افزایش می دهد.

محتویات و افزودنی های روغن موتور

روغن موتور از هر نوعی که باشد، جدا از مواد تشکیل‌دهنده که بر اساس نفت خام یا ترکیبات ساختنی هیدروکربنی است، افزودنی‌هایی نیز برای افزایش راندمان و بالابردن خواص خود دارد. این افزودنی‌ها در محصولات تولیدی شرکت‌های مختلف می‌تواند متفاوت و کم و زیاد باشند. اما برخی از آنها به نوعی یکی از اجزای همیشگی در روغن شده‌اند.

روغن موتور چه کارایی دارد؟

در این بخش قصد داریم کارایی روغن موتور را مورد بررسی قرار دهیم. عمدتا تمامی روغن موتورها وظایف یکسانی را در موتور خودروهای مختلف بر عهده دارند. از جمله کارایی روغن موتور ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضدزنگ و ضدخوردگی: به دلیل وجود رطوبت در هوای اطراف موتور، درون موتور و وجود سیستم خنک کنندگی با آب یکی از مهم ترین وظایف روغن موتور جلوگیری از زنگ زدگی قطعات موتور است. روغن موتور مناسب می تواند از خوردگی اجزای داخل موتور جلوگیری نماید. در صورت بروز کوچک ترین زنگ زدگی و یا خوردگی موتور به درستی کار نکرده و می تواند آسیب های جدی به خودرو شما وارد کند.
  • ضدسایش: مهم ترین وظیفه روغن موتور در موتور خودرو ایجاد یک لایه نانویی محافظ برای جلوگیری ساییدگی اجزای موتور به ویژه بدنه موتور، سیلندرها، پیستون و رینگ پیستون ها است. روغن با ایجاد این لایه نازک یک لایه محافظتی ایجاد می کند که به جلوگیری از ساییدگی این قسمت ها کمک می کند.
  • ترمیم‌کنندگی: یکی دیگر از مهم ترین وظایف روغن موتور می توان به ترمیم کنندگی آن اشاره کرد. این مورد در صورت وجود آسیب های بسیار جزئی و ناچیز در موتور با ایجاد سطح لایه ای از روغن این فرورفتگی ها را پر می کند و مانع از عملکرد بد موتور خودرو می شود.

انواع روغن موتور

انواع مختلفی از روغن موتور وجود دارد که می توان آنها را بر اساس عوامل مختلف طبقه بندی کرد. یکی از رایج ترین دسته های روغن موتور بر اساس عیار آن است که به دو دسته تک گرید و چند درجه تقسیم می شود. علاوه بر این از نظر ساختاری نیز شامل روغن معدنی، مصنوعی و نیمه سنتتیک و همچنین روغن شستشو می باشد.

روغن نیمه سنتتیک

این روغن ترکیبی از روغن معدنی با تعدادی مواد افزودنی است. این روغن نه کاملاً مصنوعی است و نه معدنی خالص. مواد افزودنی موجود در این روغن هنگام کار در دماهای بالا و شرایط سخت مانند دور موتور بالا، عملکرد بیشتر و تحمل حرارت بیشتری را ارائه می دهند.

روغن سنتتیک

این روغن مانند روغن مینرال از نفت خام به دست نمی آید. بلکه از ترکیبی از هیدروکربن ها و مواد شیمیایی با افزودنی هایی برای بهبود عملکرد ساخته شده است. به عنوان مثال افزودنی هایی که باعث بهبود جریان در کانال های موتور، ضد خوردگی، بهبود چسبندگی در هنگام روانکاری، کاهش سرعت تبخیر روغن، افزایش طول عمر روغن و غیره می شوند. روغن سنتتیک قیمت بالاتری نسبت به سایر روغن ها دارد و می توان گفت بهترین روغن موتور موجود امروزی از نظر ساختار و ترکیب آن است.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی روغن موتور خودرو پرداختیم و انواع آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. با توجه به اینکه هر روغن موتوری ویژگی منحصر به فرد خود را دارد می توان اینطور گفت که روغن مناسب برای هر خودرو می تواند متفاوت باشد. با این حال استفاده از روغن موتورهای با برند بهران، ایرانول، اسپیدی و سایر برندهای معتبر بازار را به شما عزیزان توصیه میکنیم. همچنین توجه داشته باشید که برای اینکه بدانید دقیقا چه روغنی برای خودرو شما مناسب است از کارشناسان در زمینه تعویض روغن و مراکز خدماتی تعویض روغنی این مورد را جویا شوید.

از اینکه تا انتهای این مطلب است سایت همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد. شما عزیزان جهت مطالعه مطالب بیشتر می توانید از طریق قسمت بلاگ مقالات خودرویی سایت ما در حنفی کار اقدام به مطالعه مقالات بیشتری در زمینه کارشناسی خوردو و خرید و فروش خودرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528