تفاوت انواع فرمان خودرو + فرمان هیدرولیک بهتر است یا برقی؟

فرمان خودرو یکی از مهم ترین بخش های هر ماشین است. وظیفه کنترل و هدایت خودرو به این بخش مربوط می شود و به همین دلیل نقش بسیار مهمی در زمان رانندگی دارد. برای داشتن یک رانندگی ایمن، تجهیز بودن خودرو شما به یک سیستم فرمان مناسب می تواند عملکرد شما را در زمان های خاص بهبود ببخشد. به هیمن مظور کارشناسان و طراحان حوزه خودرو به منظور راحتی بیشتر رانندگان و افزایش ایمنی خودروها انواع فرمان های مختلفی را طراحی و به بازار خودرو عرضه کردند. در این مطلب از سایت حنفی کار قصد داریم به بررسی انواع فرمان بپردازیم و هر یک از این موارد را برای شما عزیزان شرح دهیم. همراه ما باشید.

فرمان برقی چیست

با پیشرفت تکنولوژی صنعت خودرو نیز تحولات بسیار زیادی را به خود دید. این تغییرات موجب آسایش، ایمنی و راحتی بیشتر رانندگان و سرنشینان خودروها شد. یکی از این تغییراتی که نقش قابل توجهی در راحتی راننده در زمان رانندگی داشت، فرمان برقی است. فرمان یکی از مهم ترین وظایف را در ماشین ها به عهده دارد. کنترل و هدایت خودرو از طریق این قطعه انجام می شود. عملکرد بهتر فرمان به معنای کنترل بهتر و بیشتر راننده بر روی خودرو است. به همین منظور کارشناسان و مخترعان حوزه خودرو دست به طراحی سیستمی برای فرمان خودرو زدند.

به زبان ساده، “فرمان برقی” تلاش لازم برای چرخاندن فرمان در خودرو را کاهش می دهد. بدون فرمان برقی یا فرمان برقی، فرمان سنگین احساس می شود و چرخش آن دشوار است. اگر تا به حال از فرمان برقی در خودروی خود استفاده کرده اید، می دانید که چرخاندن، توقف و کنترل خودرو به خصوص در سرعت های پایین چقدر آسان است.

فرمان هیدرولیک چیست

“فرمان هیدرولیک” از مایع پرفشار و سیستم پیستونی برای کمک به حرکت فرمان استفاده می کند. هنگامی که راننده فرمان را می چرخاند، جریان یا سیال بستر بالا را به گونه ای باز می کند که به راننده کمک می کند در جهت دلخواه بچرخد.

تفاوت فرمان برقی با هیدرولیک

فرمان برقی (EPS) از یک موتور الکتریکی نصب شده بر روی فرمان یا فرمان برای کمک به راننده استفاده می کند. سنسورهای نصب شده روی موتور، گشتاور اعمال شده بر روی فرمان راننده یا فرمان برقی را اندازه گیری می کنند. سنسورها از این اطلاعات برای تعیین سطح کمک راننده با چرخاندن چرخ های جلو استفاده می کنند.

سرعت مهمترین عاملی است که میزان پشتیبانی ارائه شده توسط EPS را تعیین می کند. ممکن است برای سهولت در رانندگی فرمان را راحت تر بچرخانید اما در فرمان های برقی در سرعت های بالا فرمان ثبات بیشتری را فراهم می کند.

با این حال، روغن هیدرولیک فرمان برقی یا سیستم هیدرولیک شهری توسط پمپ برقی فرمان تامین می شود تا به راننده کمک کند فرمان را بچرخاند. هنگامی که فرمان برق توسط سیستم الکتریکی 12 ولت (یا بیشتر) ماشین تغذیه می شود، پمپ فرمان توسط دینام یا سایر دستگاه های انتقال که به موتور متصل است به حرکت در می آید. پمپ فرمان از مایع فرمان یا روغن هیدرولیک برای ایجاد فشار هیدرولیک در مکانیزم یا ستون فرمان استفاده می کند، بنابراین راننده باید آن را حرکت دهد تا فرمان بچرخد.

نحوه تشخیص فرمان برقی

برای اینکه «نیروی الکتریکی چگونه اندازه گیری می شود» و برای اینکه بفهمید خودروی شما قدرت الکتریکی دارد یا هیدرولیکی، ابتدا باید به نماد EPS و نشانگر کیلومتر توجه کنید. هنگامی که ماشین را در وضعیت استارت قرار می دهید یا وقتی کلید را می چرخانید، اگر فرمان برقی دارید، نماد EPS روی صفحه کیلومتر شمار ظاهر می شود.

راه دیگر برای تشخیص اینکه وسیله نقلیه شما برق دارد یا نه این است که پمپ هیدرولیک یا روغن هیدرولیک و شیلنگ های کوچک و بزرگ دارد. سیستم مدیریت قدرت هیچ کدام از اینها را ندارد.

علاوه بر این مواقع، اگر هنگام چرخاندن فرمان، به خصوص در سرعت های پایین، فکر می کنید تا حد امکان آسان است، بدانید که ماشین شما دارای فرمان برقی است.

معایب و مزایا فرمان برقی و هیدرولیک

بدون شک فرمان های برقی و هیدرولیکی دارای مزایا و معایبی هستند که در این بخش قصد داریم به بررسی این مزایا و معایب بپردازیم و این موارد را برای شما عزیزان شرح دهیم. از مزایا و معایب انواع فرمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا فرمان هیدرولیک

بهره وری انرژی برای بیش از 50 سال بر فرآیند طراحی غالب بوده است. به دلیل این توانایی، از چندین دهه توسعه و تنظیم بهره برده است. طرفداران فرمان هیدرولیک به مزیت بیشتر پاسخ یا ضربه بیشتر اشاره می کنند.

بازخورد یا احساس بیشتر به فرمان باعث می شود تا سواری نرم تری داشته باشید زیرا راننده درک بهتری از نحوه فرمان خودرو دارد. به نحوی که جاده از طریق فرمان با راننده ارتباط برقرار می کند و امکان تصمیم گیری های شهودی و افزایش ایمنی رانندگی را فراهم می کند. به همین دلیل، بسیاری از رانندگان خودروهای مسابقه ای و ورزشی سطح بالا، فرمان هیدرولیک را ترجیح می دهند. این به آنها اجازه می دهد در هنگام رانندگی با سرعت بالا تصمیمات سریعتر و آگاهانه تری بگیرند.

معایب فرمان هیدرولیک

با وجود سال ها استفاده از سیستم های فرمان هیدرولیک در خودروها، این مدل از سیستم های فرمان دارای معایب متعددی است. اولاً، نیروی هیدرولیک نیاز به استفاده از روغن هیدرولیک دارد که به عنوان روغن فرمان نیز شناخته می شود. اگرچه برخی از خودروسازان به آن نیازی ندارند، روغن هیدرولیک را می توان به طور مرتب تعویض کرد. علاوه بر این، اگر روغن هیدرولیک به نقطه خاصی نشت کند، سیستم فرمان هیدرولیک ممکن است از کار بیفتد و سخت شود.

در ثانی فرمان برقی همیشه روشن است، یعنی موتور باید به طور مداوم کار کند تا فرمان برقی کار کند. سیستم هایی که برای کار کردن به نیروی مکانیکی موتور نیاز دارند می توانند بر مصرف سوخت و مسافت پیموده شده تأثیر بگذارند.

در آخر، سیستم های فرمان هیدرولیک پیچیده تر از سیستم های فرمان برقی هستند و به قطعات بیشتری نیاز دارند. به این ترتیب آنها می توانند فضای بیشتری را در موتور اشغال کنند.

مزایا فرمان برقی

از ابتدای قرن بیست و یکم رانندگی الکتریکی در اکثر خودروها رایج شده است. این عمدتا به این دلیل است که یک سیستم فرمان برقی (EPS) به طور کلی ساده تر و راحت تر از فرمان هیدرولیک نگهداری می شود. سیستم های الکتریکی برای کار کردن نیازی به مایع فرمان برقی ندارند و فقط در صورت نیاز عرضه می شوند و مصرف سوخت را کاهش می دهند.

علاوه بر تمامی این موارد، فرمان برقی امکان استفاده از عملکردهای مدرن مانند پارک خودکار و حفظ خطوط را فراهم می کند. علاوه بر این، حرکت به سمت آینده خودروهای خودران، فرمان الکتریکی نیز ضروری خواهد بود.

در مقایسه با یک سیستم هیدرولیک، فرمان برقی در شرایط نامناسب چرخ ها و شرایط رانندگی که بر روی فرمان تأثیر می گذارد، مانند بادهای شدید و سطوح ناهموار جاده، بهتر عمل می کند. همچنین شایان ذکر است که از آنجایی که این سیستم فرمان کاملاً برقی است، تنظیم دقت الکتریکی آن با به روز رسانی های نرم افزاری ساده آسان تر است.

معایب فرمان برقی

اگرچه سیستم های فرمان برقی در حال حاضر جزو تجهیزات استاندارد هستند، اما هنوز هم معایبی دارند. برخلاف سیستم‌های هیدرولیک، سیستم‌های EPS در ابتدا فاقد احساس فرمان و بازخورد جاده بودند که به رانندگان کمکی نکرد تا عملکرد خودرو را تجربه کنند. اکنون سازندگان تا حد زیادی این مشکل را حل کرده اند و فرمان الکتریکی حس بهتری نسبت به مدل های اولیه ارائه می دهد.

یکی دیگر از معایب فرمان برقی این است که به راحتی با قطعات استاندارد مانند سیستم هیدرولیک کار نمی کند. سیستم های EPS ممکن است به تجهیزات و دانش خاصی برای تشخیص و تعمیر مشکلات الکتریکی ناشی از خرابی کامپیوترهای داخلی یا سنسورهای مختلف نیاز داشته باشند. در نتیجه تعمیر فرمان برقی معمولاً گرانتر از تعمیرات واحد هیدرولیک است.

جمع بندی

در این مطلب از سایت حنفی کار به بررسی انواع فرمان خودرو پرداختیم و تمامی موارد را برای شما عزیزان شرح دادیم. از اینکه تا انتهای این مطلب از سایت همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید جهت مطالعه مطالب بیشتر در خصوص کارشناسی خودرو، بررسی انواع خودرو و مقالات کارشناسی خودرو از بخش مقالات کارشناسی و خرید و فروش خودرو اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528