نحوه تست کمپرسور AC خودرو: راهنمای تشخیص و تعویض

نحوه تست کمپرسور AC خودرو

علیرغم اینکه یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که یک خودرو می تواند برای راحتی ارائه دهد، AC اغلب توسط مالکان نادیده گرفته‌می‌شود. بنابراین، هنگامی که خراب می شود، در یک ظهر گرم تابستانی گرمازده و پشیمان می شوید. هر زمان که احساس کردید کمپرسور AC خودرو هوای گرم می دمد، احتمالاً یک قطعه آسیب‌دیده دارد. به دلیل اینکه AC کار نمی کند، در ماشین خود احساس گرما می کنید؟ در اینجا نحوه تست کمپرسور AC خودرو برای کشف دلیل خرابی، آمده‌است.
اگر کمپرسور AC خودرو کار نکند، ممکن است باعث خرابی موتور نیز شود. آخرین چیزی که می خواهید این است که ماشین شما کار نکند زیرا کمپرسور AC کار نمی کند. لازم نیست در مورد خطرات وسیله نقلیه ای که ناگهان از حرکت می ایستد صحبت کنیم، چون خودتان به اندازه کافی آگاه هستید. علاوه بر این، یک کمپرسور AC آسیب‌دیده معمولاً به دلیل محدودکردن قدرت باعث ایجاد مشکلاتی در فرمان می شود و ترمزها را بیشتر در معرض خرابی قرار می دهد.
بنابراین، می توانید ببینید که کمپرسور AC نقش مهمی در دمیدن هوای تازه و متعاقبا اطمینان از گردش آن در کل واحد AC ایفا می کند. خوشبختانه، شما همچنین می توانید کمپرسور AC معیوب را تعمیر کنید. فقط کافی است یک سری تست با مولتی متر روی آن انجام دهید تا مشکل را تایید کنید.
پس از تشخیص مشکل، یک قرار ملاقات با یک مکانیک حرفه ای تعیین کنید و آن را برطرف کنید.

AC خودکار: نحوه کارکردن

می توانید کمپرسور AC را به عنوان هسته واحد تهویه مطبوع وسیله نقلیه خود ببینید. به طور خلاصه، کمپرسور تهویه مطبوع برای ماشین شما همان طور که قلب شما برای بدن شما کار می کند، کار می کند. این مایع حیاتی یعنی خنک کننده را در اطراف سیستم AC به گردش در می آورد.

نحوه تست کمپرسور AC خودرو

علاوه بر این، کمپرسور خنک‌کننده را از حالت گازی به حالت سیال فشرده می کند و آن را به چگالشی که مانند یک «مبدل حرارتی» عمل می کند، منتقل می کند. در اصل گرما را از مایع خارج می کند. بعد از آنجا به لوله دهانه، یک شیر انبساط می رود که در آنجا حالت گازی خود را می گیرد.
رطوبت از طریق یک باطری از خنک کننده خارج می شود و سپس به اواپراتور در کابین خودروی شما منتقل می شود، که به طور کلی زیر داشبورد قرار دارد. خنک کننده سرد سپس هوایی را که در اواپراتور حرکت می کند خنک می کند. هوای خشک‌تر و خنک‌تر در خارج از دریچه با یک فن در داخل خودروی شما فرستاده‌می‌شود.

علائمی که نشان می دهد کمپرسور AC شما معیوب است.

وقتی AC شما خراب می شود، تجربه می تواند نسبتاً دردناک باشد. بیایید صادق باشیم: ما بیش از حد به هوای مکانیکی خنک در اختیارمان عادت کرده‌ایم. تصور از دست دادن آن، شروع به عرق کردن، و در نهایت مجبور شدن به باز کردن پنجره ها به اندازه کافی قدرتمند است که شما را برای چند ثانیه ناراحت کند. به همین دلیل، همیشه باید مراقب نشانه های خرابی کمپرسور AC باشید.
تقریباً همیشه سرنخ هایی دریافت خواهید کرد که تهویه مطبوع از کار خواهد افتاد. اگرچه گاهی اوقات سیستم ممکن است به طور ناگهانی خراب شود، اما این یک فرآیند تدریجی است. نشانه ها همراه با ضعیف شدن می آیند. نکات داده شده به شما کمک می کند تا مشکلی را در سیستم تشخیص دهید:

هوا سرد نیست بلکه خنک است.

این احتمالاً ساده ترین موردی است که می توانید متوجه شوید. سردی نسبی هوا که در داخل خودرو شما در حال حرکت است اولین نشانه مشکل را به شما نشان می دهد. اگر تهویه مطبوع روشن است، فن روی درجه بالایی تنظیم می شود، دما روی کم تنظیم شده است، اما هوای خارج شده از دریچه ها به سردی گذشته نیست، علائم را نادیده نگیرید.
آن را نشانه اولیه ای در نظر بگیرید که مشکلی در سیستم AC پیش آمده است. دو مشکل احتمالی کمپرسور AC خراب و نشتی در سیستم است که باعث خروج تمام خنک کننده ها می شود.

صداهای زیر کاپوت

خودرویی که صداهای عجیب و غریب تولید می کند هرگز نشانه خوبی نیست و این در مورد سیستم AC معیوب نیز صدق می کند. همانطور که قبلا ذکر شد، کمپرسور تهویه مطبوع در فشرده سازی و تنظیم خنک کننده مشکل دارد. معمولاً در طول دوره رانندگی روزانه شما چندین بار روشن و خاموش می شود و مملو از قطعاتی است که می توانند خراب شوند.
کمپرسور AC اغلب می تواند یک یاتاقان مهر و موم داشته باشد که می تواند مسدود شود یا فرسوده شود، به خصوص اگر روان کننده یاتاقان شروع به نشت کند. که می‌تواند صدایی با صدای بلند خراش یا صدای جیغ فلز روی فلز ایجاد کند. هنگامی که یاتاقان متوقف می شود، تسمه محرک را مسدود می کند و دیگر نمی تواند کمپرسور را بچرخاند.
در برخی موارد می توان کمپرسورها را تعویض کرد. با این حال، پیشنهاد می کنیم کمپرسور بد را با یک کمپرسور کاملا جدید جایگزین کنید. این نه تنها کارآمدترین راه حل است، بلکه تعمیر بهتر و محکم تری را نیز به همراه خواهد داشت.

نحوه تست کمپرسور

نحوه تست کمپرسور AC خودرو

تشخیص اشکال کمپرسور AC خودرو کار نسبتاً آسانی است. شما باید چند مرحله اساسی را دنبال کنید تا بفهمید که آیا نیاز به تعویض/تعمیر وجود دارد یا خیر.

مرحله 1: کمپرسور AC را برای آسیب بررسی کنید.

قبل از بررسی کمپرسور AC خودرو، مطمئن شوید که مدار انرژی را به واحد تهویه مطبوع خاموش کرده اید. این مرحله حیاتی از شما در برابر برق گرفتگی در هنگام انجام این آزمایش محافظت می کند. مدار برق کمپرسور AC را به همراه هر کلید دیگری که در اطراف آن می بینید، خاموش کنید.
پس از آن، صفحات رویی را باز کنید و آن ها را از واحد AC خارج کنید، این به شما امکان می دهد به عناصر داخلی، به ویژه سوراخ های تهویه، در میان سایر قطعات داخلی دسترسی داشته باشید. پانل دسترسی برق را بردارید و پس از اتمام کار، نحوه اتصال سیم ها به واحد تهویه مطبوع را بررسی کنید. علاوه بر این، شما باید به دنبال پایانه‌های‌سوخته در سیستم باشید.

مرحله 2: بازرسی زمین و انرژی در کلاچ کمپرسور AC

کانکتورهای برق را از کمپرسور AC کلاچ جدا کرده و مولتی متر را روی DC (جریان مستقیم) قرار دهید. سر های پروب مثبت را به یکی از پایانه ها وصل کنید و پروب منفی را به زمین باتری وصل کنید. قبل از روشن کردن موتور، AC را تنظیم کنید.
ولتاژ نشان داده‌شده در مولتی متر را بررسی کنید. اگر صفر باشد، باید لید پروب مثبت را به ترمینال دیگری در کانکتور برق منتقل کنید. مقدار قرائت دیگر نباید صفر باشد، اما اگر چنین است، لید منفی را به پایانه دیگری منتقل کنید.
هر دو لید پروب روی کانکتورهای برق قرار گرفته اند، که تأیید می کند که هم کلاچ کمپرسور و هم زمین منبع تغذیه کافی دارند. بنابراین، این سیم پیچ کلاچ است که آسیب دیده و نیاز به تعویض دارد. به طور کلی، چند کلاچ را می توان تعمیر کرد و بقیه را می توان تعویض کرد.

مرحله 3: منبع تغذیه روی کلاچ کمپرسورهای متناوب را بررسی کنید.

لید پروب منفی مولتی متر را روی ترمینال منفی باتری وسیله نقلیه خود وصل کنید تا متوجه شوید که آیا جریان برق در ترمینال های 2 و 3 وجود دارد یا خیر. اگر هیچ ولتاژی روی مولتی متر نمایش داده نمی شود، فیوزها و سیم کشی رله را بررسی کنید.
در صورت وجود برق، لید پروب منفی را در ترمینال 3 و لید پروب مثبت را در ترمینال 4 وصل کنید و نمایشگر ولتاژ باتری مولتی متر را بررسی کنید. در صورت عدم خواندن، PCM ممکن است مشکل داشته باشد.

مرحله 4: عدم وجود زمین روی سیم پیچ رله را بررسی کنید.

PCM شما ممکن است سیم پیچ رله کمپرسور را زمین نکند اگر:
1. خنک کننده کم است یا
2. فشار سیستم به دلیل مسدود بودن کندانسور یا معیوب بودن روزنه و شیر TMX در حداکثر سطح خود باشد.
وظیفه شما این است که هر دوی آن ها را پیدا کنید. یعنی سوئیچ فشار حداقل و حداکثر. پس از آن، پروب مثبت و پروب منفی را به پایانه های صحیح وصل کنید.
پس از آن، موتور وسیله نقلیه خود را روشن کنید و تهویه مطبوع را به حداکثر تنظیم خود روشن کنید و ولتاژ نمایش داده شده مولتی متر را بررسی کنید. اگر در یکی از پایانه ها ولتاژ وجود داشته باشد، PCM در حال تولید انرژی است. همین تست را روی سوئیچ پنج انجام دهید. اگر روی هر سوئیچ برق وجود دارد، باید تست تداوم را روی تمام کلیدها انجام دهید.

مرحله 5: تداوم در همه سوئیچ های فشار را بررسی کنید.

قبل از قراردادن لید 1 متری روی ترمینال پنج واقع در کلید فشار کم، مولتی متر را روی اهم تنظیم کنید. دیگری را به ترمینال هفت سوئیچ وصل کنید. اگر سوئیچ بسته باشد، خنک کننده مشکلی ندارد و خوانش های درست را مشاهده می کنید. اما اگر فشار به طور خطرناکی پایین باشد، سوئیچ باز می شود و ممکن است مقادیر خواندن نادرستی بین دو پایانه دریافت کنید.
همین فرآیند را روی سوئیچ فشار حداکثر انجام دهید و مولتی متر را روی تنظیم اهم نگه دارید. فقط این بار یک لید پروب مولتی متر داشته باشید که به ترمینال هشت و ترمینال شش وصل می شود.
اگر سوئیچ خاموش است، بدانید که فشار خنک کننده عالی است، زیرا مقدار قرائت مولتی متر نشان می دهد. از طرف دیگر، اگر فشار بیش از حد بالا باشد، سوئیچ باز می شود. این حالت نشانه این است که یک مشکل اساسی در کمپرسور AC خودروی شما وجود دارد که باید در اسرع وقت تعمیر شود.

نحوه تعویض کمپرسور AC خودرو

شما در مقاله قبل دیدید که چگونه یک کمپرسور AC اتومبیل را می توان آزمایش کرد، بنابراین اکنون ممکن است به نحوه تعویض این قطعه علاقه مند شوید. شما می توانید با انجام این تعمیر مقداری صرفه جویی کنید، پس چرا که نه؟ فقط اگر تجربه ای در کار با قطعات خودرو دارید و مطمئن هستید، خودتان کمپرسور AC را تعویض کنید. اما قبل از آن، دستکش لاتکس و یک جفت عینک ایمنی بپوشید!

تجهیزات مورد نیاز

  • خنک کننده
  • مجموعه آچار
  • مجموعه سوکت
  • دستگاه بازیابی خنک کننده
  • ابزار کشنده تسمه سرپانتین
  • دماسنج، گیج و شیلنگ
  • پمپ خلاء
  • خشک کن گیرنده
  • کمپرسور AC

مراحل آسان برای تعویض کمپرسور AC خودرو

1. آماده سازی:

1. کمپرسور AC را پیدا کنید و تسمه سرپانتین را از قرقره کمپرسور خارج کنید. این مرحله ممکن است نیاز به استفاده از ابزار داشته باشد. شما باید از کشنده استفاده کنید و فشار روی تسمه را کاهش دهید تا آن را خارج کنید.
2. با استفاده از دستگاه بازیابی، خنک کننده سیستم را خالی کنید. ماشین‌های ریکاوری نوعی تجهیزات تخصصی هستند که بیشتر در مغازه‌های AC یافت می‌شوند – ممکن است مجبور شوید ماشین خود را برای این مرحله به مکانیک ببرید.
3. کابل منفی باتری را خارج کنید.

2. جداسازی قطعات:

1. در کمپرسور، پیچی وجود دارد که خطوط خنک کننده را محکم می کند. آن را بردارید و خطوط را به دقت برای علائم سایش و/یا کثیفی بررسی کنید.
2. اتصالات الکتریکی کمپرسور را جدا کنید.
3. پیچ های نصب کمپرسور را جدا کرده و دستگاه را از ماشین خود بیرون بکشید.

3. کمپرسور جدید را قرار دهید:

1. برای قرار دادن کمپرسور جدید ترتیب برعکس دستورات بالا را اجرا کنید. با توجه به گارانتی، ممکن است مجبور شوید گیرنده/خشک کن و لوله دهانه را عوض کنید.
2. پیچ های نصب کمپرسور را نصب و ببندید. کانکتورهای الکتریکی را وصل کنید.
3. O-rings لوله خنک کننده را عوض کرده و آن ها را با روغن مناسب چرب کنید.
4. خطوط مبرد را دوباره برگردانید و تسمه را دوباره روی قرقره قرار دهید.
5. یک جاروبرقی را از طریق سیستم اجرا کنید تا از شر هر گونه رطوبت باقیمانده یا هوای جوی خلاص شوید. برای این کار به گیج های منیفولد و پمپ خلاء نیاز دارید. شیلنگ هایی وجود خواهد داشت که طرف بالا و پایین سیستم را به هم متصل می کند – این کانکتورها اندازه های مختلفی دارند، بنابراین نمی توانید آن ها جا به جا نصب کنید. شیلنگ‌های زرد گیج به خود پمپ خلاء متصل می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که همه اتصالات محکم هستند.
6. در حالی که پمپ کار می کند، شیر را در سمت پایین گیج باز کنید – با مکش جاروبرقی، تغییری در صدای موتور خواهید شنید. بگذارید نیم ساعت کار کند و دریچه را ببندید. میزان جیوه باید بین 28 تا 29 اینچ باشد. هر چیزی غیر آن می تواند نشانه نشت جدی سیستم باشد.
7. پس از به دست آمدن خلاء باید سیستم را شارژ کنید. برای انجام این کار، باتری را دوباره وصل کنید و قوطی خنک کننده یا بشکه آن را با شلنگ زرد وصل کنید. بشکه را برگردانید تا خنک کننده شروع به عبور از شیر کند. موتور را با رعایت گیج ها روشن و مشتعل کنید (به هیچ وجه سوپاپ سمت بالا را باز نکنید). هنگامی که سیستم با حداکثر تنظیمات کار می کند، یک دماسنج را در دریچه AC داخلی قرار دهید. هنگامی که سیستم در دمای 30-36 درجه شروع به خنک شدن می کند AC شما کاملاً شارژ شده است.

کلاچ کمپرسور AC چیست؟

اکنون که صحبت در مورد نحوه آزمایش کمپرسورهای AC خودرو تمام شد، باید به طور خلاصه در مورد کلاچ تهویه مطبوع صحبت کنیم. چرا؟ کلاچ و کمپرسور 2 جزء ضروری سیستم تهویه مطبوع خودرو هستند. همراه با سایر اجزای خودرو، این قطعات باید به طور منظم نگهداری شوند تا از عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل شود.

نحوه تست کمپرسور AC

کلاچ کمپرسور AC نیرو را از چرخ فلایویل موتور می گیرد.

نحوه کار یک کلاچ کمپرسور AC

کلاچ کمپرسور روشن می شود تا بتوانید هر زمان که بخواهید از تهویه مطبوع وسیله نقلیه خود استفاده کنید. موتور به طور مستقیم با یک تسمه به روتور پمپ کمپرسور متصل می شود تا کلاچ کمپرسور به خوبی کار کند. یک عنصر کلاچ الکترومغناطیسی در سیستم‌های AC خودرو رایج است و وظیفه آن درگیر کردن کمپرسور برای چرخاندن واحد AC است.
کلاچ کمپرسور شامل یک صفحه اصطکاک است که در کنار سیم پیچ الکترومغناطیسی قرار گرفته است. کلاچ کمپرسور جریان قوی تولید می کند که در صورت درگیر شدن از آن عبور می کند. این یک نیروی الکترومغناطیسی قدرتمند ایجاد می کند که سیم پیچ را در جهت صفحه اصطکاک می کشد و روتور پمپ را درگیر می کند. در نتیجه کمپرسور کار می کند.

مشکلات کلاچ کمپرسور

به لطف کلاچ، کمپرسور می تواند به جای استفاده مداوم، روشن و خاموش شود. این امر سایش کلی کمپرسور AC را کاهش می‌دهد و مصرف سوخت را بهبود می‌بخشد، زیرا موتور مجبور نیست کمپرسور را بچرخاند وقتی هوای خنک لازم نیست.
با این حال، یکی از مشکلاتی که می توانید با آن مواجه شوید خرابی کلاچ کمپرسور است. این قطعه ممکن است در موقعیت روشن گیر کند و در نتیجه کمپرسور در تمام مدت حرکت وسیله نقلیه بچرخد. یا، می تواند به طور کلی از کار بیوفتد، که از درگیر شدن کمپرسور جلوگیری می کند. هیچ کدام خوب نیست. کلاچ را می توان در برخی موارد تغییر داد، اما ما فکر می کنیم که بهترین تصمیم تعویض کلاچ و کمپرسور به عنوان یک واحد است.

چه چیزی می تواند جلوی درگیر شدن کلاچ را بگیرد؟

اینها برخی از دلایل قابل قبولی هستند که کلاچ کمپرسور با کمپرسور درگیر نمی شود:

  • خنک کننده اضافی
  • روغن ناکافی در کمپرسور
  • خنک کننده ناکافی

قفل پیش فرض سنسور کلاچ

اکثر خودروهای امروزی دارای کلاچ های کمپرسور AC هستند که از طریق کلیدهای فشار پایین و فشار بالا و همچنین سطح روغن کمپرسور روشن و خاموش می شوند. این 3 جنبه می تواند کلاچ را غیرفعال کند و در صورتی که سنسور روغن ناکافی، خنک کننده ناکافی یا بیش از حد پیدا کند، از درگیر شدن آن جلوگیری کند.

فیوز سوخته

موتور خودرو را خاموش کرده و فیوز را از سیستم جدا کنید تا بدانید فیوزسوخته است یا خیر. برای بررسی فیوز از مولتی متر استفاده کنید. از طرف دیگر، هر ابزاری که بتواند وضعیت را بسنجد می تواند کمک کند. اگر فیوز سالم است، آن را به جای اولیه خود برگردانید.

اگر کلاچ کمپرسور برق متناوب درگیر نباشد، چه کاری باید انجام دهم؟

کمپرسور AC خودرو

در زیر برخی از مراحل احتمالی وجود دارد که می توانید برای رفع کلاچ کمپرسور AC که درگیر نمی شود انجام دهید:

1. سطح روغن در کمپرسور را بررسی کنید.

سطح روغن کمپرسور را به راحتی می توانید از روی شیشه نمایشگر آن مشاهده کنید. خط قرمز روی شیشه میزان روغن مورد نیاز را نشان می دهد. اگر سطح روغن به زیر خط قرمز کاهش یابد، روغن باید اضافه شود. مطمئن شوید که روغنی را اضافه کنید که با کمپرسور خاص شما کار می کند. فقط از مواردی استفاده کنید که توسط سازنده سیستم AC شما تأیید شده است – اطلاعاتی که می توانید در دفترچه راهنمای کاربر پیدا کنید.

2. خنک کننده بیش از حد شارژ شده را تخلیه کنید.

کمپرسوری که بیش از حد با خنک کننده شارژ می شود نتایج غیرطبیعی با فشار بالا به همراه خواهد داشت. دفترچه راهنمای سیستم AC وسیله نقلیه خود را بررسی کنید تا فشار عملکرد صحیح سمت فشار قوی را تعیین کنید.
اگر مطمئن هستید که کمپرسور بیش از حد شارژ شده است، از شیر تخلیه برای تخلیه خنک کننده استفاده کنید. آن را تا رسیدن به سطح مورد نظر فشار دهید.

3. خنک کننده ناکافی در کمپرسور

بررسی کنید که آیا فشار سنج، فشار بسیار کم را تشخیص می دهد یا خیر. این به شما می گوید که آیا مایع خنک کننده در کمپرسور خیلی کم است یا خیر. می توانید دفترچه راهنمای AC وسیله نقلیه خود را برای سطح فشار صحیح بررسی کنید.
کیت های تعمیرات ساخته شده برای شارژ خنک کننده در بازار موجود است و دستورالعمل هایی در مورد نحوه انجام آن ارائه می شود.

AC خود را با تعویض کمپرسور تعمیر کنید.

تنها راه “تعمیر” کمپرسور خراب در کولر گازی، تعویض قطعه است. این روشبسیار ارزان تر از خرید یک تهویه مطبوع کاملا جدید است. در برخی موارد، این کار بهترین عملکرد است.
گارانتی سازنده سیستم خود را در نظر بگیرید؟ هنوز خوبه؟ سیستم زیر 10 سال که هر ساله به صورت حرفه ای نگهداری می شود، شانس خوبی برای تحت پوشش وارانتی بودن دارد. بنابراین، کمپرسور را جایگزین کنید. در این صورت مسئولیت مالی قطعه بر عهده شما نخواهد بود. در حالی که شما باید هزینه نیروی کار را بپردازید، برای خرید یک کمپرسور جدید هزینه اضافی وجود ندارد.
همانطور که گفته شد، یک کمپرسور نیز ممکن است خراب شود زیرا واحد تهویه مطبوع قدیمی است (و گارانتی دیگر مفید نیست). سیستمی که به درستی نگهداری می شود می تواند برای 10 تا 15 سال خدمات ارائه دهد، اما زمانی که سیستم شما کهنه شده و به نوعی از کار افتاده است، ممکن است خوب باشد که به جای تعویض آن، آن را ارتقا دهید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو