ترکیدن لاستیک خودرو + تعویض و پنچری لاستیک ماشین

اگر در یک جاده خودرو شما دچار ترکیدگی یا پنچری لاستیک شود باید چه مراحلی را انجام دهید؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بسیار مهم بپردازیم و به شما عزیزان از نحوه تعویض لاستیک تا پنچرگیری لاستیک خودرو را به صورت کامل به همراه لوازم های مورد نیاز آموزش دهیم. پس اگر شما عزیزان هم در طول مسافرت و یا در جاده دچار ترکیدگی لاستیک و یا پنچری آن شدید در ادامه این مطلب از سایت حنفی کار همراه ما باشید.

پیشگیری های لازم

یکی از مهم ترین مواردی که همیشه باید در نظر داشته باشید پیش گیری است. در اولین مرحله باید راهکارهایی را انجام دهید که لاستیک شما طول عمر بیشتری داشته باشد. اما اگر ضخامت عاج لاستیک شما کم است. باید حتما لوازمی که برای پنچرگیری لازم است را در خودرو داشته باشید. توجه داشته باشید در صورتی که عاج لاستیک های خودرو بسیار کم شود باید به مراکز خرید و تعویض لاستیک مراجعه نمایید.

نکته بسیار مهم پیش از پنچری خودرو

اگر مالک خودرو هستید، حتما لاستیک زاپاس خودرو را بررسی کنید. چرا که در صورت خرابی لاستیک برای رسیدن به مقصد یا اولین تعمیرگاه به لاستیک زاپاس نیاز خواهید داشت. اگر لاستیک خودرو شما دچار ایراد شد و مجبور به تعویض لاستیک با زاپاس شدید، حتما لاستیک زاپاس خود را در اولین مرکز آپاراتی، پنچرگیری نمایید تا در صورت بروز مجدد مشکل لاستیک خودرو بتوانید از زاپاس خودرو استفاده نمایید. به همراه داشتن زاپاس شرط یک سفر ایمن و رانندگی با خیالی آسوده است.

ابزارهای لازم برای تعویض و پنچری لاستیک

برای اینکه بتوانید اقدام به تعویض لاستیک خودرو کنید و یا پنچیری آن را بگیرید به برخی از ابزارها نیاز دارید. در ادامه قصد داریم شما عزیزان را با ابزارهایی که برای پنچری لاستیک و رفع این مشکل نیاز دارید آشنا کنیم. این ابزارها شامل موارد زیر می شود:

آچار چرخ

آچار چرخ یکی از مهم ترین ابزارهایی است که باید در هر خودروییی وجود داشته باشد تا در زمان پنچری لاستیک بتوانید اقدام به تعویض آن کنید. در خصوص آچار چرخ حتما توجه داشته باشید که آچار چرخ با پیچ های چرخ شما همخوانی داشته باشد. چرا که پیچ لاستیک خودروهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

همچنین در خصوص آچار چرخ خودرو توجه به این نکته که بایستی از بهترین جنس ممکن ساخته شود بسیار مهم است. چرا که اکثر مراکز آپاراتی و تعمیرگاه ها به وسیله بکس باد اقدام به بستن پیچ های لاستیک خودرو می کنند. به همین منظور برای باز کردن پیچ های لاستیک خودرو به فشار زیادی نیاز است. به همین منظور لازم است که آچار شما از جنس مرغوب باشد تا در زمان باز کردن پیچ ها دچار شکستگی نشود.

جک

زمانی که لاستیک پنچر می شود لازم است ارتفاع بخشی که دچار پنچری لاستیک شده است را افزایش دهید. به همین منظور باید از وسیله ای به نام جک استفاده کنید. جک خودروهای مختلف با هم متفاوت است. همچنین جک های مختلفی در بازار وجود دارد. اما بدون شک بهترین جک برای شما همان جک فابریکی کارخانه است که در زمان خرید بر روی خودرو قرار می دهد. اگر جک شما معیوب شد یا آن را گم کردید و یا به هر دلیل دیگری قصد خرید جک داشتید. حتما توجه داشته باشید که جکی که خریداری می کنید مناسب خودرو شما باشد. به این دلیل که ممکن است جک جدید تحمل وزن خودرو شما را نداشته باشد. در این صورت در اولین استفاده با خرابی جک روبرو خواهید شد.

کیت پنچرگیری

کیت پنچرگیری مجموعه ای از لوازم و ابزارها است که برای رفع پنچری خودرو نیاز دارید. در صورتی که زیاد سفر می کنید حتما اقدام به خرید کیت پنچرگیری کنید. چون از نظر صرفه اقتصادی نیاز برای شما به صرفه نخواهد بود که هربار به مراکز آپاراتی مراجعه نمایید و اقدام به پنچرگیری لاستیک خودرو کنید.

اما نکته مهم کامل بودن کیت لوازم پنچرگیری است. در این کیت بایستی موارد زیر حتما وجود داشته باشد:

  • آچار مخصوص پنچرگیری
  • لاستیک پنچرگیری
  • کاتر یا تیغ
  • چسب

نحوه تعویض لاستیک خودرو

در این بخش از مقاله بعد از آشنایی با ابزارهای لازم برای پنچرگیری خودرو قصد داریم نحوه تعویض و پنچری لاستیک را برای شما عزیزان شرح دهیم. به منظور اینکه لاستیک پنچر را تعویض کنید، بایستی مراحل زیر را انجام دهید.

بازکردن و شل کردن پیچ های لاستیک

در اولین مرحله قبل از اینکه بخواهید از جک استفاده کنید حتما لازم است که پیچ لاستیک خودرو را شل کنید. چرا که پیچ های خودرو در ابتدا بسیار سفت هستند. برای باز کردن پیچ ها نیاز به فشار بسیار زیادی است. توجه داشته باشید که برای باز کردن پیچ ها می توانید از وزن خود استفاده کنید. البته این در صورتی است که آچار چرخ مناسبی داشته باشید.

استفاده از جک و بالابردن خودرو

بعد از باز کردن پیچ های لاستیک لازم است که در نزدیکی لاستیک پنچر از جک استفاده کنید. برای استفاده از جک حتما توجه به برخی از نکات بسیار مهم است که در ادامه این نکات را برای شما عزیزان شرح دادیم.

  • در هنگام جک زدن توجه داشته باشید که بر روی سراشیبی اقدام به تعویض لاستیک نکنید.
  • بر روی سطوح لغزنده از جک استفاده نکنید. سطوح سرامیکی برای تعویض لاستیک و جک زدن اصلا مناسب نیست.
  • جک را باید در نزدیکی لاستیک خودرو قرار دهید تا نیازی به باز کردن بیش از حد جک نباشد و فشار روی جک کاهش پیدا کند.
  • توجه داشته باشید که جک را حتما بر روی شاسی خودرو قرار دهید. بخش های دیگر به دلیل اینکه آسیب پذیر هستند اصلا مناسب نیستند.
  • ارتفاع جک را به اندازه ای بالا ببرید که بتوانید لاستیک پر باد را بر روی چرخ ها قرار دهید.
  • از جک زدن خودرو در صورتی که سرنشین داخل آن است خودداری نمایید.
  • از جک زدن به خودرویی که حامل بار است خودداری نمایید.

باز کردن خارج کردن لاستیک پنچر

در قدم بعدی بایستی پیچ هایی که شل کردید را در بیاورید و سپس بعد از خارج کردن لاستیک پنجر، لاستیک جدید را بر روی چرخ خودرو قرار دهید. توجه داشته باشید که در زمان قرار دادن لاستیک جدید حتما محل پیچ ها با محل تعبیه شده بر روی رینگ لاستیک بایستی همخوانی داشته باشد.

نکته مهمی که بیشتر افراد قدیمی از آن مطلع هستند و شاید این مورد را مشاهده نمایید، استفاده از لاستیک پنچر به عنوان محافظ است. زمانی که لاستیک پنچر را باز می کنید، با در نظر گرفتن بروز احتمالات ممکن است جک خودرو به هر دلیلی معیوب شود و خودرو شما به سمت زمین بیاید. در این صورت اگر لاستیک پنچر را در زیر خوردو و در بخشی که شاسی خودرو قرار دارد به صورت خوابیده قرار دهید از برخورد دیسک خودرو و سیستم چرخ با زمین جلوگیری می نمایید.

بستن جک و سفت کردن پیچ ها

در آخرین مرحله نیز پس از جا زدن لاستیک جدید لازم است که جک را به صورت کامل جمع نمایید. بعد از برداشتن جک از زیر خودرو از اینکه ترمزهای دستی را به خوبی کشیده اید مطمئن شوید. سپس به صورت ضربدری اقدام به سفت کردن پیچ های لاستیک خوردو کنید. توجه داشته باشی  که بهتر است به زور بازوی خودتان برای بستن پیچ های لاستیک اطمینان نکنید و در این مرحله نیز برای سفت کردن پیچ ها از فشار وزنتان بر روی آچار چرخ کمک بگیرید.

پنچرگیری در زمان پنچری لاستیک

در صورتی که ابزار لازم برای پنچرگیری را در خودرو خود داشته باشید می توانید اقدام به پنچرگیری پنچری لاستیک کنید. برای این کار در ابتدای امر نیاز است که لاستیک پنچر را باد بزنید. سپس یک محلول آب و کف درست کنید. با پخش کردن محلول آب و کف می توانید محل پنچری را پیدا کنید. ممکن است خوردو از نقاط مختلفی دچار پنچری شود. به همین دلیل لازم تمام لاستیک را مورد بررسی قرار دهید.

یکی از نکات مهم و کلیدی که بیشتر افراد به آن توجه ندارند پنچری از کناره های رینگ است. بیشتر افراد قسمت عاج لاستیک را بررسی می نمایند. اما لازم است دوره های رینگ را نیز از هر دو طرف آب و کف بزنید. در صورت مشاهده خالی کردن باد لازم است رینگ خوردو را تعمیر کنید.

بعد از پیدا کردن محل پنچری با استفاده از ابزار پنچرگیری لاستیک پنچرگیری را در گوشت لاستیک فرو کنید. بعد از اینکه این کار را انجام دادید. حتما با استفاده یک کاتر یا تیغ بخش های اضافه لاستیک پنچرگیری که بیرون می ماند را ببرید و جدا کنید. چرا که بیرون بودن اضافه لاستیک پنچرگیری می تواند لاستیک را بیرون بکشد و لاستیک دقیقا از همان نقطه دچار پنچری شود.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی نحوه پنچرگیری لاستیک خودرو پرداختیم و تمامی مواردی که نیاز دارید را برای شما عزیزان شرح دادیم. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم. فقط به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که در صورت پنچری لاستیک بعد از تعویض لاستیک حتما در نزدیک ترین محل آپاراتی لاستیک خودرو، اقدام به پنچرگیری لاستیک خودرو کنید. چرا که ممکن است این اتفاق مجددا و در زمان کوتاهی اتفاق بیوفتد. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید باشد. اگر به مطالعه مقالات کارشناسی علاقه مند هستید می توانید به بخش مقالات سایت ما در حنفی کار مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528