وسایل ضروری و ابزارهای ماشین + لوازم ضروری خودرو

14 مرداد 1403 - حنفی کار

ابزارهای ماشین

تصور کنید در جاده هستید و خودرو شما خراب می شود. هیچ دسترسی از نظر آنتن دهی موبایل برای ارتباط با جرثقیل خودرو و امداد خودرو نیز ندارید. در این صورت تنها چیزی که به شما کمک خواهد کرد، کمی دانش فنی و به همراه داشتن برخی از ابزارآلات و یدک های خودرو است. در این مطلب قصد داریم شما عزیزان را با مهم ترین وسایل ضروری و ابزارهای ماشین بیشتر آشنا کنیم. اگر شما هم قصد سفر دارید، یا قصد دارید لوازم مورد نیاز خودرو خود را تکمیل کنید و ابزارآلات خود را تکمیل کنید در ادامه این مطلب از سایت حنفی کار تا انتها همراه ما باشید.

لوازم تعویض لاستیک و پنچری از ابزارهای ماشین

اولین و ضروری ترین وسیله ای که لازم است هر شخصی در خودرو خود داشته باشد لوازم تعویض لاستیک است. یکی از بارزترین اتفاقاتی که می تواند برای اکثر راننده ها در جاده بیوفتد پنچری به وسیله اشیا ریخته شده در جاده است. به همین منظور لازم است هم تعویض لاستیک را به خوبی آموخته باشید هم ابزارهای لازم برای این کار را به همراه داشته باشید. برای این که بتوانید لاستیک های خودرو خود را تعویض کنید به برخی از وسایل ضروری که در ادامه آنها را به شما عزیزان معرفی می کنیم نیاز خواهید داشت.

جک خودرو

برای اینکه بتوانید لاستیک پنچر را از زیر خودرو خود خارج کنید و لاستیک جدید را در زیر خودرو قرار دهید لازم است که ارتفاع خودرو را در بخشی که پنچر است بالا ببرید. برای اینکار به جک نیاز دارید. توجه داشته باشید که در زمان خرید خودرو حتما جک خودرو را از فروشنده تحویل بگیرید. جک یکی از ابزارهایی است که در زمان خرید به همراه خرید خودرو باید به شما عزیزان تحویل دهند. گاها ممکن است جک فابریکی که کارخانه برای خودرو قرار می دهد خراب یا گم شود. در این صورت حتما اطمینان حاصل کنید که جکی که فروشنده به شما تحویل می دهد مناسب خودرو شما است. چرا که جک های خودروهای مختلف بر اساس وزن خودرو با یکدیگر متفاوت هستند.

آچار چرخ

برای باز و بست کردن چرخ های خودرو لازم است که از آچار چرخ استفاده کنید. توجه داشته باشید که آچاری که به همراه دارید حتما به پیچ های خودرو شما بخورد. خودروهای مختلف ممکن است پیچ چرخ های مختلفی داشته باشند. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر آچار چرخ خود را گم کردید و یا به هر دلیل دچار شکستگی و یا خرابی شد از جنس های با کیفیت بالا استفاده کنید و برای آچار جدید یک آچار با کیفیت مناسب خریداری کنید. چرا که اکثر مراکز آپاراتی و سرویس لاستیک خودرو به وسیله دستگاه بکس باد پیچ های لاستیک را می بندند. به همین منظور لازم است در برخی موارد برای باز کردن پیچ از فشار وزنتان استفاده کنید. در این صورت اگر آچار از جنس مرغوبی ساخته نشود ممکن است دچار شکستگی شود.

چرخ زاپاس و لوازم پنچرگیری

از دیگر مواردی که لازم است در خودرو خود داشته باشید، لوازم پنچرگیری است. در صورتی که دو چرخ از خودرو شما پنچر شود به لوازم پنچرگیری نیاز خواهید داشت. چرا که خودرو تنها یک لاستیک زاپاس دارد. همچنین به همراه داشتن تلمبه های باد خودرو می تواند شما را بروز حادثه های جاده ای که بر اثر کم باد بودن یا ترکیدن لاستیک رخ می دهد مصون دارد.

چراغ قوه و تجهیزات نور

یکی دیگر از مواردی که لازم است در خودرو داشته باشید چراغ قوه است. این وسیله کاربردی در زمان شب و تاریکی بسیار کاربرد دارد. در صورتی که خودرو شما در شب خراب شود، اهمیت این وسیله مهم را خواهید دانست. پس اگر قصد رفتن به سفر را دارید حتما اقدام به خرید یک چراغ قوه مناسب برای خودرو خود کنید.

زنجیر چرخ

اگر در زمستان سفر می کنید و به شهرهای سرد سیری می روید حتما از همراه داشتن زنجیر چرخ اطمینان حاصل کنید. حتی اگر برف شدید نباشد در برخی موارد پلیس راهور از تردد خودروهای بدون زنجیرچرخ جلوگیری می نماید. به همین منظور لازم است که حتما پیش از سفر در فصل های زمستان اقدام به خرید زنجیر چرخ کنید. زنجیرچرخ می تواند شما را از گیر کردن در برف و بوران سنگین و یخ زدگی جاده نیز نجات دهد. توجه داشته باشید که به همراه نداشتن زنجیر چرخ در زمان برف شدید ممکن است شما را با مشکلات بسیار زیادی روبرو کند که از جمله آنها می توان به تصادفات جاده ای بر اثر لغزندگی جاده اشاره کرد.

کیت یدکی فیوز خودرو از ابزارهای ماشین

یکی دیگر از مواردی که لازم است در خودرو همراه خود داشته باشید مجموعه ای از فیوزهای خودرو است. فیوزهای خودرو انواع مختلفی دارند که بر اساس آمپرهای مختلف با رنگ های مختلف هستند. برای اطمینان بیشتر حتما یک کیت کامل از فیوزهای یدک را به همراه داشته باشید که شامل تمامی فیوزها با آمپرهای متفاوت باشد.

جعبه ابزار خودرو

این مورد را می توان مهم ترین وسیله در بین ابزارها و وسایل ضروری همراه خودرو دانست. برای اینکه یک مجموعه کامل را در اختیار داشته باشید توصیه ما با شما عزیزان این است که از جعبه ابزارهای آماده استفاده کنید. اما اگر قصد دارید جعبه ابزار را خودتان تکمیل کنید لوازم زیر برای شما ضروری خواهند بود و به همراه داشتن آنها در شرایط اضطراری کمک زیادی می کند. ابزارهای لازم برای یک جعبه ابزار مناسب شامل موارد زیر می شود:

  • پیچ گوشتی چهارسو و دو سو
  • انبردست
  • دم باریک
  • دسته آچار آلن
  • آچار فرانسه
  • دسته بکس
  • مجموعه بکس با شماره های مختلف
  • پیچ خودکار
  • پیچ و مهره
  • بست
  • چکش
  • کاتر

مثلث خطر

یکی دیگر از مهم ترین ابزارهای ماشین مثلث خطر است. در صورتی که خودرو به هر دلیلی در جاده خراب شود می توانید از مثلث خطر برای هشدار دادن به سایر راننده ها استفاده کنید. مثلث های خطر در انواع مختلفی ساخته می شوند اما حتما مثلث خطری را خریداری کنید که قابلیت شبتاب داشته باشد. شبرنگ بودن مثلث خطر زمانی که در شب خودرو شما خراب شود سلامت خودرو، و جان شما را از خطرات جاده ای حفظ خواهد کرد.

ظرف آب

حتما آب به همراه خود داشته باشید. یکی از شایع ترین مشکلاتی که خودروها با آن روبرو می شوند جوش آوردن و داغ شدن موتور خودرو است. در این صورت لازم است که پس از خنک شدن آب داخل رادیاتور اقدام به ریختن آب داخل رادیاتور خودرو خود کنید. از ابزارهای ماشین این مورد را در نظر داشته باشید که ظروف مخصوص نگهداری آب وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید اما الزامی به استفاده از آنها نیست و می توانید با بطری های ساده نیز مشکل خود را در خصوص به همراه داشتن آب رفع کنید.

کابل اتصال باطری

این مورد شاید خیلی خاص باشد ولی ممکن است در سفر برای هر کسی خوابیدن باطری خودرو رخ دهد. در این زمان می توانید خودرو را حل دهید و با حل دادن خودرو را روشن کنید. اما این کار ممکن است به موتور خودرو و به ویژه به گیربکس خوردو آسیب های جدی وارد کند. به همین منظور به همراه داشتن کابل اتصال باطری به باطری مشکل را به صورت کامل رفع می کند.

جمع بندی

در این مطلب از سایت حنفی کار به بررسی ابزارهای ماشین پرداختیم و مهم ترین ابزارهایی که لازم است در خودرو همراه خود داشته باشید را برای شما عزیزان شرح دادیم. از اینکه تا انتهای این مطلب از سایت همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم. امید است این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد. فقط در آخر به این نکته مهم توجه داشته باشید که موارد ذکر شده در طول مقاله تمامی موارد مورد نیاز نیست و ما به معرفی برخی از مهم ترین ها و ضروری ترین ابزارهای ماشین پرداختیم. به عنوان مثال همراه داشتن کپسول آتش نشانی، به همراه داشتن چاقو و فندک، روغن ترمز، دستکش کار، سیم بکسل، کمپرسور باد و موارد این چنینی به اختیار خود شما عزیزان است. هرچند ممکن است کمتر از آنها استفاده شود اما به همراه داشتن آنها خالی از لطف نیست.

شما عزیزان اگر به مطالعه مقالات کارشناسی خودرو علاقه مند هستید می توانید از طریق بخش مقالات سایت ما در حنفی کار اقدام به مطالعه مطالب مشابه این مقاله کنید. همچنین اگر به خرید و فروش خودرو علاقه مند هستید می توانید از امکان ویژه ای که برای شما عزیزان در نظر گرفته شده است استفاده کنید. با ثبت نام در دوره هوش خودرو هرچیزی که برای آموزش فروش و خرید ماشین نیاز دارید را به شما عزیزان آموزش داده ایم.