انواع رنگ خودرو: توضیح گام به گام فرآیند رنگ آمیزی خودرو

‌‌‌‌‌‌‌‌انواع مختلف رنگ خودرو نقش مهمی در زیبایی ظاهری آن و محافظت از سطح دارند. رنگ خودرو نیز یکی از عوامل کلیدی است که افراد را وادار به خرید آن می کند. رنگ خودرو با کیفیت، درخشندگی و جلا بیشتری می بخشد که ارزش تولید را افزایش می دهد و آن را برای مشتریان هدف قابل ارائه می کند. برای کارشناسی رنگ خودرو خود با ما تماس بگیرید.
رنگ آمیزی ماشین کاری نیست که صرفاً به دلایل زیبایی انجام شود، اگر ماشین دچار خراشیدگی یا برخورد شدیدی شده است که رنگ را از بین برده است تا فلز زیر آن نمایان شود، باید رنگ آمیزی مجدد انجام بدهید. فلز در معرض خطر زنگ زدگی است و پانل های بدنه زنگ زده از یکپارچگی بدنه خودرو می کاهد. دلیل دیگر برای رنگ آمیزی ماشین شما، محافظت از سطح است. قرار گرفتن در معرض آفتاب، باران و سرما به مرور زمان روی رنگ خودروی شما تاثیر می گذارد و اگر لکه های سفیدی روی خودروی خود مشاهده کردید، اینها نشانه هایی هستند که نشان می دهد باید ماشین خود را رنگ کنید.
انواع رنگ خودرو

دلایل دیگر عبارتند از حباب و تغییر رنگ. حباب زدن زمانی اتفاق می‌افتد که روکش شفاف آسیب ببیند و اکسیداسیون زیر رنگ باعث ایجاد حباب‌هایی می‌شود که نشانه این است که ماشین نیاز به رنگ‌کاری دارد.
تغییر رنگ به دلیل خراب شدن کت شفاف یا در مکان هایی که ساییدگی پوشش شفاف را از بین برده است رخ می دهد. با برداشتن کت شفاف، کت رنگی در معرض عناصر قرار می گیرد و به تدریج شروع به تغییر رنگ می کند. برای جلوگیری از از بین رفتن کامل رنگ، نیاز به رنگ آمیزی است.

کارشناسی خودرو در تهران

رنگ ماشین چگونه ساخته‌می‌شود؟

چهار قسمتی که رنگ خودرو را می سازند عبارتند از رنگدانه، تینر، بایندر و مواد افزودنی. این چهار عنصر برای ارائه پوشش رنگ عالی که الزامات طراحی را برآورده می کند ترکیب شده اند.

  • رنگدانه ها به ایجاد رنگ و خواص پنهان کمک می کنند. دو نوع موجود است – پرایم و اکستندر. رنگدانه پرایم رنگ و کدورت می بخشد در حالی که رنگدانه گسترش دهنده چسبندگی را بهبود می بخشد.
  • بایندرها یک اثر اتصال ایجاد می کنند که رنگدانه را نگه می دارد و یک فیلم خشک را تشکیل می دهد. بایندر عملکرد رنگ خودرو را بهبود می بخشد و کیفیت را افزایش می دهد – چسبندگی بهتر، مقاومت در برابر سایش و محو شدن، و حفظ اثر براق روی بدنه.
  • حلال ها یا مایعات به مخلوط کردن رنگ و ماده چسبنده با یکدیگر کمک می کنند تا قوام درستی به آن بدهند.
  • افزودنی ها به عنوان یک عنصر غلیظ کننده عمل می کنند که تراکم رنگ را برای اعمال بهتر فراهم می کند. مواد افزودنی کمک می کند تا پاشیدن رنگ بدون دردسر و ریخ و پاش شود.

رنگ حلال چیست؟

رنگ حلال رنگی است که دارای حلال های شیمیایی مانند لاک، اورتان یا اینمل است. رنگ‌های حلال به دلیل دوام و توانایی خود در جلوگیری از زنگ زدگی شناخته‌شده اند. این حلال ها بخش عمده ای از رنگ را تشکیل می دهند و پس از خشک شدن، ترکیبات آلی مضر را آزاد می کنند. این ترکیبات مضر محیط زیست را تخریب می کنند و خطری برای سلامتی محسوب می شوند و در نتیجه حضور آن‌ها از بازار به تدریج کاهش می یابد.

رنگ آبی به چه معناست؟

در رنگ های آبی از هیچ حلالی استفاده نمی شود و کاملا بی ضرر هستند زیرا تنها حلال مورد استفاده در رنگ های آبی آب است. رنگ آبی را می توان بر روی سطوح مختلف مانند روی پوشش آستر یا فلز ساده یا پوشش تازه اعمال‌شده، اعمال کرد. رنگ های موجود در آب محبوب هستند زیرا از نظر محیط زیست ایمن هستند و ترکیبات آلی مضر مانند رنگ های حلال را آزاد نمی کنند.

کارشناسی خودرو در تهران

مراحل رنگ آمیزی ماشین چیست؟

رنگ آمیزی روی ماشین به آسانی استفاده از قلم مو روی بوم نیست. عوامل زیادی برای تسهیل رنگ خودرو مورد نیاز است. این شامل:

  • جای‌بسته که گرد و غبار نباشد و اطراف آن رطوبت بیش از حد نداشته‌باشد.
  • نیاز به ابزار مناسب برای سنباده‌زدن، رنگ آمیزی و محافظت از مناطق ناخواسته از رنگ آمیزی دارد.
  • زنگ زدگی ها را درست کنید و گرد و غبار را قبل از اعمال رنگ از سطح پاک کنید.

‌مراحل رنگ آمیزی خودرو چیست؟

مرحله آماده سازی: سندبلاست

رنگ خودرو یک فرآیند ماهرانه است که در آن قاب/بدنه ماشین فرآیندی را برای حذف ناخالصی‌های روی سطح طی می کند تا سطح صافی به دست آید، این کار از طریق سندبلاست که عیوب، رنگ، زنگ‌زدگی و سایر آلاینده‌ها را از سطح پاک می‌کند، به دست می‌آید. این یک مرحله مهم است زیرا سطحی را که یک پوشش محافظ نگه می دارد تمیز می کند. برای محافظت از رنگ خودرو خود می توانید پوشش سرامیکی یا فیلم محافظ رنگ را انتخاب کنید، اما بهتر است این کارها در زمان خرید خودرو انجام شود.

کارشناسی رنگ خودرو در تهران

مرحله 1: پرایمر

پس از سندبلاست، از پرایمر که نوعی رنگ است که از رزین، حلال ها و مواد افزودنی تشکیل شده است و سطح خودرو را برای رنگ آمیزی آماده می کند، استفاده می شود. استفاده از پرایمر اولین قدم در رنگ آمیزی خودرو است. این مرحله اولیه استفاده از پرایمر بسیار مهم است و به هیچ قیمتی نمی توان آن را نادیده گرفت، زیرا پرایمر به تراز کردن سطح بدنه فلزی خودرو کمک می کند. در این مرحله برای رفع عیوب ناشی از ساخت، پوشش پرایمر ضروری است. پوشش اولیه پرایمر به محافظت از بدنه فلزی خودرو در برابر زنگ زدگی، دمای بالا، خرده سنگ و اشعه UV خورشید کمک می کند.

مرحله 2: پوشش پایه

دومین مرحله مهم استفاده از بیس کت یا پوشش رنگی است. در این مرحله رنگ خودرو و جذابیت بصری آن به وجود می آید. چهار نوع مختلف پوشش پایه وجود دارد – جامد، فلزی، مرواریدی و مات. هر یک از چهار گونه دارای خواص متمایزی هستند و ظاهر متفاوتی را ارائه می دهند.

مرحله 3: پوشش شفاف

آخرین مرحله در رنگ آمیزی خودرو، استفاده از کت شفاف است. کت شفاف یک لایه شفاف است که روی پوشش پایه اعمال می شود. از آنجایی که این مرحله نهایی رنگ خودرو است و با محیط اطراف مستقیم در تماس است، روکش شفاف باید ماندگاری بالایی داشته باشد. این لایه باید توانایی محافظت از پوشش سطح را در برابر سایش خارجی داشته باشد و خواص شیمیایی آن باید در برابر اشعه های مضر UV مقاومت ایجاد کند.

انواع فینیش رنگ خودرو چیست؟

1. رنگ فلزی

رنگ‌متالیک درخشندگی فلزی به دلیل پودر آلومینیوم موجود در هر رنگ جامد به خودرو می بخشد. رنگ متالیک می تواند کمی گران باشد زیرا به طور موثرتر از هر یک از رنگ های جامد تمام آسیب های جزئی وارد شده به ماشین شما را پوشش می دهد، در حالی که در مقایسه با رنگ های جامد ماندگاری بیشتری دارد. معایب رنگ متالیک شامل گزینه های رنگ کمتر و مشکل در یافتن مطابقت با رنگ فعلی ماشین شما است. پوشاندن خراش ها و لکه های رنگ متالیک هزینه بر است.

کارشناسی رنگ‌خودرو در تهران

2. رنگ مروارید

رنگ های مروارید مشابه رنگ متالیک هستند، اما به جای پودر آلومینیوم، این رنگ حاوی کریستال های سرامیکی است. کریستال‌های سرامیکی می‌شکنند و نور خورشید را منعکس می‌کنند و در نتیجه نگهداری رنگ مرواریدی راحت‌تر است. در مقایسه با سایر رنگ های خودرو، ظاهر متفاوتی به خودروی شما می دهد. ظاهر کلی آن خیره کننده و پر زرق و برق است. یکی دیگر از مزایای رنگ مرواریدی این است که سایش آن نسبت به رنگ های جامد سخت تر است و در نتیجه ماندگاری نسبتاً طولانی دارد. اما تطبیق رنگ یک رنگ مرواریدی دشوار است، که تعمیر آن را سخت تر و پرهزینه تر می کند.

3. رنگ جامد

رنگ‌های جامد پرکاربردترین رنگ‌ها در اتومبیل‌ها هستند، بیشتر به این دلیل که استفاده از آنها آسان است و به راحتی با هم مطابقت دارند. اگر به نحوی دچار خراش رنگ شدید، می توانید به راحتی با خرید یک خودکار یا رنگ همسان، قسمت را دوباره رنگ کنید. به دلیل استفاده گسترده و در دسترس بودن آسان، رنگ آمیزی ماشین شما با رنگ جامد مقرون به صرفه است.

4. رنگ مات

یک رنگ مات بیشتر نور تابیده شده به آن را جذب می کند و چهره ای کدر به سطح خودرو می بخشد. روکش‌های مات به ندرت در خودروها دیده می‌شوند، زیرا کشیدن آن‌ها بسیار دشوار است، نیاز به نگهداری بسیار جدی دارند و بسیار گران هستند. روکش های مات چندان محبوب نیستند زیرا فقط در رنگ هایی مانند مشکی، نقره ای یا خاکستری موجود هستند.

مرکز تخصصی اصالت رنگ حنفی شامل اطاق های نور حرفه ای جهت کارشناسی دقیق خودروها، جک بالابر جهت بررسی و کارشناسی دقیق زیر و بند ماشین و تعویض بودن و یا دو تیکه بودن و اصل بودن بدنه، استوک بودن قطعات خودرو، آسیب شناسی بدنه بررسی سالم بودن شاسی ها از طریق چشم و دستگاه، تست دیاگ و بررسی موتور و گیربکس بررسی سنسور ها و اصالت آپشن ها (اصلی یا غیر اصلی) می باشد.

جهت مشاهده دوره کامل هوش خودرو اینجا کلیک کنید.

جهت اطلاع از شرایط کارشناسی رنگ خودرو با شماره  09352821528 تماس بگیرید.

کتاب هوش خودرو را از دست ندهید! خرید کتاب هوش خودرو

کارشناسی خودرو در تهران

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو