راهنمای کامل استفاده و انتخاب خنک کننده ماشین

خنک کننده ماشین چیست؟

خنک کننده ماشین یک ماده مایع است که موتور شما را در دمای شدید ، گرمh و انجماد محافظت می کند. برخی از مهمترین مؤلفه های آن عبارتند از:
1. پایه گلیکول – بین 90 تا 95 ٪ کنسانتره خنک کننده را تشکیل می دهد. بیشتر طبقه بندی می شود به:
اتیلن گلیکول-تضمین می کند که مایع موجود در موتور در دمای زیر صفر یخ نمی زند یا در گرمای شدید تبخیر نمی شود. یکی از مهمترین مضرات اتیلن گلیکول این است که موتور را اکسیده می کند و آسیب می رساند. به همین دلیل است که باید با یک بسته افزودنی پیشرفته ، خصوصیات آن افزایش یابد.
پروپیلن گلیکول – به جای اتیلن گلیکول قابل استفاده است. ویسکوزیته بالاتری دارد ، به این معنی که سرعت انتقال حرارت را بهبود می بخشد.
2. مواد افزودنی – حدود 5 ٪ از کنسانتره خنک کننده را تشکیل دهید. مهار کننده های خوردگی نقش اصلی در فناوری خنک کننده دارند زیرا اکسیداسیون را به حداقل می رساند و خطر زنگ زدگی موتور را کاهش می دهد. مواد افزودنی مختلفی در دستورات مختلف خنک کننده استفاده می شود. به عنوان مثال ، در آسیا ، کربوکسیلات ها و فسفات ها عوامل اصلی ضد خوردگی هستند. از طرف دیگر ، در اروپا ترکیبی از سیلیکات ها و کربوکسیلات است.
3. آب تا 5 ٪ از کنسانتره خنک کننده بدون آب را تشکیل می دهد.

خنک کننده خودرو چه کاری انجام می دهد؟

خنک کننده ماشین از چندین طریق به وسیله نقلیه شما کمک می کنند. برای شروع، آن ها از گرمای بیش از حد موتور شما در آب و هوای گرم جلوگیری می کنند.
خنک کننده ها همچنین از مواد افزودنی ضد یخ تشکیل شده اند که مانع از یخ زدگی سیستم خنک کننده شما در دمای زیر صفر می شوند. فرمول ها و مخلوط های خنک کننده پیشرفته می توانند موتور شما را حتی در دمای شدید محافظت کنند ، همانطور که در ذکر شد.
از همه مهم تر ، خنک کننده ها از موتور شما در برابر خوردگی محافظت می کنند. آن ها حاوی مواد افزودنی مانند فسفات ، سیلیکات و کربوکسیلات هستند که طول عمر موتور شما را افزایش می دهد.

انواع مختلف خنک کننده ماشین برای موتور

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چه مایع خنک کننده ماشین برای ماشین شما مناسب است؟ خب ، هیچ پاسخ ساده ای برای این سوال وجود ندارد.
انواع مختلف خنک کننده های موتور با دقت مهندسی شده و برای انواع مختلف وسایل نقلیه آزمایش می شوند. برخی از آنها فناوری افزودنی معدنی (IAT) ، فناوری اسید آلی (OAT) ، فناوری اسید آلی هیبریدی (HOAT) ، HOAT بدون فسفات ، سوراخ فسفات (P-HAOT) و (Si-Hoat) هستند.
شما همیشه باید از مایع خنک کننده توصیه شده توسط سازنده خودرو خود استفاده کنید. بینش های ارائه شده در زیر به شما کمک می کند تا نوع مناسب مایع خنک کننده را برای وسیله نقلیه خود انتخاب کنید.

فناوری افزودنی معدنی (IAT)

خنک کننده‌های IAT با اتیلن گلیکول با سیلیکات و فسفات اضافه‌شده برای جلوگیری از خوردگی ساخته‌می‌شوند. این نوع خنک‌کننده در وسایل نقلیه قدیمی تر استفاده می شود ، معمولاً اتومبیل های تولیدشده در ایالات متحده قبل از اواخر دهه 1990.
از آنجا که این یک فرمول قدیمی است ، به اندازه برخی از جدیدترین دستورهای خنک کننده کارآمد نیست. اگر صاحب یک ماشین قدیمی تر هستید که به خنک کننده‌های IAT احتیاج دارد ، حتماً آن را شستشوداده و تقریباً هر دو سال یکبار یا حداکثر 72000 کیلومتر آن را جایگزین کنید.

فناوری اسید آلی (OAT)

خنک کننده های فناوری اسید آلی با پایه پروپیلن گلیکول ساخته شده و با اتومبیل های GM ، SAAB و VW سازگار هستند.
بر خلاف IAT ، مایعات خنک کننده فناوری اسید آلی برای مدل های جدیدتر اتومبیل طراحی شده اند که معمولاً در دهه 2000 یا بعد از آن ساخته می شوند. آنها از اسیدهای آلی برای محافظت از موتور وسیله نقلیه شما در برابر خوردگی استفاده می کنند. این نوع خنک کننده همچنین دارای مواد افزودنی اضافی برای محافظت از موتور است.
به لطف فرمولاسیون پیشرفته خود ، خنک کننده های فناوری اسید آلی فقط باید هر 5 سال یا 240،000 کیلومتر تغییر کنند.
Nitrite بدون HD Valvoline تنها یکی از نمونه های بی شماری از خنک کننده های پیشرفته است که از فناوری اسید آلی (OAT) استفاده می کند. این مایع خنک کننده برای فعال کردن بالاترین سطح محافظت برای انواع فلزات مهندسی شده است. این شامل مهار کننده های خوردگی پیشرفته است و دارای عمر طولانی است.

فناوری اسید آلی ترکیبی (HOAT)

فناوری اسید آلی ترکیبی سومین دسته مهم خنک کننده های موتور است. فرمولاسیون HOAT فرمول های OAT و IAT را ترکیب می کند. از هر دو سیلیکات و اسید آلی برای محافظت از موتور شما و مبارزه با خوردگی استفاده می کند.
مانند بسیاری از همتایان خود ، این برند در رنگ های مختلفی به بازار ارائه می شود. بنابراین ، هنگام انتخاب محصول مناسب HOAT ، به جای رنگ مایع به نام تجاری و مشخصات نگاه کنید.
خنک کننده های HOAT با مارک های اتومبیل فورد ، کرایسلر و اروپایی سازگار هستند. شما باید آن ها را هر پنج سال یا 240،000 کیلومتر تغییر دهید.

کارشناسی خودرو در تهران

HOAT بدون فسفات یا OAT هیبریدی

HOAT بدون فسفات (OAT هیبریدی) با اتیلن گلیکول ساخته می شود. این ماده شامل مهار کننده های خوردگی آلی و معدنی برای محافظت از موتور است. این فرمول کم سیلیکات و بدون چرت است که حاوی هیچ فسفات از جمله نیتریت ، نیترات و بورات نیست.
آنها با طیف گسترده ای از مارک ها از جمله BMW ، Volvo ، Tesla ، Mini ، Audi ، Jaguar ، Porsche ، Rolls-Royce ، Saab و Volkswagen سازگار هستند.
یکی از قابل اطمینان ترین خنک کننده های HOAT بدون فسفات در بازار ، خنک کننده Valvoline OEM Advanced 48 است. این یک مایع خنک کننده مبتنی بر فن آوری کم ، pH کم و کم فسفات مناسب برای انواع موتور است. این فرمول برای جلوگیری از خوردگی طیف گسترده ای از فلزات سیستم خنک کننده از جمله آلومینیوم طراحی شده است. خنک کننده Valvoline OEM Advanced 48 دارای عمر خدمات تا پنج سال یا 240،000 کیلومتر برای اتومبیل های مسافربری است.

HOAT فسفات‌شده

این نوع خنک کننده برای جلوگیری از خوردگی قطعات موتور از فسفات ها و اسیدهای آلی استفاده می کند.
خنک کننده های HOAT فسفات برای اتومبیل های تولید شده در آسیا توصیه می شود که اغلب با مشکلات انتقال حرارت روبرو هستند. برخی از مارک هایی که با آن سازگار هستند Kia ، Toyota ، Nissan ، Hyundai و Honda هستند. خنک کننده‌های HOAT فسفات‌شده از کربوکسیلات ها و فسفات ها برای به حداقل‌رساندن عملکرد خورنده در موتور استفاده می کنند.
HOAT های فسفات‌شده عمر پنج سال یا 240،000 کیلومتر برای اتومبیل های مسافربری دارند.

Silicaltion Hoat (Si-Hoat)

HOAT های سیلیک‌شده از سیلیکات و اسیدهای آلی برای به حداقل‌رساندن عملکردخورنده در موتور وسیله نقلیه استفاده می کنند. این فرمول عاری از نیتریت ، نیترات ، فسفات ها ، بوراتها ، آمین ها و ایمیدازول است. این تمرکز بر استفاده از فناوری سیلیکات ارگانیک است.
این مایع خنک کننده به مدت پنج سال یا 240،000 کیلومتر از اتومبیل های مسافربری محافظت می کند. این خنک کننده سازگار با مارک های متعدد اتومبیل ، از جمله مرسدس بنز ، آئودی ، VW ، پورشه ، لامبورگینی و بنتلی است.
Valvoline طیف گسترده ای از خنک کننده های Si-Hoat با کارایی بالا را ارائه می دهد. آخرین فرمولهای خنک کننده Si-Oat ما HT-12 Pink و HT-12 Green هستند. این فرمولاسیون های خنک کننده پیشرفته از بسته های مهار کننده پیشرفته تشکیل شده اند و حاوی نیتریت ، فسفات ، بورات و آمین نیستند. با این حال ، آنها می توانند با آب شیر مخلوط شوند.

چگونه خنک کننده مناسب را انتخاب کنیم؟

اکنون که انواع خنک کننده ها را می شناسید، زمان آن رسیده است که نوع خنک کننده مناسب را برای ماشین خود را انتخاب کنید. انتخاب مایع خنک کننده به عوامل متعددی مانند نوع خودرو، سن و محل ساخت بستگی دارد. این عوامل نقطه شروع شما برای انتخاب خنک کننده مناسب هستند.
از سوی دیگر، انتخاب یک مایع خنک‌کننده به‌طور تصادفی، بدون تحقیقات قبلی می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف و حتی خرابی موتور شود. در اینجا چندین مرحله وجود دارد که باید انجام دهید.

هرگز به کدگذاری رنگ خنک کننده تکیه نکنید.

در گذشته، کدگذاری رنگ نقش اساسی در انتخاب خنک کننده ها داشت. یعنی رنگ‌های خنک‌کننده ویژگی‌های مختلف محصول، کاربردها و سازگاری خودرو را نشان می‌دهند.
امروزه اینطور نیست. رنگ مایع خنک کننده ممکن است بر اساس سازنده آن متفاوت باشد. ناگفته نماند که می توان از یک رنگ برای محصولات مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال، اشاره کردیم که خنک کننده های IAT که در خودروهای قدیمی استفاده می شود، سبز هستند. با این حال، نوآورانه ترین فرمول خنک کننده Si-OAT Valvoline که در خودروهای جدیدتر استفاده می شود، HT-12، نیز سبز است.

کارشناسی خودرو در تهران

راهنمای خودرو خود را بخوانید.

همیشه به خاطر داشته باشید که خودروسازان مختلف نیازهای متفاوتی دارند. علاوه بر این، مدل های مختلف خودرو از یک سازنده ممکن است نیاز به استفاده از فناوری های خنک کننده متفاوت داشته باشند.
دستورالعمل های سازنده تجهیزات اصلی شما اطلاعات و جزئیات ساده ای در مورد موتور شما ارائه می دهد. آنها به شما اطلاع می دهند که چه نوع مایع خنک کننده با وسیله نقلیه شما سازگار است. اگر نسخه ای از دفترچه راهنما ندارید، می توانید اطلاعات را در وب سایت سازنده پیدا کنید.

چگونه از خنک کننده خودرو استفاده کنیم؟

شما خنک کننده مناسب برای وسیله نقلیه خود خریداری کرده اید. اما، چگونه باید از آن استفاده کرد؟ در اینجا چند مرحله وجود دارد.

نسبت خنک کننده به آب مناسب را انتخاب کنید.

هنگامی که در حال تعویض مایع خنک کننده خودرو خود هستید، برچسب را بخوانید تا ببینید آیا این فرمول باید با آب مخلوط شود یا خیر.
خنک کننده ها می توانند کنسانتره یا فرمول های آماده استفاده باشند.
استفاده از خنک کننده های RTU بسیار ساده تر است زیرا آنها محصولاتی هستند که از قبل مخلوط شده اند. از طرف دیگر، کنسانتره ها باید با آب غیر معدنی مخلوط شوند. نسبت کنسانتره به آب به شرایط محیطی شما بستگی دارد.
ضعیف یا قوی کردن مایع خنک کننده شما می تواند به عملکرد سیستم خنک کننده آسیب برساند. لطفا توجه داشته باشید که این نسبت ها بسته به دمای مایع خنک کننده و نوع آن متفاوت است.

کارشناسی خودرو در تهران

هر چند وقت یکبار مایع خنک کننده ماشین را عوض کنیم؟

خنک کننده ها دارای سرویس دهی خاص هستند که در طی آن می توانند از موتور خودروی شما در برابر رسوبات، خوردگی و کف محافظت کنند. جایگزینی متناقض مایعات خنک کننده می تواند به طرق مختلف به موتور شما آسیب برساند. هنگامی که مایع خنک کننده تبخیر می شود، سیستم در معرض آسیب قرار می گیرد.
اکنون، طول عمر مایع خنک کننده شما بر حسب سال، ساعت کار یا مسافت طی شده اندازه گیری می شود.
قبلاً اشاره کردیم که اتومبیل های قدیمی از خنک کننده های IAT استفاده می کنند. آنها نیاز به تعویض مایع خنک کننده هر دو سال یا هر 24،00 مایل دارند. فرمول های جدید عمر طولانی دارند که معمولاً بین سه تا پنج سال متغیر است..

چگونه می توان سطح خنک کننده را بررسی کرد؟

بدون مایع خنک کننده کافی، موتور شما ممکن است بیش از حد گرم شود. به همین دلیل است که باید به طور مرتب سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید.
برای شروع، ماشین خود را روی یک سطح صاف پارک کنید و اجازه دهید ماشین خنک شود. کاپوت آن را باز کنید و مخزن خنک کننده خود را پیدا کنید. اکثر خودروهای مدرن دارای یک مخزن کوچک برای پر کردن و بررسی سطح مایع خنک کننده هستند. مخزن خنک کننده از پلاستیک ساخته شده است و معمولاً دارای مقیاسی است که حداکثر/حداقل سطح خنک کننده را نشان می دهد.
همچنین به رنگ مایع خنک کننده توجه کنید. اگر رنگ آن بی رنگ، گل آلود، تیره یا زنگ زده باشد، اینها علائم آشکار آلودگی است. برای بازرسی موتور و کمک به رفع مشکل با مکانیک محلی خود مشورت کنید.
به خاطر داشته باشید که خنک کننده ها حاوی مواد شیمیایی مضر هستند، بنابراین مطمئن شوید که با احتیاط از آنها استفاده کنید.

خنک کننده اشتباه را از خودرو خارج کنید.

اگر مایع خنک کننده اشتباهی به سیستم خود اضافه کردید، ابتدا آن را از ماشین خارج کنید. محلول شستشوی مایع خنک کننده را با آب مقطر مخلوط کرده و آن را از طریق سیستم خنک کننده عبور دهید. حرارت را زیاد کنید تا شستشو از بخاری نیز عبور کند. همچنین مایع شستشو را بیرون بریزید و سیستم را با محلول خنک کننده مناسب پر کنید.

برای شما

با وجود بسیاری از محصولات خنک کننده موجود، انتخاب مناسب می تواند بسیار دشوار باشد. عوامل زیادی بر انتخاب شما تأثیر می گذارد، از جمله سن خودرو، سازنده، و دماها بنابراین، قبل از خرید، دستورالعمل‌های سازنده اصلی را بخوانید تا بفهمید کدام نوع مایع خنک‌کننده برای خودروی شما توصیه می‌شود.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو