نکات ترمزگرفتن: اول کلاچ یا اول ترمز را بگیرید؟

گرفتن همزمان ترمز و کلاچ
اول کلاچ یا اول ترمز

یک چالش معمولی برای کسانی که رانندگی یاد می گیرند، مربوط به ترمزگرفتن است: آیا ابتدا از کلاچ استفاده می کنند یا از ترمز؟ در نکات ترمزگیری ما در شرایطی که احتمالاً با آن مواجه خواهید شد، مشکل را بررسی خواهیم کرد، اما ابتدا باید بدانید که کلاچ چه کاری انجام می دهد.
کلاچ به سادگی گیربکس را از چرخ ها جدا می کند که به چرخ ها کمک می کند آزادانه و مستقل از موتور حرکت کنند. اگر می خواهید بایستید، و از کلاچ خود استفاده نکنید، ماشین شما در نهایت متوقف می شود. این باعث آسیب به موتور، کلاچ و گیربکس شما می شود. ماشین متوقف می شود زیرا ترمزها سعی می کنند ماشین را متوقف کنند در حالی که موتور سعی می کند ماشین را به جلو ببرد. از آنجایی که شتاب نمی‌گیرید، دور موتور همچنان پایین می‌آید و در نهایت موتور خاموش می شود و خودرو متوقف می‌شود. بنابراین، چگونه به درستی ترمز می کنید؟ در اینجا چهار “موقعیت ترمز” و نکاتی برای مدیریت آن ها آورده شده است:

در سرعت های پایین: ابتدا کلاچ و سپس ترمز بگیرید.

اگر سرعت شما از کمترین سرعت دنده ای که در آن هستید کمتر است، باید کلاچ را قبل از پدال ترمز فشار دهید. با رها کردن ساده کلاچ و عدم استفاده از گاز می توانید کمترین سرعت دنده را پیدا کنید. سرعتی که می توانید بدون استفاده از گاز به دست آورید، کمترین سرعت دنده است. این معمولاً در ترافیک سپر به سپر انجام می شود زیرا سرعت شما معمولاً کمتر از کمترین سرعت دنده 1 است.
به عنوان مثال، شما می دانید که کمترین سرعت دنده یک ماشین شما 10 کیلومتر در ساعت است و شما با سرعت 8 کیلومتر در ساعت حرکت می کنید. از آنجایی که سرعت شما در حال حاضر کمتر از کمترین سرعت دنده است، ماشین شما هنگام ترمزگیری دچار مشکل می شود و متوقف می شود. برای جلوگیری از این امر، ابتدا باید کلاچ را فشار دهید تا موتور به گیربکس وابسته نباشد و سپس ترمز را شروع کنید.

کارشناسی خودرو در تهران

ترمز ناگهانی: کلاچ و ترمز با هم

کلاچ و ترمز با هم معمولاً در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می گیرند زیرا مؤثرترین راه برای ترمز بدون آسیب رساندن به قطعات مکانیکی خودرو است. اگر کسی یا چیزی جلوی ماشین شما بیاید، باید کلاچ و ترمز را با هم فشار دهید، این کار باعث می شود که به طور تصادفی شتاب نگیرید زیرا گیربکس شما از چرخ ها جدا می شود. و شما قادر خواهید بود با تمام قدرت ترمز خودرو خود متوقف شوید.

در سرعت های بالا: ابتدا ترمز کنید سپس کلاچ

ترمز اول، زمانی استفاده می شود که با سرعت مناسبی حرکت می کنید و باید کمی سرعت خود را کاهش دهید. حال، اگر تصمیم به توقف دارید یا سرعت ماشین شما به کمترین سرعت دنده می رسد، باید از ترمز استفاده کنید تا ماشین شما خاموش نکند.
هنگامی که شروع به ترمزگیری می کنید، سرعت شما شروع به کاهش می کند و هنگامی که به کمتر از 15 کیلومتر در ساعت می رسد، استارت شروع به مشکل می کند و در نهایت متوقف می شود. برای جلوگیری از این امر، باید زمانی که به سرعت پایین‌تر دنده رسیدید یا زمانی که احساس کردید موتور در شرف مشکل است، کلاچ را فشار دهید.

کارشناسی خودرو در تهران

کندی موقت: فقط ترمز

فقط زمانی باید از ترمز استفاده کنید که می خواهید سرعت خود را کم کنید یا مانعی بر سر راه شما وجود دارد و می خواهید کمی از آن دور شوید. از آنجایی که بالاتر از کمترین سرعت دنده هستید، می توانید فقط کمی سرعت خود را کاهش دهید و ادامه دهید.
به عنوان مثال، این کار بیشتر در بزرگراه ها انجام می شود که خودرویی در جلوی شما باشد. اگر با سرعت 100 کیلومتر در ساعت می روید، با دنده پنجم و باید سرعت خود را کم کنید. شما فقط ترمز را فشار می دهید، سرعت شما کاهش می یابد اما به کمترین سرعت دنده نخواهید رسید بنابراین نیازی به استفاده از کلاچ ندارید.
پس شما اینجا هستید. فقط به یاد داشته باشید که کمترین سرعت دنده از ماشینی به ماشین دیگر متفاوت است. این به شما کمک می کند بفهمید در چه شرایطی باید ابتدا از ترمز یا کلاچ خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که به تمرین ادامه دهید و به آرامی نیازی به فکر کردن در مورد آن نخواهید داشت و می توانید کاملاً ترمز کنید.

همچنین شما عزیزان می توانید جهت مشاهده دوره رایگان آموزش کارشناسی خودرو از طریق عبارت لینک شده می توانید اقدام به مشاهده مینی دوره هوش خودرو کنید.

جهت اطلاع از شرایط کارشناسی رنگ خودرو با شماره  09352821528 تماس بگیرید.

کتاب هوش خودرو را از دست ندهید! خرید کتاب هوش خودرو

کارشناسی خودرو در تهران

اگر نیاز به کارشناسی خودرو دارید می توانید با استفاده از ثبت درخواست کارشناسی خودرو از خدمات کارشناسی سیار خودرو ما در مجموعه حنفی کار بهره مند شوید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx