چراغ فشار لاستیک خودرو + علت روشن شدن چراغ tpms

چرا چراغ فشار لاستیک خودرو هنگام سالم بودن تایر ها روشن می شود؟ سیستم کنترل فشار تایر داخلی (TPMS) اکنون در تعدادی از خودروها موجود است. هنگامی که فشار باد لاستیک‌های شما کمتر از مقدار مناسب باشد، یک چراغ نشانگر روی داشبورد شما چشمک می‌زند.
این امکان وجود دارد که سیستم اطلاعات موجود در داشبورد منویی داشته باشد که به شما اطلاع می‌دهد که کدام یک از چهار لاستیک روی خودرو شما دچار مشکل شده است. با این وجود، شرایطی وجود دارد که چراغ TPMS ممکن است روشن باشد، حتی اگر لاستیک‌های شما در حال حاضر نیازی به تعویض یا ترمیم نداشته باشند.
وقتی این اتفاق می افتد و همه لاستیک های شما عادی به نظر می رسند. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا این چراغ ممکن است حتی زمانی که تایرهای شما سالم هستند روشن شود. یکی از دلایل این است که دمای بیرون کاهش یافته است. به همین دلیل است که توصیه می شود یک گیج لاستیک در خودرو داشته باشید تا بتوانید آن را دوباره بررسی و تأیید کنید.

سیستم مانیتورینگ فشار تایر (TPMS) چیست؟

این یک سنسور به شکل یک تراشه کوچک است که در هر یک از لاستیک های خودروی شما قرار می گیرد. تنها هدف آن اطمینان از فشار صحیح هر تایر است. این گاهی اوقات به عنوان TPMS نامیده می شود.
هنگامی که تراشه شما تشخیص می دهد که فشار باد لاستیک شما 25٪ کمتر از محدوده پیشنهادی است، چراغ TPMS روی داشبورد شما روشن می شود. ابتدا باید بررسی و بررسی کنید که لاستیک ها به درستی باد شده باشند. به طور کلی، دو نوع سنسور وجود دارد:

TPMS مستقیم:

در سیستم مجهز به Direct TPMS، هر یک از چهار چرخ خودرو دارای یک سنسور است. هنگامی که گیرنده دیجیتال تشخیص می دهد که فشار باد لاستیک بسیار پایین است، سیگنالی به آن ارسال می شود. این گونه‌ای است که بیشتر در خودروهای جدید یافت می‌شود.
سنسورها به دلیل موقعیت مکانی خود در معرض خطر ساییدگی یا آسیب ناشی از تعمیر و نگهداری لاستیک یا هنگام رانندگی در زمین های ناهموار هستند.

TPMS غیر مستقیم:

TPMS غیر مستقیم به جای استفاده از سنسور روی چرخ ها، از سنسورهایی استفاده می کند که روی ترمزهای ضد قفل قرار دارند. سنسورها برای تعیین اینکه آیا سرعت چرخش خیلی آهسته است یا نه، فشار تایر بسیار پایین است یا خیر استفاده می شود.
در مقایسه با شکل دیگر، TPMS غیر مستقیم دوام بیشتری دارد و کمتر مستعد خرابی است. نقطه ضعف TPMS غیرمستقیم این است که فقط در صورتی به شما هشدار می دهد که یکی از لاستیک های شما کم شده باشد زیرا سنسور هر چرخ باید با حرکت درگیر شود تا به درستی کار کند.

کارشناسی خودرو در تهران

PSI چیست و چگونه فشار هوای مناسب را تعیین کنید؟

فشار هوا در لاستیک های خودرو در یک سیستم اندازه گیری به نام پوند بر اینچ مربع (PSI) بیان می شود.
PSI توصیه‌شده برای لاستیک‌های خودروی شما را می‌توان بر روی برچسبی در داخل درب راننده یا در کتابچه راهنمای مالک (در بخش «تعمیر و نگهداری لاستیک») پیدا کرد.
حفظ فشار باد صحیح در لاستیک‌ها برای رانندگی ایمن مهم است، زیرا کم باد یا بیش از حد باد کردن می‌تواند مصرف بنزین را افزایش دهد و باعث مشکلاتی در حمل و نقل شود.
به یاد داشته باشید که PSI نشان داده شده روی خود لاستیک نباید استفاده شود. اگر لاستیک های خود را با آن PSI باد کنید، خطر آسیب رساندن به آنها و تجربه یک رانندگی بسیار سخت را خواهید داشت.

چگونه فشار لاستیک خود را بررسی کنیم

در این بخش از چرا چراغ فشار لاستیک خودرو هنگام سالم بودن تایر ها روشن می شود به بررسی روش های اندازه گیری فشار تایر خودرو پرداخته ایم. این روش ها شامل موارد زیر می شود:

1. می توانید فشار باد لاستیک را با فشار سنج جداگانه بررسی کنید (که با قیمت مناسب از اکثر مغازه ها می توانید تهیه کنید). اگر ندارید، به تعمیرگاه یا لاستیک فروشی بروید و کمک بخواهید.
2. دفترچه راهنمای مالک خودرو را از نظر فشار پیشنهادی بررسی کنید، که ممکن است بر روی برچسب روی پانل درب داخلی راننده نمایش داده شود.
3. فشار هوا را به میزان مناسب پر کنید. پس از آن، چراغ TPMS ممکن است به چند دقیقه برای تنظیم مجدد نیاز داشته باشد و پس از مدتی رانندگی خاموش شود.
اگر چراغ برای مدت طولانی روشن بماند، به احتمال زیاد به دلیل یک مشکل کوچک است (تنظیم مجدد سنسور فشار باد لاستیک لازم است) یا اینکه باید آن را برای تعمیر به مغازه بیاورید (یک یا چند سنسور ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. ).
راهنمایی سریع:
به یاد داشته باشید که وقتی موتور روشن می شود، همه چراغ های داشبورد برای چند ثانیه روشن می شوند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز به درستی کار می کند. در نتیجه، اگر هر بار که وسیله نقلیه خود را روشن می کنید، چراغ TPMS برای چند ثانیه روشن شود، نشان دهنده پایین بودن فشار باد لاستیک نیست.
با این حال، اگر حتی زمانی که ماشین را برای اولین بار روشن می کنید، چراغ روشن نمی شود، باید بلافاصله با نمایندگی محلی خود تماس بگیرید. همیشه بهتر است در هر شرایطی زودتر به چیزی پی ببرید.

چراغ فشار لاستیک به شما چه می گوید؟

ممکن است متوجه رفتار نور چراغ فشار تایر به روش های مختلف شوید:

همیشه روشن می ماند.

این می تواند نشان دهنده این باشد که یک یا چند تایر شما فشار هوای کافی ندارند. اگر قبلاً تأیید کرده اید که این مشکل نیست، ممکن است به این معنی باشد که سنسور TPMS مشکلی دارد.

برای یک دقیقه چشمک می زند سپس روشن می ماند.

ممکن است مشاهده کنید که اگر موتور را روشن کنید، چراغ TPMS چند دقیقه قبل از روشن شدن دائمی چشمک می زند. اگر این همان چیزی است که می بینید، با تعمیرگاه محلی خود قرار ملاقات بگذارید و در اسرع وقت آن را تعمیر کنید.

به صورت دوره ای روشن و خاموش می شود.

اگر چراغ TPMS به طور تصادفی روشن و خاموش شود، این ممکن است نشانه ای از تغییر فشار لاستیک توسط شرایط خارجی باشد.
این به طور مکرر در ماه‌های زمستان اتفاق می‌افتد، یا به این دلیل که دما در طول شب کاهش می‌یابد یا به این دلیل که هوای سرد نظارت دقیق بر فشار باد لاستیک را دشوار می‌کند. زمانی که دما به سطح نرمال خود بازگردد، مقدار به حالت عادی باز می گردد.
این یک اتفاق بسیار معمولی است و هیچ دلیلی برای هشدار وجود ندارد. ممکن است در درازمدت چندان اهمیتی نداشته باشد، اما بعد از زمستان، بررسی مجدد فشار هوا ضرری ندارد.

چرا حفظ فشار مناسب تایر مهم است؟

در این خصوص که چرا چراغ فشار لاستیک هنگام سالم بودن تایر ها روشن می شود می توان اینطور اظهار داشت که برای رانندگی بهینه و مسافت پیموده شده بنزین، همیشه باید مطمئن شوید که فشار لاستیک به درستی تنظیم شده است. علاوه بر مصرف سوخت بهتر، چندین مزیت وجود دارد، از جمله:

کندتر فرسوده شدن آج لاستیک

لاستیک هایی که به درستی از آنها مراقبت می شود عمر طولانی تری دارند و نیاز به تعویض کمتری دارند. فشار کم تایر احتمال آسیب رساندن به سطح تایر را از طریق تماس طولانی مدت افزایش می دهد. هنگام رانندگی بر روی برف، شن یا ماسه، داشتن لاستیک های کم باد ایده خوبی نیست.

کارشناسی خودرو در تهران

چرخ با ماندگاری بیشتر

افزایش فشار هوا می تواند باعث شود که رانندگی شما سخت تر و ناراحت کننده تر شود. فشار هوای بیشتر باعث می شود تا لاستیک سریعتر فرسوده شود. اصطکاک و گرمای بیش از حد باعث فرسودگی پیش از موعد تایر می شود که ممکن است منجر به پنچر شدن لاستیک، ترکیدن لاستیک یا فرسایش آج شود.

کاهش مقاومت غلتشی

راندمان سوخت یک وسیله نقلیه به طور مستقیم با مقاومت غلتشی آن متناسب است. اگر بتوانید آن را کاهش دهید، می توانید با همان مقدار سوخت بیشتر رانندگی کنید.

مقاومت بهتر در برابر رطوبت

وسیله نقلیه شما برای حفظ کنترل هنگام رانندگی بر روی آب، آمادگی بهتری خواهد داشت و احتمال از دست دادن کشش لاستیک های شما در سطح جاده را کاهش می دهد.

راهنمایی:

عملکرد اصلی چراغ فشار باد تایر و سیستم مانیتور هشدار دادن به راننده در مورد فشار کم تایر است. برای اطمینان از رانندگی ایمن، فشار باد لاستیک باید به طور مرتب با استفاده از فشارسنج جداگانه بررسی شود.

کارشناسی خودرو در تهران

چرا چراغ فشار لاستیک ماشین روشن است؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا این اتفاق می افتد:

تغییر دمای بیرون (به احتمال زیاد)

اگر در جایی با آب و هوای سرد زندگی می کنید، اول صبح بیرون از خانه دمای لاستیک های خود را اندازه بگیرید. اگر دما بالاتر باشد، این می تواند منجر به ورود هوای بیش از حد به لاستیک شود که می تواند رانندگی در روز را خطرناک کند.
به همین دلیل است که چراغ فشار باد لاستیک هنگام کاهش دمای بیرون روشن می شود. از آنجایی که چگالی هوا بسته به دما متفاوت است، هشدار فشار باد لاستیک ممکن است فعال شود زیرا خوانش تحت تأثیر دمای خنک‌تر است.

تعویض یا چرخش تایر اخیرا انجام شده‌است.

اگر موقعیت لاستیک روی چرخ تغییر کرده باشد، ممکن است به تنظیم مجدد سنسور فشار تایر نیاز باشد. بسته به ماشین، این ممکن است به سادگی به این معنی باشد که باید وسیله نقلیه را برای چند دقیقه به اطراف حرکت دهید تا لاستیک دوباره تنظیم شود.
در صورتی که این کار موثر نباشد، ممکن است لازم باشد برای انجام کالیبراسیون کامل به نمایندگی یا گاراژ بروید.

سنسورهای TPMS آسیب دیده‌اند.

سنسورهای سیستم TPMS Direct ممکن است در طول زمان به دلیل حرکت خودرو از روی دست اندازهای سخت یا در حین سرویس لاستیک آسیب ببینند. با گذشت زمان، انتظار می رود باتری آنبرد نیز فرسوده‌شود و معمولاً حدود 5 تا 10 سال دوام می آورد.
اگر لاستیک فیزیکی آسیب ببیند یا با هر چیزی غیر از هوا یا نیتروژن پر شود (مانند درزگیرهای تعمیر تخت یا تعمیر فلت) ممکن است سنسور نیز در این سناریو از بین برود.

سنسورهای سرعت چرخ معیوب هستند.

سنسورهای سرعت چرخ ممکن است در یک سیستم غیر مستقیم TPMS آسیب ببینند و سیگنال اشتباهی ارسال کنند.

فشار در لاستیک زاپاس کم است.

اگر چراغ هشدار فشار باد لاستیک شما هنگام استفاده از زاپاس شروع به درخشش کرد، ممکن است این دلیل باشد و مشکلی نباشد زیرا به احتمال زیاد فقط برای مدت کوتاهی از لاستیک اضافی استفاده خواهید کرد.

وقتی چراغ فشارتایر خودرو خاموش نمی شود چه باید کرد؟

هنگام روشن شدن چراغ فشارتایر برای بررسی اینکه آیا هر یک از تایر‌هایتان پنچر شده است یا خیر، به کنار جاده در یک منطقه امن بروید. بسته به شرایط، راه حل ممکن است به آسانی پمپاژ هوای اضافی به داخل لاستیک یا بازگرداندن فشار هوا به سطح عادی باشد.
همه تایر ها و سطح فشار آنها را بررسی کنید. اگر تایر صاف به نظر می رسد، آن را تعویض کنید و فوراً از زاپاس استفاده کنید. در اینجا موارد دیگری وجود دارد که می توانید انجام دهید:

هنگام رانندگی در هوای سردتر

ممکن است هشدار TMPS را مشاهده کنید، در صبح یا هر زمان که دما به زیر یک نقطه خاص کاهش یافته است. هنگامی که فشار هوا بر روی یک یا چند تایر شما به زیر 25% می رسد، چراغ TPMS روشن می شود.
قبل از اینکه تایرها را باد کنید و فکر کنید که فشار باد نادرست است، حتما خودتان چک کنید. زیرا باد کردن آنها در زمانی که فشار هوا خیلی کم است ممکن است منجر به بالا رفتن فشار هوا در قسمت گرمتر روز شود.
بررسی قرائت گیج فشار هوا هنگامی که هوا گرم است بهترین کاری است که می توان در این شرایط انجام داد. شما می توانید فرض کنید که خواندن سنسور تنها در صورتی تحت تاثیر دما قرار گرفته است که اندازه گیری دقیق باشد و چراغ فشار باد لاستیک فقط در قسمت سرد روز روشن شود.
در این حالت، می توانید بدون اینکه خود یا دیگران را در معرض خطر قرار دهید، چراغ هشدار TPMS را نادیده بگیرید.

در حال تعمیر آن

چک کردن فشار تایرها و اطمینان از اینکه آنها در سطح توصیه شده در دفترچه راهنمای مالک یا نشان داده شده در قسمت داخلی پانل درب راننده هستند، اغلب تنها چیزی است که برای بازگرداندن خودرو به جاده لازم است.
اگر چراغ فشار باد لاستیک شما روشن است و نمی توانید راهی برای تنظیم مجدد سنسور فشار باد لاستیک پیدا کنید، با نمایندگی خود تماس بگیرید تا خودروی شما در اسرع وقت بررسی شود.
حتی اگر گارانتی شما تمام شده باشد، تعویض چراغ TPMS معمولا ساده است. بنابراین، هزینه تعمیر آن باید نسبتاً ارزان باشد.
بررسی کنید که آیا گارانتی شما هنوز معتبر است یا خیر. ممکن است به شما این امکان را بدهد که این کار را به صورت رایگان انجام دهید.
اگر پس از افزودن هوا، چراغ همچنان روشن است.
اولین قدم این است که از فشارسنج تایر استفاده کنید تا دومین قرائت را دریافت کنید تا مطمئن شوید که فشار باد در تایر صحیح است. اگر چراغ هشدار فشار باد لاستیک روی داشبورد شما پس از مدتی روشن باقی بماند، نشان‌دهنده نشت هوا از یک یا چند تایر است.
اگر چراغ هشدار TPMS به مدت 1 ثانیه روشن و سپس به مدت 3 ثانیه به طور مکرر خاموش شود، این نشان دهنده این است که خودرو با یک یا چند سنسور مشکل دارد. در اسرع وقت با نمایندگی خود تماس بگیرید و خودرو را تعمیر کنید.

بازنشانی سیستم را انجام دهید.

در اکثر خودروها، یک روش ساده برای تنظیم مجدد چراغ هشدار TPMS وجود دارد. دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید تا ببینید آیا روش خاصی برای تنظیم مجدد چراغ هشدار TPMS وجود دارد یا خیر.
در برخی از مدل‌های خودرو، دکمه تنظیم مجدد سنسور فشار تایر در محفظه دستکش یا در منوی تنظیمات خودرو وجود دارد. این کار را انجام دهید:
1. ماشین خود را در حالت آماده به کار قرار دهید. (ماشین را روشن کنید)
2. دکمه ریست را نگه دارید و 3 ثانیه صبر کنید.
3. هنگامی که چراغ هشدار TPMS خاموش می شود، باید یک بوق بشنوید.
4. بعد از آن موتور را روشن کرده و حدود 30-45 دقیقه با سرعت ثابت حداقل 30 کیلومتر (حدود 20 مایل) ماشین را برانید.
5. پس از انجام این کار، حسگر TPMS باید با موفقیت بازنشانی شود.

راهنمایی سریع:

مجبور نیستید سنسورهای TPMS را خیلی وقت‌ها یا مرتباً تنظیم مجدد کنید. اگر سنسور TPMS دوباره روشن شد و روشن ماند، با نمایندگی تماس بگیرید تا سنسورهای TPMS را بررسی کند زیرا ممکن است معیوب باشند.

چگونه سنسور و چراغ فشار لاستیک را بازنشانی کنیم؟

چراغ فشارتایر باید به طور خودکار پس از باد کردن تایرها به فشار صحیح خاموش شود. در صورتی که همچنان روشن می شود، یکی از موارد زیر را امتحان کنید:

1. 10 دقیقه با سرعت 80 کیلومتر یا بالاتر رانندگی کنید. وقتی ماشین را دوباره روشن می کنید، ممکن است سنسور فشار باد لاستیک بازنشانی شود.

2. برای انجام این کار، ابتدا هر لاستیک را تا 3 PSI بالاتر از حداکثر پیشنهادی سازنده باد کنید و سپس اجازه دهید هر لاستیک کاملاً خالی شود. این امکان وجود دارد که لاستیک زاپاس دارای سنسور نیز باشد، بنابراین فراموش نکنید که آن را اضافه کنید. وقتی خالی کردن لاستیک ها را تمام کردید، آنها را با فشار صحیح باد کنید.

3. ماشین را خاموش کنید و کابل مثبت باتری را بردارید. موتور را روشن کنید و سه ثانیه به بوق ضربه بزنید. به همین دلیل، خودرو هر گونه شارژ باقی مانده را از دست خواهد داد. سپس باتری باید دوباره وصل شود.

اگر چراغ فشارتایر روشن شود، خود به خود بازنشانی می شود؟

در این خصوص که چرا چراغ فشار لاستیک خودرو هنگام سالم بودن تایر ها روشن می شود می توان گفت پس از باد کردن لاستیک ها، می توان با فشاردادن یک دکمه یا چرخاندن سوئیچ، چراغ فشارتایر را در برخی خودروها خاموش کرد. از سوی دیگر، سیستم‌های TPMS برخی خودروها به‌طور خودکار خود را بازنشانی می‌کنند و پس از چند مایل رانندگی با لاستیک‌های بادشده، چراغ هشدار TPMS را خاموش می‌کنند.

آیا رانندگی با خودرو در هنگام روشن بودن چراغ هشدار TPMS ایمن است؟

اگر چراغ هشدار TPMS را نادیده بگیرید، ممکن است به یک مشکل جدی تایر تبدیل شود که ممکن است مشکلاتی را برای شما و سایر کاربران جاده ایجاد کند.
اگر لاستیک های شما کم باد شده‌باشند ممکن است مستعد خرابی، بادکردن و گرمشدن بیش از حد باشند که باید به طور جدی در مورد همه آن ها فکر کنید. با کاهش تمایل خودرو برای رانندگی مستقیم، شما متوجه کاهش کنترل روی جاده خواهید شد.
از طرف دیگر، زمانی که لاستیک‌ها کم باد می‌شوند، سریع‌تر فرسوده می‌شوند و رانندگی به ‌طور قابل‌ توجهی پر حرکت می‌شود.
وقتی اخطار TPMS روشن است، ممکن است متوجه شوید که وسیله نقلیه را می توان بدون مشکل یا با کمی مشکل رانندگی کرد، اما در نهایت منجر به این مشکلات می شود:

  • افزایش سایش لاستیک ها
  • پاسخ ضعیف رانندگی
  • داغ شدن بیش از حد لاستیک ها
  • کاهش کشش
  • سواری با ضربه گیر با کشش کمتر

چگونه سنسور TPMS را تعمیر کنیم؟

در بسیاری از موارد، صرفاً اطمینان از کافی بودن فشار هوا در هر لاستیک و در سطح ذکر شده در دفترچه راهنما یا نمایش داده شده در پانل درب داخلی راننده، ممکن است تنها چیزی باشد که برای رفع مشکل لازم است.
اگر نشانگر فشار باد لاستیک خودرو شما روشن است و نمی توانید محل تنظیم مجدد سنسور فشار باد لاستیک را پیدا کنید، باید فوراً با نمایندگی محلی خود تماس بگیرید.
حتی اگر گارانتی شما تمام شده‌باشد، تعویض چراغ TPMS معمولا ساده است. بنابراین، هزینه تعمیر آن باید نسبتاً ارزان باشد. بررسی کنید که آیا گارانتی شما هنوز معتبر است یا خیر.

کارشناسی خودرو در تهران

آیا سنسور TPMS دقیق است؟

سیستم مانیتورینگ فشار تایر قرار است فشار باد هر تایر را به سرعت در اختیار شما قرار دهد، اما ممکن است توسط دمای بیرون فریب داده شود یا آسیب ببیند.
ایده آل ترین کار برای انجام هر روز یا بیشتر این است که یک بازرسی بصری از لاستیک های خود انجام دهید. لازم نیست جامع باشد، اما حداقل متوجه خواهید شد که چیزی اشتباه است.
ایده خوب دیگر این است که یک فشار سنج جداگانه در خودرو در دسترس داشته باشید. این ابزار برای بررسی و تأیید قرائت دریافت شده توسط TPMS خودرو و اطمینان از صحت آن بسیار مفید است.

برای کاهش هشدارهای TPMS چه کاری می توانم انجام دهم؟

در خصوص چراغ فشار لاستیک ماشین می توان اینطور گفت که احتمال روشن شدن اخطار TPMS را می توان با انجام برخی تعمیرات اساسی و منظم در خودروی خود کاهش داد. شما باید یک بار در هفته یا زمانی که وسیله نقلیه خود را می شویید فشار باد لاستیک را چک کنید.
اگر از خودروی خود زیاد یا برای مسافت های طولانی به طور منظم استفاده می کنید، توصیه می شود سنسورهای TPMS را هر چهار تا شش ماه یکبار آزمایش کنید. قبل از اتمام کامل، چرخ ها را تعویض و نوسازی کنید.
اگر همه این راه حل ها را امتحان کرده اید و هنوز نمی توانید حسگرهای TPMS خود را به کار بیاندازید، ممکن است به این معنی باشد که جایگزینی تنها گزینه ای است که برای شما باز مانده است.
اگر وسیله نقلیه خود را به نزدیک ترین نمایندگی به خود ببرید، آنها به احتمال زیاد ابزارهای تشخیصی را در اختیار شما قرار می دهند و آزمایشاتی را برای تعیین اینکه آیا نیاز به تعویض سنسورها دارید یا خیر، در اختیار شما قرار می دهند.

راهنمایی سریع:

همیشه چرخ خود را توسط یک متخصص آموزش دیده تعویض یا سرویس کنید یا از بخش خدمات نمایندگی خود بخواهید آن را برای شما انجام دهد.

نتیجه

وقتی چراغ هشدار فشارتایر روشن می شود، احتمالاً به این دلیل است که یک یا چند تایر شما کم باد شده است. با این حال، چیزهای زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث روشن شدن سنسورها شود. حتی اگر تایر‌های شما سالم باشند، بنابراین نباید منحصراً به داده‌های سیستم نظارت بر فشار باد تایر خودرو تکیه کنید. همچنین شما عزیزان می توانید جهت کارشناسی خودرو در شرق تهران به مرکز ما در عباس آباد مراجعه کنید و از طریق عبارت لینک شده برای رزرو نوبت اقدام نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو