نکات کلیدی در تشخیص صدای گیربکس

چرخ دنده ها به طور مشخص مکانیسم های قابل اعتمادی هستند. با این حال، متأسفانه، مانند همه چیزهای مکانیکی، گیربکس ها در نهایت فرسوده‌می‌شوند و به طور ناگهانی به همان اندازه که طراحی شده‌بودند، کارایی لازم را انجام نمی دهند.

سر و صدا

صدا اولین علامت هشدار دهنده مشکل گیربکس است.
هرچه زودتر مشکل پیدا و تعمیر شود، بهتر است: زیرا قطعات کمتری تحت تأثیر قرار می‌گیرند و هر گونه تعمیر هزینه کمتری خواهد داشت.
سایش یاتاقان، دنده و شفت شایع ترین دلایل ایجاد صدا هستند. همانطور که دندانه های چرخ دنده و بلبرینگ قرسوده می شوند، سوراخ ها و گودال های کوچک ایجاد می کنند. در حالی که اینها در ابتدا کوچک هستند، به تدریج بزرگتر می شوند و با رشد آنها، این نواقص باعث ایجاد صدا بیشتر می شود.
تا زمانی که آن را تجربه نکرده‌باشید، درک میزان صدایی که یک یاتاقان یا چرخ دنده از کارافتاده می تواند داشته‌باشد، بسیار دشوار است. روشی که یک فرد یک صدا را می شنود با نحوه‌شنیدن همان صدا بسیار متفاوت است و واقعاً هیچ جایگزینی برای یک گوش با تجربه وجود ندارد.

ناله و زوزه‌کشیدن

ناله ای که نسبتاً ناگهانی ظاهر می شود و در مدت زمان کوتاهی بسیار بلند می شود می تواند نشان دهنده آسیب به دندانه های چرخ دنده یا یاتاقان های دنده باشد.
محتمل ترین منبع این آسیب کمبود روغن کاری است. اگر لایه روغن روی دندانه‌های چرخ دنده بیش از حد نازک شود، دندان‌ها روی هم کشیده‌می‌شوند و متعاقباً سطح صاف روی هر دندان را از بین می‌برند و باعث می‌شوند که آن‌ها به شدت مشبک شوند. حتی اگر روغن برای کمک به روانکاری تعویض یا دوباره پر شود، چرخ دنده های آسیب‌دیده هرگز بهبود نمی یابند.
سایر منابع رایج آسیب دندان دنده شامل خوردگی و سایش است. آب موجود در روغن گیربکس می تواند به سطح فولادی هر چرخ دنده حمله کند که در نهایت می تواند منجر به سوراخ شدن و سایش غیرعادی شود.
تعویض مکرر روغن یک روش اثبات‌شده برای جلوگیری از خوردگی است. ساییدگی دندانه های دنده چیزی است که اجتناب ناپذیر است. با این حال، اطمینان از اینکه چرخ دنده ها دارای مقدار زیادی روغن روان کننده تمیز و مناسب هستند، می تواند میزان سایش سطح را تا حد زیادی کاهش دهد.

غرغر و غرش

صدای غرغر یا غرش کم هنگامی که موتور در حال کار است، معمولاً نشانه خرابی قطعه غلتشی (که به عنوان توپ یا غلتک نیز شناخته می شود) است.
آن‌ها به قطعات کوچک فلز یا کثیفی در لایه روان کننده بین عناصر یاتاقان بسیار حساس هستند و باعث می شوند که غلتک ها در سراسر سطح کشیده شوند. هر چه مواد خارجی در روغن بیشتر باشد، یاتاقان سریعتر سایش پیدا می کند.
غرغر یک یاتاقان گیربکس بد، مانند صدای ناله یک دنده بد، در هنگام فرسودگی به طور فزاینده‌ای پر سر و صدا می‌شود. تا زمانی که یاتاقان مسدود شود یا از بین برود و نتایج فاجعه‌باری به همراه داشته باشد.
یکی از وظایف اساسی یاتاقان ها در گیربکس حفظ فاصله صحیح بین جفت دنده است. اگر یاتاقان ها شروع به سایش و شل شدن کنند، چرخ دنده ها ممکن است شروع به مشبک شدن نامناسب کنند و در اثر تماس دندانه کج آسیب ببینند. اگر یاتاقان از هم جدا شود، نتایج به همان اندازه بد است. قطعات کوچک فولاد از یاتاقان شکسته از طریق گیربکس عبور می کنند و می توانند بین دندانه های چرخ دنده گیر کنند. در نهایت، این می تواند دندان های دنده را شکسته و به چرخ دنده ها آسیب برساند. اگر یکی از یاتاقان ها مسدود شود، به احتمال زیاد، گیربکس را نیز با خود از بین خواهد برد.

وزوز و خش خش

اگر دنده در حین حرکت خودرو صدای وزوز ایجاد می کند. به ویژه هنگامی که خودرو در حال حرکت است، شل شدن پیچ یا جدا کننده لاستیکی فرسوده در اتصال دنده شایع ترین علت است.
دلایل دیگر این صداهای با فرکانس بالا عبارتند از خم شدن چنگال تعویض دنده، میله دنده، یا قفل شدن، یا حتی حرکت بیش از حد در آستین های همگام ساز.
در همه این موارد، علت صدا تماس دوشاخه های شیفت با شیارهای آستین است. این باعث ایجاد صدای خش خش می شود که از طریق اتصال دنده به اهرم دنده حرکت می کند.

کوبیدن‌و برخورد

صدای کوبیدن و برخورد در اهرم تعویض دنده و شنیده شدن در زیر خودرو معمولاً نشان دهنده شکستگی یا شل بودن پایه موتور است.
معمولاً هنگام بیرون‌آمدن کلاچ هنگام حرکت از حالت توقف، صدا بیشتر است. از طرف دیگر، اگر گیربکس عقب در یک خودروی دیفرانسیل عقب خراب باشد. صدا در هنگام بیرون‌آمدن کلاچ در جهت معکوس ایجاد می‌شود، زیرا محور دم گیربکس بالا می‌آید و به پایین باز می‌گردد.
پایه‌های‌شکسته نیز ممکن است هنگام شتاب‌گیری و کاهش سرعت به آرامی منجر به ایجاد صدای‌کوبیدن شود.
یکی دیگر از نشانه های مکرر خرابی پایه موتور، صدای کلاچ است. برخلاف تصور رایج، صدای کلاچ تقریباً هرگز توسط دیسک کلاچ یا فلایویل ایجاد نمی شود. این معمولاً نتیجه پایه‌های موتور بیش از حد انعطاف‌پذیر است که ممکن است به دلیل طراحی یا فرسودگی باشد.

کارشناسی حنفی کار

شما عزیزان می توانید برای بررسی دقیق خودرو، از طریق مراجعه حضوری به مجموعه و یا از طریق سفارش کارشناسی در محل خودرو خود را مورد بررسی قرار دهید. همچنین اگر مایل به کارشناسی در محل هستید لازم است که با کارشناسان ما در حنفی کار با شماره های قرار گرفته در سایت تماس بگیرید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx