اگر فن ماشین کار نکند چه اتفاقی می افتد

برای اطمینان از عملکرد و طول عمر بهینه، موتور شما نباید بیش از حد گرم شود. یک فن رادیاتور که به عنوان بخشی از سیستم خنک کننده موتور در کنار مایع خنک کننده کار می کند، هوای خنک را به عنوان وسیله ای برای انتقال حرارت از طریق رادیاتور عبور می دهد تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند. مشکل کار نکردن فن رادیاتور صدمات زیادی به موتور وارد می کند و بنابراین در صورت بروز باید فوراً مورد توجه قرار گیرد.
نحوه کارکرد رادیاتور و فن رادیاتور، نحوه تشخیص مشکل کار نکردن فن رادیاتور و علل رایج را در این مقاله بیاموزید.

فن رادیاتور چه کاری انجام می دهد؟

هر چیزی که بر عملکرد صحیح موتور شما تأثیر می گذارد، بعد از خود موتور در اولویت قرار دارد. یکی از قطعاتی که می تواند باعث اختلال و خرابی موتور شود، رادیاتور است.
کاملاً متفاوت از رادیاتور در خانه، رادیاتور در خودرو بخش مهمی از سیستم خنک کننده موتور آن است. موتور با ایجاد احتراق در داخل محفظه احتراق و همراه با آن مقدار زیادی اصطکاک خودروی شما را به حرکت در می آورد. این باعث ایجاد گرمای زیادی در داخل موتور می شود.

فن رادیاتور خودرو کار نمی کند

رادیاتور قلب سیستم خنک کننده است.
اگر این گرما برای خنک کردن موتور در حین کار به جای دیگری منحرف نشود، موتور بیش از حد داغ می شود و مانند هر قسمت دیگر ماشین شما، در نهایت باعث خسارات زیادی می شود.
رادیاتور یکی از سیستم های خنک کننده چند قسمتی موتور به همراه روغن روان کننده است که اصطکاک را کاهش می دهد. هنگامی که ترموستات جلوی موتور تشخیص می دهد که موتور به دمای خطرناکی رسیده است، رادیاتور با آزاد کردن مخلوطی از آب و مایع خنک کننده وارد عمل می شود تا به سرعت موتور خنک شود.
یک سنسور در سمت سرنشین پایین رادیاتور وجود دارد. این سنسور کنترل دمای مایع خنک کننده را انجام می دهد. و سیگنال هایی را به فن رادیاتور ارسال می کند تا وقتی دما از 172 درجه فارنهایت عبور کند روشن شود. فن نیز باید پس از روشن کردن کولر روشن شود.

کارشناسی خودرو در تهران

فن رادیاتور کار نمی کند: علائم

اگر باید تأیید کنید که آیا آن در حال کار است یا نه، باید موتور خود را روشن کنید و اجازه دهید وسیله نقلیه شما در حالت آرام باشد. مطمئن ترین راه برای بررسی آن، جستجوی صدای فن است.
تهویه مطبوع را روی حداکثر تنظیم قرار دهید، این باعث می شود که فن خنک کننده بلافاصله روشن شود. در خودروهای قدیمی معمولاً حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد تا موتور به دمای مناسب برسد.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که کاپوت موتور را بلند کرده و به صدای فن گوش دهید. خودروهای مدرن موتورهای بسیار آرامی دارند و بنابراین، تشخیص صدا در حالی که داخل خودرو هستید، ممکن است آسان نباشد.
اگر وقتی تهویه مطبوع با حداکثر شدت کار می کند، فن فوراً روشن شود، اما وقتی موتور بعداً داغ شد، به درستی کار نکند، ممکن است فن رادیاتور مشکل داشته باشد.

اگر فن کار نکند می توانم ماشینم را رانندگی کنم؟

بله، ماشین شما هنوز هم می تواند بدون فن رادیاتور کار کند، اما ترجیحا نباید رانندگی کنید. سیستم خنک کننده وسیله نقلیه شما برای عملکرد و طول عمر موتور بسیار مهم است. هر بار که موتور شما بیش از حد گرم می شود، آسیب زیادی به موتور گرانبها وارد می کنید.
به محض اینکه احساس کردید فن رادیاتور شما کار نمی کند، یا ماشین شما خنک نمی شود، باید مراحل عیب یابی را انجام دهید تا مشخص شود مشکل چیست. اگر نمی توانید آن را بفهمید، فوراً ماشین خود را نزد مکانیک ببرید تا او بتواند مشکل را تشخیص دهد.

تعویض فن رادیاتور چقدر طول می کشد؟

تعویض رادیاتور فرآیند پر زحمتی است و مدت زمان آن بسته به مهارت سرویس دهنده متفاوت است. بعید است که کار یک مکانیک حرفه ای بیش از 2 تا 3 ساعت طول بکشد. ممکن است 30 دقیقه تا یک ساعت بیشتر طول بکشد زیرا این فرآیند شامل برخی خدمات اضافی مانند برداشتن مایع خنک کننده، شکستگی تسمه ها و چند مورد دیگر در صورت لزوم است.
کارشناسان ممکن است به دو تا سه ساعت برای نصب نیاز داشته باشند.
بسته به شرایط برخی از قسمت های دیگر ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشید. اگر ماشین قدیمی باشد، احتمال اتصالات و پایانه های برق وجود دارد آسیب دیده و بست ها شکسته اند. برای از سرگیری کارکرد رادیاتور باید این قطعات را تعمیر و تعویض کنید. برخی از مکانیک ها نیز ممکن است بخواهند ضد یخ را عوض کنند و شیلنگ های رادیاتور را تعویض کنند.

کار نکردن فن رادیاتور: دلایل رایج

علت روشن نشدن فن های خنک کننده چیست؟ در اینجا 6 مشکل رایج وجود دارد که ممکن است فن رادیاتور خودروی شما را دچار مشکل کرده و باعث از کار افتادن یا ناکارآمدی آن شود:

1. فیوز بد

این یک مشکل بسیار رایج است که منجر به خرابی فن رادیاتور می شود: ممکن است فیوز بسوزد یا به سادگی بیفتد. با این حال، باید به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید تا بفهمید دقیقاً کجا می‌توانید فیوز را پیدا کنید، زمانی که آن را پیدا کردید، کار آسان می شود. در صورت کار نکردن یا نبود فیوز فن رادیاتور باید آن را تعویض کنید.
به یاد داشته باشید، اگر هر چیزی الکتریکی در ماشین شما کار نمی کند، اولین ایست بازرسی شما فیوز است. در اینجا نحوه تست فیوز فن رادیاتور با مولتی متر آورده شده است.
باید ولتاژ چند فیوز را در جعبه فیوز زیر داشبورد (شماره 3، 15 و 20) و جعبه فیوز زیر هود (شماره 47 و 50) بررسی کنید. موتور را خاموش کنید یا کلید استارت را روی IG2 قرار دهید. در حالی که مدارهای 12 ولت را آزمایش می کنید، در قسمت DCV، درجه مولتی متر را روی 20 قرار دهید.
کاوشگر مولتی متر مشکی به ترمینال منفی باتری (برای فیوزهای زیر کاپوت) یا یک نقطه زمین فلزی روی ماشین (برای فیوزهای زیر داشبورد) می رود. هر فیوز دارای دو کنتاکت است که باید پروب های تست مولتی متر را لمس کند تا خوانش ها را دریافت کنید.
کاوشگر قرمز را روی هر یک از دو کنتاکت لمس کنید و قرائت را بگیرید. مقدار باید حدود 12 ولت باشد. نیازی به نگرانی در مورد ضبط خوانش دقیق ولتاژ نیست زیرا به دلیل عوامل مختلفی از جمله خروجی دینام و شارژ باتری می تواند متفاوت باشد. روپوش را به کنتاکت دیگری لمس کنید و آن را بخوانید.

قرائت ها به چه معناست؟

12 ولت در هر دو کنتاکت. این بدان معناست که فیوز به خوبی کار می کند و شما می توانید برای بررسی فیوز بعدی حرکت کنید.
12 ولت یک کنتاکت و 0 ولت از سوی دیگر. این نشانه سوختن فیوز است. شما باید آن را جایگزین کنید.
0 ولت در هر دو کنتاکت. این بدان معناست که فیوز هیچ برقی ندارد، که فقط در صورتی امکان پذیر است که پروب سیاه به درستی به ترمینال منفی باتری وصل نشده باشد یا به یک قطعه فلزی متصل نشده باشد. پروب را جدا کنید و سپس دوباره وصل کنید تا قرائت نمایان شود.

2. سیم های قطع شده

اگر می بینید موتور داغ می شود اما فن رادیاتور کار نمی کند، سیم های فن می توانند مقصر باشند. به سادگی هر دو سیم را، منفی و مثبت، جدا کنید. جریان مستقیم استانداردی که آنها باید از آن خارج کنند 12 ولت (تقریبا) است. یک ولت متر بردارید و وجود جریان را بررسی کنید. اگر هیچ کدام در هر دو یا هر دو وجود ندارد، باید آن را تعویض کنید.
شما می توانید رله فن را در زیر کاپوت قرار دهید. جریان رله تا فن را بررسی کنید. اینجاست که جریان باید پیدا باشد. در صورت وجود ولتاژ، خرابی در خود فن دلیل کار نکردن فن رادیاتور است. پس این فن است که باید تعویض کنید.

کارشناسی خودرو در تهران

3. فن کلاچ شکسته

کلاچ فن وظیفه اتصال فن رادیاتور به موتور را بر عهده دارد و باعث کارکرد آن می شود. اگر این کلاچ خراب شود، فن کار نمی کند. این سایش و پارگی معمول در طول سال هاست که ممکن است باعث خوردگی یا حتی سوختن فنرهای کلاچ شود. اگر مشکل دیگری برای فن رادیاتور پیدا نکردید، به احتمال زیاد کلاچ علت آن است.

4. سطح ناکافی مایع خنک کننده

سطح ناکافی مایع خنک کننده در موتور نیز می تواند باعث خرابی فن شود. به سادگی به مخزن مایع خنک کننده نگاه کنید و بررسی کنید که آیا سطح آن تا حداکثر علامت مورد نیاز است یا خیر. اگر اینطور نیست، آن را تا نقطه پر کنید و می توانید بروید.
این در واقع یکی از ساده‌ترین نکات نگهداری است که به شما کمک می‌کند موتور و همچنین سیستم سرمایش/گرمایش را در حالت عالی نگه دارید.

 

5. سنسور دما از کار افتاده

سنسور دما مکانیزمی است که تصمیم می گیرد فن رادیاتور چه زمانی باید وارد عمل شود. این کار را با خواندن دمای سیستم خنک کننده انجام می دهد. در صورتی که این سنسور از کار بیفتد، فن نمی تواند شروع به کار کند. احتمالاً این سنسور را در پوشش ترموستات پیدا خواهید کرد. می‌توانید سیم‌ها را از حسگر جدا کرده و مجدداً به آن وصل کنید، احتمال دارد که کار کند. اگر نه، باید آن را تعویض کنید.

کارشناسی خودرو در تهران

6. موتور فن رادیاتور بد

اگر مشکل کار نکردن فن رادیاتور همچنان ادامه دارد، می توانید فن را با اتصال منبع تغذیه دیگری به آن بررسی کنید، یعنی برق مستقیم باتری.
ابتدا کانکتور سیم کشی را جدا کنید. آسیب دیدگی را بررسی کنید و کانکتور را تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که سیم ها محکم وصل شده اند و آسیبی ندیده اند. سپس، به سیم ها نگاه کنید و تشخیص دهید که کدام یک سیم برق و کدام یک سیم زمین هستند تا از هرگونه سردرگمی جلوگیری کنید.
سپس منفی باتری را به سمت زمین کانکتور فن وصل کنید، و مثبت را به سیم دیگر وصل کنید. ممکن است لازم باشد به دفترچه راهنمای تعمیر خودرو خود نگاه کنید تا ببینید آیا وسیله نقلیه شما دارای یک ترمینال 4 سیمه یا سه ترمینال است که دو ترمینال برای برق و یکی برای سیم های زمین وجود دارد.
پس از اتصال به باتری، فن رادیاتور شما باید شروع به کار کند. با این حال، اگر فن رادیاتور شما با برق مستقیم شروع به کار نمی کند یا با سرعت بسیار پایین کار می کند، باید مطمئن شوید که ترمینال آسیبی ندارد و ولتاژ ورودی را آزمایش کنید.
اگر واقعا برق ورودی وجود دارد، مشکل از کار افتادن موتور فن است و باید موتور فن را تعویض کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
2 1 امتیاز
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx