ماشین من روغن از دست می دهد اما نشتی ندارد – چه اتفاقی می افتد؟

شما در حال رانندگی در جاده هستید، و ناگهان چراغ روغن‌خودرو روشن می شود – دوباره! هیچ اثری از نشتی در زیر ماشین شما وجود ندارد و می دانید که زمان تعویض روغن فرا نرسیده است. اگر هیچ نشانه قابل مشاهده ای از نشتی نمی بینید، ممکن است موضوع کاملاً چیز دیگری باشد. به‌خواندن ادامه دهید تا بدانید چرا خودروی شما روغن از دست می دهد اما نشتی ندارد و برای رفع آن چه کاری می توانید انجام دهید.

چرا روغن‌ماشین من کم می شود؟

وقتی خودرویی به طور مرموزی روغن از دست می دهد، معمولاً دو دلیل ممکن است: یا نشتی داشته‌باشید یا موتور شما در حال سوختن‌است. اگرچه ممکن است هیچ نشانه قابل مشاهده‌ای از نشتی نبینید، قطعات کمتر قابل توجه مانند کاسه مهر و موم‌فرسوده یا حلقه های نشتی ممکن است مقصر باشند.
اگر در فاصله زمانی بین تعویض مجبور به اضافه‌کردن یک لیتر یا بیشترروغن به موتور خود باشید و نشتی پیدا نشود، به احتمال زیاد روغن‌خودرو شما در حال سوختن‌است.

کارشناسی خودرو در تهران

روغن‌کم است اما نشتی ندارد؟ احتمالاً خودرو روغن می سوزاند.

روغن‌سوزی زمانی اتفاق می افتد که قطعات معیوب موتور اجازه نفوذ آن به داخل محفظه احتراق را می دهد. دود آبی رنگی که از اگزوز شما می آید یک نشانه بالقوه این مشکل است، اما اگر موتور شما فقط مقادیر کمی بسوزاند ممکن است همیشه مشهود نباشد. در حالی که برای برخی از خودروها طبیعی است که روغن بیشتری نسبت به سایرین بسوزانند، بهتر است خودروی خود را در اسرع وقت تعمیر کنید.
از دست‌دادن روغن بیش از حد می تواند منجر به آسیب جدی موتور و تعمیرات پرهزینه شود، به خصوص در خودروهای قدیمی با مسافت 100000 مایل طی‌شده یا بیشتر. با این حال، وسایل نقلیه با کمتر از 50000 مایل طی‌شده، معمولاً نباید بیش از یک لیتر روغن اضافی در بین تعویض ها استفاده‌کنند.

علل بالقوه برای سوختن‌روغن

هنگامی که روغن به داخل محفظه احتراق نفوذ می کند، معمولاً به دلیل یک یا چند قطعه فرسوده‌است. برای موتورهای جدیدتر که از روغن کم ویسکوزیته استفاده می کنند، مانند 5W-20، حتی مقدار کمی سایش می تواند منجر به ورود روغن به این محفظه شود. در اینجا چند مورد از دلایل رایج مصرف بیش از حد روغن آورده‌شده‌است:

دریچه PCV‌فرسوده

سیستم تهویه مثبت میل لنگ (PCV) یک جزء حیاتی موتور است که گازهای مضر تولیدشده در هنگام احتراق موتور را حذف می کند. این کار را با هدایت گازهای اضافی به محفظه احتراق انجام می دهد، جایی که آن ها برای بار دوم قبل از خروج با اگزوز می سوزند.
با این حال، هنگامی که سیستم PCV مسدود می شود، می تواند باعث برگشت روغن قابل توجهی شود. به جای حذف گازهای حاصل از احتراق، روغن از طریق ورودی هوا به موتور مکیده می شود. در بیشتر موارد، حل این مشکل به سادگی نیاز به تعویض شیر PCV دارد.

کارشناسی خودرو در تهران

رینگ های پیستون‌فرسوده یا دیواره های سیلندر

اینجا جایی است که تعمیرات می تواند گران شود. هر مجموعه از رینگ های پیستون یک مهر و موم در برابر دیواره سیلندر ایجاد می کند تا فشرده‌سازی موتور را حفظ کند و از خروج گازهای حاصل از احتراق جلوگیری کند. با این حال، اگر رینگ های پیستون شما فرسوده‌شده‌باشند یا دیواره سیلندر شروع به خراب‌شدن کرده‌باشد، ممکن است آب بندی دیگر به درستی کار نکند. با یک مهر و موم معیوب، روغن می تواند وارد محفظه احتراق شود، بسوزد و روغن کمتری نسبت به آنچه که با آن شروع کرده بودید، باقی بگذارد.

آب بندی دریچه فرسوده

معیوب بودن آب بندی میل سوپاپ یکی دیگر از دلایل پایین بودن سطح‌روغن است. در حالی که مهر و موم میل سوپاپ برای تنظیم مصرف‌روغن و روانکاری سوپاپ است، یک مهر و موم شکسته دقیقا برعکس عمل می کند. درزگیر سوپاپ که فرسوده یا آسیب دیده است ممکن است روغن را به سیلندرهای موتور و در نهایت به محفظه احتراق نشت کند.

اجازه ندهید روغن‌ سوزان سوراخی در جیب شما بسوزاند.

آیا به نشت مخفی روغن یا سایر مشکلات روغن مشکوک هستید؟ با تعویض کامل روغن، بازرسی 19 نقطه ای و تعویض فیلتر روغن مشکل را برطرف کنید.

جهت مشاهده دوره کامل هوش خودرو اینجا کلیک کنید.

جهت اطلاع از شرایط کارشناسی رنگ خودرو با شماره  09352821528 تماس بگیرید.

کتاب هوش خودرو را از دست ندهید! خرید کتاب هوش خودرو

کارشناسی رنگ خودرو در تهران

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx