شمع های تقلبی: شرورانی که می توانند موتور شما را خراب کنند!

ضرب المثل لاتین “Caveat Emptor” که به معنای “اجازه دهید خریدار مراقب باشد” از اهمیت ویژه ای در مورد مسئله شمع های تقلبی برخوردار می شود. این مدل های تقلیدی که از مواد نامرغوبی ساخته‌شده‌اند که مطمئناً شامل هیچ فلز گرانبهایی نیستند، آزمایش های دقیق و سختی را که نمونه های اصلی تحمل می کنند، پشت سر نمی گذارند. علاوه بر این، آنها همچنین می توانند اثرات منفی جدی بر روی کارگاه ها و رانندگان داشته باشند.

شروران احتراق

شمع های تقلبی می توانند و به احتمال زیاد باعث آسیب جدی به موتور می شوند. به عنوان مثال، اگر دوشاخه بیش از حد گرم شود و ذوب شود، یا اگر قطعه ای از عایق سرامیکی پاره شود و به داخل محفظه احتراق راه پیدا کند، احتمال خرابی فاجعه بار موتور بسیار زیاد است. چنین نتیجه شدیدی هزینه تعمیرات قابل توجهی را برای مالک خودرو به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، نتایج کارگاه‌هایی که چنین شمع های تقلبی‌ را نصب می‌کنند، می‌توانند بسیار بدتر باشند، زیرا ممکن است خود را در معرض دعوی قضایی قرار دهند که به طور بالقوه می‌تواند شرکت را از کار بیاندازد.
بسته به کیفیت تقلید، علائم مربوط به شمع تقلبی مانند صداهای غیر معمول موتور و ضربه زدن، ممکن است بلافاصله یا در طول زمان ظاهر شود. این بدان معناست که اگر مالک خودرو یا تکنسین به نحوی متوجه شد که شمع تقلبی را نصب کرده است، باید فوراً اقدام کند و آنها را حذف کرده و با جایگزین های معتبر جایگزین کند. متأسفانه، دارندگان وسایل نقلیه معمولاً زمانی متوجه می شوند که دیگر خیلی دیر شده است، به این معنی که بهترین راه برای جلوگیری از چنین مشکلاتی این است که اقدامات پیشگیرانه انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که وسایل تقلبی هرگز در وهله اول نصب نمی شوند.

اجتناب از نصب شمع های تقلبی

1. مراقب معامله ها باشید:

هم صاحبان وسایل نقلیه و هم تکنسین‌ها باید هنگام خرید در وب‌سایت‌ها، و همچنین به صورت آفلاین، مراقب قیمت‌های پایین غیرعادی باشند، زیرا ممکن است چیزی که به نظر عالی به نظر برسد در واقع وحشتناک باشد. بنابراین، بسیار مهم است که تکنسین ها و صاحبان وسایل نقلیه فقط از کانال های توزیع مجاز خرید کنند.

2. بازرسی شمع ها:

تنوع شمع های تقلبی می تواند از عالی تا به طرز مضحک بد متغیر باشد، به این معنی که برای شناسایی انواع خاصی از شمع های تقلبی باید توجه بیشتری به خرج دهید. مهمترین ویژگی هایی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

– عایق:

شمع های تقلبی ممکن است یک عایق ناهموار نامنظم را نشان دهند که ممکن است از سرامیک های مختلف ساخته شده باشد و رنگ متفاوتی را به نمایش بگذارد. حباب های هوا که در داخل عایق به دام افتاده‌اند نیز معمولا وجود دارند. تقلبی ها را می توان با استفاده از یک ابزار کولیس برای اندازه گیری قطر عایق و همچنین با انجام یک بازرسی دقیق بصری عایق در کنار یک شمع معتبر شناسایی کرد.

– تست خراش:

شمع های تقلبی اغلب با رنگی پوشانده‌می‌شوند که این توهم را ایجاد می کند که از فلزات با کیفیت بالا ساخته‌شده‌اند. یک آزمایش خراش ساده با استفاده از یک جسم تیز مانند چاقو بر روی قسمت شش ضلعی شمع، ترکیب واقعی شمع را نشان می دهد. قسمت شش ضلعی یک شمع اصلی هرگز با نوعی رنگ پوشانده‌نمی‌شود که به نظر برسد از نوع دیگری از فلز ساخته‌شده‌است. علاوه بر این، اگر Lot Number (شماره شناسایی اختصاص داده‌شده به مقدار یا مقدار خاصی از مواد از یک سازنده واحد) یا نوع متفاوتی از فونت استفاده شده در شش گوش نسبت به شمع واقعی وجود نداشته باشد، جعلی است.

– الکترود مرکزی:

الکترودهای مرکزی قهرمانان جرقه زنی، که اغلب از فلزات گرانبها ساخته‌شده‌اند. با استفاده از فرآیندهای جوشکاری بسیار پیچیده وصل می‌شوند که جعل‌کنندگان قادر به تکرار آن نیستند. یک بررسی دقیق بصری در حضور یک دوشاخه واقعی ممکن است نشان دهد که الکترود تقلبی بزرگتر یا کوچکتر از الکترود واقعی است و در مقایسه با آن شلخته به نظر می رسد. فلزات گرانبها مانند ایریدیوم هرگز در تقلبی یافت نمی شوند.

– الکترود زمین:

به طور کلی تفاوت ظاهری آشکاری بین کیفیت الکترود زمین واقعی و تقلبی وجود دارد. تقلبی ها تکرار زاویه الکترود زمین یا فاصله دقیق بین الکترودهای زمین و مرکز را بسیار دشوار می دانند. فاصله صحیح بین الکترودها در مشخصات NGK SPARK PLUG گنجانده‌شده‌است. و می توان با استفاده از شمع سنج سکه ای یا سنج حسگر اندازه گیری کرد.

– قسمت چین دار:

به قسمت چین دار دوشاخه دقت کنید. اگر می توانید علامت برش ماشین را روی آن ببینید، هوشیار باشید. این نشان دهنده یک محصول تقلبی است.

– قسمت C-Groove:

اگر علامت برش ماشینی روی سطح پوسته فلزی در قسمت C-Groove وجود داشته باشد، این نشانگر دیگری از تقلبی بودن است.

– نام تجاری:

به نام محصول روی شمع نگاهی بیندازید که باید به دقت چاپ شود. اگر نوع فونت به نحوی لک شده‌باشد، ممکن است تقلبی باشد.
برای نتیجه گیری، همیشه از توزیع کنندگان مجاز خرید کنید، به ویژه در مورد شمع های ارزان قیمت غیرعادی محتاط باشید و به خود شمع ها توجه زیادی داشته باشید.

جهت مشاهده دوره کامل هوش خودرو اینجا کلیک کنید.

جهت اطلاع از شرایط کارشناسی رنگ خودرو با شماره  09352821528 تماس بگیرید.

کتاب هوش خودرو را از دست ندهید! خرید کتاب هوش خودرو

کارشناسی رنگ خودرو در تهران

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx