10 نکته مهم برای دنده عقب

برای هر مانور رانندگی دنده عقب که انجام می دهید، می توانید از این نکات و تکنیک ها استفاده کنید تا بتوانید آن را با دقت و با اطمینان انجام دهید.

نکته شماره 1: آینه های درب را تنظیم کنید.

اکثر خودروها دارای آینه های درب قابل تنظیم هستند. شما می توانید آن ها را به صورت برقی یا دستی تنظیم کنید، بنابراین ایده خوبی است که آینه های در را طوری تنظیم کنید که رو به پایین باشند و بتوانید با آن ها به وضوح حاشیه را ببیند.
باید به یاد داشته باشید که قبل از رانندگی مجدد، آینه های خود را دوباره تنظیم کنید.
از طرف دیگر، می توانید چند آینه کوچک نقطه کور بخرید. این ها را می توان به ارزانی خریداری کرد و به راحتی روی آینه های درب شما می چسبد.
اگر بتوانید حاشیه را ببینید، قضاوت در مورد اینکه خیلی به آن نزدیک می شوید یا خیلی دور می شوید بسیار آسان تر است، و بنابراین می توانید در مانور خود بسیار دقیق تر باشید.

کارشناسی خودرو در تهران

نکته شماره 2: کمربند ایمنی را باز کنید.

هنگام انجام هر حرکتی که شامل عقب رفتن است، مجاز به بازکردن کمربند ایمنی هستید.
برای برخی از افراد، چرخیدن و نگاه کردن به بیرون از پنجره عقب با کمربند ایمنی دشوار است و بازکردن کمربند ایمنی کار را برای آن ها بسیار آسان‌تر می‌کند.
اگر در حال گذراندن کلاس های رانندگی یا آماده شدن برای شرکت در آزمون رانندگی هستید، به شما توصیه می کنم در صورت امکان کمربند ایمنی خود را در حین انجام مانورهای خود بسته نگه دارید. به محض اینکه دوباره با دنده جلو رانندگی کردید، باید کمربند ایمنی خود را ببندید. اگر فراموش کنید آن را ببندید، قانون را زیر پا می گذارید.

نکته شماره 3: دنده عقب را انتخاب کنید.

اولین کاری که باید هنگام دنده عقب انجام دهید این است که ماشین را در دنده عقب قرار دهید. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما برخی از افراد ممکن است تصمیم بگیرند که در سراشیبی هستند و در واقع نیازی به قرار دادن ماشین در دنده صحیح ندارند. ماشین به سمت عقب و در سراشیبی خواهد غلتید.
هنگامی که خودروی خود را در دنده عقب قرار می دهید، چراغ های دنده عقب در پشت خودرو روشن می شوند. این یک هشدار به سایر کاربران جاده است که قصد دارید به عقب برگردید.
اگر ماشین را در دنده عقب قرار ندهید، سایر رانندگان جاده که پشت سر هستند، ممکن است متوجه نشوند که در حال دنده عقب رفتن هستید و خیلی به شما نزدیک شوند.

کارشناسی خودرو در تهران

نکته شماره 4: مشاهدات خوب

قبل از شروع به حرکت ماشین خود، باید اطراف ماشین را بررسی کنید. از نقطه کور سمت راست، آینه در سمت راست، جلو و آینه وسط، آینه در سمت چپ و در نهایت نقطه کور چپ خود شروع کنید. سپس همانطور که می خواهید حرکت کنید از پنجره عقب خود به بیرون نگاه کنید.
همانطور که در حال حرکت هستید، همه جا را چک کنید. به دنبال عابران پیاده، کودکان، راهپیمایان سگ، دوچرخه سواران و سایر وسایل نقلیه یا کاربران جاده باشید.
در کل مانور دنده عقب خود به بررسی اطراف خود ادامه دهید.

نکته شماره 5: دنده عقب خیلی آهسته

حرکت ماشین را خیلی آهسته نگه دارید، شما به دنبال سرعتی شبیه پیاده روی بسیار آهسته هستید. این به شما زمان بسیار بیشتری برای تمرکز بر ایمن بودن و دقیق بودن می دهد. همچنین به شما زمان می دهد تا نسبت به سایر کاربران جاده که به شما نزدیک می شوند واکنش نشان دهید.
اگر در حال رانندگی با ماشین دنده ای هستید، با استفاده از مهارت های خوب کنترل کلاچ، ماشین را کند نگه دارید.
باید توجه داشته باشید که ممکن است سریعتر از آنچه فکر می کنید حرکت کنید، این امر زمانی رایج است که افراد در حال یادگیری دنده عقب هستند. برای کمک به این شرایط با نگاه به پیاده‌رو یا جاده، راحت‌تر متوجه می‌شوید که واقعاً چقدر سریع در حال حرکت هستید.

نکته شماره 6: آیا ایمن است؟

اگر مطمئن نیستید که دنده عقب ایمن است یا خیر، باید یا خارج شوید و بررسی کنید یا از شخص قابل اعتمادی بخواهید که شما را بررسی کند.
در حین دنده عقب دیدن به وضوح اطرافتان کار آسانی نیست، و باید کاملاً مطمئن باشید که مکانی که برای معکوس کردن انتخاب کرده اید امن است. به یاد داشته باشید که دیدن کودکان به دلیل جثه بسیار دشوار است.

نکته شماره 7: خودرو را به کدام سمت هدایت کنم؟

برخی از افراد در هنگام حرکت دنده عقب در مورد اینکه فرمان را به چه سمتی بچرخانند گیج می شوند. این می تواند به این دلیل باشد که چرخ هایی که می چرخند در جلوی ماشین قرار دارند و شما از پشت ماشین به بیرون نگاه می کنید. زمانی که در حال حرکت در دنده عقب هستید زمان بیشتری طول می کشد تا فرمان شروع به کار کند. بنابراین، برخی افراد بر این باورند که در مسیر اشتباهی حرکت کرده‌اند، یا اینکه به فرمانی بسیار بیشتر از آنچه که بر روی آن گذاشته‌اند نیاز دارند.
وقتی ماشین را به سمت عقب حرکت می‌دهید، و باید هدایت کنید، به این فکر کنید که می‌خواهید عقب ماشین به کجا برود. و سپس در آن جهت هدایت شود. بنابراین، اگر می‌خواهید پشت ماشین به حاشیه نزدیک‌تر شود، به سمت حاشیه بروید. اگر می‌خواهید پشت ماشین از حاشیه دور شود، از حاشیه دورتر شود، بلافاصله از حاشیه دور شوید.
به این فکر کنید که اگر به جلو رانندگی می‌کردید چگونه فرمان خواهید داد. و سپس آن مقدار فرمان را روی آن قرار دهید و صبر کنید تا فرمان شروع به کار کند. شما بسیار آهسته حرکت خواهید کرد، بنابراین در صورت لزوم زمان زیادی برای تنظیم فرمان خود خواهید داشت.

نکته شماره 8: با چرخ های مستقیم به پایان برسانید.

حرکت را با چرخ های مستقیم به پایان برسانید.
اگر فرمان را زیاد چرخانده اید، تشخیص اینکه چرخ های شما چه زمانی صاف هستند، می تواند دشوار باشد. در این شرایط به یک راننده یادگیرنده می گوییم، شما باید آن را حرکت دهید تا ثابت شود.
این بدان معناست که فرمان را به جایی که فکر می کنید صاف است برسانید. سپس ماشین را برای کوچکترین فاصله حرکت دهید. این مقدار کم حرکت به شما اطلاع می دهد که آیا در یک خط مستقیم حرکت می کنید یا خیر. اگر ماشین به یک سمت، در یک جهت حرکت کند، فرمان شما صاف نیست. فرمان را با یک حرکت کامل در جهت دیگر حرکت دهید و اکنون چرخ های شما صاف می شوند.
اگر شروع به هدایت اشتباه کردید نگران نباشید، بسیار آهسته حرکت می کنید و زمان زیادی برای تنظیم مجدد دارید.

نکته شماره 9: تمرین – تمرین – تمرین

وقتی شروع به یادگیری نحوه دنده عقب کردن اتومبیل می کنید، ایده بسیار خوبی است که خودرو را به مکانی واقعاً آرام ببرید، شاید به یک پارکینگ متروک.
زمانی که هیچ کاربر یا عابر پیاده دیگری در اطراف وجود ندارد تمرین کنید. قبل از حرکت به سمت راست و چپ، رانندگی را در یک خط مستقیم تمرین کنید. همزمان با حرکت بسیار آهسته ماشین خود، فرمان را آزمایش کنید.
می توانید از شخصی که شما را همراهی می کند بخواهید مراقب سایر کاربران جاده باشد تا بتوانید فقط روی سرعت و فرمان خود تمرکز کنید. هنگامی که برای استفاده از این مهارت جدید در یک جاده آماده شدید، در یک زمان آرام از روز در یک جاده خلوت شروع کنید.
دور شدن از حاشیه و نزدیک شدن به آن را تمرین کنید. روی شیب های مختلف تمرین کنید.
اکنون باید مسئولیت دانستن آنچه را که در اطراف شماست و ایمن نگه داشتن مسافر و سایر کاربران جاده به عهده بگیرید.
مهم است که بدانید هرگز نباید از یک جاده فرعی به عقب برگردید و وارد جاده اصلی شوید. این به طور بالقوه بسیار خطرناک است زیرا وسیله نقلیه در جاده اصلی انتظار ندارد خودرویی از جلوی آن ها به عقب برگردد.

نکته شماره 10: خطرناک نباش!

هنگامی که هر مانوری را انجام می دهید، هنگامی که شروع به هدایت کنید، خطر بیشتری برای نزدیک شدن به دیگر وسایل نقلیه خواهید داشت.
قبل از فرمان، اطراف را از جمله هر دو نقطه کور بررسی کنید. هنگامی که شروع به هدایت خودرو می کنید، ماشین شما به سمت جاده می چرخد که می تواند برای سایر وسایل نقلیه یا دوچرخه سواران در حال عبور مشکل ایجاد کند.
اگر وسیله نقلیه یا دوچرخه سواری در اطراف است، باید بایستید و منتظر بمانید تا آن ها از آنجا عبور کنند. هنگامی که دنده عقب می روید، شما در جهت غیر عادی در جاده می روید و بنابراین باید قبل از ادامه، اجازه دهید سایر کاربران جاده از کنار شما عبور کنند.
اگر کاربر دیگر جاده تصمیم گرفت توقف کند و به شما اجازه دهد تا مانور خود را کامل کنید، باید ادامه دهید. با این حال آن ها را به دقت زیر نظر داشته باشید، آن ها ممکن است تصمیم بگیرند قبل از اتمام مانور به رانندگی ادامه دهند. اگر این کار را انجام دهند، از شما انتظار می رود که توقف کنید و منتظر بمانید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx