نشانه های باتری بد خودرو در مقابل دینام – تفاوت را بدانید

نشانه های باتری بد خودرو در مقابل دینام – تفاوت را بدانید

ممکن است فکر کنید باتری شما تنها تامین کننده برق خودرو شماست. اما حقیقت این است که دینام بیشتر برق ماشین شما را تولید می کند. همچنین باتری شما را در حین کارکردن موتور شارژ می کند. وقتی ماشین شما روشن نمی شود، احتمالاً به دلیل باتری خراب یا دینام معیوب است.
در هر صورت، هر گونه مشکل با این دو جزء باعث خرابی خودرو شما می شود. برای شناسایی زودتر مشکل، تفاوت بین علائم خرابی باتری ماشین در مقابل دینام را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید قبل از بدتر شدن مشکل را برطرف کنید.

نشانه های باتری بد خودرو در مقابل دینام

باتری خودرو وقتی موتور کار نمی کند، انرژی ماشین شما را تامین می کند. دینام به محض استارت زدن خودرو، آن را شارژ می کند. از آنجایی که هر دو سیستم استارت خودرو شما را تشکیل می دهند، شناسایی علت مشکل می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. با این حال، در اینجا علائم خرابی باتری ماشین در برابر دینام معیوب وجود دارد:

کارشناسی خودرو در تهران

6 نشانه خراب بودن باتری خودرو

1. عمر باتری

یک باتری ماشین معمولی حدود 3-5 سال دوام می آورد. با گذشت زمان، توانایی باتری شما برای نگه داشتن شارژ به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، شما شروع به تجربه مشکلات راه اندازی خودرو خواهید کرد. بنابراین، دفعه بعد که ماشین شما روشن نشد، بررسی کنید که آیا سن باتری از 5 سال گذشته است یا خیر. ممکن است وقت برای جایگزینی باشد.

2. بوی تخم مرغ گندیده

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های بد بودن باتری خودرو زمانی است که متوجه بوی عجیب و غریب، به‌ویژه بوی تخم‌مرغ فاسد می‌شوید. این بو از گازهای سولفوریک آزاد شده از نشتی باتری سرب اسیدی می آید. نشتی باتری ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد از جمله:

  • آسیب به بدن آن
  • شارژ بیش از حد آن
  • هوای سرد

مهم: هرگز از باتری دارای نشتی استفاده نکنید و در اسرع وقت آن را تعویض کنید.

3. موتور به سختی می چرخد.

یکی دیگر از نشانه های بد بودن باتری زمانی است که موتور شما به سختی می چرخد. این حالت ممکن است به این معنی باشد که باتری شما ولتاژ کافی برای روشن کردن ماشین شما را ندارد. یک راه حل سریع این است که باتری خود را شارژ کنید.

4. نورهای کم نور

بد بودن باتری می‌تواند منجر به کم‌نور شدن چراغ‌ها شود، زیرا باتری شما ولتاژ کافی برای تامین انرژی تمام وسایل الکتریکی در ماشین شما را ندارد. نور کم نشان دهنده ضعیف بودن باتری است. اگر اصلا روشن نشد، به این معنی است که باتری شما تمام شده است.

5. خوردگی باتری

اگر مشکل راه اندازی خودرو دارید، پایانه های باتری را از نظر خوردگی بررسی کنید. ترمینال باتری خورده مانع از دریافت شارژ مناسب باتری می شود که در نهایت باتری را تخلیه می کند.

6. محفظه باتری مخدوش

یکی دیگر از نشانه های بارز بد بودن باتری زمانی است که محفظه به هر شکلی باد کرده یا مخدوش به نظر می رسد. باتری متورم ممکن است به دلیل شارژ بیش از حد یا هوای بسیار سرد باشد. اگر متوجه شدید که باتری شما در حال باد کردن است، در اسرع وقت با کمک جاده ای تماس بگیرید.
توجه: با ماشین خود رانندگی نکنید و سعی نکنید باتری را خارج کنید زیرا در صورت انفجار می تواند به شما و وسیله نقلیه شما آسیب جدی وارد کند.

کارشناسی خودرو در تهران

7 نشانه وجود دینام معیوب

1. موتور متوقف می شود

دینام خراب اغلب منجر به ماشینی می شود که روشن نمی شود. دینام معیوب ممکن است فقط به صورت دوره ای کار کند و قادر به شارژ مداوم باتری شما نباشد. در نتیجه، ممکن است هر از گاهی موتور خودرو را از کار بیاندازید، زیرا باتری شما برق کافی برای انژکتورهای سوخت ندارد تا بتواند کار خود را انجام دهد.

2. بوی سوزش

بوی سوختگی ممکن است نشان دهنده این باشد که تسمه دینام به دلیل کشش و اصطکاک مداوم شروع به فرسودگی کرده است. همچنین ممکن است به این معنی باشد که دینام بیش از حد کار کرده یا برخی از سیم های آن آسیب دیده است.

3. صداهای غیر معمول

آلترناتورهای معیوب اغلب صدای غرغر یا جیغ بلند تولید می کنند. صداها ممکن است از یک تسمه دینام نامرتب یا بیش از حد فرسوده باشد. اگر این تسمه فرسوده شود، ممکن است دینام آنقدر سریع نچرخد که برق کافی تولید کند.

4. مسائل برق

از آنجایی که دینام شما بخش عمده ای از برق را تامین می کند، دینام در حال از کار افتادن یا آسیب دیده ممکن است منجر به مشکلات الکتریکی مختلفی شود.

5. نورهای کم نور یا بیش از حد روشن

چگونه بفهمیم که باتری یا دینام است که باعث مشکلات الکتریکی شده است؟ دینام معیوب باعث نوسان نورها از کم به روشن به دلیل بی نظمی نوسانات برق می شود. در صورتی که، باتری ماشین بد، قدرت کافی برای تولید نور زیاد را ندارد.

6. چراغ هشدار داشبورد روشن است

اگر متوجه شدید که نماد باتری روی داشبورد شما روشن است، ممکن است به این معنی باشد که مشکلی در سیستم شارژ شما وجود دارد. اگر چراغ ها و سایر لوازم جانبی شما به درستی کار می کنند، می توانید مطمئن باشید که مشکل دینام است.

7. باتری جدید که خراب شده

ممکن است گیج کننده به نظر برسد که باتری خراب را به عنوان نشانه بد بودن دینام درج کنید. اما اگر باتری تازه خریداری شده شما به طور ناگهانی از بین برود، می تواند به این معنی باشد که دینام شما حتی زمانی که موتور روشن است، باتری را شارژ نمی کند.

جهت مشاهده دوره کامل هوش خودرو اینجا کلیک کنید.

جهت اطلاع از شرایط کارشناسی رنگ خودرو با شماره  09352821528 تماس بگیرید.

کتاب هوش خودرو را از دست ندهید! خرید کتاب هوش خودرو

کارشناسی رنگ خودرو در تهران

نشانه های باتری بد خودرو در مقابل دینام

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو