چرا بخاری ماشین من به اندازه کافی داغ نمی شود؟

در فصل سرد نیز نیاز به انجام دادن کارهایمان داریم و برای اکثرا مشکل بزرگی نیست. بالاخره ما بخاری ماشینمان را داریم تا سفر را قابل تحمل کنیم. اما اگر بخاری را روشن کنیم و هوای سرد (به جای گرم) از آن خارج شود چه اتفاقی می افتد؟ ممکن است بپرسید: “چرا بخاری ماشین من به اندازه کافی گرم نمی شود؟”
دلایل رایج عبارتند از مشکلات ترموستات، مشکلات هسته بخاری، گیر کردن فلاپ های بخاری، حباب های هوا و سطح پایین مایع خنک کننده. برخی از این دلایل تا حدودی به دلیل قدیمی بودن وسیله نقلیه شما هستند، در حالی که برخی دیگر به دلیل نگهداری ضعیف خودرو هستند.
برای درک بهتر اینکه چرا بخاری ماشین شما به اندازه کافی گرم نمی شود، در زیر ۱۴ دلیل رایج ذکر شده است:
1. مشکلات هسته بخاری
2. مایع خنک کننده ناکافی یا آلوده
3. موتور دمنده معیوب
4. ترموستات معیوب
5. گرفتگی رادیاتور
6. نشتی مایع خنک کننده/سیستم خنک کننده
7. خرابی پمپ آب
8. شلنگ بخاری آسیب دیده
9. قفل هوا در سیستم خنک کننده
10. خرابی کنترل گرمایش
11. خرابی محرک درب
12. فیلترهای هوای مسدودشده
13. دریچه های بسته یا مسدودشده
14. ضد یخ راکد در قسمت بخاری
اگر بدانید که باید به چه علائمی توجه کنید، تفاوت زیادی ایجاد می کند. این دانش نه تنها به شما کمک می کند تا مشکلات بخاری ماشین را در ابتدا برطرف کنید، بلکه یک رانندگی راحت را نیز برای شما تضمین می کند.

کارشناسی خودرو در تهران

بخاری خودرو داغ نمی شود – 14 دلیل

1. مشکلات هسته بخاری

هسته بخاری شاید مهم‌ترین بخش سیستم خنک کننده خودرو باشد. لوله های برنجی/آلومینیومی آن با اجازه دادن به جریان مایع خنک‌کننده داغ از موتور در داخل کابین، گرما را پخش می‌کند. در عین حال، هسته بخاری عملکرد خوب بخاری و یخ زدایی خودرو را تضمین می کند. به دلیل نقش مهم آن در متعادل کردن گرما در داخل وسیله نقلیه شما، داشتن هسته بخاری بد (به ویژه در ماه های زمستان) می تواند مشکل ساز باشد، زیرا می تواند منجر به ناکارآمدی بخاری شود.

  • هنگامی که بخاری روشن است هوای سرد از دریچه ها عبور می کند
  • حرارت کمی از فن دمنده خارج می شود
  • تفاوت محسوس در جریان هوا
  • استفاده سریع غیرمعمول از مایع خنک کننده
  • بوی شیرین و میوه ای
  • مه گرفتگی داخل ماشین شما
  • داغ شدن بیش از حد موتور

نشانگرهای بالا باید به شما از یک مشکل احتمالی هسته بخاری اطلاع دهند (بعضی از آنها نشانه های مطمئن آسیب هستند). اما در حالت ایده آل، کار هوشمندانه این است که پیشگیرانه هرگونه نشانه ای از نشت مایع خنک کننده، اتیلن گلیکول یا مایع را حتی قبل از بروز این علائم بررسی کنید. در حالی که بررسی می کنید، ببینید که آیا شیلنگ های بخاری گرم هستند یا خیر، و بررسی کنید که آیا واشر ترکیده دارید یا خیر.
انجام این بررسی ها به شما کمک می کند تا در مراحل اولیه تشخیص دهید که آیا مایع خنک کننده موتور به درستی در گردش نیست، هوا در خطوط هوا گیر کرده است یا هسته بخاری شما مسدود شده است و نیاز به شستشو یا تعویض کامل دارد.

کارشناسی خودرو در تهران

2. مایع خنک کننده ناکافی یا آلوده

مانند بسیاری از وسایل نقلیه، خودروی شما از مایع خنک‌کننده برای خنک کردن موتور در زمان گرم شدن هوا استفاده می‌کند یا در آب و هوای سردتر، هوای گرم را در داخل کابین می‌دمد. ظرفیت مایع خنک‌کننده هر خودرو بسته‌به مدل و نوع متفاوت است. اما نسبت آب به ضد یخ معمولاً 50:50 است. بخاری ماشین شما باید خوب کار کند اگر هر دو الزامات برآورده شوند.
بنابراین، اگر از خود می پرسید: “چرا بخاری ماشین من به اندازه کافی گرم نمی شود؟” ممکن است بخواهید دلایل مرتبط با خنک کننده را بررسی کنید. یا مایع خنک‌کننده کافی در رادیاتور ندارید یا سطح مایع خنک‌کننده شما مطابق با مشخصات است اما آلوده‌است. اگر سطح مایع خنک کننده کم باشد، خودروی شما به اندازه کافی مایع به هسته بخاری ارسال نمی کند تا هوای گرم ایجاد کند. به طور مشابه، یک مایع خنک‌کننده آلوده سیستم خنک‌کننده خودروی شما را خراب می‌کند، و هسته بخاری را از گردش هوای گرم به داخل کابین مسدود می‌کند و بخاری و رادیاتور خودرو را با زنگ زدگی مسدود می‌کند.

 

3. موتور دمنده معیوب

موتور دمنده برای بخاری ماشین حیاتی است. وظیفه آن گرفتن گرمای تولید شده توسط سیستم مذکور و دمیدن هوای گرم در سراسر هسته بخاری، از طریق سیستم تهویه و داخل کابین است. اگر این قطعه از کار بیفتد، شما بدون سیستم کنترل هوای مناسب می‌مانید – این نه تنها راحتی هنگام رانندگی را به خطر می‌اندازد، بلکه بر عملکردهای مفیدی مانند مه‌زدایی پنجره‌ها نیز تأثیر می‌گذارد که می‌تواند منجر به مشکلات دید و خطرات احتمالی جاده شود. برخلاف اکثر موارد موجود در این لیست، موتور دمنده معیوب به دلیل مشکل سیم‌کشی به جای نشتی یا آسیب قطعات ایجاد می‌شود. در غیر این صورت، ممکن است به رله برق معیوب یا فیوز سوخته نگاه کنید.

کارشناسی خودرو در تهران

4. ترموستات معیوب

ترموستات به عنوان یک دروازه بان عمل می کند و مسئول نگه داشتن مایع خنک کننده در داخل موتور تا زمان مناسبی است که بتواند به سیستم خنک کننده و دریچه ها رها شود. در صورت خرابی، این قطعه قادر به تنظیم دمای موتور نخواهد بود. این به معنای کمبود گرما از سیستم گرمایش خودرو است و چراغ چک موتور نیز ممکن است در این فرآیند فعال شود. علاوه بر این، می‌تواند منجر به سرد شدن بیش از حد موتور شود و در هنگام رانندگی مشکل قابل توجهی ایجاد کند.
یک ترموستات بسته گیر کرده باعث می شود که مایع خنک کننده داخل موتور بدون اینکه ابتدا گرم شود آزادانه در کل سیستم خنک کننده گردش کند و در نتیجه موتور بیش از حد گرم می شود و بخاری ماشین شما با وجود روشن بودن هوای سرد را می دمد. برعکس، یک ترموستات باز باعث می شود دمای موتور پایین بماند و گرمکن ماشین بیشتر طول بکشد تا گرم شود (یا اصلاً گرم نشود). مورد دوم نیز احتمالاً نشانه ای از مشکل هسته بخاری است.

5. گرفتگی رادیاتور

مسدود شدن رادیاتورهای بخاری به مرور زمان طبیعی است و نباید برای دارندگان خودرو، به ویژه آن هایی که خودروهای واقعا قدیمی دارند، تعجب آور باشد. اما از نادیده گرفتن علائم اولیه انسداد خودداری کنید. هنگامی که رادیاتور مسدود می‌شود، عبور مایع خنک‌کننده از یاتاقان‌های آن دشوارتر می‌شود و باعث می‌شود که بخاری خودرو در مواقع نیاز داغ نشود.
گرفتگی رادیاتور علائم خاصی دارد که آن را نشان می دهد و هرگز نباید آن را با وسیله نقلیه ای که یک دقیقه طول می کشد تا گرم شود قبل از اینکه بتواند هوای داغ را در داخل کابین دمد اشتباه گرفت. اگر مایع خنک کننده به وضوح نشتی داشته باشد یا ضخیم تر یا تیره تر از حد معمول باشد، می دانید که رادیاتور شما گرفتگی دارد. همچنین ممکن است پره های رادیاتور خم شده، پمپ آب آسیب دیده، یا خوانش دمای گیج فوق العاده بالا داشته باشید.

کارشناسی خودرو در تهران

6. نشت مایع خنک کننده/سیستم خنک کننده

نشتی ها به طور طبیعی بخشی از این لیست هستند، با توجه به اینکه نسبت معمول ضد یخ و آب 50:50 نیاز است تا سیستم خنک کننده خودرو شما عملکرد موثری داشته باشد. این نسبت به راحتی مختل نمی شود مگر اینکه به اجزای سیستم خنک کننده آسیب یا آلودگی در ترکیب خنک کننده وارد شود. اما وقتی این نسبت به هم میخورد می شود، نشت یکی از اولین نشانه هایی است که آشکار می شود.
علی‌رغم آنچه بسیاری از مالکان فکر می‌کنند، این وضعیت می‌تواند دشوار باشد زیرا نشت‌ها می‌توانند در هر جایی ظاهر شوند و آن ها را غیرقابل پیش‌بینی و پیدا کردن آن‌ها را دشوار می‌کند. خوشبختانه، بررسی آسیب رادیاتور، پمپ آب و شیلنگ‌های خودرو (از جمله موارد دیگر) می‌تواند به شما در کاهش منبع نشتی کمک کند.

7. خرابی پمپ آب

مشکلات پمپ آب یک علامت مشترک با گرفتگی رادیاتور دارد، به ویژه خوانش دمای بسیار بالای موتور. این نشانگر ممکن است به صورت پراکنده یا در کنار گرمای مکرر موتور اتفاق بیفتد. طی این اتفاق، پمپ دیگر نمی تواند آب گرم یا مایع خنک کننده را در سراسر بلوک موتور و هسته بخاری به گردش درآورد. در آخر، هسته بخاری گرم نمی شود و بخاری ماشین را از کار می اندازد. در بدترین سناریو، عدم رسیدگی به پمپ آب بد ممکن است منجر به آسیب جدی تری به موتور شود.

8. شیلنگ بخاری آسیب‌دیده

شیلنگ های بخاری مایع خنک کننده را از فایروال از طریق بخاری ماشین می رسانند و زمانی که دومی به اندازه کافی داغ نشد باید فوراً بررسی شوند. اگر یکی یا هر دو شیلنگ بخاری آسیب ببیند، این قطعات کار نمی کنند، زیرا وظیفه انتقال حرارت اضافی (به شکل مایع خنک کننده موتور) از موتور به هسته بخاری و بالعکس را بر عهده دارند. به طور معمول، شیلنگ های بخاری آسیب‌دیده نیاز به تعویض فوری دارند. در غیر این صورت، ادامه استفاده در صورت عدم رسیدگی در نهایت منجر به از کار افتادن کامل کل موتور و سیستم خنک کننده خواهد شد.

***

برای اطمینان از اینکه هیچ یک از این شرایط اتفاق نمی افتد، مطمئن شوید که به طور منظم مخزن سرریز ماشین خود را بررسی کنید (مخزن سرریز خالی نشان دهنده سطح پایین مایع خنک کننده است). در صورت نبود مایع خنک کننده، رادیاتور را از طریق مخزن سرریز دوباره پر کنید (هرگز از درپوش رادیاتور این کار را انجام ندهید!). سرسیلندرهای ترک خورده، واشرهای سر معیوب یا هر گونه شکاف در سیستم خنک کننده که ممکن است منجر به آلودگی مایع خنک کننده توسط روغن یا روغن گیربکس شود را بررسی کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx