نشانه هایی که نیاز به شستشوی رادیاتور دارید

اگر ماشین خود را برای تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده به مکانیک می برید، احتمالاً به شما گفته‌شده‌است که نیاز به شستشوی رادیاتور دارید. اما آیا واقعاً شستشوی رادیاتور ضروری است یا خدمات تا حد زیادی غیر ضروری است؟ مایع رادیاتور دقیقا چه کار می کند و چه زمانی نیاز به شستشوی رادیاتور دارید؟

شستشوی رادیاتور

مایع رادیاتور چه می کند؟

سیال رادیاتور که بیشتر به عنوان خنک کننده یا ضد یخ شناخته می شود، همانطور که انتظار دارید رادیاتور شما را خنک نگه می دارد. موتورهای خودرو داغ هستند به خصوص در هوای گرم و بدون چیزی که گرمای بیش از حد تولیدشده توسط موتور را دفع کند، ماشین شما می تواند خیلی سریع داغ شود و از کار بیفتد.

کارشناسی خودرو در تهران

شستشوی رادیاتور چه می کند؟

در حالی که خنک کننده رادیاتور بسیار مهم است، مانند اکثر سیالاتی که از یک سیستم عبور می کنند، می تواند آلاینده های ناخواسته ایجاد کند و زباله ها را در طول زمان جمع کند. با گذشت زمان، مایع خنک‌کننده رادیاتور شما می‌تواند باعث خوردگی رادیاتور، ایجاد زنگ‌زدگی، پوسته پوسته شدن یا سایر زباله‌هایی شود که نمی‌خواهید در رادیاتور یا موتور خودرویتان وجود داشته باشد. شستشوی رادیاتور و مایع خنک‌کننده این مشکل را حل می‌کند – این در واقع شبیه یک انتقال خون برای سیستم خنک‌کننده شما است. شستشو شامل فشاردادن چندین گالن پاک‌کننده، آب و ضد یخ جدید در سیستم برای خلاص‌شدن از شر تمام ضد یخ های قدیمی و آلاینده هایی است که ممکن است در آن ایجاد شده‌باشد.

***

به سادگی تخلیه رادیاتور ممکن است بسیاری از ضد یخ های قدیمی را از آن خارج کند، اما می تواند مقداری مایع خنک‌کننده و آلاینده را پشت سر بگذارد که سپس با ضد یخ جدید مخلوط‌شده و آلوده‌می‌شود و باعث گرم‌شدن بیش از حد می شود. شما می خواهید با یک شستشوی کامل، حذف اجباری هر چیز قدیمی را انجام دهید تا بتوانید راه را برای مایع جدید هموار کنید.
علاوه بر خارج کردن ضدیخ استفاده شده از رادیاتور، مزایای دیگر شستشوی رادیاتور می تواند شامل از بین بردن زنگ زدگی و پوسته پوسته شدن رادیاتور در نتیجه خنک کننده قدیمی و همچنین روانکاری و افزایش عمر پمپ آب باشد. علاوه بر این، اگر از مواد افزودنی مناسب در طول شستشوی رادیاتوراستفاده کنید، می‌تواند به جلوگیری از نشت، کف کردن، خوردگی و تجمع زباله در آینده کمک کند.
اگر برای شستشوی رادیاتور خود به مکانیک مراجعه می کنید نه اینکه خودتان این کار را انجام دهید، مطمئن شوید که مکانیک یک بازرسی کامل سیستم خنک کننده را انجام می دهد تا هرگونه نشتی در سیستم را که ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد پیدا کند. اگر رادیاتور را بشویید اما نشتی را نادیده بگیرید، احتمالاً موتور شما مدت کوتاهی پس از شستشو دوباره بیش از حد گرم می شود.

چگونه متوجه می شوید که به شستشوی رادیاتور نیاز دارید؟

چندین نشانه ممکن است نشان دهند که ایده خوبی است که رادیاتور را فوراً شستشو دهید. به عنوان مثال، اگر ماشین شما بیش از حد گرم می شود. اغلب به این معنی است که یا در سیستم خنک‌کننده شما نشتی وجود دارد یا اینکه مایع خنک‌کننده به نوعی آلوده‌شده‌است. اگر سطح مایع خنک‌کننده شما نسبتاً پر به نظر می‌رسد، حتی اگر موتور شما بیش از حد گرم شده است، احتمالاً ایده خوبی است که رادیاتور را شستشو دهید.
علائم دیگری مبنی بر لزوم شستشوی فوری رادیاتور عبارتند از: نشت مایع خنک کننده از زیر خودرو، صدا در موتور مثل ساییدن یا ضربه زدن، زباله های قابل مشاهده در مایع خنک کننده و بخار یا بوی عجیبی که از کاپوت شما بلند می شود.

کارشناسی خودرو در تهران

هر چند وقت یکبار باید شستشوی رادیاتور را انجام دهید؟

نظرات در مورد اینکه هر چند وقت یکبار باید رادیاتور خود را شستشو دهید متفاوت است. برخی از کارشناسان می گویند هر پنج سال، برخی هر سه، برخی سالانه. اکثراً موافقند که اگر ماشین جدیدی دارید که کمتر از 10000 مایل در آن مسافت دارد، حداقل برای یک سال نیازی به جرم گیری رادیاتور نیست. اگر هیچ نشانه دیگری وجود ندارد که شما باید رادیاتور خود را شستشو دهید. باید حداقل هر 30000 مایل یا طبق برنامه توصیه‌شده کتابچه راهنمای مالک خود این کار را انجام دهید.

شستشوی رادیاتور را چگونه انجام می دهید؟

1. درپوش رادیاتور و درب مخزن مایع خنک کننده را باز کنید.
2. با مراجعه به دفترچه راهنمای مالک، تخلیه رادیاتور را پیدا کنید. ظرفی را که برای گرفتن ضدیخ شسته شده از آن استفاده می کنید، زیر زهکش قرار دهید.
3. هنگامی که ظرف به درستی قرار گرفت، زهکش را باز کنید. نیروی جاذبه بقیه کارها را انجام می دهد و تمام ضد یخ را مجبور می کند تا داخل ظرف شما جاری شود.
4. طبق دستور مایع شوینده رادیاتور خود را بریزید و بقیه را تا حدود یک اینچ زیر بالای دهانه رادیاتور با آب پر کنید.
5. درپوش ها را ببندید و موتور را به مدت ده دقیقه یا بیشتر با بخاری در بیشترین حالت روشن کنید.
6. اجازه دهید موتور خنک شود، سپس رادیاتور را دوباره تخلیه کنید، سیستم را دوباره پر از آب کنید و این کار را تکرار کنید.
7. دوباره رادیاتور را خالی کنید و این بار ضدیخ خود را اضافه کنید.
پس از اتمام کار، حتماً محل را کاملاً تمیز کنید تا از شر هر گونه ضدیخ ریخته شده خلاص شوید و خود را کاملاً بشویید تا از شر مایع خنک کننده یا مایع پاک کننده ای که ممکن است روی پوست شما نفوذ کرده خلاص شوید.

آموزش رایگان کارشناسی خودرو

اگر شما عزیزان هم مایل به یادگیری آموزش کارشناسی خودرو هستید ما در مجموعه حنفی کار دوره ای را تحت عنوان مینی دوره هوش خودرو برای آموزش رایگان کارشناسی خودرو در نظر گرفته ایم. شما عزیزان می توانید از طریق این دوره نکات و اطلاعاتی را در زمینه کارشناسی خودرو به صورت رایگان به دست بیاورید. این اطلاعات در زمینه کارشناسی خودرو و تکنیک های معامله گری به شما عزیزان کمک می کند که بتوانید بهترین نتیجه را در معامله یک خودرو رقم بزنید و از این طریق اقدام به کسب درآمد کنید.

اگر رادیاتور خود را نشویید چه اتفاقی می افتد؟

آیا شستشوی رادیاتور ضروری است؟ اگر آن را انجام ندهید چه اتفاقی می افتد؟ اگر مکانیک به شما پیشنهاد کرده است که رادیاتور خود را به دلیل مشکلاتی مانند نشتی، بخار، گرمای بیش از حد سریع یا بوی عجیب و غریب از کاپوت شستشو دهید، در این صورت عدم شستشوی رادیاتور به این معنی است که شما همچنان با این مشکلات مواجه خواهید شد. عملکرد خودرو در نتیجه آسیب خواهد دید. اگر شستشوی رادیاتور این مشکلات را حل می کند، بهتر است این کار را اکنون انجام دهید تا اینکه آن را نادیده بگیرید و بعداً متوجه شوید که هزینه تعمیر بسیار گران تری را مجبور به پرداخت هستید.
اگر فقط به این فکر می کنید که آیا می توانید شستشوی برنامه ریزی شده رادیاتور را نادیده بگیرید، چیزی که می توانید انتظار داشته باشید اتفاق بیفتد این است که خوردگی، رسوب و سایر محصولات ناخواسته در سیستم خنک کننده شما همچنان جمع می شوند. در نهایت، این احتمالاً منجر به آسیب به واشر یا سایر اجزا خواهد شد، یعنی نشتی، گرمای بیش از حد و سایر مشکلاتی که معمولاً نشانه‌هایی هستند که خودروی شما نیاز به شستشوی رادیاتور دارد. خیلی بهتر است رادیاتور را اکنون شستشو دهید تا بعد از اینکه شروع به آسیب رساندن به موتور ماشین شما کرده است.

شستشوی رادیاتور

علائم نیاز رادیاتور به شستشو چیست؟

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، وقت آن است که رادیاتور ماشین را شسته و تمیز کنید.
گرم شدن بیش از حد
عوامل متعددی در گرم شدن بیش از حد خودرو نقش دارند. گرفتگی رادیاتور می تواند یکی از آنها باشد.
نشتی
در صورت وجود نشانه ای از نشت مایع خنک کننده در زیر خودرو، رادیاتور نیاز به شستشو دارد.
سر و صدا
درست مانند گرمای بیش از حد، صدای موتور می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. اگر صدای تق تق در موتور شنیده می شود، ممکن است به دلیل کثیف بودن رادیاتور باشد.

کارشناسی خودرو در تهران

شستشو چگونه رادیاتور را تمیز می کند؟

با گذشت زمان، خنک کننده رادیاتور آلاینده ها و زباله های ناخواسته را ایجاد می کند. همچنین باعث خوردگی، زنگ زدگی و پوسته پوسته شدن رادیاتور می شود. شستشوی آن می تواند تمام این مشکلات را برطرف کند.
در طی این فرآیند، چندین گالن پاک کننده، آب و ضد یخ جدید از سیستم عبور می کند و ضد یخ قدیمی و آلاینده های موجود را حذف می کند. علاوه بر این، فلاشینگ پمپ آب را روغن کاری کرده و عمر آن را افزایش می دهد.
در سال اول، خودرو اگر کمتر از 10000 مایل را طی کند، نیازی به شستشو ندارد. بدون هیچ نشانه ای از معیوب بودن رادیاتور، می توانید آن را پس از هر 30000 مایل یا طبق توصیه سازنده شستشو دهید.
نتیجه
گرفتگی رادیاتور خودرو می تواند مشکلاتی مانند گرم شدن بیش از حد را ایجاد کند. شما می توانید انتخاب کنید که آن را با روش شستشو باز کنید.

همچنین توجه داشته باشید که شما عزیزان می توانید با مراجعه به مجموعه حنفی کار از امکانات کارشناسی و دیتیلینگ خودرو بهره مند شوید و اگر امکان مراجعه حضوری برای شما عزیزان فراهم نیست می توانید از خدمات کارشناسی در محل ما استفاده کنید. با این وجود شما عزیزان می توانید کارشناسی خودرو را در درب منزل و یا محل کارتان انجام دهید و برگه کارشناسی دریافت کنید.

اگر به موضوع پدال های ماشین و مقالاتی از این دست علاقه مند هستید. می توانید بر روی عبارت لینک شده کلیک کنید و از مقاله مورد نظر که در خصوص محل قرار گیری و نکات مهم در خصوص پدال های ماشین های اتومات و دنده ای است استفاده نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx