ترتیب پدال های ماشین + جای پدال گاز و ترمز و کلاچ

چه یک کامیون، ماشین یا حتی یک تانک، موقعیت پدال گاز یکسان است. پدال گاز روی خودرو در سمت راست قرار دارد، صرف نظر از اینکه خودرو فرمان راست باشد یا فرمان چپ. طرح پدال های ماشین در سراسر جهان یکسان است.
برای خودروهایی که در ژاپن، بریتانیا، هند و سایر کشورهای فرمان راست ساخته می‌شوند، پدال گاز نزدیک‌تر به درب سمت راست قرار می‌گیرد. در خودروهای آمریکایی، اروپایی و سایر خودروهای فرمان چپ، پدال گاز همچنان در سمت راست است اما در کنار تونل گیربکس است.
خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک دارای دو پدال ترمز و گاز هستند. از سوی دیگر، یک خودروی دستی دارای سه پدال، ترمز، کلاچ و گاز است. از این رو دانستن موقعیت پدال گاز برای هر کسی که در حال یادگیری رانندگی است بسیار مهم است.
برای یک راننده جدید مهم است که بداند “پدال گاز سمت راست یا چپ” است. بنابراین، اگر می‌پرسید که پدال‌های گاز و ترمز کدامند، این مطلب ممکن است کمک کند…

پدال گاز

ترتیب پدال های ماشین

در خصوص پدال های ماشین پدال گاز یکی از مهمترین قطعات خودرو است. این پدال است که دورهای در دقیقه خودرو شما را کنترل می کند. با فشار دادن پدال گاز، موتور شما شروع به تولید قدرت بیشتری می کند.
این به گیربکس اجازه می دهد تا قدرت بیشتری را به چرخ ها منتقل کند و باعث می شود خودرو سریعتر حرکت کند. این توضیح برای یک فرد عادی واقعا ساده است، اما اطلاعات کافی برای درک اصول اولیه پیشرانه و پدال گاز است.
پدال گاز همیشه پدالی است که در سمت راست قرار می گیرد. ترمز در وسط و کلاچ همیشه در سمت چپ است. در خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند، پدال ترمز هم مرکز و هم نقطه چپ را می گیرد.
برای ارائه دیدگاه بهتر در مورد نحوه استفاده از پدال. پدال های گاز همیشه با پای راست زده می شوند و ترمز هم همینطور. از طرفی کلاچ همیشه با پای چپ استفاده می شود. در خودروهای اتوماتیک، پای راست همان چیزی است که هم ترمز و هم پدال گاز را کنترل می کند.

کارشناسی خودرو در تهران  

پدال های ماشین

وقتی در مورد ماشین دستی صحبت می کنیم، سه پدال وجود دارد. پدال گاز، پدال ترمز و پدال کلاچ. از سوی دیگر، وقتی از گیربکس اتوماتیک صحبت می کنیم، فقط با دو پدال سر و کار داریم. گاز در سمت راست و ترمز در سمت چپ است. در اینجا توضیحات کاملی در مورد این پدال های خودرو ارائه شده است.

پدال گاز

پدالی که در سمت راست قرار می گیرد به عنوان پدال گاز شناخته می شود. این پدال معمولاً با پای راست شما کار می کند. یک پدال گاز دقیقاً همانطور که از نامش پیداست عمل می کند. این چیزی است که وسیله نقلیه شما را شتاب می دهد و ماشین شما را به حرکت وا می دارد.
هر چه بیشتر روی پدال گاز فشار دهید، میل لنگ سریعتر می چرخد و موتور قدرت بیشتری تولید می کند. قدرت و سرعت ماشین به طور مستقیم با هم مرتبط هستند، بنابراین هر چه موتور قدرت بیشتری تولید کند، ماشین شما سریعتر حرکت می کند.
به خاطر داشته باشید که پدال گاز خودروی شما یک پدال بسیار حساس است. از این رو فقط باید پدال خود را کمی به سمت پایین فشار دهید تا نسبتاً سریعتر حرکت کنید. از این رو قرار دادن پا برای حفظ کنترل بسیار مهم است. پاشنه سمت راست را روی کف ماشین قرار دهید و از انگشتان پا یا جلو پای خود استفاده کنید تا به آرامی پدال گاز را کنترل کنید.

پدال ترمز

از بین سه پدالی که با ماشین دستی شما عرضه می شود، پدال وسط همان پدال ترمز است. وقتی از آن استفاده می‌کنید، چراغ‌های ترمز به‌طور خودکار در عقب خودرو روشن می‌شوند تا به افراد پشت سرتان هشدار دهند که در شرف کاهش سرعت یا توقف هستید.
شما باید از پای راست خود برای کنترل پدال ترمز و همچنین پدال گاز استفاده کنید. این منطقی است زیرا اگر می خواهید همزمان شتاب بگیرید و ترمز کنید، مشکلی وجود دارد. باید از پا زدن روی ترمز خودداری کنید. باید آن را به آرامی به سمت پایین فشار دهید تا زمانی که خودرو متوقف شود یا سرعت آن کاهش یابد.

کارشناسی خودرو در تهران  
در خصوص پدال های ماشین این به شما کمک می کند تا به خوبی و بدون مشکل متوقف شوید. اگر پدال عجیب به نظر می رسد، ممکن است نشان دهنده این باشد که ترمز خودرو شما مشکلی دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که خودروهای اتوماتیک سه پدال ندارند بلکه فقط دو پدال دارند. بنابراین یکی در سمت چپ همان ترمز است.
تعدادی ماشین اتوماتیک وجود دارند که با پدال مرده نیز عرضه می شوند که حرکت نمی کند و هیچ عملکردی ندارند. فقط برای این است که افراد هنگام رانندگی به پاهای خود استراحت دهند.
آخرین اما نه کم اهمیت ترین، سومین پدال به سمت چپ، پدال کلاچ است. این پدال در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک موجود نیست. همانطور که ماشین خود را سریعتر رانندگی می کنید، باید وسیله نقلیه خود را در دنده بالاتر قرار دهید. به طور مشابه، زمانی که می خواهید مقداری سرعت را کاهش دهید، باید وسیله نقلیه خود را به دنده پایین تر حرکت دهید.

پدال کلاچ

کلاچ باید تا انتها فشار داده شود و در حین فشار دادن پدال گاز به آرامی رها شود تا بدون مشکل کار کند. هر چه دنده بالاتر باشد سرعت رها کردن کلاچ کمتر می شود.
برای تعویض دنده خودروی خود، باید کلاچ را پایین بیاورید و دنده را در موقعیت مناسب قرار دهید. پس از آن به تدریج کلاچ را برگردانید و همانطور که قبلا توضیح داده شد کمی شتاب بگیرید.
فقط زمانی می توانید و باید دنده را عوض کنید که کلاچ را تا انتها فشار داده باشید. در غیر این صورت واقعاً می تواند به کلاچ شما آسیب برسد. حتی اگر بدون فشار دادن کلاچ دنده را عوض کنید، ماشین شما صدای خشن وحشتناکی تولید می کند.
همچنین باید هر زمانی که می‌خواهید خودرو را متوقف کنید یا کاملاً متوقف شوید، از کلاچ استفاده کنید. در غیر این صورت، سایش بیش از حد ممکن است باعث علائم سر خوردن کلاچ را نشان دهد. دیر یا زود، بوی کلاچ سوخته را متوجه خواهید شد. مورد دوم نشانه اولیه ای است که باید نگران هزینه تعویض کلاچ باشید.

کارشناسی خودرو در تهران

در خصوص پدال های ماشین نکته دیگری که باید رعایت کنید این است که پای شما به هیچ وجه نباید کلاچ را لمس کند. به این دلیل که حتی اگر کلاچ کمی درگیر باشد، می تواند به صفحه کلاچ آسیب برساند. داشتن ماشین در دنده به شما امکان کنترل ماشین را می دهد. از طرفی وقتی کلاچ پایین است به این معنی است که ماشین شما در دنده نیست.
امروزه‌دیدن پدال کلاچ بسیار نادر شده‌است. حتی ماشین‌های مسابقه‌ای، اگر فکر می‌کنید که آیا ماشین‌های F1 دارای پدال کلاچ هستند، باید بدانید معمولاً این پدال را ندارند.

ترتیب پدال های ماشین

در پدال های ماشین پدال گاز چپ یا راست

همانطور که قبلا در این مقاله گفته شد، پدال‌گاز که به عنوان پدال سرعت نیز شناخته می شود، چیزی است که به خودرو کمک می کند تا شتاب بگیرد و به جلو حرکت کند. پدال روی زمین و در سمت راست قرار دارد. همانطور که قبلا گفته شد پدال مقدار گازی را که به موتور وارد می شود کنترل می کند و این همان چیزی است که سرعت خودرو را کنترل می کند.
معمولاً در حالی که پاشنه پایتان روی زمین قرار دارد، پدال‌گاز را با پای راست فشار می دهید. علاوه بر این، نباید با پدال‌گاز خود تند برخورد کنید، زیرا نه تنها می تواند به موتور شما آسیب برساند، بلکه دستور العملی برای یک رانندگی پرشتاب و بد است. کاری که باید انجام دهید این است که آن را به تدریج فشار دهید تا ماشین شما بتواند به آرامی سرعت خود را افزایش دهد.
همچنین برای اطلاع درست از محل قرارگیری پدال‌گاز، باید از این موضوع مطلع باشید که خودروی اتوماتیک تنها با دو پدال عرضه می شود. از طرف دیگر، یک گیربکس دستی دارای سه پدال، گاز، ترمز و کلاچ است.
از این رو برای پاسخ به این سوال، “پدال‌گاز چپ یا راست؟” این پدال در سمت راست است. بدون توجه به دستی یا اتوماتیک بودن ماشین.

در پدال های ماشین چرا پدال‌ گاز از پدال ترمز پایین تر است؟

هنگامی که مستقیماً به پدال های خودروی خود نگاه می کنید، می بینید که پدال ترمز کمی بالاتر از پدال‌گاز قرار دارد. این مشکل با ماشین شما نیست، بلکه نحوه قراردادن آن روی هر ماشینی است.
معمولاً دو دلیل وجود دارد که چرا پدال گاز ممکن است از پدال ترمز پایین تر باشد (همیشه اینطور نیست!). اولین و رایج ترین دلیل این امر این است که پای شما به طور تصادفی از روی پدال گاز لیز نمی خورد. پدال گاز پایین تر راحت است و می تواند رانندگی طولانی را بسیار آسان تر کند.
دلیل دوم پایین بودن پدال‌گاز، در اکثر مواقع، شما پای خود را برای مدت زمان بیشتری روی گاز نگه می دارید. از این رو موقعیت پایین به شما امکان کنترل و راحتی بیشتری را بر روی بدنه دریچه گاز و روی خودرو می دهد.

کارشناسی خودرو در تهران

پدال‌گاز راست یا چپ: نتیجه…

چندین مکان روی کره زمین با ماشین ها و موقعیت های مختلف رانندگی وجود دارد. در برخی مکان ها، خودروها با پیکربندی های متفاوتی عرضه می شوند. برخی در پیکربندی فرمان چپ و برخی در پیکربندی فرمان راست ارائه می شوند.
پیکربندی فرمان چپ به این معنی است که فرمان خودرو در سمت چپ خودرو و فرمان راست به این معنی است که فرمان در سمت راست قرار گرفته‌است. از این رو این سوال مطرح می شود که “پدال‌گاز سمت راست است یا چپ”.
صرف نظر از محل قرارگیری فرمان، یک خودروی دستی همیشه دارای سه پدال و یک خودروی اتوماتیک دارای دو پدال خواهد بود. از بین این پدال ها، پدال سمت راست همیشه پدال‌گاز خواهد بود. وقتی در مورد خودروهای دستی صحبت می کنیم، کلاچ در سمت چپ، ترمز در وسط و گاز مانند همیشه در سمت راست است.

5/5 - (2 امتیاز)
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx