نحوه انجام بازرسی خودرو دست دوم

خرید ماشین یکی از بزرگترین خریدهایی است که اکثر مردم در زندگی خود انجام می دهند. قابل درک است که انتخاب خودرو برای خرید یک تصمیم مهم است. انجام یک بازرسی خودرو کامل از یک ماشین دست دوم قبل از خرید، زمان زیادی از شما نمی گیرد و در نهایت می تواند باعث صرفه جویی زیادی در پول شود.قبل از اینکه تصمیم به پرداخت هزینه کنید، برای کشف مشکلاتی که ممکن است یک ماشین داشته باشد، وقت بگذارید و ممکن است متوجه مشکلاتی در ماشین شوید که در غیر این صورت مخفی بوده است، یا حداقل بتوانید از فروشنده به مقدار قابل توجهی تخفیف بگیرید.ابزارهایی که به آن ها نیاز خواهید داشت.

  • یک سکه
  • یک چراغ قوه یا گوشی شما با برنامه چراغ قوه
  • در صورت امکان یک دوست
  • کدخوان (اختیاری)
  • یک اهنربا

اصول اولیه

اگر می توانید، یک دوست را همراه خود بیاورید تا در بازرسی ماشین کمک کند. آن ها ممکن است متوجه چیزهایی شوند که شما ندیدید، چیزی متفاوت از شما بشنوند و هنگام بررسی نورها و بازتابنده ها مفید باشند.
نگاهی به تاریخچه خدمات خودرو بیندازید تا از تعمیرات و مشکلات خودرو در گذشته مطلع شوید. اگر سابقه خدماتی وجود نداشته باشد یا شکاف های زیادی در سوابق وجود داشته باشد، ممکن است نشانه بدی باشد.
ببینید آیا دفترچه راهنمای مالک موجود است یا خیر. اگر دفترچه راهنما موجود نباشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما مرجع خوبی است که در دست داشته باشید.
از آنجایی که خودروهای مدرن اکنون کامپیوتری شده اند، یک کدخوان می تواند به شما کمک کند تا دریابید که آیا مشکلات جدی وجود دارد یا خیر. کدخوان‌های ارزان‌قیمتی در دسترس هستند، و وقتی در نظر می‌گیرید که چقدر پول می‌تواند در خودروتان صرفه‌جویی کند، انتخاب هوشمندانه‌ای است که یکی از آن‌ها را تهیه کنید و در حین بازرسی خودرو آن را همراه خود بیاورید. به سادگی کدخوان را به خودرو وصل کنید و کدهای خطا را بخوانید. اگر هیچ کدی نشان داده‌نشده‌است، نشانه خوبی است. سپس باید مانیتور چرخه درایو را بررسی کنید. باید گفت که همه مانیتورها سالم هستند. اگر مالک کامپیوتر را ریست کرده باشد، می گوید که مانیتورها هنوز مشکلی ندارند و این نشانه خوبی نیست.

کارشناسی خودرو در تهران

نمای بیرونی ماشین

در روز، به خودرو خود در حالت خشک نگاه کنید. وسایل نقلیه ای که در اثر باران خیس شده‌اند یا در زیر چراغ های پارکینگ که نور ضعیفی دارند، می توانند عیوب بدنه را پنهان کنند.
ماشین باید تمیز باشد تا بتوانید نمای بیرونی را بررسی کنید. ببینید رنگ پژمرده یا ترک خورده است یا برخی از پانل ها رنگ دیگری دارند. به ماشین از سر تا سر نگاه کنید. اگر موجی در رنگ وجود داشته باشد، نشان می دهد که ماشین احتمالاً رنگ شده است. اگر مشکوک هستید که ماشین رنگ شده است، چند راه برای بررسی وجود دارد.
انگشت خود را در امتداد لبه های مفاصل بکشید تا ببینید آیا ناهمواری از باقی مانده نوار وجود دارد یا خیر. درزگیرهای لاستیکی اطراف کاپوت و درب صندوق نیز ممکن است روی آن ها رنگ باشد، اگر ماشین رنگ شده باشد.
از انعکاس های موجود در بدنه خودرو برای کمک به یافتن فرورفتگی ها یا لکه ها استفاده کنید. پیدا کردن فرورفتگی نباید مانع از خرید یک ماشین عالی شود، اما می تواند در مذاکرات قیمت به شما کمک کند. به نقاط زنگ زدگی، رنگ تاول، فرورفتگی یا خراش روی بدنه و سقف خودرو توجه کنید.

***

با استفاده از چراغ قوه خود به دنبال زنگ زدگی در چاه چرخ باشید. همچنین باید به قسمت پایینی درها و پانل های راکر زیر درها برای زنگ زدگی نگاه کنید.

کارشناسی خودرو در تهران

نگاه کنید تا ببینید آیا هیچ شکاف پانل تفاوت قابل توجهی با بقیه دارد یا خیر. این می تواند نشان دهنده عملکرد ضعیف خودرو در زمان ساخت یا تعمیر بد باشد. انگشت خود را دور درزهای هر در بکشید، وقتی درزهای جلوی ماشین را با عقب و یک طرف ماشین را با طرف دیگر مقایسه می کنید، مطمئن شوید که درزها یکسان هستند. اگر مطابقت نداشته باشند، می تواند نشان دهنده یک تصادف باشد که منجر به آسیب بدنه و به دنبال آن تعمیر شده است.
اگر لاستیک ها به طور منظم چرخانده‌نشده‌باشند، معمولا بیشتر در چرخ های جلو فرسوده‌می‌شوند. در لبه بیرونی لاستیک‌های جلو جایی است که اگر ماشین به صورت تهاجمی رانندگی شده‌باشد، سایش بیشتری را مشاهده خواهید کرد.
لاستیک هایی که بیش از حد باد شده و سپس رانده شده اند در وسط لاستیک سایش بیشتری خواهند داشت. لاستیک های کم باد در کناره ها سایش بیشتری خواهند داشت. پر شدن لاستیک می تواند نشان دهنده تراز نامناسب باشد، که ممکن است به دلیل آسیب به قاب یا فرسوده شدن فرمان یا قطعات تعلیق باشد.
مطمئن شوید که کلاهک‌ها از بین نرفتند یا شل نباشند، مهره‌های گیره از دست نرفتند و هیچ آسیبی روی چرخ‌ها وارد نشود. اندازه و مارک لاستیک ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه یکسان هستند. اگر نه، آن ها جایگزین شده‌اند. به دیواره های کناری لاستیک ها نگاهی بیندازید تا ترک ها، برآمدگی ها یا آثار خراشیدگی وجود داشته باشد.

***

یک آهنربای کوچک بردارید و سعی کنید آن را در چند نقطه به ماشین وصل کنید. اگر نچسبد، این نشان دهنده ناحیه ای است که بدنه ماشین تغییر کرده است. اگر زنگ زدگی یا قطع شده باشد یا بدنه برای پر کردن سوراخ ها یا تعویض پنل ها انجام شده باشد، آهنربا به بدنه خودرو نمی چسبد.
هر در، کاپوت و صندوق عقب را باز و بسته‌کنید تا مطمئن شوید که همه به درستی باز وبسته می شوند. هر یک از درزگیرهای لاستیکی اطراف درها، کاپوت و صندوق عقب را از نظر پوسیدگی و پارگی بررسی کنید. در تنه، نقاط مرطوب را احساس کنید و متوجه شوید که تنه بوی کپک زدگی می دهد یا خیر.
به شیشه ماشین نگاه کنید تا مطمئن شوید که هیچ شکاف یا قسمت های بزرگی بر روی هیچ یک از شیشه ها یا شیشه جلو وجود ندارد. یک تراشه سنگ کوچک نباید باعث شکستن‌معامله شود، اما باید در مذاکرات قیمت به آن اشاره کنید. ترک در شیشه جلوی خودرو بدتر می شود و نیاز به تعمیر دارد، بنابراین قبل از تصمیم گیری برای خرید وسیله نقلیه به این نکته توجه داشته باشید.
اگر دوستی را با خود آورده‌اید، از او بخواهید بیرون خودرو بایستد و تأیید کند که هر یک از چراغ‌ها کار می‌کنند. شما باید به لنزها و بازتابنده ها نگاه کنید – هیچ کدام از آن ها نباید خاموش باشد و هیچ ترک یا نشانه ای از رطوبت وجود نداشته باشد.

فضای داخلی ماشین

همانطور که برای اولین بار در خودرو دست دوم را باز می کنید، هوای داخل آن را بو کنید. حذف برخی از بوها مانند کپک یا دود ممکن است دشوار باشد. بوی کپک می تواند نشانه نشت آب در داخل ماشین باشد. برای بررسی نشت آب، کفپوش ها را بیرون بیاورید و لکه های مرطوب روی فرش را در اطراف احساس کنید.
سوار ماشین شوید و به تمام صندلی ها و تودوزی ها نگاه کنید. به دنبال پارگی، لکه یا سایر علائم آسیب باشید. روکش سقف را برای لکه یا افتادگی بررسی کنید که نشان دهنده نشتی آب از سانروف، درها یا پنجره ها است. جعبه دستکش را باز کنید و زیر صندلی های عقب را برای آسیب آب نگاه کنید. ببینید آیا قطعاتی ترک خورده، آسیب دیده یا گم شده است. روی هر یک از صندلی‌ها، از جمله صندلی‌های عقب بنشینید و بررسی کنید که تنظیمات صندلی کار کند.
تمام دکمه های روی داشبورد را به نوبه خود فشار دهید تا مطمئن شوید که کار می کنند. سنسورهای پارک، دوربین پارک عقب و همه چراغ‌ها و سیگنال‌ها را بررسی کنید. مطمئن شوید که برف پاک کن ها کار می کنند. بخاری فول بلاست را روشن کنید و ببینید چقدر طول می کشد تا گرم شود. تهویه مطبوع را روشن کنید تا ببینید به سرعت به هوای سرد تغییر می کند یا خیر.

کارشناسی خودرو در تهران  

***

هنگام امتحان کردن آن ها در هر تنظیم، به صدای جیر جیر یا سر و صدا کردن گوش دهید. رادیو را روشن کنید و چند تنظیمات مختلف را امتحان کنید تا مطمئن شوید کار می کند. اگر موسیقی یا تلفن خود را به رادیو ماشین وصل می‌کنید، آن اتصال را آزمایش کنید.
پنجره‌ها را باز کنید و ببینید که آیا پنجره‌ای کندتر از بقیه پایین می‌آیند یا سر و صدا می‌کنند. سانروف یا مونروف را باز کنید و به نشانه هایی گوش دهید که در تلاش برای عملکرد صحیح هستند. مطمئن شوید که به درستی باز و بسته می شود و در صورت بسته شدن آب بندی می شود. اگر خودرو دارای سقف کانورتیبل است، از چراغ قوه برای جستجوی پارگی استفاده کنید.
کیلومتر شمار را برای مسافت پیموده شده خودرو بررسی کنید. سن خودرو هم تحت تاثیر زمان و هم مایل های طی شده است. به سایش پدال ترمز نگاهی بیندازید تا اطمینان حاصل کنید که آیا به اندازه ای که از خودرویی که این مایل ها رانده شده است، فرسوده شده است یا خیر.
وقتی ماشین را روشن می کنید، ببینید که آیا چراغ های هشدار برای مدت کوتاهی روشن می شوند یا خیر. باید روشن شوند، از جمله چراغ چک موتور، و سپس خاموش شوند. اگر نتوانستند روشن شوند، یا اگر روشن بمانند، نشان دهنده این است که چیزی اشتباه است. برای مثال چراغ کیسه هوا نباید چشمک بزند یا روشن بماند.
اگر خودرو گیربکس دستی است، کلاچ را فشار دهید. توجه داشته باشید که آیا احساس سفت یا لق بودن می دهد.
اگر خودرو گیربکس اتوماتیک است، دنده را به درایو منتقل کنید. نباید به چرخ دنده بچسبد.

کارشناسی خودرو در تهران  

بازرسی خودرو دست دوم

شاسی و زیر بدنه

نگاه کنید تا ببینید آیا هیچ یک از سپرهای داخلی گلگیر گم شده یا شکسته است.
با استفاده از زانوی خود، سپر را به سمت پایین فشار دهید تا سه بار بالا و پایین بپرید. وقتی توقف می کنید، ببینید آیا ماشین بیش از دو بار پرش می کند یا خیر – نباید اینطور باشد. این تست را در هر گوشه ماشین تکرار کنید. این کمک فنرها را تست می کند. اگر ماشین بیش از حد پرش کند، کمک فنرها باید تعویض شوند.
قبل از به زیر ماشین رفتن، آن را به صورت ایمن بالا بیاورید. زیرشاخه را از نظر زنگ زدگی بررسی کنید. لایه زیرین تازه می تواند هر گونه تعمیرات ساختاری اخیر را که در خودرو انجام شده است پنهان کند. چرخ ها را فشار داده و بکشید تا ببینید آیا آن ها به جلو و عقب حرکت می کنند یا خیر. اگر این کار را انجام دهند، بلبرینگ یا سیستم تعلیق چرخ ممکن است وضعیت بدی داشته باشد. به اتصالات CV نگاه کنید تا مطمئن شوید که پاره نشده اند.

***

سیستم اگزوز را برای هر نقطه سیاهی که نشان دهنده نشتی است بررسی کنید. از انگشت خود برای بررسی وجود چربی و خاک روی لوله اگزوز استفاده کنید. لک خاکستری خشک و تیره طبیعی است. زنگ زدگی شدید روی سیستم اگزوز ممکن است به این معنی باشد که باید تعویض شود.
به پایین رادیاتور نگاه کنید تا ببینید از مایع خنک کننده خیس شده است یا خیر. زمین زیر ماشین را از نظر وجود گودال‌های ناشی از نشت روغن یا مایع بررسی کنید. برای هر گونه نشانه ای از نشتی به پایین موتور نگاه کنید. شما نمی خواهید هیچ پوشش روغنی کمک فنرها را ببینید.
به لنت ها و روتورهای ترمز نگاهی بیندازید تا ببینید که آیافرسوده به نظر می رسند. در اطراف کالیپرهای ترمز یا پایین درام ترمز، نباید مایعی تراوش کند.

زیر کاپوت

بررسی موتور بهتر است زمانی انجام شود که خنک است. کاپوت را باز کنید و به دنبال هر گونه نشانه ای از فرورفتگی، آسیب یا زنگ زدگی باشید که می تواند نشان دهد که خودرو دست دوم خیلی خوب نگهداری نشده یا آسیب دیده است. دیدن مقداری گرد و غبار یا کثیفی طبیعی است، اما نباید روغنی در اطراف پاشیده شده، سیم‌ها یا شیلنگ‌های شل یا خوردگی روی باتری مشاهده کنید.
برای هر گونه نشانه ای از خوردگی یا نشتی به موتور نگاهی بیندازید. به دنبال لکه های قهوه ای تیره روغن روی بلوک موتور باشید که نشان دهنده نشتی در واشر است.
روغن ترمز و مخزن خودرو را بررسی کنید تا از نشتی آن مطمئن شوید. مخزن مایع خنک کننده و مخزن ترمز را از نظر نشتی بررسی کنید.
تمام شیلنگ ها را از نظر رادیاتور، کولر و سایر قسمت ها بررسی کنید و آنها را از نظر وجود ترک در نظر بگیرید. شیلنگ ها نباید نرم یا سفت به نظر برسند، بلکه سفت شوند. کمربندها را برای ساییدگی احساس کنید. آن ها نباید علائم خشک شدن را نشان دهند. فراموش نکنید که تسمه تایم را که گران ترین تسمه برای تعویض است، بررسی کنید. نباید بیشتر از چهار سال سن داشته باشد.
از دفترچه راهنمای مالک به عنوان مرجع برای بررسی تمام سطوح مایع استفاده کنید. سطح روغن فرمان و ترمز باید در منطقه امن باشد. به مخزن متصل به رادیاتور نگاه کنید تا رنگ مایع خنک کننده را بررسی کنید – باید سبز یا نارنجی باشد نه شیری یا زنگ زده. لکه های سبز در قسمت بیرونی رادیاتور نشان دهنده نشتی های کوچک است.

کارشناسی خودرو در تهران 

***

درپوش پرکننده روغن را بردارید تا باقیمانده کف، قطرات آب یا روغن خاکستری داخل آن را بررسی کنید. این نشان دهنده نشتی واشر سر یا ترک خوردگی بلوک موتور است – که هر دو تعمیرات پرهزینه هستند. همچنین به دنبال رسوبات سیاه و ضخیم باشید. رنگ روغن را با قرار دادن یک قطره از میله اندازه گیری روی یک پارچه تمیز بررسی کنید.
برخی از باتری‌ها دارای چراغ نشانگر شارژ هستند، اگرچه باید به خاطر داشت که این چراغ‌ها وضعیت یک سلول را نشان می‌دهند و نه کل باتری را. چراغ سبز معمولاً نشان می دهد که باتری در شرایط خوبی است.
اگر زرد یا سیاه باشد، باتری در حال از بین رفتن یا مرده است. اگر باتری دارای درپوش های پرکننده است، می توانید سطح الکترولیت مایع را بررسی کنید. قسمت بالای باتری را با یک پارچه پاک کنید، سپس درپوش های پرکننده را باز کنید. اگر سطح پایین باشد، ممکن است باتری خیلی سخت کار کند.
وقتی زیر کاپوت را جستجو کردید، آن را ببندید و سپس بررسی کنید که به درستی تراز شده باشد. انگشت خود را به دور درز روی کاپوت بکشید. دو طرف کاپوت را با هم مقایسه کنید، مطمئن شوید که سمت راست و سمت چپ شبیه به هم هستند. اگر این طور نباشد، ممکن است کاپوت در تصادف مچاله شده و تعمیر شده باشد.

کارشناسی خودرو در تهران 

بازرسی خودرو دست دوم

یک تست رانندگی انجام دهید.

هرگز قبل از اینکه فرصتی برای رانندگی با ماشین داشته باشید، تصمیم نگیرید. راندن ماشین به شما ایده بهتری از مواردی که ممکن است در وسیله نقلیه اشتباه باشد و بازرسی شما نشان نداده است، می دهد. برنامه ریزی کنید که ماشین را حداقل ده دقیقه در شهر، حدود ده مایل در بزرگراه، و چند دقیقه در پارکینگی که می توانید قسمت های مختلف ماشین را تست کنید، برانید.
از منطقه ای بدون ترافیک شروع کنید که می توانید چند مانور را امتحان کنید. ترمزها را با فشار کافی برای کاهش سرعت بررسی کنید. هیچ صدای جیغ و یا صدای عجیب و غریبی از ترمزها نباید شنیده‌شود و نباید لرزشی از پدال ترمز احساس کنید.
اگر ترمزها ضربان دار هستند، روتورها باید دوباره تنظیم یا تعویض شوند و لنت های جدید نصب شوند. هنگام کاهش سرعت خودرو نباید منحرف شود یا به یک سمت برود. اگر این کار را کرد، احتمالاً به دلیل فرسوده شدن اجزای فرمان یا بد بودن کالیپر ترمز ایجاد می شود. توجه داشته باشید که احساس پدال ترمز از یک توقف به توقف دیگر تغییر می کند.
هنگام رانندگی با سرعت کم، یک پیچ تند انجام دهید. در حین چرخش به صدای عجیب و غریب گوش دهید که می تواند نشان دهنده اتصالاتی باشد که نیاز به تغییر دارند.

***

با سرعت معمولی روی سرعت گیرها برانید تا ببینید ماشین چه عکس العملی نشان می دهد. توجه داشته‌باشید که آیا ماشین بعد از آن بالا و پایین می‌پرد، یا صداهای عجیب و غریبی از سیستم تعلیق شنیده‌می‌شود. هنگام رانندگی از روی دست اندازها، به تکه‌هایی که در داخل خودرو به صدا در می‌آیند گوش دهید.
شتاب بگیرید و به صدای تق تق از موتور گوش دهید و به گیربکس در نقاط تعویض دنده توجه کنید. قبل از خرید، زمان زیادی را به بررسی کامل خودرو دست دوم اختصاص دهید – نمای بیرونی، داخلی، زیر خودرو و زیر کاپوت. پس از بررسی کامل آن، ماشین را با سرعت های مختلف برانید تا نحوه رانندگی ماشین و هر مشکل دیگری را که در بازرسی قبل از رانندگی متوجه نشده بودید، آزمایش کنید.
ممکن است فقط متوجه چند مشکل کوچک مانند فرورفتگی در بدنه، پارگی های کوچک در صندلی ها، یا تراشه سنگ در شیشه جلو شوید، اما می توان از این موارد به عنوان ابزار چانه زنی برای کاهش قیمت درخواستی در طول مذاکرات استفاده کرد.
انجام یک بازرسی کامل می‌تواند مشکلات بزرگی را در خودرو نشان دهد که تعمیر آن گران تمام می‌شود، قطعات آسیب‌دیده که تعویض آن هزینه بر است، یا مسائل جدی که نمی‌خواهید با آن‌ها برخورد کنید و ممکن است پنهان شده باشند یا توسط شخص ذکر نشده باشند.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx