چرا وقتی توقف می کنم خودرو می لرزد؟ – همه چیز درباره لرزش خودرو

آیا تا به حال متوجه لرزش خودرو بیش از حد ماشین خود در هنگام توقف شده اید و با خود فکرکرده اید که “چرا وقتی توقف می کنم ماشین من می لرزد؟” خب شما تنها نیستید. بسیاری از رانندگان در این مورد تعجب کرده اند. امروز علت دقیق آن را به شما می گوییم.
علاوه بر لرزش خودرو هنگام توقف، خودروها می توانند در سناریوهای دیگر نیز به طور غیرعادی تکان بخورند. لرزش می تواند در هنگام رانندگی با سرعت بالا، در سرعت های پایین در حالت آرام و حتی هنگام دنده عقب رخ دهد. همانطور که ممکن است حدس بزنید، هر یک از این مشکلات دلایل خاص خود را دارند.
در این مقاله، همه چیز را در مورد این علل و همچنین راه‌های رفع و اجتناب از این مشکلات در آینده به شما خواهیم گفت. علاوه بر این، ما نگاهی به برخی از علائمی خواهیم داشت که به شما کمک می کند این مشکلات را قبل از اینکه شدید شوند شناسایی کنید. با توجه به این موضوع، بیایید شروع کنیم.

لرزش خودرو در حین رانندگی

وقتی وسایل نقلیه خود را در جاده رانندگی می کنیم، انتظار داریم یک رانندگی نرم و راحت داشته باشیم. اما اگر در حین رانندگی خودرو شروع به لرزیدن کرد، قابل درک است که برای شما نگران کننده می شود. همانطور که ما به دنبال پاسخ برای این سوال هستیم که «چرا خودرو هنگام توقف می‌لرزد»، فکر کردیم مهم است که بفهمیم چه چیزی باعث می‌شود ماشین‌ها در حین رانندگی تکان بخورند.
زمانی که متوجه لرزش خودرو در حین رانندگی شدید، باید به عوامل زیر توجه کنید. این موارد به شما کمک می کند تا منبع احتمالی مشکل را تشخیص دهید، در حالی که به طور همزمان روند تعمیر را بسیار ساده تر می کند.

  • آیا لرزش فقط در سرعت های خاصی اتفاق می افتد؟ اگر بله، چه سرعتی؟
  • آیا لرزش با سرعت افزایش می یابد؟
  • ارتعاش در کجا متمرکز است؟
  • آیا صدایی همراه با لرزش می شنوید؟

این اطلاعات برای مکانیک هایی که فرآیند تعمیر خودروی شما را انجام می دهند ارزشمند خواهد بود. بر اساس مشاهدات، می توانید علت را به چند ناحیه محدود کنید. برخی از دلایل احتمالی که منجر به لرزش خودرو در حین رانندگی می شود عبارتند از:

  • مشکلات موتور
  • تسمه تایم معیوب
  • مشکلات میل محرک
  • مشکلات با چرخ و لاستیک
  • رینگ های خمیده
  • مشکلات تعلیق
  • مسائل محور
  • چرخ فرمان
  • شیلنگ های جدا شده
  • مشکلات مصرف سوخت

1. مسائل مربوط به موتور در لرزش خودرو

اگر صدایی همراه با لرزش می شنوید، ممکن است مشکل مربوط به موتور و گیربکس باشد. اولین قسمتی که شایسته توجه شماست پایه موتور و گیربکس است. وقتی وسیله نقلیه در جاده در حال حرکت است، پایه‌های شکسته حرکت می‌کنند که منجر به لرزش و ارتعاش می‌شود.
خرابی فن رادیاتور همچنین می تواند باعث لرزش خودرو در حین رانندگی شود. وقتی فن رادیاتور آسیب ببیند تعادلش از بین می رود. فن خارج از تعادل باعث ایجاد لرزش قابل توجهی می شود که راننده لرزش را احساس می کند. اگر لرزش ثابت نباشد و فقط زمانی اتفاق بیفتد که موتور گرم شود، فن رادیاتور مقصر است.
شمع ها و فیلتر هوا از دیگر اجزای موتور هستند که می توانند باعث لرزش خودرو در حین رانندگی شوند. اگرچه شمع‌ها بین 80000 تا 100000 مایل دوام می‌آورند، اتصالات شل می‌تواند باعث خاموش شدن موتور و لرزش هنگام رانندگی شود. به طور مشابه، مسدود شدن فیلتر هوا می تواند جریان هوا را به موتور محدود کند و در نتیجه لرزش را نیز به همراه داشته باشد.

2. تسمه تایم معیوب

تسمه تایم جزء ضروری موتور خودرو است. وظیفه همگام سازی عملکرد چندین لوازم جانبی کلیدی را بر عهده دارد و هنگامی که فرسوده، کشیده یا پاره می شود، زمان بندی ناهماهنگ ناشی از آن می تواند باعث لرزش موتور شود.
لرزش ناشی از معیوب بودن تسمه تایم مشکلی است که بیشتر در خودروهایی با مسافت پیموده شده زیاد دیده می شود. اگر متوجه ترک خوردگی، آسیب یا شلی تسمه های تایم شدید، بهترین اقدام این است که در اسرع وقت آن ها را تعویض کنید.

3. مشکلات درایو در لرزش خودرو

میل محرک وظیفه توزیع نیرو از موتور به چرخ‌های جلوی خودروهای دیفرانسیل جلو یا چرخ‌های عقب خودروهای دیفرانسیل عقب را بر عهده دارد. گاهی اوقات، میل درایو ممکن است به دلیل نقص تولید یا آسیب تصادف خم شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، می تواند منجر به لرزش شدید وسیله نقلیه در هنگام رانندگی در جاده شود.

لرزش خودرو

ادامه برخی از دلایل احتمالی که منجر به لرزش خودرو در حین رانندگی می شود:

4. مشکلات با چرخ و لاستیک

مشکلات چرخ و لاستیک شایع ترین دلایل لرزش و مشکلات تکان دادن خودرو هستند. مجموعه چرخ و لاستیک از قطعات متحرک زیادی تشکیل شده است و وجود مشکل در هر یک از این قطعات کافی است تا ماشین شما در هنگام رانندگی بلرزد.
برخی از مشکلات رایج لاستیک که می تواند منجر به لرزش خودرو در حین رانندگی شود شامل سایش ناهموار، جدا شدن آج لاستیک، آسیب به چرخ ها، تعادل نامناسب و شل شدن مهره های لاستیک است. هر کدام از این مشکلات علائم منحصر به فرد خود را دارند.
به عنوان مثال، اگر وسیله نقلیه فقط در سرعت های خاصی می لرزد، ممکن است ناشی از عدم تعادل لاستیک ها باشد. در بیشتر موارد، بالانس کردن لاستیک ها یا انجام چرخش لاستیک از مشکلات لرزش خلاص می شود.
با این حال، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که برای رفع مشکل باید کل لاستیک تعویض شود.
بازرسی منظم لاستیک ها بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات لرزش خودرو در وهله اول است. توصیه می‌کنیم هر چند وقت یک‌بار بازرسی بصری لاستیک‌ها را همراه با بررسی فشار تایر و سفت کردن مهره‌های آن انجام دهید.
علاوه بر این، چرخش لاستیک و تراز چرخ ها باید در فواصل زمانی برنامه ریزی شده انجام شود. علاوه بر این، حفظ فشار تایر در سطوح توصیه شده توسط سازنده خودرو بسیار مهم است. معمولاً می‌توانید سطوح فشار لاستیک را که در دفترچه راهنمای مالک خودرو چاپ شده است پیدا کنید.

5. رینگ های خم‌شده

یک اشتباه کوچک مانند برخورد با حاشیه یا رانندگی با سرعت زیاد از روی چاله می تواند به رینگ های وسیله نقلیه شما آسیب برساند و آن‌ها را از شکل خارج کند. اگر این اتفاق بیفتد، رینگ‌ها در هنگام رانندگی تکان می‌خورند و می‌لرزند و هر چه سریع‌تر حرکت کنید، به تدریج بر شدت آن افزوده می‌شود. رینگ‌های خمیده نیز می‌توانند با تأثیر بر فشار باد لاستیک به لاستیک‌ها آسیب بزنند، بنابراین مهم است که این مشکل در اسرع وقت حل شود.

6. مشکلات تعلیق

مشکلات مربوط به سیستم تعلیق همچنین می تواند منجر به لرزش وسیله نقلیه شما در حین رانندگی شود. نواحی متداول سیستم تعلیق که مستعد شکست هستند، اتصالات توپ و میله های اتصال هستند.
هنگامی که این قطعات از کار می افتند، تراز صحیح خودرو را غیرممکن می کند. اگر مشکوک هستید که مشکلات سیستم تعلیق باعث لرزش وسیله نقلیه شما در هنگام رانندگی در جاده می شود، وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک ببرید و از آن ها بخواهید اتصالات توپ و سایر اجزای همراه را بررسی کنند.

7. مسائل محور

نقص در محورهای جلو یا عقب می تواند باعث لرزش ماشین شما در هنگام رانندگی شود. محورها چرخ های جلو و عقب را به خودرو متصل می کنند و در صورت تصادف به راحتی آسیب می بینند. اگر آسیب ها به درستی رفع نشوند و محور خم یا فرورفته باقی بماند، لرزش ها می توانند بیشتر شوند.
علاوه بر محورها، اتصالات CV فرسوده نیز می تواند باعث لرزش خودرو شما شود. هنگامی که مفاصل فرسوده می شوند، گرد و غبار و زباله های جاده می توانند به داخل آن ها نفوذ کنند و آسیب بزرگی ایجاد کنند و در نتیجه لرزش هایی را که در داخل محفظه مسافر احساس می کنید، ایجاد کنند.

8. فرمان متلاطم در لرزش خودرو

چرخش فرمان بدون توجه به سرعتی که می‌رانید باعث لرزش خودرو می‌شود. لرزش در نتیجه چرخش نادرست فرمان است. علاوه بر این، آسیب به انتهای میله، مفاصل توپ یا یاتاقان ها نیز می تواند باعث لرزش خودرو در حین رانندگی شود. ما در فصل آینده نگاهی دقیق تر به مسائل مربوط به فرمان خواهیم داشت.

9. شیلنگ های قطع‌شده

ده ها شیلنگ در یک ماشین وجود دارد که از عملکردهای مختلف مراقبت می کند. گاهی اوقات، شلنگ شکسته، قطع شده یا شل وصل شده باعث لرزش موتور می شود. علاوه بر این، شیلنگ‌های هوا/خلاء معیوب می‌توانند باعث مشکلات جدی شوند، بنابراین مهم است که آن ها را در اسرع وقت دوباره وصل یا تعویض کنید.

10. مشکلات مصرف سوخت

آخرین دلیل لرزش خودرو در حین رانندگی که امروز به آن خواهیم پرداخت، مشکلات مصرف سوخت است. همانطور که وسیله نقلیه شما بزرگتر می شود و کیلومترهای بیشتری را طی می کنید، معمولاً سیستم مکش سوخت مسدود می شود.
هنگامی که این اتفاق می افتد، انسداد حاصل باعث می شود که مقادیر نابرابر سوخت به موتور تحویل داده‌شود. در نتیجه، برق بالا و پایین می رود و در نتیجه تکان می خورد.

لرزش خودرو و فرمان در حین رانندگی

لرزش خودرو

در مرحله بعد، بیایید به دلایل احتمالی که ممکن است باعث لرزش فرمان وسیله نقلیه شما در حین رانندگی شود نگاهی بیندازیم. این یکی دیگر از سؤالات رایج افراد است. اگر هنگام رانندگی فرمان شما می لرزد، در اینجا فهرستی از دلایل احتمالی وجود دارد.

  • روتورهای ترمز تاب دار
  • چسبیدن کالیپرهای ترمز
  • مشکلات بلبرینگ چرخ

1. روتورهای ترمز تابدار

اگر تنها زمانی که ترمز را فشار می دهید، فرمان شروع به لرزیدن می کند، این نشانه انحراف روتور ترمز است. روتورهای ترمز دارای سطح صافی هستند که با لنت ترمز در تماس است که باعث ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت خودرو می شود.
این اصطکاک مقادیر زیادی گرما تولید می کند. از آنجایی که روتورها از فلز ساخته شده اند، این گرما با گذشت زمان شکل آن ها را تغییر می دهد. تعویض نکردن لنت های ترمز در زمان مناسب، روند تاب برداشتن را سریعتر می کند.
هنگامی که لنت ترمز هنگام ترمزگیری با روتورهای ترمز تاب دار تماس پیدا می کند، سطح ناهموار باعث لرزش فرمان می شود. اگر این مشکل را قبل از شدید شدن تشخیص دهید، ممکن است مکانیک شما بتواند لنت‌های ترمز را دوباره صاف کند. با این حال، اگر لرزش فرمان از قبل شدید شده باشد، تنها گزینه قابل اجرا تعویض روتورها با روتورهای کاملاً جدید است.

2. چسباندن کالیپرهای ترمز

یکی دیگر از مشکلات مربوط به ترمز که ممکن است باعث لرزش فرمان شود، چسبندگی کالیپرها است. اگرچه غیر معمول است، اما گاهی اوقات کالیپرهای ترمز ممکن است مسدود شوند و از پایین آوردن لنت های ترمز به صورت مورد نظر جلوگیری کنند.
تجمع زباله، نصب نادرست و شیلنگ های فرسوده می تواند منجر به چسبندگی کالیپر شود. هنگامی که کالیپرها چسبناک می شوند، لنت های ترمز همچنان به روتور برخورد می کنند حتی اگر پای خود را از روی پدال بردارید. کالیپرهای ترمز چسبنده علاوه بر لرزش فرمان باعث بروز مشکلاتی در هندلینگ، کاهش مصرف سوخت، فرسودگی سریع لاستیک ها و همچنین آسیب رساندن به موتور می شود.

3. مشکلات بلبرینگ چرخ

هدف اصلی یاتاقان چرخ ها اتصال چرخ ها به محورها است. گاهی اوقات، یاتاقان ها ممکن است خراب شوند و هنگام رانندگی در جاده باعث لرزش فرمان شوند. اگر مشکوک هستید که بلبرینگ چرخ ها مقصر لرزش فرمان هستند، باید وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک محلی ببرید تا بلبرینگ ها را تعویض کنند.

علل توقف بد

مشابه مسائل قبلی که در مورد آن صحبت کردیم، مشکلات متعددی وجود دارد که ممکن است باعث لرزش خودرو در هنگام توقف شود. اگر از خود می پرسید: “چرا وقتی توقف می کنم ماشین من می لرزد؟”، در اینجا برخی از دلایل احتمالی وجود دارد.

  • مشکلات شمع
  • شلنگ خلاء شل
  • تسمه های فرسوده
  • انژکتورهای سوخت کثیف
  • گرفتگی فیلتر هوا
  • خطاهای سنسور جریان هوای انبوه

حال، بیایید به بررسی عمیق‌تر هر یک از این مسائل بپردازیم. این اطلاعات به شما کمک می کند تا از بروز این مشکلات در خودروی خود جلوگیری کنید.

 مشکلات شمع

اگر چراغ چک موتور روی داشبورد شما ظاهر شده باشد و هنگام توقف خودرو در حال لرزش باشد، 90 درصد مواقع ممکن است مشکل مربوط به شمع معیوب باشد. با گذشت زمان، رسوبات کربن و کثیفی روی شمع‌ها جمع می‌شود و مانع از احتراق سوخت در آن‌ها می‌شود. این منجر به احتراق نادرست می شود که منجر به لرزش می شود.
اغلب اوقات، به سادگی تمیز کردن شمع ها، رسوبات کربن را از بین می برد و همه چیز را به حالت عادی باز می گرداند. با این حال، اگر تصمیم به تعویض شمع‌ها دارید، مطمئن شوید که شمع‌هایی را تهیه می‌کنید که با برند و مدل خاص خودروی شما مطابقت دارند.
با مراجعه به دفترچه راهنمای مالک می توانید این اطلاعات را به راحتی پیدا کنید. پس از تعویض، می توانید انتظار داشته باشید که شمع ها تا 100000 مایل به طور قابل اعتماد به شما خدمت کنند.

شلنگ خلاء شل

شلنگ های خلاء برخی از اجزای کلیدی موتور را تامین می کنند. بنابراین، زمانی که آن‌ها آن‌طور که در نظر گرفته شده عمل نمی‌کنند، ممکن است عملکرد موتور کاهش یابد و منجر به توقف بد و تکان خوردن شود. این شیلنگ‌ها گاهی اوقات می‌توانند به سادگی هنگام رانندگی از بین بروند و حتی می‌توانند باعث توقف خودرو شوند.
به همین ترتیب، ترک در یکی از شیلنگ ها نیز می تواند مشکلات مشابهی ایجاد کند. در اینجا، لرزش ممکن است شدت کمتری داشته باشد و به سختی متوجه شود. اگر به نشتی هوا در شیلنگ های خلاء مشکوک هستید، در اینجا یک ترفند ساده وجود دارد که می توانید برای مشخص کردن آن ها استفاده کنید.
در حالی که موتور روشن است، مقداری آب صابون بردارید و آن را در امتداد شلنگ اسپری کنید. در صورت وجود ترک یا نشتی، آب صابون به طور موقت نشتی ها را مسدود می کند. شما می توانید این را با تغییر در دور آرام موتور متوجه شوید.
توصیه می کنیم هر چند وقت یکبار تمام اتصالات شلنگ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی وصل شده‌اند.

3. چرا وقتی توقف می کنم ماشین من می لرزد – تسمه های فرسوده

هر موتور دارای یک تسمه مارپیچ است که وظیفه تامین انرژی سیستم تهویه مطبوع، دینام و پمپ فرمان برق و سایر موارد را بر عهده دارد. با گذشت زمان این تسمه فرسوده می شود و در نتیجه هنگام توقف، خودرو می لرزد.
خوشبختانه، بازرسی یا تعویض تسمه سرپانتین کار چندان دشواری نیست. به سادگی کاپوت را باز کنید و به دنبال بزرگترین تسمه لاستیکی زیر آن بگردید. آن تسمه سرپانتین است. کمی آن را بکشید تا ببینید خیلی شل است یا نه. همچنین باید تمام طول تسمه را برای هر گونه ترک یا آسیب بررسی کنید. اگر متوجه شدید، تسمه را با یک تسمه کاملاً جدید تعویض کنید تا از لرزش جلوگیری شود.

انژکتورهای سوخت کثیف

انژکتورهای کثیف سوخت، مشابه مصرف سوخت، ممکن است باعث احتراق ناقص موتور شوند. همانطور که قبلاً گفتیم، خاموش شدن موتور یکی از دلایل اصلی دور آرام و تکان خوردن در هنگام توقف است.
معمولاً انژکتورهای کثیف یا معیوب باعث روشن شدن چراغ چک موتور می شوند. علاوه بر انژکتورهای سوخت، باید سایر اجزای کلیدی سیستم سوخت مانند ورودی، پمپ بنزین و فیلتر بنزین را نیز برای هر گونه ایراد احتمالی در صورت لرزش بررسی کنید.

 فیلتر هوا مسدود شده است

هوا برای یک موتور ضروری است تا فرآیند احتراق را به درستی انجام دهد. بنابراین، هنگامی که جریان هوا مختل می شود، منجر به احتراق نادرست و توقف بد می شود. به طور معمول، تعویض فیلتر هوا از شر این مشکل خلاص می شود.
برای بررسی اینکه آیا فیلتر هوا نیاز به تعویض دارد یا خیر، آن را خارج کرده و کثیف بودن آن را بررسی کنید. اگر چنین است، آن را با یک فیلتر جدید جایگزین کنید، و شما آماده هستید!

خطاهای سنسور جریان هوا

سنسور جریان هوای انبوه (MAF) نسبت هوا به سوخت را که وارد موتور شما می شود محاسبه می کند. نقص در این سنسور می تواند اطلاعات اشتباه را به ECU ارسال کند و منجر به تزریق مقادیر نادرست سوخت به موتور شود.
تکان خوردن و توقف بد دو مورد از رایج ترین علائم موتوری است که سوخت کافی دریافت نمی کند. خرابی سنسور جریان هوای انبوه منجر به روشن شدن چراغ چک موتور می شود و می توانید با خواندن کد خطا با استفاده از خواننده OBD 2 منبع را تأیید کنید.

فرمان در سرعت زیاد تکان می خورد.

لرزش خودرو

تکان‌خوردن فرمان در سرعت های بالا یا هنگام شتاب‌گیری تجربه ای ترسناک برای هر راننده‌ای است. در بیشتر موارد، شل شدن پایه‌های موتور دلیل این امر است. وقتی سرعت خودرو افزایش می‌یابد، موتور باید سخت‌تر کار کند و در نتیجه لرزش ایجاد می‌کند.
پایه موتور آسیب دیده نمی تواند این ارتعاشات را به خوبی جذب کند و در نتیجه فرمان یا گاهی اوقات کل خودرو تحت بار می لرزد. علاوه بر این، ناهماهنگی در سیستم تعلیق یا مکانیزم فرمان نیز باعث لرزش در سرعت های بالا و در شتاب می شود.

نتیجه‌گیری لرزش خودرو برای اینکه چرا وقتی توقف می‌کنم، ماشین من می‌لرزد.

فرقی نمی‌کند ماشین شما هنگام توقف، در سرعت‌های بالا یا زیر ترمز می‌لرزد، این مشکلی است که باید فوراً برطرف شود. بسته به علت، خلاص شدن از شر لرزش می تواند به سادگی تعویض فیلتر هوا باشد یا می تواند کار بسیار چالش برانگیزی مانند قرار دادن پایه های موتور کاملاً جدید باشد.
رانندگی در حالی که ماشین در حال لرزش است برای شما و وسیله نقلیه شما خطرناک است. با گذشت زمان، آسیب شدید خواهد شد و خطر بروز حادثه نیز افزایش می یابد. بنابراین، بردن‌خودرو به مکانیک ماهر در اسرع وقت برای رفع مشکل بهترین اقدام شماست.

پرسش‌های متداول در مورد اینکه چرا وقتی توقف می‌کنم، ماشین من می‌لرزد.

چرا وقتی ترمز می کنم ماشین من می لرزد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود ماشین هنگام ترمز لرزش کند. کالیپرهای چسبنده و روتورهای ترمز تابیده دو دلیل اصلی هستند که ممکن است باعث لرزش خودرو در هنگام ترمزگیری شوند.

چرا لرزش خودرو دارم؟

پایه‌های بد موتور، روشن نشدن موتور و ناهماهنگی لاستیک‌ها همگی می‌توانند منجر به لرزش خودرو شوند. بهترین راه برای شناسایی علت دقیق این است که وسیله نقلیه خود را توسط مکانیک بازرسی کنید.

چرا فرمان من می لرزد؟

لاستیک نامتعادل ممکن است باعث شود فرمان شما هنگام رانندگی در جاده تکان بخورد. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، بالانس کردن تایر در هر 10000 تا 12000 مایل است. از دیگر دلایل لرزش فرمان می‌توان به مشکلات سیستم تعلیق، تاب‌برداشتن روتورها و فرسوده‌بودن یاتاقان‌ها اشاره کرد.

چرا وقتی سرعت می‌گیرم، ماشین من می‌لرزد؟

دلیل اصلی لرزش خودرو در هنگام شتاب، آسیب دیدن پایه‌های موتور است. علاوه بر این، یک سیستم تعلیق نامناسب همچنین منجر به لرزش در هنگام شتاب‌گرفتن در جاده می شود.

جهت کارشناسی خودرو در تهران کلیک کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو