حالت بی حال خودرو _ چرا این اتفاق می افتد (و چگونه آن را برطرف کنیم)؟

آیا تا به حال ماشین خود را رانندگی کرده اید و ناگهان قدرت نمی گیرید؟ و سپس چراغ چک موتور شما روشن می شود؟ یعنی ماشین شما در حالت بی حال خودرو است. چراغ چک موتور نشان می دهد که مشکلی در پیشرانه ماشین شما وجود دارد.
این می تواند موتور، گیربکس یا سیستم اگزوز باشد. اگر اخیراً این اتفاق برای شما افتاده است، نگران نباشید. ما در این پست در مورد حالت بی حال بحث خواهیم کرد، از اینکه چیست، چرا اتفاق می افتد و چگونه ماشین خود را تعمیر کنید.

حالت بی حال خودرو

ماشین بی حال

حالت بی حال خودرو و حالت ایمن از کار افتادن اساساً حالتی است که خودروی شما با آن از خود محافظت می کند. این بدان معناست که خودروی شما دچار مشکل جدی است و ادامه رانندگی با آن می‌تواند باعث آسیب جدی شود. این مشکل بیشتر از سیستم انتقال آن ناشی می شود.
سیستم انتقال حالت بی حال را برای محدود کردن توان خروجی و انتقال قدرت موتور برای جلوگیری از چنین آسیب‌هایی درگیر می‌کند. در این حالت متوجه خواهید شد که ماشین شما فقط می تواند یک دنده را درگیر کند، شاید در بعضی ماشین ها دو دنده. و سرعت را به حدود 30 تا 45 مایل در ساعت محدود می کند.
هدف از حالت بی حال این است که بتوانید به رانندگی برای رسیدن به خانه یا مقصد خود ادامه دهید و در حین انجام این کار از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. در بیشتر موارد، خودروی شما لوازم جانبی مانند تهویه مطبوع و رادیو را نیز خاموش می‌کند تا انرژی برای کارکرد خودرو حفظ شود. اما دقیقا چه چیزی باعث حالت بی حال می شود؟

دلایل حالت بی حال

همانطور که گفته شد، مشکل به احتمال زیاد از سیستم انتقال خودرو ناشی می شود. اما موارد دیگری نیز ممکن است باعث شود خودروی شما در حالت بی حال قرار بگیرد، در اینجا دلایل احتمالی وجود دارد:

1. مایع انتقال کم

گیربکس مجموعه ای از چرخ دنده ها است که نیرو را از موتور به چرخ ها با کارایی بیشتری منتقل می کند. از آنجایی که چرخ دنده های داخل اصطکاک زیادی را تجربه می کنند، برای کاهش اصطکاک و گرما به روان کننده نیاز دارد. این کار گیربکس شما را روان نگه می دارد و طول عمر آن را افزایش می دهد.
مایع انتقال معمولاً هر 30000 تا 50000 مایل باید تعویض شود. اگر سیال قدیمی باشد، در روانکاری گیربکس موثر نخواهد بود. علاوه بر این، اگر واشر یا تابه فرسوده یا آسیب دیده باشد، مایع انتقال ممکن است نشت کند.
اگر گیربکس مایع کافی نداشته باشد، ممکن است فشار خود را از دست بدهد که از عملکرد صحیح آن جلوگیری می کند. همچنین، نبود مایع کافی به این معنی است که گیربکس به درستی روغن کاری نمی شود. این باعث افزایش اصطکاک و گرما می شود که منجر به سیستم انتقال بیش از حد گرم می شود.
هنگامی که گیربکس بیش از حد گرم می شود، می تواند منجر به آسیب شدید شود. به همین دلیل است که حالت بی حال را درگیر می کند تا عملکرد گیربکس محدود شود و از آسیب جلوگیری کند.

2. خرابی کلاچ، اتصالات یا شیر برقی

اگر کلاچ یا اتصالات داخل گیربکس از کار افتاده باشد یا به درستی تنظیم نشده باشد، ممکن است خودروی شما در حالت بی حال قرار گیرد. این برای جلوگیری از استرس یا آسیب بیشتر به گیربکس است و شما را از بازسازی گران قیمت گیربکس نجات می دهد.
اگر گیربکس اتوماتیک دارید، ممکن است شیر برقی معیوب داشته باشید. شیر برقی یک شیر الکترو هیدرولیک است که جریان سیال گیربکس را کنترل می کند و این چیزی است که به گیربکس اتوماتیک اجازه تعویض دنده را می دهد.
شیر برقی بد نمی تواند کار خود را انجام دهد و عملکرد سیستم انتقال را مختل می کند. متوجه خواهید شد که گیربکس شما کند است و یا حتی از تعویض دنده خودداری می کند. هنگامی که مشکل به اندازه کافی بد باشد، خودرو حالت بی حال را روشن می کند تا گیربکس حفظ شود.

3. نقص سنسور

ماشین یک دستگاه بسیار پیچیده است و به حسگرهای زیادی نیاز دارد تا مطمئن شود همه چیز به خوبی با هم کار می کند. اکثر خودروهای مدرن از سنسور سرعت، فشار مطلق منیفولد و سنسور موقعیت دریچه گاز برای تغذیه کامپیوتر خودرو با اطلاعات مختلف در مورد وضعیت خودرو استفاده می‌کنند.
سپس از این اطلاعات استفاده می کند تا به گیربکس بگوید که چه زمانی باید دنده بالا یا پایین را تغییر دهد. برای مثال، اگر ماشین تشخیص دهد که پای خود را پایین می‌گذارید، به‌طور خودکار دنده‌ها را پایین می‌آورد، زیرا فرض می‌کند که شما قدرت بیشتری می‌خواهید و می‌خواهید سریع حرکت کنید.
چگونه این باعث می شود که ماشین به حالت بی حالی برود؟ خب، کامپیوتر ماشین شما برای دریافت اطلاعات در محدوده از پیش برنامه ریزی شده توسط سازنده طراحی شده است. اگر اطلاعاتی خارج از این محدوده دریافت کند، یک برنامه نویسی “ثانویه” یا به عبارت دیگر، حالت بی حالی را درگیر می کند.
برای مثال، فرض کنید TPS قرار است اطلاعاتی بین مقدار “1-10” ارسال کند. اگر کامپیوتر ماشین شما به طور ناگهانی مقدار “12” را دریافت کرد، فرض می کند که در سنسور TPS خطا وجود دارد.
سپس حالت بی حالی را درگیر می کند تا از بروز هرگونه آسیب جلوگیری کند. البته این یک ساده سازی بیش از حد است، اما به طور کلی به این روش کار می کند. اگر سنسور خراب شود، ممکن است اطلاعات نادرستی ارسال کند که خودرو را در حالت ایمن قرار می دهد.

علائم حالت بی حال

حالت بی حال خودرو

مطمئن نیستید که ماشین شما در حالت بی حالی است؟ اینها نشانه هایی هستند که نشان می دهد ماشین شما در حالت بی حال خودرو قرار دارد:

1. تغییر سرعت، دور در دقیقه و دنده محدود

اولین علامتی که مشاهده خواهید کرد، محدودیتی برای عملکرد ماشین شما است. کامپیوتر سرعت ماشین شما را به حدود 30 تا 45 مایل در ساعت محدود می کند و موتور شما معمولاً نمی تواند بیش از 3000 دور در دقیقه یا بیشتر بچرخد. اگر اتومات داشته باشید، ماشین شما گیربکس را نیز محدود می کند. معمولاً نمی تواند از دنده سوم عبور کند یا گاهی اوقات آن را به طور کلی فقط به یک دنده محدود می کند.

2. شتاب آهسته

نه تنها سرعت محدود است، بلکه توان خروجی موتور نیز بسیار محدود خواهد بود. این بدان معنی است که ماشین شما به اندازه معمول قدرت نخواهد داشت و شتاب آن بسیار کند خواهد بود. به یاد داشته باشید، هدف از حالت بی حال این است که با جلوگیری از کارکرد سخت قطعات ماشین شما به طور معمول، از آسیب جلوگیری کند.

3. چراغ موتور را بررسی کنید.

چراغ چک موتور معمولاً با حالت بی حالی همراه است. اگر علائم بالا را مشاهده کردید و چراغ چک موتور روشن است، خودرو شما در حالت بی حالی است. چراغ چک موتور وجود دارد تا به راننده هشدار دهد که مشکلی در سیستم انتقال قدرت خودرو وجود دارد.
ممکن است خودروی شما قبل از قرار گرفتن در حالت بی حالی، چراغ چک موتور را روشن کند. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مشکل به اندازه کافی جدی نباشد، بنابراین همچنان به شما اجازه می‌دهد تا طبق معمول رانندگی کنید.
به همین دلیل است که نباید چراغ چک موتور را نادیده بگیرید. این نشان دهنده یک مشکل در موتور، گیربکس یا سیستم اگزوز است و باید قبل از شدید شدن آن، آن را برطرف کنید. به اندازه کافی آن را نادیده بگیرید و خودرو تنظیمات ایمن خرابی را درگیر می کند.

چگونه می توان ماشین را از حالت بی حالی خارج کرد.

زمانی که به طور عادی رانندگی می کنید و ناگهان ماشین شما مانند معمول کار نمی کند، می تواند بسیار ترسناک باشد. اما نترسید! همانطور که گفته شد، حالت بی حالی، حالت خودنگهداری خودرو شما است، به این معنی که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آسیب شدید به پیشرانه انجام می دهد. در اینجا نکاتی در مورد آنچه که باید انجام دهید اگر ماشین شما در حالت بی حالی است وجود دارد:
1. ماشین خود را در قسمتی از جاده که شلوغ نیست متوقف کنید تا از سر راه سایر رانندگان خارج شوید.
2. دنده را در P یا Park قرار دهید.
3. موتور و سوئیچ استارت را خاموش کنید، سپس حدود 60 ثانیه صبر کنید.
4. دوباره موتور را روشن کنید و دوباره سعی کنید راه بیوفتید. اگر خودرو از حالت بی حالی خارج شد، به رانندگی خود مانند حالت عادی ادامه دهید. ممکن است فقط یک خطا باشد که باعث حالت بی حالی شده است. اما توصیه می کنیم زیاد به ماشین فشار نیاورید و بعداً ماشین خود را برای تشخیص به تعمیرگاه ببرید.
5. اگر ماشین هنوز در حالت بی حالی است، با احتیاط به خانه یا تعمیرگاه برگردید. به هر کدام نزدیک‌تر است بروید، هر چه زودتر رانندگی را متوقف کنید، بهتر است. در لاین سمت راست بمانید زیرا نمی توانید خیلی سریع بروید.
با این حال، سناریوهایی وجود دارد که در آن ها نباید رانندگی را در حالت بی حالی ادامه دهید:

  • در صورت داغ شدن بیش از حد موتور نباید به رانندگی ادامه دهید، به دماسنج توجه کنید.
  • چراغ هشدار روغن روشن است.
  • اگر چراغ چک موتور چشمک می زند، بلافاصله رانندگی را متوقف کنید. تحت هیچ شرایطی نباید با چراغ چک موتور که چشمک می زند رانندگی کنید زیرا نشان دهنده یک مشکل جدی است و می تواند به خودرو آسیب برساند. شما باید ماشین را خاموش کنید.
  • اگر صداهای عجیب و غریب از موتور یا جعبه دنده می آید، خودرو را متوقف کنید.

سیم های آسیب دیده

از آنجایی که تعداد زیادی سنسور و قطعات الکتریکی وجود دارد، سیم های زیادی نیز در ماشین شما وجود دارد. خاک، زباله های جاده یا حتی جوندگانی که به داخل ماشین شما راه پیدا می کنند می توانند به سیم کشی ماشین شما آسیب برسانند.
اگر سیم‌ها آسیب ببینند، سنسور و سایر اجزای الکتریکی نمی‌توانند سیگنال‌ها و اطلاعات صحیح را به رایانه خودروی شما ارسال کنند. این باعث می شود رایانه فکر کند که یک قطعه خاص نقص دارد.
این در اصل مشابه نقص سنسور است. اما به جای سنسور معیوب، مشکل از آسیب سیم کشی ناشی می شود.

نحوه تنظیم مجدد حالت بی حال

چگونه می توانید ماشین خود را از حالت بی حال خارج کنید؟ همانطور که گفته شد، علت اصلی معمولاً مشکل سیستم انتقال است. هنگامی که گیربکس مایع کافی نداشته باشد و بیش از حد گرم شود، خودرو عملکرد را محدود می کند تا از آسیب جلوگیری کند. بنابراین، به طور طبیعی، شما باید سیستم انتقال را بررسی کنید. اما در اینجا کاری است که می توانید ابتدا انجام دهید:

حالت بی حال خودرو

1. ماشین را خاموش کنید و بگذارید خنک شود.

همچنین ممکن است انتقال به دلیل عوامل خارجی مانند آب و هوا بیش از حد گرم شود. اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید یا در طول موج گرما رانندگی می کنید، در حالی که بعید است، ممکن است انتقال به دلیل دمای خارجی بیش از حد گرم شود.
ماشین خود را خاموش کنید تا خنک شود و سپس آن را دوباره روشن کنید و ببینید آیا ماشین هنوز در حالت لنگی است یا خیر. اگر اینطور نیست، می توانید تا رسیدن به خانه به رانندگی ادامه دهید. با این حال، توصیه می کنیم سطح مایع گیربکس خود را بررسی کنید. به این دلیل که سطح مایع گیربکس پایین احتمالا عاملی است که خودروی شما به حالت بی حالی در می‌آید، در اینجا می‌توانید آن را بررسی کنید:

2. سطح سیالات انتقال را بررسی کنید.

در اینجا نحوه بررسی سطح روغن گیربکس خودرو آورده شده است:
1. اکثر خودروها دارای یک عدد سنج روغن گیربکس هستند. این معمولاً در پشت موتور قرار دارد و با یک دسته قرمز که گاهی اوقات می گوید “گیربکس” مشخص می شود.
2. زمانی که ماشین هنوز گرم است باید میله را چک کنید. برخی از خودروها حتی ممکن است نیاز به روشن بودن موتور داشته باشند تا خوانش دقیقی داشته باشند. با کتابچه راهنمای خودرو بررسی کنید که آیا موتور باید روشن باشد یا خیر.
3. مطمئن شوید که در یک سطح هستید، سپس میله اندازه گیری را بیرون بکشید.
4. میله را با یک پارچه پاک کنید و سپس آن را دوباره داخل مخزن قرار دهید. در حالت ایده آل، باید آن را با یک پارچه یا دستمال سفید پاک کنید. به این ترتیب می توانید رنگ روغن را ببینید. اگر قرمز است، پس خوب است. اگر قرمز تیره یا حتی مشکی است، بهتر است روغن گیربکس را تعویض کنید.
5. دوباره آن را بیرون بکشید و ببینید سطح مایع کجاست. روی آن نشانگرهای Maximum و Minimum خواهد داشت. اگر کمتر از حداقل سطح باشد، باید آن را دوباره پر کنید. بهتر است آن را به طور کامل با روغن جدید تغییر دهید.

3. روغن گیربکس را اضافه کنید و نشتی را بررسی کنید.

اگر نیاز به اضافه کردن روغن گیربکس دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید چه نوع روغنی را باید استفاده کنید. شما باید بتوانید این را در کتابچه راهنمای مالک خود پیدا کنید. هنگامی که روغن گیربکس مناسب برای ماشین خود را دریافت کردید، از یک قیف پلاستیکی برای وارد کردن روغن از طریق لوله گیربکس استفاده کنید. اگر فقط در حال شارژ کردن هستید، از یک لیتر استفاده کنید. پس از آن، بررسی کنید که آیا ماشین شما مایع کافی دارد یا خیر. اگر هنوز کم است، هر بار یک مقدار اضافه کنید تا به سطح مناسب برسد.
هنگامی که این کار را تمام کردید، باید نشت را بررسی کنید. روغن گیربکس به ندرت نیاز به شارژ دارد، بنابراین اگر کم بود، ممکن است نشتی داشته باشید. زیر خودروی خود را چک کنید که آیا مایعات قرمز رنگی از وسط جلو به وسط خودرو می چکد؟ اگر یک مایع قرمز یا قرمز تیره چکه کند، نشت گیربکس دارید و باید آن را برطرف کنید.
هزینه تعمیر نشتی روغن گیربکس بستگی به محل نشتی دارد. اگر خطوط خنک کننده، واشر عقب یا مهر و موم، یا پیچ و مهره های تابه منبع نشتی باشند، هزینه تعمیر آن نباید بسیار زیاد باشد. با این حال، اگر نشتی از مهر و موم جلو یا واشر گیربکس باشد، گران می شود.
این به این دلیل است که تعویض آن مهر و موم یا واشر نیاز دارد که مکانیک، گیربکس را از خودرو خارج کند و این کار کمی طول می کشد و هزینه های نیروی کار را افزایش می دهد.

آیا روغن گیربکس کم می تواند باعث حالت بی حالی شود؟

اگر روغن گیربکس در سطح مناسبی باشد، گام بعدی شما باید اسکن سیستم تشخیصی روی برد (OBD) با یک اسکنر OBD باشد. همانطور که گفته شد، حالت بی حال معمولا با چراغ چک موتور همراه است. چراغ چک موتور راهی است که ماشین شما به شما می گوید که مشکلی در پیشرانه وجود دارد.
این سیستم با استفاده از چندین سنسور مختلف کار می کند که اطلاعات را به واحد کنترل موتور یا ماژول کنترل پیشرانه می دهد. هنگامی که یک بی نظمی را تشخیص می دهد، سعی می کند آن را به تنهایی برطرف کند. اگر نتواند از شر مشکل خلاص شود، یک کد خطا ثبت می کند که سپس چراغ چک موتور را روشن می کند.
با اسکن پورت OBD با اسکنر OBD می توانید کد خطا را اسکن کرده و متوجه شوید. این کدهای خطا نمی توانند دقیقاً به شما بگویند که چه چیزی باعث ایجاد مشکل شده است، اما به شما کمک می کنند تا شناسایی کنید که مشکل کجاست و دلایل احتمالی را محدود کنید. این باعث می شود روند تشخیص بسیار سریعتر شود.
برای اسکن OBD، به یک اسکنر یا خواننده OBD نیاز دارید. اگر خودروی شما در سال 1996 یا پس از آن ساخته شده است، به یک اسکنر OBD-2 نیاز دارید. نیازی به صرف هزاران دلار برای موارد حرفه ای نیست زیرا آن ها برای مکانیک در نظر گرفته شده است. و نگران نباشید، OBD-2 جهانی است و با هر ماشینی کار می کند.

حالت بی حال خودرو

1. نحوه استفاده از اسکنر OBD-2

هنگامی که اسکنر OBD-2 را تهیه کردید، در اینجا نحوه استفاده از آن آمده است:
1. خواننده را به درگاه OBD خودرو وصل کنید. این پورت اغلب در زیر داشبورد، بالای پدال یا زانو قرار دارد. به خاطر داشته باشید که برخی از خودروها ممکن است پورت خود را دور از دید پنهان کنند. دفترچه راهنمای مالک یا اینترت را بررسی کنید تا ببینید کجا در ماشین شما قرار دارد.
2. پس از وصل شدن، اسکنر OBD را روشن کنید. بلافاصله باید ماشین را اسکن کند. با این حال، برخی از اسکنرها ممکن است از شما بخواهند اطلاعات بیشتری مانند ساخت، مدل، سال مدل، VIN و غیره را وارد کنید.
3. سپس کدهای خطایی را که پیدا کرده نمایش می دهد. یک اسکنر پیچیده‌تر نیز ممکن است شرحی از مشکل ماشین را نشان دهد، اما اگر اسکنر ساده‌تری دارید، باید به کدهای خطای نمایش داده شده توجه داشته باشید.
4. پس از آن، بررسی کنید که کدهای خطا چه چیزی را نشان می دهد. این به شما کمک می کند تا مشکل را تشخیص دهید و علل احتمالی را محدود کنید.
در اینجا برخی از کدهای خطایی که ممکن است مشاهده کنید و معنی آن ها آمده‌است:

2. کدهای خطای احتمالی

P0218: انتقال بیش از حد دما. این کد خطا به این معنی است که سیستم انتقال شما بیش از حد گرم شده است. اگر مایع در سطح صحیحی قرار دارد، در صورت نیاز به تعویض، وضعیت آن را بررسی کنید. همچنین ممکن است یک شیر برقی معیوب داشته باشید که جریان سیال را به داخل گیربکس مختل می کند و باعث گرم شدن بیش از حد آن می شود.
P0300 – P030x: سیستم جرقه زنی اشتباه می کند. این کدهای خطا به این معنی است که یک اشتباه در داخل موتور وجود دارد. P0300 به این معنی است که چندین خطا وجود دارد، در حالی که یک عدد در انتهای کد مشخص می کند که کدام سیلندر در حال احتراق ناقص است. مثلا P0301 به این معنی است که سیلندر یک ایراد دارد. آتش‌سوزی معمولاً به دلیل شمع‌های بد ایجاد می‌شود و اگر مشکل به اندازه کافی بد باشد، می‌تواند باعث شود خودرو به حالت بی حال برود.
P0101: اختلال در جریان انبوه هوا (MAF. (MAF سنسوری است که میزان هوای مصرفی موتور را اندازه گیری می کند تا به کنترل مخلوط سوخت و هوا کمک کند. اگر MAF یک بی نظمی را تشخیص دهد، یک کد خطا ارسال می کند. کد P0101 می تواند به چند مورد از جمله MAF کثیف یا معیوب، چکمه ورودی هوا آسیب دیده یا قطع شده، نشتی خلاء، گرفتگی فیلتر هوا یا مبدل کاتالیزوری بد اشاره داشته باشد. از آنجایی که MAF نقش اصلی را در عملکرد موتور شما ایفا می کند، یک نقص ممکن است باعث ایجاد حالت بی حال شود.

3. اگر کدهای خطای دیگر را می بینید.

هزاران کد خطای احتمالی دیگر وجود دارد که ممکن است مشاهده کنید، و هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم همه آن ها را در اینجا فهرست کنیم. اینها تنها برخی از موارد رایجی هستند که در صورت تجربه حالت بی حالی ممکن است مشاهده کنید.
اگر کدهای خطای دیگری را مشاهده کردید، باید بتوانید معنی آن ها را در کتابچه راهنمای مالک خود پیدا کنید. همچنین اطلاعات زیادی در مورد معنای این کدهای خطا به صورت آنلاین وجود دارد. هنگامی که معنی آن ها را پیدا کردید، سپس می توانید دریابید که چه چیزی ممکن است باعث آن ها شود و راه حلی بیابید.
پس از تعمیر خودرو، چراغ چک موتور ممکن است روشن بماند و باید ریست شود. پس از رفع مشکل، می‌توانید با پاک کردن کدهای خطا با استفاده از اسکنر OBD، مشکل را حل کنید. قبل از رفع مشکل کدهای خطا را پاک نکنید و چراغ چک موتور را نادیده نگیرید.

حالت بی حال خودرو

حالت بی حالی: در نتیجه…

حالت بی حالی روشی است که خودروی شما برای جلوگیری از آسیب شدید به واحد پیشرانه با محدود کردن کارایی دارد. این امر باعث می شود پیشرانه بیش از حد کار نکند و از آسیب های شدید و گران قیمت جلوگیری کند.
اگر خودروی شما در حالت بی حالی است، می‌توانید تا زمانی که صداهای عجیب و غریب وجود ندارد، چراغ چک موتور چشمک می‌زند و موتور بیش از حد گرم نشده است، به رانندگی ادامه دهید. اما هر چه زودتر رانندگی را متوقف کنید، بهتر است.
اگر حالت بی حالی به خودی خود برطرف شد، همچنان باید خودروی خود را بررسی کنید و ببینید آیا مشکلی دارد یا خیر. ممکن است هوای گرم گیربکس ماشین شما را بیش از حد گرم کرده باشد که باعث می شود ماشین به حالت بی حالی برود.
اما به احتمال زیاد مشکل اساسی با واحد پیشرانه دارید. برای جلوگیری از تعمیرات گران قیمت در آینده، مشکل را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل برطرف کنید.

سوالات متداول در حالت بی حالی

اگر هنوز کنجکاو هستید که در مورد حالت بی حالی خودرو بیشتر بدانید، پرسش‌های متداول ما در اینجا ممکن است به شما کمک کند…

نحوه دور زدن حالت بی حالی خودرو

راه های مختلفی برای دور زدن حالت بی حالی و راه اندازی مجدد ماشین شما به درستی وجود دارد. ابتدا می توانید موتور را به مدت 5 دقیقه متوقف و خاموش کنید تا ماشین شما استراحت کند. این ممکن است به رایانه‌ها زمان بدهد تا مجدداً کالیبراسیون کنند، و پس از انجام این کار، دوباره ماشین خود را روشن کنید. به رانندگی ادامه دهید در حالی که به تدریج دنده را به بالاترین دنده تغییر دهید و از خاموش بودن کامل آن اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، راه های دیگری برای دور زدن حالت بی حالی وجود دارد. برای مثال، می‌توانید از ابزار تشخیصی OBDII برای بازنشانی کدهای خطا و خاموش کردن حالت بی حالی استفاده کنید. یا، می‌توانید باتری را جدا کرده و ECU را به طور کامل تخلیه کنید تا آن را ریست کنید.

ممکن است روغن کم باعث حالت بی حالی خودرو شود.

در میان بسیاری از مسائلی که باعث می شود حالت بی حالی روشن شود، سطح پایین مایعات حیاتی در ماشین است. به این ترتیب، اگر خودروی شما روغن گیربکس کافی نداشته باشد، باعث می‌شود حالت بی حالی فایل ایمن روشن شود. البته این برای روغن گیربکس بیشتر از روغن موتور صدق می کند. معمولاً روغن گیربکس کم (مخصوصاً اگر اتومبیل شما دارای گیربکس اتوماتیک باشد) باعث کاهش فشار هیدرولیک می شود. بدون آن فشار، گیربکس (اتوماتیک) شما به دلیل مایع کم گیربکس قادر به تعویض موثر دنده نخواهد بود. بنابراین، حالت بی حالی را برای روشن کردن و محدود کردن برق به گیربکس برای جلوگیری از آسیب بیشتر تحریک می کند.

آیا ماشین می تواند کدها را بدون بررسی چراغ موتور فعال کند؟

بیشتر اوقات، چراغ چک موتور روی داشبورد شما با کدهای خطای تشخیصی مرتبط است. به عبارت ساده، اگر ECU تشخیص داده باشد که چیزی در خودروی شما خراب است، کدهای خطا را ذخیره می کند که می توانید بعداً برای تشخیص از آن ها استفاده کنید. اما، با انجام این کار، ECU معمولا چراغ چک موتور را به عنوان هشداری مبنی بر وجود کدهایی که ممکن است بخواهید آن ها را بررسی کنید روشن می کند. البته، موقعیت‌های خاصی نیز وجود دارد که می‌توان کدهای خطا را ذخیره کرد، اما بدون اینکه چراغ چک موتور ظاهر شود. گاهی اوقات، این به این دلیل است که کار تعمیر قبلی به درستی کدهای خطای موجود را پاک نکرده بود، و اگر یک اسکنر OBDII را وصل کنید، یک بار دیگر ظاهر می شود.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو