صدای هیس در ماشین – این صدا از کجا می آید؟

تعمیر صدای هیس در ماشین

آیا هنگام رانندگی صدای هیس عجیبی را در ماشین شنیده‌اید؟ خوب، اگر اینطور است، پس شما در جای درستی هستید زیرا موارد زیادی برای پوشش دادن در مورد این موضوع وجود دارد و ما قصد داریم در مورد همه چیزهایی که در مورد این صداها باید بدانید توضیح دهیم.
انجام تحقیقات شخصی قبل از رفتن به یک مغازه و خرج کردن پول زیادی برای مکانیک های گران قیمت باید یکی از اولویت های شما باشد. چرا این را می گوییم؟ خب چون مکانیک‌ها بسیار گران هستند و و در مواقعی یک مکانیک ناصادق سعی می کند از شما بیشتر پول بگیرد. یا به این دلیل که نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد مشکل شده است یا عمدا!
به همین دلیل است که قبل از اینکه به تعمیرگاه مکانیک بروید و ماشین خود را تعمیر کنید، باید در مورد مشکل خود بیشتر بدانید. برای مثال، دانستن دلایل احتمالی، فریب دادن شما را در تعمیر احتمالی دشوارتر می‌کند. و به من اعتماد کنید، هر زمان که صدای هیس در ماشین شنیده می شود، راه های زیادی وجود دارد که از طریق آن ها می توانند کلاهبرداری کنند. به همین دلیل است که ما اینجا هستیم تا به شما در حل این مشکل کمک کنیم.
ابتدا صدای هیس در ماشین و موقعیت هایی که صدای هیس ظاهر می شود را پوشش می دهیم. سپس به علل ایجاد صداهای هیس و همچنین نحوه تشخیص صحیح این مشکل می پردازیم. بنابراین، اگر می خواهید بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

صدای هیس از ماشین

اکنون قبل از اینکه به موضوعات پیچیده تر بپردازیم، اجازه دهید نگاهی به مشکل بیندازیم و در مورد صدای هیس در ماشین بیشتر بیاموزیم. این واقعاً مهم است، مخصوصاً برای افرادی که اهل اتومبیل نیستند و می‌خواهند درباره نحوه نمایش این صدا اطلاعات بیشتری کسب کنند. خب، این صدای هیس چیست؟
خوب، صدای هیس به طور کلی یک علامت شنیداری از یک مشکل در ماشین است. بسیاری از مردم برای مدت طولانی با خودروهای خود رانندگی می‌کنند و می‌دانند چه زمانی ماشین خوب کار می‌کند و چه زمانی خوب کار نمی‌کند.
انواع مختلفی از صداها مانند کلنگ زدن، ناله کردن، تیک تیک زدن و ساییدن وجود دارد، اما هیس چگونه نشان داده می شود؟
احتمالاً متوجه شده اید که چگونه مارها وقتی می خواهند حمله کنند صدا تولید می کنند، آن ها شروع به هیس هیس می کنند تا حیوان یا شخصی را بترسانند که بر امنیت آن ها تأثیر می گذارد. آن ها صدایی شبیه s-s-s-s-s-s-s ایجاد می کنند. و به طور کلی هیس کردن همین است.
این صدا معمولا زمانی ایجاد می شود که یک خط پر از گاز دارید که تحت فشار است و سوراخ کوچکی دارد. این صدای هیس قابل توجه را ایجاد می کند و بسیاری از افرادی را که اتومبیل خود را رانندگی می کنند می ترساند.
اما مهم ترین چیز این است که مار در ماشین شما وجود ندارد، مشکل به احتمال زیاد ناشی از چیزی متفاوت در داخل موتور یا مناطق اطراف است. اما بیشتر در مورد آن بحث خواهیم کرد. حالا بیایید به جلو برویم و هر زمان که متوجه این صدا در وسیله نقلیه خود شدید، درباره موقعیت‌هایی که می‌بینید بیشتر بحث کنیم.

موقعیت هایی که صدای هیس در ماشین می آید.

بهتر است که به جلو برویم و در مورد موقعیت هایی که راننده برخی از این صداها را تجربه می کند بیشتر بدانیم.
درک موقعیت واقعاً می‌تواند به شما کمک کند تا علت اصلی مشکل را تعیین کنید و بر اساس آن مشکل را درست کنید. بنابراین، ما به شما کمک می کنیم تا دقیقاً آن را درک کنید. اگر می خواهید بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

1. صدای هیس هنگام راه اندازی

اولین موقعیتی که مردم اغلب صدای هیس را در ماشین تجربه می کنند، هنگام راه اندازی است. تصور کنید که باید صبح زود به محل کار بروید و ماشین را با یک استارت سرد روشن می کنید.
ماشین شروع به تولید صداهایی می کند که از زیر کاپوت می آید. این وضعیت می تواند بسیاری از افراد را نگران کند، اما بلافاصله پس از گرم شدن موتور، صدا کمی نرم می شود. با این حال، وجود دارد اما در سطح دسی بل کوچکتر.
نکته مهم در این شرایط این است که شما نباید وحشت کنید. بعداً در مقاله، ما قصد داریم در مورد چگونگی تشخیص درست این مشکل توضیح دهیم.

ادامه موقعیت هایی که صدای هیس در ماشین می آید.

علت اصلی صدای هیس در ماشین

2. صدای هیس در حالت بیکار

حالت دومی که می توانید صدای هیس را در ماشین تجربه کنید، زمانی است که ماشین در حالت بیکار است.
فرض کنید به چراغ ایست رسیده اید و منتظر هستید و ماشین از زیر کاپوت شروع به هیس کردن می کند.
این هم نمایش دیگری از یک مشکل است. و همچنین، در اینجا نباید وحشت کنید زیرا این مشکلی است که اغلب به دلیل نشت هوا در یکی از سیستم ها ایجاد می شود. بعداً می خواهیم توضیح دهیم که این نشت دقیقاً از کجا می تواند باشد.

3. صدای هیس هنگام شتاب دادن

و آخرین حالتی که صدای هیس در ماشین دارید، زمانی است که در حال شتاب گیری هستید. صراحتاً این رایج‌ترین وضعیت زمانی است که شما صداهای هیس را تجربه می‌کنید. بنابراین، چرا این اتفاق برای ماشین شما می افتد؟
خب اینطوری است که شما پا را روی دریچه گاز فشار می دهید و با این کار فشار را در سیستم ها افزایش می دهید. بنابراین، با انجام این کار، اساساً اجازه می‌دهید هوا و گازهای دیگر جریان پیدا کند و این کار بعداً مشکل را تشدید می‌کند و صداها قوی‌تر و قوی‌تر می‌شوند.
به همین دلیل است که هر زمان که صدای هیس را در ماشین می شنوید، مهم است که سریع عمل کنید. اما در این مواقع چه باید کرد؟ دلایل اصلی این صداهای هیس چیست؟

دلایل صدای هیس

حالا بیایید جلو برویم و دلایل صدای هیس در ماشین را بررسی کنیم. چه چیزی می تواند باعث این صدا در ماشین شما شود؟
دانستن دلایل واقعاً در تشخیص مشکل به شما کمک می کند. بنابراین، بیایید وارد آن شویم.

1. سیستم تهویه مطبوع باعث ایجاد صدای هیس در خودرو می شود.

اکنون بیایید در مورد شایع ترین علت صدای هیس در ماشین و AC ماشین که صدای هیس ایجاد می کند صحبت کنیم. چرا AC صدای هیس می دهد؟
خوب، اگر نمی دانستید، سیستم AC در ماشین شما بسیار پیچیده است و لوله کشی زیادی روی آن وجود دارد. تعداد زیادی شیلنگ سیستم AC وجود دارد که به داخل محفظه موتور می رود.
گاهی اوقات این شیلنگ ها ممکن است آسیب ببینند و شروع به نشت خنک کننده کنند. یا ممکن است برخی از اتصالات وجود داشته باشد که خنک کننده را نشت می دهند.
علاوه بر این، کمپرسور AC و همچنین اواپراتور و کندانسور ممکن است از کار بیفتند و نشت کنند و این صدای هیس را ایجاد کنند. اینها معمولاً قطعات آلومینیومی هستند. و اگر فشار زیادی در سیستم وجود داشته باشد، آلومینیوم بسیار نرم است و به راحتی شکسته می شود. یا اگر ماشین تصادف کرده باشد و کندانسور شروع به هیس کند یا برخی از خطوط خم شده و شروع به نشتی کنند.

2. نشتی خلاء باعث ایجاد صدای خش خش در ماشین می شود.

دلیل احتمالی بعدی برای صدای هیس در ماشین مشکل نشت خلاء است. اگر نمی دانستید، خطوط خلاء زیادی وجود دارد که به قسمت های مختلف موتور شما می روند. سیستم PCV، سیستم EGR در برخی خودروها و سیستم EVAP وجود دارد. همه این سیستم ها برای اینکه خوب کار کنند نیاز به خلاء دارند.
هر زمان که حتی یک سوراخ کوچک در این شیلنگ‌های لاستیکی وجود داشته باشد، علائمی مانند احتراق نادرست یا افت احتمالی عملکرد را تجربه خواهید کرد. ناگفته نماند که صدای هیس به دلیل نشت هوا از شیلنگ ها وجود دارد. بنابراین، این سیستم‌ها مهم‌ترین چیزهایی هستند که هنگام فرآیند تشخیص و کشف مشکل باید بررسی کنید.
مکان دیگری که بسیار مستعد ایجاد نشتی خلاء است، منیفولد ورودی است. اگر نمی دانید، منیفولد ورودی جعبه پلاستیکی بزرگی است که در بالای موتور قرار دارد. در گذشته این قطعات از فولاد ساخته می شدند و واقعاً سنگین بودند. امروزه آن ها از پلاستیک ساخته می شوند و در برخی موتورها مستعد ترک خوردن هستند. مخصوصاً وقتی واقعاً پیر می شوند.
همچنین یکی دیگر از نقاط خرابی در منیفولد ورودی، آب بندی های لاستیکی است که آن ها را با سرسیلندر آب بندی می کند. اگر یکی از این مهر و موم ها خراب شود و از کار بیفتد زیرا همه آن ها از لاستیک ساخته شده اند، ممکن است متوجه صدای خش خش در ماشین شوید.

3. منیفولدهای اگزوز ترک خورده

حالا بیایید به دلیل احتمالی بعدی برای صدای هیس در ماشین برویم. و این به منیفولدهای اگزوز مربوط است. اما منیفولدهای اگزوز چیست؟
خوب، منیفولد اگزوز جزئی است که در کنار موتور قرار دارد. این منیفولد اساساً گازهای خروجی را از درگاه های اگزوز جمع آوری می کند و سپس آن ها را به لوله اگزوز هدایت می کند.
این کامپوننت کار بسیار مهمی دارد و اگر از کار بیفتد می‌تواند شروع به ایجاد مشکلاتی مانند از دست دادن عملکرد، احتراق نادرست و صداهای هیس کند.
منیفولدهای اگزوز معمولاً از چدن ساخته می شوند. برخی از آن ها از جوشکاری ضعیف رنج می برند و از آنجایی که چرخه های گرمایش و سرمایش زیاد است روی جوش شروع به ترک خوردن می کنند.
بنابراین، هر زمان که حتی یک ترک کوچک وجود داشته باشد، آن ها شروع به نشت گازهای خروجی می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، متوجه بوی دود اگزوز در داخل کابین و همچنین صدای هیس در ماشین خواهید شد.
بنابراین، اگر متوجه چنین چیزی شدید، مطمئناً ارزش این را دارد که منیفولدهای اگزوز را بررسی کنید و مطمئن شوید که در حالت سالم قرار دارند و هیچ ترکی روی آن ها وجود ندارد. و حتی اگر ترک نداشته باشند، باز هم باید احتمال دیگری را در مورد صدای هیس در ماشین و موارد دیگر که در ادامه به آن می پردازیم، بپردازید.

4. پیچ و مهره های منیفولد اگزوز ترک خورده

یکی دیگر از دلایل بسیار رایج برای صدای خش خش در خودرو، شکستگی پیچ های منیفولد اگزوز است. بنابراین، پیچ و مهره های منیفولد اگزوز ترک خورده چیست؟
خوب، هر منیفولد اگزوز دارای دو پیچ است که این قطعه فلزی را به درگاه های اگزوز موتور نگه می دارد.
و این پیچ و مهره ها در معرض حرارت فوق العاده ای قرار می گیرند. چرخه های بی شماری برای گرم کردن و خنک کردن وجود دارد. ناگفته نماند نمکی که در زمستان در جاده ها ریخته‌می‌شود. نمک اساساً پیچ ها را از بین می برد و آن ها را کاملاً خورده می کند.
بنابراین، زمانی که پیچ ها دیگر شبیه پیچ و مهره نیستند و شبیه یک تکه زنگ هستند. یعنی مشکل بزرگی با منیفولد اگزوز دارید.
ممکن است نشتی در حال توسعه باشد و هنگامی که نشت شروع به توسعه کرد، اساساً با صدای هیس در ماشین باقی می ماند. همچنین ممکن است دود اگزوز در داخل کابین وجود داشته باشد و حتی ممکن است دچار مسمومیت با مونوکسید کربن شوید.
به همین دلیل بسیار مهم است که به این مشکلات رسیدگی کنید.

5. نشتی های دیگر در سیستم اگزوز

یکی دیگر از دلایل بسیار رایج برای صدای هیس در خودرو نشت های دیگر اگزوز است. همانطور که احتمالا می دانید، اگزوز بسیار طولانی است.
سیستم اگزوز از منیفولد اگزوز شروع می شود و به عقب خودرو می رود. و بین انتهای اگزوز و منیفولدها گیره و اتصالات دارید.
منیفولد، صدا خفه کن وسط و صدا خفه کن عقب وجود دارد. و تمامی این اجزا با پیچ و مهره به هم متصل می شوند. و آنچه می تواند اتفاق بیفتد این است که این پیچ ها می توانند از کار بیفتند و باعث مشکلات متعددی شوند. از جمله صدای هیس و همچنین بوی شدید گازهای مونوکسید کربن در داخل کابین.
بنابراین، اگر متوجه هیس شدید که از زیر خودرو می‌آید، مهم است که سریع عمل کنید و مطمئن شوید که مشکل را به‌درستی تشخیص داده‌اید.

چگونه می توان این صدای هیس را تشخیص داد؟

در این مواقع چه کاری می توانید انجام دهید و مشکل را حل کنید؟
اولین کاری که باید انجام دهید این است که صدا را دنبال کنید و بدانید از کجا می آید. این می تواند بسیار دشوار باشد زیرا این صداها می توانند شما را گمراه کنند و اغلب شما را گیج کنند. بنابراین، شما باید از هر یک از این دلایل عبور کنید.
ابتدا باید مطمئن شوید که صدا در هنگام کار کردن AC پخش نمی شود. اگر AC کار می کند و صدای هیس وجود دارد و هنگامی که AC خاموش است صدای هیس وجود ندارد، این مشکل به احتمال زیاد ناشی از سیستم A/C است.
اگر همه چیز با AC خوب است، باید به سراغ احتمالات دیگر بروید، یعنی نشت اگزوز. چراغ قوه خود را روشن کنید و شکاف های بین منیفولد و موتور را بررسی کنید و ببینید آیا رسوبات کربن در کنار موتور وجود دارد، همچنین پیچ و مهره های ترک خورده یا آسیب دیده را بررسی کنید، بررسی کنید که آیا ترک هایی در منیفولد اگزوز و همچنین سایر اتصالات وجود دارد یا خیر. در سیستم یکی دیگر از نشانه های واضح این است که بوی را بررسی کنید. نشت اگزوز اغلب موتور را با رسوبات کربن سیاه می کند و بوی دود در کابین بسیار قوی می شود.
و آخرین چیزی که باید بررسی کنید نشت خلاء است، برای این کار باید یک دستگاه دود بگیرید. بداهه یا حرفه ای، مهم نیست. ردیابی نشت ها یک فرآیند پیچیده‌است و دود این کار را بسیار آسان تر انجام می دهد.

کارشناسی خودرو در حنفی کار

شما عزیزان می توانید برای انجام خدمات کارشناسی در محل خودرو و یا کارشناسی خودرو به صورت حضوری ما استفاده کنید. شما عزیزان می توانید برای کارشناسی خودرو در تهران به صورت حضوری به مرکز ما در سهروردی شمالی، خیابان خلیل حسینی ( سورنا )، نبش کوچه نکیسا مرکز تشخیص رنگ حنفی مراجعه نمایید.

جمع بندی

 

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx