استفاده از ترمز دستی و نکات نگهداری

 ترمز دستی و نکات نگهداری

اگر رانندگی بلدید، نیازی نیست که به شما بگوییم ترمز دستی چه می‌کند.
با این حال، ممکن است برای شما جالب باشد که بدانید چگونه کار می کند. این آشنایی می تواند به شما ایده بسیار بهتری از آنچه ممکن است در هنگام از کارافتادن آن رخ دهد و آنچه در تعمیر آن مستلزم است، به شما بدهد.

ترمز دستی خودرو چگونه کار می کند؟

ترمزدستی خودرو از همان سیستم ترمز استفاده می کند. اهرم یک کابل فلزی متصل به کفشک های ترمز را می کشد. آن ها روی دیسک ها قفل می شوند و از حرکت ماشین شما جلوگیری می کنند.
ترمزدستی خودرو اغلب به عنوان ترمز دستی یا گاهی اوقات ترمز اضطراری نامیده می شود. این نام از زمانی نشأت گرفت که ترمزدستی برای مواقعی که خرابی در سیستم اصلی ترمز رخ می داد، یک گزینه اضطراری در نظر گرفته می شود. ترمزدستی به عنوان بهترین راه برای توقف خودروی از کنترل خارج شده، ترمزهای چرخ های عقب را اعمال می کند که در کاهش سرعت خودرو موثرتر از ترمز در چرخ های جلو است.
کابل ترمز دستی را می توان کابل پارک نیز نامید.

نشانه های آشکار خرابی ترمز دستی

ماشین همچنان حرکت می کند.

بارزترین علامتی که نشان می دهد ترمزدستی خودرو از کار افتاده است این است که خودروی شما همچنان در هنگام پارک خودرو حرکت می کند و ترمز گرفته شده است.
این ممکن است به دلیل ساییدگی یا آسیب دیدگی کفشک‌ها یا دیسک‌های ترمز باشد، اما محتمل‌ترین دلیل آن نقص کابل ترمزدستی است.

چراغ های هشدار خود را بررسی کنید.

اگر خودروی شما دارای نشانگر یا چراغ هشدار داشبورد مناسب باشد، زمانی که سنسور مربوطه ایرادی را تشخیص دهد، این چراغ روشن می‌شود.

یک ترمز دستی گیرکرده

یکی دیگر از علائم کلیدی این است که ترمزدستی شما در جای خود گیر کرده و رها نمی شود.
اگر و زمانی که هر یک از این مشکلات رخ داد، زمان آن است که عیب را به درستی تشخیص داده و اصلاح کنید.
زمانی که باید کابل ترمزدستی خود را تعویض کنید و زمانی که ممکن است فقط به کمی مراقبت و توجه نیاز داشته باشد.
هنگامی که ترمز دستی خودرو مانند معمول کار نمی کند، ممکن است به کابل جدیدی نیاز نداشته باشید. کابل ها ممکن است بلغزند یا کشیده شوند، و در این موارد، ترمز دستی شما ممکن است فقط نیاز به کالیبراسیون مجدد داشته باشد. یک بازرسی سریع می تواند شما را از پرداخت پول برای چیزی که واقعاً به آن نیاز ندارید، نجات دهد.
مکانیک ها به بهترین گزینه برای رسیدگی به مسائل مربوط به ترمز هستند. آن‌ها توصیه‌های خوب و بهترین راه‌حل را برای مشکل خودروی شما ارائه می‌کنند تا خودرو شما را در کمترین زمان دوباره راه‌اندازی کنند.

مراقب ترمز دستی خود برای عملکرد بهینه باشید.

از آنجایی که ترمزهای خودرو یک ویژگی مهم ایمنی خودرو شما هستند، باید به عملکرد آن ها توجه دقیق و منظم داشته باشید.
بررسی ها و نگهداری باید در طول تمام سرویس ها انجام شود تا اشکالات پیش از تبدیل شدن به مشکلات شدیدتر، مشخص شوند. این چک‌آپ‌ها می‌تواند به جلوگیری از مشکلات ناشی از گیرکردن ترمزها یا کشیده‌شدن کابل‌ها کمک کند.
ترمز دستی خودرو یکی از مواردی است که اگر ماشین شما برای مدت طولانی ساکن باشد، احتمالاً تحت تأثیر قرار می گیرد. بدون استفاده منظم، ممکن است مستعد گیرکردن شود. یا با استفاده بیش از حد، کابل کشیده‌شود.

کالیبراسیون ترمز دستی

کالیبراسیون ترمز دستی هر از چند گاهی قابل انتظار است. با استفاده منظم، کابل فلزی مستعد کشیدگی خواهد بود، لنت ها و دیسک ها خورده و فرسوده می شوند، که هر دو می توانند منجر به کاهش عملکرد شوند.
مکانیک شما هر قطعه یا خطوط ترمز را در صورت لزوم تعویض، کالیبره یا تمیز می کند. پس از مرتب شدن، ترمز دستی شما باید به حالت بهینه بازگردد.

انتظار داشته باشم کابل ترمز دستی چقدر دوام بیاورد؟

هیچ کابل ترمزی طول عمر معمولی ندارد. مدت زمان ماندگاری آن بستگی به استفاده و شرایط عملکرد آن دارد.
محل زندگی شما می تواند بر طول عمر کابل ترمز تأثیر بگذارد. مناطق سرد و مرطوب باعث ایجاد خوردگی بیشتر می شوند و جاده های نمکی نیز می توانند باعث خرابی بیشتر شوند.

 ترمز دستی و نکات نگهداری

هرگز با ترمز دستی درگیر رانندگی نکنید.

در حالی که به نظر بدیهی است که بگوییم هرگز نباید با ترمز دستی برانید، ما حدس می زنیم که در برخی مواقع هر راننده بدون اینکه متوجه شود این کار را انجام داده‌است.
رانندگی با ترمزدستی درگیر باعث ساییدگی کفش‌ها و دیسک‌های ترمز و همچنین لنت‌های ترمز اصلی می‌شود. سیستم ترمز خودرو می تواند به دلیل اصطکاک اضافی بیش از حد گرم شود و به نوبه خود باعث ایجاد مشکلات مرتبط در چرخ های خودرو شود.
اگر بوی سوختگی لاستیک به مشام می رسد، بلافاصله خودرو را متوقف کرده و برای تشخیص مشکل، توسط مکانیک حرفه ای آن را بررسی کنید.
گاهی اوقات، اگر برای مسافت یا زمان طولانی با ترمزدستی درگیر رانندگی کنید، گرمای حاصل از اصطکاک اضافی می تواند به مایع ترمز منتقل شود و باعث جوشیدن آن شود.
در بیشتر موارد، گرمای اضافی فقط لعاب به لنت های ترمز اضافه می کند. این لعاب لنت ها را نرم تر می کند و متوقف کردن وسیله نقلیه سخت تر می شود. هنگامی که ترمزدستی را رها کردید و به شرایط رانندگی عادی بازگشتید، لعاب تحت ترمز معمولی از بین می رود.

تعمیر کابل ترمزدستی.

اگر کابل ترمزدستی فقط کمی سفت باشد، ممکن است با روغن نافذ، عملکرد آن برای مدت معینی بازیابی شود. با این حال، اضافه کردن روغن تنها یک راه حل موقت است و به هیچ وجه نباید جایگزین تعمیر واقعی شود. کابل ترمزدستی قطعا باید با یک قطعه جدید جایگزین شود. این تنها راه برای اطمینان از عدم غلتیدن ناخواسته وسیله نقلیه و قبولی ماشین در تست روتین بعدی است.

اگر ترمز دستی مکانیکی روی وسیله نقلیه وجود داشته باشد، وسیله نقلیه حداقل دو کابل ترمزدستی دارد. اینها به گونه ای نصب می شوند که یک کابل ترمز دستی در هر طرف مستقیماً از کالیپر ترمز در محور عقب یا ترمز درام به ترمز دستی در داخل خودرو می رود. اما گاهی اوقات “توزیع کننده” نصب می شود که کابل ترمز دستی را که از ترمز دستی می آید به دو کابل دیگر “تقسیم” می کند و سه کابل را ضروری می کند.
مهم! کل سیستم ترمز خودرو مرتبط با ایمنی شما است. بنابراین فقط پرسنل آموزش دیده باید تعمیرات و نگهداری را انجام دهند. به هر حال، این مسئله در مورد محافظت از دیگران و خود شما است!

تعویض صحیح کابل ترمز دستی به این صورت است.

فرآیند تعمیر بسته به نوع خودرو متفاوت است. اولین کاری که باید در داخل خودرو انجام داد، از بین بردن پوشش اطراف اهرم ترمزدستی است. اکنون باید بتوان کابل ترمز دستی را در آنجا باز کرد. بسته به ساخت وسیله نقلیه، ممکن است در مدت زمان انجام کار تفاوت وجود داشته باشد. اغلب حتی کل کنسول وسط باید برداشته شود تا به کابل‌های داخلی برسید. در مرحله بعد، متخصص کابل های ترمز دستی نصب شده در سمت چرخ را جدا می کند. در اینجا طناب را اغلب می توان به راحتی آویزان کرد.

اما در موارد نادر، کل سیستم ترمز باید جدا شود. در خودروهای دارای ترمز درام، ابتدا باید درام برداشته شود تا بتوان به کابل دسترسی داشت. گاهی اوقات اتفاق می افتد که حتی سیستم اگزوز باید برداشته شود تا بتوان کابل ترمز دستی را کاملاً شل کرد. پس از موفقیت آمیز بودن دو مرحله و مونتاژ مجدد سایر اجزا، ترمز دستی باید تنظیم شود. اتفاقاً هنگام تعمیر ارزش دارد به سایر قطعات‌پوشیده نگاهی بیندازید. کالیپر ترمز، دیسک‌های ترمز و لنت‌های ترمز یا ترمز درام نیز باید بررسی‌شده و در صورت لزوم تعویض شوند.
نکته: اگر ترمز دستی همچنان کار می کند و در شرایط خوبی قرار دارد، اما دیگر به درستی جا نمی افتد، ممکن است فقط «تنظیم» سیستم کافی باشد.
این نکته ضروری است: به دلایل ایمنی، توصیه می کنیم تمام کارهای تعمیر، بازرسی و نگهداری منحصراً در یک کارگاه تخصصی انجام شود!

مراقب ترمز دستی خود باشید تا از شما مراقبت کند.

با نگهداری مناسب و سرویس منظم باید ببیند که ترمز دستی شما سال ها خدمات سالم و کارآمد را به شما ارائه می دهد. اما، در صورت بروز هر یک از مشکلات ذکرشده در بالا،سریعا به یه مکانیک مراجعه کنید تا مشکلات را برطرف کند.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو