10 علامت کاربراتور خراب

10 علامت کاربراتور خراب

هر زمان که وسیله نقلیه قدیمی شما مطابق انتظار عمل نمی کند، ممکن است چندین دلیل داشته باشد. کاربراتور آن یکی از این قطعات است. کاربراتورها دیگر در خودروهای امروزی در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار نمی گیرند، اگرچه هنوز در خودروهای قدیمی استفاده می شوند. به همین دلیل یکی از بزرگ ترین مشکلات شما می تواند کاربراتور خراب باشد.
کاربراتور در اواسط دهه 70 و در خودروهای اولیه، مانند وسایل نقلیه قدیمی یا نمایشی، خودرو را به طور موثر راه اندازی می کرد. چنین کاربراتورهایی هوا و سوخت را برای ایجاد ترکیب ایده آل قبل از تحویل آن به موتور شما برای احتراق داخلی ترکیب می کنند.
چنین کاربراتورهایی به حیاتی‌ترین جزء خودرو تبدیل شدند، زیرا تضمین می‌کردند که خودروها با کارایی کامل بدون اینکه بیش از حد غنی یا کم باشد کار می کنند. در حالی که فناوری بهبودیافته جایگزین کاربراتور در خودروهای معاصر شده است، هزاران خودرو در جاده ها هنوز وابسته به چنین کاربراتورهایی هستند.
مانند هر قطعه دیگری روی یک خودرو، کاربراتورها ممکن است ضعیف شوند یا دچار نقص شوند و مانع از عملکرد صحیح خودرو شوند. به همین دلیل است که درک علائم خرابی کاربراتور برای مالک خودرو بسیار مهم است.

کاربراتور چیست؟

کاربراتور وظیفه مخلوط کردن نسبت های مناسب سوخت و هوا را بر عهده دارد و دور موتور را کنترل می کند. در بیشتر مواقع، نسبت دقیقی از مخلوط هوا/سوخت باید حفظ شود و کاربراتور شما یکی از عناصری است که به تعادل نسبت هوا به سوخت کمک می کند. علاوه بر این، کاربراتور شما مسئول مدیریت سرعت موتور است.
خودروهای امروزی از سه نوع کاربراتور مجزا استفاده می کنند. آن ها دارای کاربراتور یک بشکه، دو بشکه و چهار بشکه هستند. پیکربندی موتور وسیله نقلیه شما بر نوع کاربراتور مورد نیاز تأثیر می گذارد. به طور معمول، موتورهای با کارایی بالاتر ممکن است به چند کاربراتور برای ارائه مقدار مناسب سوخت نیاز داشته باشند.

علائم کاربراتور بد یا خراب

برای جلوگیری از تعمیرات گران قیمت و غیر ضروری، درک علائم کاربراتور بد یا خراب بسیار مهم است. علاوه بر این، رسیدگی فوری به این مشکل ضروری است، زیرا کاربراتور خراب ممکن است منجر به مجموعه ای از مشکلات شود که می تواند موتور شما را به خطر بیندازد. در زیر متداول ترین علائم کاربراتور بد است.

کاهش عملکرد موتور

هر زمان که به نظر می رسد خودروی شما مانند گذشته از قدرت یا عملکرد موتور برخوردار نیست، ممکن است به دلیل کاربراتور خراب باشد. این به دلیل توزیع و تجزیه و تحلیل مخلوط سوخت / هوا توسط کاربراتور به موتور شما است. این هوا/سوخت برای کارکرد بهینه موتور شما ضروری است. هنگامی که کاربراتور شما از کار بیفتد، نه تنها قدرت خودرو خود را از دست خواهید داد، بلکه ممکن است متوجه شوید که بیش از حد معمول سوخت مصرف می کنید و شتاب ضعیف است.

موتور داغ یا معکوس

نتیجه معکوس؟ گرمای بیش از حد؟ بله، این ممکن است نشان دهنده گرفتگی یا کثیف بودن کاربراتور باشد. فرض کنید کاربراتور شما کثیف است یا مشکلی دارد که به آن اجازه می دهد یک مخلوط سوخت بدون چربی یا حتی مخلوطی با سوخت ناکافی ارائه کند. در این صورت، موتور شما ممکن است در شرایط خاصی بیش از حد گرم شود یا نتیجه معکوس داشته باشد.

دود سیاه

وقتی دود سیاهی را می بینید که از لوله اگزوز شما خارج می شود، نشان دهنده معیوب بودن کاربراتور است. به این دلیل است که موتور شما ممکن است مقدار بیش از حد سوخت مصرف کند و سوخت اضافی می سوزد و دود سیاه تولید می کند. این در نهایت می تواند کاربراتور شما را بسوزاند و نیاز به کاربراتور جدید پیدا شود.

شروع سخت

یک شاخص واضح از مشکل کاربراتور، راه اندازی سخت یک خودرو است. ممکن است خودرو در دماهای پایین تر برای استارت زدن مشکل داشته باشد، اما پس از گرم شدن بلافاصله دوباره راه اندازی می شود. ممکن است خودرو حتی روشن نشود و در تلاش برای استارت زدن به چرخش خود ادامه دهد. این مشکلات به این دلیل است که کاربراتور شما مقدار مناسبی از مخلوط سوخت/هوا را با هم ترکیب نمی کند. در این مثال، هر زمان که می‌خواهید خودرو را روشن کنید، سوخت کافی به موتور شما نمی‌رساند.

شتاب ضعیف

شتاب نگرفتن، تاخیر یا تردید یکی از بارزترین نشانه های کاربراتور معیوب است. این معمولاً به دلیل مخلوط سوخت بیش از حد بدون چربی ایجاد می شود، به این معنی که سوخت کافی و هوای زیادی وجود ندارد. فرسودگی میل دریچه گاز، پمپ گاز معیوب یا ضعیف، یا زباله های داخل کاربراتور همگی از دلایل احتمالی مخلوط هوا/سوخت نامناسب هستند.

توقف کوتاه و مکث تحت فشار

هنگامی که موتور به دلیل معیوب بودن سوپاپ برق داخل کاربراتور تحت فشار قرار می گیرد، تلو تلو خوردن یا احتراق ناقص اتفاق می افتد که به آن مکث می گویند. این قطعه سوخت را در سراسر مدارهای اندازه گیری خود با کمک خلاء ورودی می کشد. با افزایش فشار موتور و باز شدن بیشتر دریچه گاز، خلاء ورودی کاهش می یابد.
از آنجا که این اتفاق ممکن است باعث رقیق شدن مخلوط سوخت/هوا شود، شیر برق دارای یک دیافراگم حسگر خلاء است که با فنرهایی بارگذاری شده است که برای افزایش جریان سوخت پس از کاهش خلاء باز می‌شود. هنگامی که دیافراگم از کار می افتد یا توسط رسوبات و زباله های سوختی مسدود می شود، این شیر باید تعویض شود.

کاربراتور پر از سوخت

کاربراتور خراب اگر کاسه سوخت کثیف باشد، شیر سوزنی شما غیر ممکن است بسته شود. در نتیجه ممکن است سوخت در کاربراتور شما جاری شود. در نتیجه، پس از پر کردن این قطعه، هر گونه سوخت اضافی از طریق دریچه های کاسه این قطعه نشت می کند و شمع های خودرو را خیس می کند. این نشان می‌دهد که یک کاربراتور کثیف چقدر می‌تواند خطرناک باشد و در نتیجه موتور پر از سوخت و مشکلات دیگر ایجاد کند. همچنین، این پر شدن می‌تواند ناشی از فشار بیش از حد سوخت باشد زیرا بنزین را از سوپاپ سوزنی کاربراتور عبور می‌دهد.

آموزش رایگان کارشناسی خودرو

یکی از امکانات جدیدی که مجموعه حنفی کار در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. مشاهده دوره رایگان مینی دوره هوش خودرو است. شما عزیزان می توانید برای مشاهده آموزش رایگان کارشناسی خودرو از طریق عبارت لینک شده استفاده کنید. این دوره تنها بخش کوچکی از دوره اصلی و جامع هوش خودرو است که به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار دارد. بعد از ثبت نام اولیه می توانید این دوره را مشاهده نمایید.

موتور با مخلوط رقیق کار می کند.

رقیق بودن مخلوط خودرو یکی دیگر از شاخص های معمولی کثیف یا معیوب این قطعه در خودرو است. اگر خودروی شما نوعی صدای عطسه ایجاد می کند، به این معنی است که این اتفاق رخ داده است. مخلوط سوخت بدون چربی به این معنی است که موتور سوخت کافی برای کاربراتور شما تامین نمی کند و در نتیجه نسبت هوا به سوخت نامتعادل می شود. اگر تعادل نسبت هوا به سوخت اشتباه باشد، موتور شما ضعیف کار می کند.

موتور با مخلوط غلیظ کار می کند.

یکی دیگر از نشانه های کثیف یا معیوب کاربراتور این است که موتور شما با مخلوط غلیظ کار می کند. هنگامی که یک مخلوط سوخت غلیظ است، هوای ناکافی یا سوخت بیش از حد در کاربراتور وجود دارد. اگر متوجه شدید دود سیاهی از لوله اگزوز شما جاری می شود، نشان دهنده وجود مخلوط سوخت غلیظ در کاربراتور است، که در اثر سوختن سوخت اضافی، دود سیاه ایجاد می شود.

کاربراتور خراب چه باید کرد؟

از آنجایی که کاربراتور خودروهای قدیمی را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد، رفع این مشکل در اسرع وقت بسیار مهم است! معاینه یا سرویس کاربراتور توسط یک متخصص برای تشخیص و تعمیر مشکل ضروری است. گزینه های مختلفی وجود دارد که می توانید در مورد بازیابی کاربراتور معیوب انجام دهید.

تمیز کردن آن

تمیز کردن کاربراتور با استفاده از یک پاک کننده کاربراتور قوی یکی از اولین کارهایی است که یک مکانیک انجام می دهد. اغلب اوقات، کاربراتور شما بدلیل ورود کثیفی یا زباله به اجزای داخلی آن و مسدود شدن جت ها یا شناورها دچار مشکل می شود.
این امر کاربراتور شما را از تامین مخلوط سوخت/هوای لازم برای موتور، باز می دارد و مشکلات زیادی را برای خودرو ایجاد می کند. برای رفع مشکل، کاربراتور به طور کامل باز با استفاده از پاک کننده کاربراتور به طور کامل تمیز می شود، تا ذرات ناخواسته از بین بروند.

کاربراتور خراب

بازسازی یا جایگزین کردن آن

اگر راه حل تمیزکردن نتواند کاربراتور خراب را درست کند، ممکن است یک یا چند قطعه آن نیاز به تعویض داشته باشد. کاسه سوخت، سوزن، شناور و سایر اجزای کاربراتور با هم کار می کنند تا به نسبت هوا به سوخت صحیح دست یابند. اگر یکی از این قسمت ها خراب یا شکسته‌شود، هیچ یک از قسمت های اطراف به درستی کار نخواهد کرد.

تنظیمات کاربراتور خراب

هنگامی که موتور شما به دمای کارکرد معمولی رسید، پیچ های تنظیم مخلوط دور آرام آن را تغییر دهید. پیچ های مخلوط مهمل آن را برای بهترین دور آرام تنظیم کنید و سرعت دور آرام آن را روی استانداردها (معمولاً 600 تا 650 دور در دقیقه) تنظیم کنید.
هنگامی که موتور شما به درستی روشن نمی شود، ممکن است چوک خودکار آن نیز به تنظیمات نیاز داشته باشد. چوک باید با موتور سرد کاملا بسته شود و پس از گرم شدن موتور باید کاملا باز باشد. تنظیمات جزئی بسیار زیاد است، و درست کردن محفظه چوک می تواند به چندین تغییر با آزمون و خطا نیاز داشته باشد.

10 علامت کاربراتور خراب

تعمیر و تعویض کاربراتور خراب

تصمیم برای تعویض یا بازسازی کاربراتور خراب بر اساس توانایی های مکانیکی، بودجه، زمان و میزان مشکلات کاربراتور شما است. همیشه به هزینه یک کاربراتور کاملا جدید توجه کنید. مقداری پول اضافی سرمایه گذاری‌شده در یک کاربراتور جایگزین، گاهی اوقات می تواند وقت و تلاش شما را برای تعمیر و تمیز کردن کاربراتور فعلی کاهش دهد.

جایگزینی کاربراتور خراب

اگر واقعاً کاربراتور شما خراب‌شده یا آسیب قابل توجهی دارد که با تمیز‌کردن یا تعمیر مجدد قابل تعمیر نیست، باید تعویض شود.

بازسازی کاربراتور خراب

واشرهای جدید و اجزای مختلف مورد نیاز در کیت بازسازی کاربراتور گنجانده شده است تا کاربراتور شما را احیا کند. همیشه مطمئن شوید که کیت کاربراتور مناسب را تهیه کرده اید.

نکات بازسازی کاربراتور خراب

قبل از جدا کردن کاربراتور، دفترچه راهنمای خدمات خودرو برای دریافت نمودار مونتاژ را به عنوان راهنما مطالعه کنید. بعضی کیت های کاربراتور طرح و دستورالعمل مونتاژ ندارند. همچنین به خاطر داشته باشید که شیلنگ ها و لوله های خلاء مختلف به کاربراتور در کجا وصل می شوند. در صورت لزوم، یک نمودار بکشید یا تمام اتصالات شلنگ را علامت بزنید.
اجزای آن را روی یک میز تمیز، سینی فولادی یا تکه کاغذ جمع آوری کنید. فهرستی از نحوه جدا شدن قطعات تهیه کنید تا به یاد داشته باشید که چگونه کاربراتور را دوباره کنار هم قرار دهید. مراقب توپ های چک کوچک باشید. از پاک کننده کاربراتور یا محلولی استفاده کنید که به پلاستیک یا فلزات ظریف آسیبی نرساند. برای جلوگیری از تماس پوست با حلال های شیمیایی یا پاک کننده، دستکش لاستیکی بپوشید. برای جلوگیری از استنشاق دود، دستورالعمل های تمیز کردن را به دقت و در مکانی با تهویه مناسب دنبال کنید.

بررسی میل دریچه گاز

میل دریچه گاز را برای علائم سایش بررسی کنید. سوراخ شفت دریچه گاز آسیب‌دیده باعث می شود هوا به سمت شفت کشیده‌شود و باعث رقیق مخلوط سوخت می شود. شفت دریچه گاز را جدا کنید، سوراخ را با استفاده از مته بزرگ کنید و آن را با یک ورق فلزی یا مسی جایگزین کنید تا فاصله های مناسب بازگردد.
یکی دیگر از مواردی که باید به دنبال آن باشید، وجود شناور معیوب در کاسه سوخت است. برای شناورهای مسی، تکان دهید تا ببینید آیا داخل آن مایعی وجود دارد یا خیر. سوخت ممکن است از طریق یک شکستگی مویی کوچک در درز وارد شناور شود که منجر به غرق شدن آن می شود و موتور شما را با بنزین بیش از حد پر می کند.
مشکل شناورهای پلاستیکی این است که آنها با گذشت زمان بنزین را جذب می کنند و باعث می شود شناور خیلی پایین در کاسه سوخت قرار بگیرد و در نتیجه موتور پر از سوخت شود. بنابراین مشکل کاربراتور ممکن است با جایگزینی یک شناور معیوب حل شود.

نکته مهم برای شما عزیزان

این امکان برای شما عزیزان فراهم شده. تا بخشی از دوره هوش خودرو که آموزش معامله گری و آموزش کارشناسی خودرو است را به صورت آموزش رایگان معامله گری مشاهده نمایید. جهت مشاهده این دوره می توانید از عبارات لینک شده استفاده کنید. و پس از ثبت نام اولیه می توانید مینی دوره هوش خودرو را به صورت رایگان مشاهده نمایید.

نکات نصب

قبل از قراردادن واشر جدید در زیر کاربراتور، قسمت نصب را روی منیفولد ورودی خود مرتب کنید. واشر قدیمی نباید دوباره استفاده شود زیرا تقریبا همیشه نشتی دارد! برای کاهش خطر نشت هوا، از واشر سیلر استفاده کنید، اما از سیلیکون RTV استفاده نکنید، زیرا هر زمان که با بنزین تماس پیدا کند، حل می شود.
واشر را تعویض کنید. مطمئن شوید که مهره‌ها و پیچ‌های پایه کاربراتور به یک اندازه سفت شده‌اند تا مطمئن شوید که واشر در جای خود محکم شده‌است. سفت کردن بیش از حد پیچ ها ممکن است باعث شکستن یا تغییر شکل صفحه پایه کاربراتور شود.
هنگام اتصال مجدد خط سوخت یا هر اتصال دیگری مانند EGR و PCV به کاربراتور، مراقب باشید که اتصالات آن ها را برعکس نصب نکنید. سفت کردن بیش از حد این خط ها به دلیل قالب نرم آن ها ممکن است باعث کنده شدن آن ها شود. اطمینان حاصل کنید که فنرهای برگشتی دریچه گاز روی اتصال دریچه گاز دوباره وصل شده‌اند.
هر زمان که فنرها زنگ زدند و فرسوده‌شدند، آن ها را با فنرهای جدید تعویض کنید. همچنین، مطمئن شوید که اتصال دریچه گاز شما به خوبی کار می کند. در حین نصب پاک کننده هوا، مراقب باشید مهره ای که آن را در جای خود نگه می دارد، بیش از حد سفت نکنید، زیرا ممکن است باعث اعوجاج و آسیب به ریخته گری کاربراتور شود.
همه بست ها و شیلنگ های سوخت لاستیکی باید بازرسی شوند. هر شیلنگ آسیب دیده، نشتی، شکننده، سفت، و … باید تعویض شود. تمام اتصالات شیلنگ خلاء و اگزوز، خطوط سوخت، اتصالات دریچه گاز و فنرهای برگشتی باید دوبار بررسی شوند. ماشین خود را روشن کنید و هرگونه مشکل یا نشتی دیگر را بررسی کنید.

نتیجه

بسیار مهم است که به محض مشاهده علائم ذکر شده در بالا، خودرو خود را به تعمیرگاه خودرو ببرید. نادیده‌گرفتن این نشانه ها، هدردادن پول است. از آنجایی که کاربراتور معیوب تأثیر مستقیمی بر مصرف سوخت خودرو شما دارد، در پمپ بنزین پول بیشتری پرداخت می کنید. خرابی موتور ممکن است ناشی از مخلوط سوخت/هوا نادرست باشد.

شما عزیزان می توانید جهت مشاهده دوره رایگان مینی دوره هوش خودرو که آموزش کارشناسی رنگ و معامله گری است را از طریق عبارت لینک شده مشاهده نمایید.

2/5 - (3 امتیاز)
4 1 امتیاز
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو