7 روش برای تست فیوز ماشین بدون مولتی متر و جدا کردن

فیوزها ابزارهای نگهدارنده و قربانی های مدار الکتریکی هستند. فیوزها مدارهای الکتریکی را از جریان اضافی محافظت می کند. این یک عنصر اساسی و رایج در یک مدار الکتریکی است. در حالت ایده آل، هر مدار الکتریکی باید فیوز داشته باشد.
گاهی اوقات این فیوزها نیاز به آزمایش دارند تا بررسی شود که آیا نیاز به تعویض دارند یا هنوز کار می کنند. این فیوزها را می توان به روش های مختلف از جمله با/و بدون مولتی متر تست کرد، حتی بدون اینکه آن ها را از جعبه فیوز خارج کنید.
در این راهنمای گام به گام قدرتمند، هفت روش مختلف سریع و آسان برای تست فیوز ماشین با/و بدون مولتی متر و بدون نیاز به جداکردن جعبه فیوز را خواهید آموخت. سه روش تست بدون مولتی متر و چهار تست با مولتی متر است.
این صفحه به دو بخش با هفت روش مختلف برای تست فیوز ماشین تقسیم شده است. سه روش تست با مولتی متر و چهار روش بدون مولتی متر است.

تست فیوز ماشین بدون مولتی متر

روش 1. بازرسی بصری
روش 2. جابجایی فیوز
روش 3. استفاده از تست لامپ

دارای مولتی متر

روش 4. نحوه تست فیوز با استفاده از اهم متر
روش 5. نحوه تست فیوز با استفاده از حالت پیوستگی مولتی متر
روش 6. چگونه یک فیوز را با اندازه گیری ولتاژ آزمایش کنیم
روش 7. تست فیوز با مولتی متر با استفاده از روش قاب بدنه بدون خارج کردن از جعبه فیوز

نحوه تست فیوز ماشین

(بدون مولتی متر)

روش 1. بازرسی بصری فیوز ماشین

این روش برای آزمایش فیوز خودرو بدون مولتی متر شامل بررسی بصری عنصر فلزی فیوز از جعبه فیوز است. یک فیوز خوب دارای یک پل فلزی از یک سر به سر دیگر است که در یک محفظه پلاستیکی نیمه شفاف محصور شده است که از بیرون قابل مشاهده است، جایی که می توانید فیوز سوخته را تشخیص دهید.

تست فیوز ماشین

از طرف دیگر، فیوز سوخته دارای یک پل فلزی شکسته بین دو ترمینال است. برای اینکه بدانید چگونه فیوز را به صورت بصری بازرسی کنید، ابتدا فیوز را از طریق یک انبردست یا فیوز کش از مدار خارج کنید و زیر نور خوب به صورت بصری بررسی کنید.

تست فیوز ماشین

یکی از نکات مهمی که باید بدانید این است که تشخیص شکستگی در عنصر فلزی فیوز با درجه آمپر بالاتر آسان تر از درجه آمپر پایین تر است. اندازه عنصر فلزی بر اساس درجه آمپر فیوز متفاوت است. هرچه درجه آمپر بیشتر باشد، عرض عنصر فلزی فیوز بیشتر است. این بدان معناست که شما می توانید به سرعت فیوزهای سوخته 30 آمپر را نسبت به فیوزهای سوخته 0.5 آمپری تشخیص دهید.
هشدار: به خاطر داشته باشید که برخی از فیوزهای لوله شیشه ای به دلیل دود سیاه شده اند و به دلیل کثیف بودن بدنه فیوز به سختی می توان عناصر فلزی شکسته را در فیوز تشخیص داد.

روش 2. تعویض فیوز

این روش دیگری برای تست فیوز خودرو بدون مولتی متر است. با تعویض یک فیوز خوب با یک فیوز مشکوک در یک مدار داخل خودرو، می توانید به سرعت فیوز خوب یا بد را تشخیص دهید.
ابتدا یک فیوز خوب با درجه آمپر مشابه فیوز مشکوک را پیدا کنید.
فیوز مشکوک را بردارید و در مدار سالم قرار دهید. حالا به مدار نگاه کنید، اگر مدار با فیوز مشکوک کار می کند. یعنی فیوزش خوبه و ممکن است مشکل در جای دیگری از مدار باشد.
اگر مدار خوب با فیوز مشکوک کار نمی کند. یعنی فیوز سوخته‌است.
احتیاط: فیوز خوب را در مدار فیوز مشکوک قرار ندهید، ممکن است فیوز را بسوزانید یا این احتمال وجود دارد که مدار بسوزد.

روش 3. چگونه یک فیوز را با یک چراغ آزمایشی تست کنیم.

روش دیگری برای تست فیوز خودرو با چراغ تست است. این یکی از روش های مناسب برای تست فیوز ماشین است زیرا استفاده از آن بسیار آسان است. این آخرین روش تست فیوز خودرو بدون مولتی متر است. در این روش از چراغ تست برای تشخیص خوب یا بد فیوز استفاده می کنیم.
این روش تست شامل چشمک زدن چراغ های آزمایشی در هر دو پایانه فیوز است.
یادداشت: این روش فقط روی فیوزهای موجود در مدار برق قابل انجام است.
مرحله 1. مدار مشکوک را روشن کنید.
مرحله 2. چراغ تست را به باتری و فیوز وصل کنید.
قطب منفی چراغ تست را روی قاب بدنه یا روی ترمینال منفی باتری قرار دهید.
قطب دوم را یکی یکی روی پایانه های فیوز قرار دهید (ترمینال ها از قسمت بالای بدنه فیوز تیغه خارج می شوند).
مرحله 3. به چراغ تست چشمک زن نگاه کنید.
اگر چراغ تست در هر دو پایانه فیوز چشمک بزند، نشان دهنده خوب بودن فیوز است. اگر چراغ تست روی یک پایه فیوز چشمک بزند و روی پایه دیگر چشمک نزند، به این معنی است که فیوز سوخته است.

تست فیوز ماشین

(با استفاده از اهم متر)
در این روش می آموزیم که چگونه فیوز خودرو را بدون جدا کردن با استفاده از اهم متر تست کنیم. اما، قبل از اینکه به ادامه مطلب برویم، می‌خواهم به شما کمک کنم تا بفهمید یک اهم‌سنج چگونه کار می‌کند، بنابراین وقتی فیوز را آزمایش می‌کنید، مشکلی برای تشخیص فیوز بد نخواهید داشت.

مرحله 1. اهم متر را بشناسید.

در خصوص مقاومت اصطکاک الکتریکی، جریان الکتریکی در یک هادی است. و با اهم اندازه گیری می شود. دستگاهی که برای اندازه گیری مقاومت استفاده می شود اهم متر نام دارد. اهم متر مدار باز و بسته را به دو روش مقاومتی مختلف می خواند.
اهم متر مقاومت مدار باز را با 1 Ω یا با مقدار غیر عددی “OL” (که از قبل در اهم متر برنامه ریزی شده است) می خواند.
1 Ω نشان دهنده مقاومت 100٪ به معنای مقاومت کامل (بدون اتصال یا مدار باز) و “OL” ، برخی آن را “Open-Load”، “Open-Loop”، و برخی دیگر آن را “Over-Limit” یا “Over-Limit” می نامند.
این نماد معادل هر چیزی که باشد اما یک چیز در مورد آن واضح است، که هر چیزی که دارد اندازه گیری می شود مسیری برای عبور جریان الکتریکی از سرب قرمز به سرب سیاه مولتی متر (بدون اتصال) ایجاد نمی کند، یعنی مدار باز است.
از طرف دیگر، اهم متر در مقادیر عددی صفر یا نزدیک به صفر، “مدار بسته” را نشان می دهد، و در برخی اهم متر، مقدار عددی “مدار بسته” کمتر از 1 Ω است (اگر بالاترین مقاومت 1 Ω برنامه ریزی شده باشد، اهم متر دیجیتال).
حالا به روند آزمایش بیایید.

مرحله 2. سرنخ ها را در مولتی متر وصل کنید.

پروب مشکی را در سوکت مشترک وصل کنید و پروب قرمز باید به سوکت امگا (Ω) برود.

مرحله 3. مقیاس را روی اهم متر تنظیم کنید.

مولتی متر را روشن کنید و در حالت اهم صفحه را به پایین ترین محدوده مقاومت ببرید. در اینجا 200 اهم کمترین محدوده اهم است.

مرحله 4. نوک سرب را روی فیوز قرار دهید.

اول از همه، فیوز را روی یک ماده نارسانا مانند پلاستیک یا چوب قرار دهید و هر دو سیم را با هم لمس کنید تا به عنوان یک استاندارد، آن را با تست فیوز مقایسه کنیم. پس از آن، هر دو نوک سیم سیاه و قرمز را روی پایانه های فیوز قرار دهید.
اطلاعات: فیوزها وسایل ایمنی بدون قطبیت هستند. مهم نیست، هر نوک سرب را می توان با هر پایانه فیوز لمس کرد. می توانید با اطمینان هر نوک پروب را به هر ترمینال فیوز لمس کنید.

مرحله 5. خوانش اهم متر را اندازه گیری کنید.

پس از لمس نوک هر دو لید به پایانه های فیوز، اکنون به دنبال خوانش اهم متر بگردید. اگر قرائت مقاومت اهم متر شبیه به قرائتی است که سیم ها را با هم لمس کرده اید، قبل از آزمایش فیوز یا تغییر مقدار مقاومت کمی به مقادیر کم یا زیاد، به این معنی است که فیوز خوب است و بین دو ترمینال اتصال برقرار می کند.
از طرف دیگر، اگر قرائت مقاومت اهم متر تغییر نکرد و همچنان (1Ω مقاومت 100٪) یا “OL” را نشان داد، به این معنی است که فیوز سوخته است و هیچ اتصالی بین دو پایانه ندارد.

مرحله 6. مولتی متر را خاموش کنید.

در پایان پس از تست فیوز ماشین مولتی متر را خاموش کنید.

مرحله 7. هرگز از اهم متر در مدارهای روشن استفاده نکنید.

نکته مهمی که باید فراتر از تست فیوز بدانید. هرگز از اهم متر در مدارهای برقی استفاده نکنید. می تواند اهم متر شما را بسوزاند.
هشدار: همیشه از اهم متر در مدارهای خاموش استفاده کنید. به این دلیل که اهم متر خود ولتاژ مدار را تامین می کند، به ولتاژ دیگری نیاز نیست.

تست فیوز ماشین

این یکی دیگر از روش های تست فیوز خودرو با مولتی متر است. در این روش یاد می گیرید که چگونه فیوز خودرو را بدون درآوردن آن ها از جعبه فیوز تست کنید.
در این روش تست، ولتاژ در هر دو پایانه فیوز با یک مولتی متر بدون بیرون کشیدن آن ها از جعبه فیوز اندازه گیری می شود. اگر ولتاژ در هر دو پایانه فیوز اندازه گیری شود، فیوز خوب است و اگر ولتاژ در یک ترمینال فیوز اندازه گیری شود، نه در ترمینال دیگر، فیوز سوخته است.
مرحله 1. صفحه را به حالت ولت DC منتقل کنید.
مولتی متر را بگیرید و سلکتور را به حالت 20 ولت DC ببرید و سرب سیاه را در سوکت معمولی و سرب قرمز را در سوکت ولتاژ قرار دهید.
مرحله 2. مدار فیوز مشکوک را روشن کنید.
مدار فیوز مشکوک را روشن کنید. به طوری که جریان الکتریکی در مدار شروع به جریان می کند و ولتاژ در فیوز با استفاده از یک ولت متر دیجیتال اندازه گیری می شود.
مرحله 3. فیوز را بررسی کنید.
نوک هر دو سیم را روی هر دو ترمینال فیوز قرار دهید و به صفحه نمایش ولت متر نگاه کنید. اگر ولتاژ صفر یا نزدیک به صفر را دیدید به این معنی است که فیوز خوب است. اگر ولتاژ فیوز با ولتاژ تغذیه کامل باشد، به این معنی است که فیوز سوخته است، و نیاز به تعویض دارد.

روش 7. تست فیوز ماشین با مولتی متر با استفاده از روش قاب بدنه

همچنین می توانید با قرار دادن پروب مشکی مولتی متر روی ترمینال منفی باتری یا قاب بدنه و پروب قرمز رنگ روی پایه های فیوز را یکی یکی تست کنید. قرائت مولتی متر را بررسی کنید، اگر ولتاژ کامل باشد – این نشان دهنده فیوز خوب است.
اگر مولتی متر ولتاژ تغذیه کامل را در یک ترمینال بخواند و ولتاژ منبع تغذیه را در ترمینال دوم نخواند، به این معنی است که فیوز سوخته است.

سوالات متداول

چرا فیوز ماشین می سوزد؟

فیوزهای خودرو طوری طراحی شده اند که برای محافظت از تجهیزات الکتریکی در صورت جریان بیش از حد یا اتصال کوتاه بسوزند. طبیعی است که فیوزها بسوزند، اما هنگامی که فیوز سوخت، نیاز به تعویض دارد زیرا فیوزهای خودرو یکبار مصرف هستند. اگر فیوزها در یک مکان به طور مرتب می سوزند، ممکن است برای تعیین علت اصلی این اتفاق به تحقیقات بیشتری نیاز باشد.

چگونه فیوز فندک خودرو را عوض کنیم؟

فندک خودرو به هر یک از دلایل متعدد می تواند از کار بیفتد، اما یک جواب ساده این است که فیوز را چک کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. مراحل زیر نحوه انجام این کار را شرح می دهد:
فیوز فندک را پیدا کنید.
فیوز را به صورت بصری برای هر گونه علائم آشکار آسیب بررسی کنید و ببینید آیا فیوز سوخته است یا خیر.
اگر معلوم نیست، از یک مولتی متر برای بررسی اینکه آیا فیوز کار می کند یا خیر، استفاده کنید.
آیا فیوز به درستی کار می کند؟ پس به این معنی است که مشکل از فیوز نیست. اگر فیوز سوخته باشد یا به درستی کار نمی کند، باید تعویض شود.
یک فیوز جدید با همان نوع، اندازه و رتبه فعلی خریداری کنید.
فیوز قدیمی را با دقت از محفظه خارج کرده و فیوز جدید را در جای خود قرار دهید.
پس از نصب، فندک را آزمایش کنید تا بررسی کنید که آیا عملکرد آن بازگشته است یا خیر.

کارشناسی خودرو

مقاله ای که مطالعه کردید شما عزیزان را برای کارشناسی بهتر خودرو راهنمایی می کند. شما عزیزان اگر قصد یادگیری کارشناسی خودرو را دارید و در حال حاضر مبلغ مورد نیاز برای تهیه دوره هوش خودرو را ندارید. ما در مجموعه حنفی کار برای آموزش کارشناسی خودرو دوره ای را به صورت رایگان برای شما عزیزان آماده کردیم. شما عزیزان می توانید از طریق عبارت لینک شده برای دریافت دوره رایگان ما استفاده کنید و مینی دوره هوش خودرو را به صورت رایگان مشاهده نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو