بهترین راه برای تست کمک فنر خودرو

تست کمک فنر خودرو

لاستیک های ماشین شما تنها نقاط تماس وسیله نقلیه شما و جاده هستند. کمک فنرهای خودرو تضمین می‌کنند که لاستیک‌ها همیشه با جاده در تماس اند، بنابراین باید مطمئن شوید که در وضعیت خوبی هستند. خوشبختانه، آزمایش کمک فنرها دشوار نیست. کمک فنرها بخش مهمی از سیستم تعلیق خودروی شما هستند زیرا در هنگام رانندگی بر روی سطوح ناهموار ضربه را جذب می کنند. کمک فنرها و سیستم تعلیق خودرو با جذب مناسب ضربه و لرزش جاده، رانندگی راحت و ایمن را برای شما و سرنشینان تضمین می کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید چگونه به علائمی توجه کنید که نشان می دهند کمک فنرها فرسوده‌اند و نیاز به تعویض دارند.

کمک فنرهای خودرو جهش را تحت کنترل نگه می دارند.

در تست کمک فنر خودرو سیستم تعلیق خودروی شما می تواند دارای فنرهای مارپیچ، فنرهای برگ یا میله های پیچشی باشد تا به شما این امکان را بدهد که با خیال راحت از زمین های ناهموار و دست اندازهای جاده عبور کنید. فنرها با شتاب، کاهش سرعت، پیچ ها و دست اندازها کنار می آیند، اما نوسان می کنند – و اگر نیروی بیرونی بر آن وارد نشود، به نوسان ادامه می دهد. در این حالت وزن خودرو نوسان را کنترل می کند.
با این حال، وزن خودرو به تنهایی نمی تواند نوسان فنر را کنترل کند، که می تواند منجر به شتاب بیش از حد، اسکات، شیرجه رفتن ترمز، چرخش وسیله نقلیه یا جهش چرخ شود. در تمام این موارد، کنترل ماشین برای راننده مشکل است.

کمک فنرها چقدر عمر می کنند؟

مانند هر قطعه خودرو، کمک فنرها نیز مستعد خستگی و فرسودگی هستند. بنابراین، همیشه مهم است که به کیفیت رانندگی خود توجه کنید و کمک فنرهای خود را به طور مرتب چک کنید. طول عمر کمک فنر به عوامل مختلفی از جمله مسافت پیموده‌شده خودرو، سبک رانندگی، شرایط جاده و موارد دیگر بستگی دارد. اما به طور کلی، کمک فنرها مانند لاستیک ها و لنت ترمز خودرو شما، مواد مصرفی محسوب می شوند. بنابراین، ایده خوبی است که آن ها را در حدود 30000 کیلومتر بررسی کنید و در 50000 کیلومتر جایگزین کنید.

چند نشانه کمک فنر فرسوده یا معیوب در تست کمک فنر خودرو

کمک فنر فرسوده نه تنها باعث یک رانندگی خشن و ناراحت کننده می شود. بلکه بر روی کنترل و عملکرد ترمز خودرو نیز تأثیر منفی می گذارد. علاوه بر این، می تواند باعث فرسودگی زودرس سایر اجزا مانند لاستیک ها و ترمزها شود. در اینجا نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است کمک فنرهای شما فرسوده‌شده باشد.

1. لرزش فرمان در تست کمک فنر خودرو

لرزش فرمان شما هنگام رانندگی از روی چاله‌ها یا سطوح ناهموار طبیعی است. با این حال، لرزش بیش از حد، نشانه آن است که کمک فنرهای شما فرسوده‌شده‌اند و نمی توانند لرزش را به اندازه کافی کاهش دهند. اگر فرمان شما حتی در یک جاده صاف و هموار هم می لرزد، کمک فنر شما ممکن است به طور قابل توجهی فرسوده یا آسیب دیده باشد.
علاوه بر سطوح ناهموار، ممکن است هنگام رانندگی در بزرگراه با سرعت، لرزش بیش از حد را نیز تجربه کنید. کنترل فرمان در این شرایط نه تنها ناراحت کننده است، بلکه ممکن است توانایی شما را برای هدایت وسیله نقلیه خود که می تواند منجر به تصادف شود، محدود کند.

2. وسیله نقلیه شما در حین رانندگی می لرزد یا تکان می خورد.

سومین نشانه ایراد در کمک فنر در تست کمک فنر خودرو لرزش خودرو است. با کمک فنرهای فرسوده، ضربه و لرزشی که تایر شما جذب می کند به کل خودرو نیز منتقل می شود. در نتیجه، ممکن است خودروی شما لرزش، جهش یا تاب‌خوردن بیش از حد داشته‌باشد و در جاده احساس ناپایداری کند. این مشکل معمولاً در هنگام رانندگی با سرعت بالا تشدید می شود.

3. وسیله نقلیه شما بیش از حد در گوشه ها می غلتد یا تکان می خورد.

یکی از عملکردهای کمک فنرها این است که مطمئن شوند بدنه خودروی شما در هنگام پیچیدن در حالت خنثی قرار می گیرد. اگر کمک فنر معیوب دارید، می تواند توانایی خود را برای کنترل سرعت انتقال وزن در پیچ از دست بدهد. این باعث افزایش چرخش بدنه در هنگام پیچیدن به گوشه می شود، به خصوص در سرعت های بالا. همچنین ممکن است باعث شود خودروی شما حتی در هنگام چرخش با سرعت های پایین به فرمان بیشتری نیاز داشته باشد.

ادامه چند نشانه کمک فنر فرسوده یا معیوب

4. سایش ناهموار تایر

هنگامی که ماشین به دلیل فرسوده‌شدن کمک فنرهای خودرو پرش می کند، می تواند فشار بیشتری به لاستیک ها وارد کند و سایش آن ها را تسریع کند. یک نوع متداول سایش لاستیک ناشی از کمک فنر های فرسوده، حجامت یا اسکالوپینگ است. این به زمانی اشاره دارد که شما در نقاط تصادفی سایش زیاد و آج کم دارید.
قطعات فرسوده معمولاً 3 تا 4 اینچ قطر دارند. و می توانند در سرعت های بالا صدای غرش یا در سرعت های پایین تر دچار رانندگی سخت شوند. اگر متوجه خراشیدگی یا اسکالوپ روی لاستیک های خود شدید، حتما کمک فنرهای خود را فورا چک کنید.

5. شیرجه رفتن بیش از حد بینی و عقب خودرو

کمک فنرهایی که به درستی کار می کنند، حرکت سیستم تعلیق شما را هنگام ترمزگیری و شتاب گیری تثبیت می کنند. وقتی کمک فنر‌های خودرو فرسوده می‌شوند، قسمت جلویی خودرو در حین ترمزگیری می‌تواند شیرجه بزند و قسمت عقب در هنگام شتاب گیری می‌تواند چمباتمه بزند. این یک مشکل جدی است زیرا می تواند فاصله توقف شما را افزایش دهد و فشار زیادی را روی سایر اجزای سیستم تعلیق وارد کند.
اگرچه توصیه نمی‌شود آن را در جاده‌های باز امتحان کنید، اما دفعه بعد که رانندگی می‌کنید می‌توانید به نحوه واکنش خودروی خود در هنگام شتاب‌گیری شدید و ترمزگیری توجه کنید. از طرف دیگر، می توانید به شدت کناره های ماشین خود را فشار دهید. اگر قبل از توقف چندین بار جهش کند، نشانه فرسوده شدن کمک فنرها است.

6. نشت مایعات روی کمک فنرهای خودرو در تست کمک فنر خودرو

نشانه مطمئن خرابی یا فرسودگی کمک فنر، نشت مایعات است. اگر درزگیر فرسوده‌شود، مایع هیدرولیک ممکن است نشت کند و عملکرد کمک فنر را کاهش دهد. کثیفی همچنین می تواند وارد لوله شود و بر توانایی پیستون برای حرکت آنطور که در نظر گرفته شده است تأثیر بگذارد.

آزمایش کمک فنرهای خودرو: چگونه بفهمیم چه زمانی “آن زمان است”

شاید ساده ترین راه برای آزمایش کمک فنرهای خودرو قضاوت در مورد عملکرد آن ها باشد، اما یک بازرسی بصری و “تست جهش” نیز می تواند برای تعیین اینکه آیا زمان تعویض آن ها رسیده‌است یا خیر، مناسب باشد.
در یک پارکینگ خلوت، با ماشین در حالت استراحت شروع کنید. به شدت شتاب بگیرید و سپس شدید ترمز کنید. اگر قسمت عقب همچنان به چرخش خود ادامه دهد، ممکن است کمک فنرهای عقب شما فرسوده شده باشند. اگر هنگام ترمزگیری دماغه به سمت زمین فرو رفت، کمک فنرهای جلو ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. در جاده، اگر متوجه شدید که خودروی شما زیاد می‌چرخد، به سختی می‌پیچد یا تحت تأثیر بادهای متقابل قرار می‌گیرد، ممکن است به کمک فنرهای جدید نیاز داشته باشید.

مراحل تست کمک فنر خودرو

تست کمک فنر خودرو

مرحله اول

در مرحله اول از تست کمک فنر خودرو ماشین خود را از جلو مشاهده کنید. وقتی ماشین روی یک سطح صاف قرار دارد، باید کاملاً تراز به نظر برسد، یعنی هر دو طرف از سطح به یک اندازه باشند.
• اگر مشخصات سیستم تعلیق خودروی خود را می دانید، می توانید ارتفاع را اندازه گیری کنید. اگر ارتفاع کمتر از حداقل مشخصات باشد، باید خودرو را برای ارزیابی و تعمیر بیشتر نزد یک متخصص ببرید.

تست کمک فنر خودرو

مرحله دوم تست کمک فنر خودرو

در دومین مرحله از تست کمک فنر خودرو جلوی خودرو را به سمت پایین فشار دهید تا کمک فنرهای ضعیف را بررسی کنید. این یک آزمون علمی نیست و تا حدودی ذهنی است. اما زمانی که همراه با سایر چک‌ها انجام شود، می‌تواند مفید باشد.
• جلوی ماشین بایستید و پای خود را با احتیاط روی سپر یا زانوی خود را روی سطحی قرار دهید که فرورفتگی یا خم شدن نداشته باشد. لازم نیست در مرکز باشد. وزن خود را روی آن نقطه قرار دهید و ماشین را به سمت پایین فشار دهید. سپس به سرعت پا یا وزن خود را بردارید. ماشین باید به سمت بالا پریده و به حالت سفت بازگردد، بدون اینکه به پرش ادامه دهد. اگر بیش از چند بار جهش کند، این نشان دهنده ضعیف بودن کمک فنرها است.

کمک فنر خودرو

مرحله سوم

پایه ها یا کمک فنرها را به صورت چشمی بررسی کنید. به دنبال نشانه‌هایی از مایعی باشید که در کمک فنر در حال جاری شدن است. در صورت وجود، کمک فنرهای شما ممکن است خراب باشند. هنگامی که مهر و موم شروع به نشت می کند، کمک فنر بی اثر می شود.
• برای تایید مشاهدات خود و تعویض کمک فنرها باید ماشین را به تعمیرگاه ببرید. توجه داشته باشید که می‌خواهید تأییدی دریافت کنید که ردهای مایعی که مشاهده کردید واقعاً از نشتی مهر و موم کمک فنر ناشی می‌شوند. این مایع به راحتی می تواند چیزی باشد که از جاده پاشیده شده است.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx