نحوه انجام تست سیستم فرمان و تعلیق

مراحل انجام تست سیستم فرمان و تعلیق خودرو چیست؟ سیستم‌های فرمان و تعلیق خودرو هم برای ایمنی و هم برای راحتی شما در هنگام رانندگی مهم هستند، زیرا هنگام حرکت خودرو در جاده‌های پر دست انداز، حرکت نرم را تضمین می‌کنند. سیستم‌های فرمان و تعلیق خودرو معمولاً با هم مطرح می شوند زیرا مستقیماً با یکدیگر مرتبط هستند. با این حال، هر سیستم چه کاری انجام می دهد؟ چه زمانی باید سیستم‌های فرمان و تعلیق خودرو را بررسی کنید؟ و چگونه می توانید تشخیص دهید که هر یک از سیستم ها به نحوی آسیب دیده است؟

سیستم تعلیق چه کار می کند؟

به عبارت ساده، سیستم تعلیق خودرو را به چرخ های آن متصل می کند. این سیستم در انجام این کار، مسئولیت دو عملکرد اصلی را بر عهده می گیرد:
1. ایجاد یک تجربه رانندگی راحت برای راننده و سرنشینان با مهار کردن دست اندازها و سایر نواقص موجود در جاده.
2. نگه داشتن چرخ ها بر روی زمین تا حد امکان برای ایجاد کشش.

بدون سیستم تعلیق، چرخ‌های خودرو به یک دست انداز برخورد می‌کنند و عمود بر سطح جاده بالا و پایین می‌روند. این انرژی عمودی به قاب خودرو منتقل می‌شود، که چرخ‌ها را قبل از اینکه جاذبه زمین آن ها را تحت الشعاع قرار دهد، از جاده بالا می آورد و سپس ماشین را به پایین می‌کوبد. سیستم تعلیق باید با استفاده از ترکیبی از فنرها و کمک فنرها به خوبی تنظیم شود تا این اثرات برای یک رانندگی راحت و روان کاهش یابد.

سیستم فرمان چه کار می کند؟

در خصوص تست سیستم فرمان و تعلیق می توان اینطور گفت که. اساساً سیستم فرمان به راننده اجازه می دهد تا وسیله نقلیه را هدایت کند. فرمان از طریق ستون فرمان و یک سری اتصالات محوری به سیستم تعلیق متصل می شود. این به چرخ ها اجازه می دهد تا همانطور که سطح جاده لازم است، بدون تغییر زاویه فرمان، به بالا و پایین حرکت کنند. این سیستم همچنین تضمین می‌کند که چرخ‌ها در صورت لزوم بچرخند. مانند سیستم تعلیق، سیستم فرمان نیز نیاز به تنظیم دقیق دارد، زیرا هر گونه شلی در مفاصل می تواند فرمان را خطرناک کند.

چه زمانی باید سیستم‌های فرمان و تعلیق خودرو را بررسی کنید؟

ایده خوبی است که بازرسی های منظم از سیستم های فرمان و تعلیق خود را برنامه جای دهید. معمولاً کشف و رفع مشکل قبل از اینکه بزرگ تر شود، آسان‌تر، ارزان‌تر و ایمن‌تر است که باعث جلوگیری از عواقب بعدی می‌شود.
سه شرایط وجود دارد که باید سیستم های فرمان و تعلیق خود را بررسی کنید.
اولاً در زمان های زیر:

  • هر 50000 مایل (تقریباً 80000 کیلومتر).
  • به عنوان بخشی از خدمات سالانه شما یا هر زمانی که ماشین شما در سرویس های معمولی است و سیستم های فرمان و تعلیق در دسترس هستند.
  • زمانی که لاستیک ها تعویض می شوند.
  • هنگامی که ترمزها سرویس می شوند.
  • زمانی که روغن و فیلترها تعویض می شوند.

ثانیاً، اگر تصادفی رخ داد که در آن چرخ‌های جلو یا سیستم تعلیق شما آسیب دید، کل سیستم‌ فرمان و تعلیق شما باید از نظر آسیب بررسی شوند. علاوه بر این، اگر بعد از هر تصادف متوجه تفاوتی در سیستم تعلیق یا فرمان خود شدید، باید سیستم خود را بازرسی کنید.
در نهایت، اگر متوجه هر یک از علائم ذکر شده در بخش بعدی شدید.

علائم سیستم‌های فرمان و تعلیق معیوب در تست سیستم فرمان و تعلیق

در خصوص تست سیستم فرمان و تعلیق علاوه بر هر یک از نکات ذکر شده در بالا، توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، شما (یا مکانیک شما) سیستم های فرمان و تعلیق خود را به صورت چشمی بازبینی کنید:

  • شیرجه بینی، اسکات یا غلت زدن – وقتی دماغه ماشین شما به جلو می رود، وقتی در جهت های مختلف حرکت می کنید، به سمت عقب می چرخد یا از پهلو به پهلو می غلتد.
  • برخورد از پایین– زمانی که خودروی شما سیستم تعلیق کافی برای جذب ضربه ای که در حال حرکت از روی آن است را ندارد و هنگامی که سیستم تعلیق فشرده می شود لاستیک ها به پایین خودرو برخورد می کنند.
  • پرش از روی دست اندازها – زمانی که ماشین شما به طور مکرر پس از رانندگی از روی دست انداز در جاده پرش می کند.
  • سواری پر از دست انداز – زمانی که می توانید هر دست انداز در جاده را احساس کنید.
  • فرمان دست انداز – این زمانی اتفاق می افتد که ماشین شما به دست انداز برخورد کند و چرخ ها بدون اینکه راننده فرمان را بچرخاند به چپ یا راست بچرخد.

بخش دوم از تست سیستم فرمان و تعلیق

  • چرخش زیاد/چرخش کم– زمانی که عقب یا جلو اتومبیل شما هنگام دور زدن یک گوشه کشش را از دست می دهد. وقتی سطح جاده لغزنده باشد، این حالت بدتر است.
  • به نظر می رسد فرمان کار نمی کند – این زمانی است که چرخاندن فرمان دشوارتر می شود.
  • فرمان شل – برعکس فرمان سخت بالا، فرمان در حال حاضر بسیار آسان است و درهم و برهم به نظر می رسد.
  • ماشین هنگام رانندگی به یک طرف کشیده می شود / به نظر می رسد ماشین در جاده سرگردان است – در این حالت اغلب فقط زمانی متوجه می شود که مشکل شدید شود.
  • تکان‌های فرمان – در حالی که متوجه هیچ (یا بسیاری) مشکلات دیگر نمی‌شوید، به نظر می‌رسد فرمان شما در فواصل نامنظم می‌پرد یا تکان می‌خورد.
  • لرزش فرمان – از سرعت 72 کیلومتر در ساعت (تقریباً 45 مایل در ساعت) فرمان و اتومبیل شما شروع به لرزش می کنند.
  • چرخش فرمان – هنگامی که با سرعت ثابت رانندگی می کنید، فرمان شما از این طرف به سمت دیگر شروع به تکان می کند.
  • صدا در هنگام پیچیدن یک گوشه – تنها علامتی که متوجه آن می شوید صدای تق تق، کوبیدن و/یا صدای جیر جیر هنگام پیچیدن به گوشه است.
  • صداهای ناشی از فرمان – تنها علامتی که متوجه می شوید صدای ناله فرمان است، هنگامی که چرخ را به طور کامل در یک جهت یا جهت دیگر می چرخانید.
  • یک گوشه پایین – به عبارت دیگر متوجه می‌شوید که یک گوشه ماشین شما در هنگام پیاده شدن و پارک کردن روی زمین یکدست از گوشه‌های دیگر پایین‌تر است.

چه قسمت هایی از سیستم‌های فرمان و تعلیق خودرو را باید بررسی کنید؟

بازرسی سالانه یا دوسالانه سیستم‌های فرمان و تعلیق خودرو باید شامل موارد زیر باشد:

  • بازرسی شوک های خودرو برای نشتی، ترک یا سایر آسیب ها.
  • به دنبال جهش وسیله نقلیه، شیرجه بینی، اسکات یا رول باشید.
  • چرخاندن لاستیک ها به صورت دستی برای دیدن اینکه آیا هر گونه لرزش، عدم تعادل یا سایش ناهموار لاستیک وجود دارد یا خیر.
  • بررسی نشتی از هر یک از اجزای فرمان.
  • اطمینان از تنش در تسمه پمپ برقی فرمان.
  • جهش ماشین برای دیدن اینکه آیا کمک فنرها یا پایه های شما به درستی کار می کنند.
  • چه کسی باید سیستم‌های فرمان و تعلیق خودرو را بازرسی کند؟

بازرسی سیستم های فرمان و سیستم تعلیق شما به طیف وسیعی از ابزارهای خاص و دانش فنی تخصصی نیاز دارد. از آنجایی که این سیستم ها برای ایمنی شما حیاتی هستند، بسیار مهم است که این بازرسی ها و تعمیرات ایمنی در صورتی که فراتر از سطح تخصص و ابزارهای موجود شما باشد، توسط تکنسین خبره انجام شود.

در تست سیستم فرمان و تعلیق چگونه تست کنیم که فرمان خودرو شل شده است؟

نحوه تست سیستم فرمان و تعلیق

توانایی هدایت ماشین بسیار مهم است. بی توجهی به علائم هشدار دهنده که نشان می دهد فرمان خودرو در حال شل شدن است، می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.
در اینجا نگاهی می اندازیم به آنچه که باید از آن آگاه باشید و در صورت مواجه شدن با مشکل چه کاری انجام دهید.

علائمی که نشان می دهد فرمان شما شل است.

در تست سیستم فرمان و تعلیق چه یک ماشین جدید یا یک مدل قدیمی داشته باشید، کمی آگاهی تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد. اغلب زمانی که چرخ را می چرخانید، باعث لرزش می شود. به عنوان مثال، ممکن است مجبور شوید به طور مداوم فرمان را تنظیم کنید تا از انحراف به یک طرف یا آن طرف متوقف شود.
علامت دیگر این است که در هنگام برخورد با دست انداز صدای تق تق می شنوید یا در سرعت های بالاتر متوجه یک تکان خفیف یا واضح می شوید.
این علائم هشدار دهنده به این معنی است که شما باید به صورت فوری فرمان خود را بررسی کنید. در بهترین حالت، شل بودن فرمان به این معنی است که لاستیک‌های خود را فرسوده می‌کنید. در بدترین حالت، ممکن است منجر به جدایی ناگهانی قطعه شود که منجر به تصادف بدی شود.
فرمان آسیب دیده می تواند بسیار خطرناک باشد و چیزی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. حتی اگر کاملاً مطمئن نیستید، باید موضوع را در اولین فرصت توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی کنید.

چگونه خودتان فرمان را بررسی کنید؟

ممکن است بخواهید قبل از مراجعه به مکانیک ابتدا چند بررسی ساده انجام دهید، اگرچه توصیه می‌شود در هر حال برای اطمینان، وسیله نقلیه را توسط یک متخصص بررسی کنید. به علاوه، تجهیزات مورد نیاز همیشه به راحتی در دسترس نیستند.
شما باید جعبه فرمان قابل مشاهده را بررسی کنید که مستلزم قرار دادن ماشین شما بر روی مجموعه ای از رمپ ها و قرار گرفتن در زیر خودرو است. حتما این کار را روی سطح صاف انجام دهید و ترمز دستی را به درستی درگیر کنید. اگر به انجام این کار عادت ندارید، رفتن مستقیم به گاراژ بسیار ایمن تر است.
ابتدا واشر پوشش بالایی زیر کاپوت را بررسی کنید و مطمئن شوید که ایمن است و مشکلی وجود ندارد. اگر برخی از پیچ‌ها شل هستند، می‌توانید آنها را سفت کنید، اما مطمئن شوید که پیچ تنظیم را اشتباه نچرخانید.

در مرحله بعد تست سیستم فرمان و تعلیق، زمان آن است که زیر ماشین بروید و جعبه فرمان را بررسی کنید. به کسی نیاز دارید که در ماشین بنشیند و فرمان را به آرامی بچرخاند. علائم سایش و همچنین هرگونه نشتی را بررسی کنید (اگر سطح روغن پایین باشد معمولاً نشانه خوبی است). اگر علائم واضحی از سایش، ترک یا نشتی وجود دارد، مهم است که در اسرع وقت خود را به گاراژ برسانید تا بتوان جعبه فرمان را تعویض کرد.
بررسی فرمان خود می تواند بسیار پیچیده باشد. خیلی بهتر است ماشین خود را برای بررسی حرفه ای به تعمیرگاه ببرید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو