تشخیص خرابی پمپ آب

تشخیص خرابی پمپ آب می تواند مشکل باشد.

تشخیص خرابی این قطعه یکی از آن کارهای وحشتناک تعمیر است که اکثر رانندگان خودرو دوست ندارند درگیر آن شوند.
اولاً، بردن ماشین به تعمیرگاه ارزان نخواهد بود و تلاش برای اینکه خودتان بفهمید که آیا پمپ آب شما خراب شده است نیز چندان جالب نیست. و این به این دلیل است که سرنخ های بالقوه می توانند شما را به بیراهه بکشانند. و باعث شوند شما شروع به تعویض قطعاتی کنید که چیزی را درست نمی کنند.
این راهنما به صورت گام به گام سه روش متفاوت اما مرتبط را که می‌توانید در حال حاضر برای کمک به بررسی و تأیید خرابی پمپ آب در خودرویتان استفاده کنید، بیان می‌کند. بیشتر اوقات شما به هیچ ابزاری نیاز نخواهید داشت مگر اینکه برای دسترسی به این قطعه مجبور به برداشتن قطعاتی شوید.
قبل از ورود به مراحل، اجازه دهید نگاهی به پیکربندی و عملکرد پمپ آب معمولی خودرو بیندازیم. این به تشخیص شما کمک می کند.

1. پمپ آب چگونه کار می کند؟

پمپ آب ماشین شما طراحی ساده اما کارآمدی دارد. این قطعه از پروانه ای استفاده می کند که در یک انتهای شفت مرکزی نصب شده است تا مایع خنک کننده را به سراسر موتور، سر سیلندر، رادیاتور، هسته گرمکن، منیفولد ورودی، شیلنگ های اتصال و خطوط فشار دهد.
محور مرکزی دارای یک قرقره در انتهای دیگر است و توسط یک یا دو یاتاقان برای انتقال نیروی چرخشی به پروانه، پشتیبانی می شود.
بسته به نوع و مدل خودروی خاص شما، موتور شما ممکن است از تسمه سرپانتین، تسمه محرک یا تسمه تایم برای راه اندازی پمپ آب استفاده کند.

تشخیص خرابی پمپ آب

یک پمپ آب بد می تواند موتور شما را بیش از حد گرم کند.

پنج دلیل اصلی خرابی پمپ آب شما

یک پمپ آب ممکن است به چند دلیل خراب شود. مثلا:

  • مهر و موم قدیمی شروع به نشت مایع خنک کننده می کند.
  • تسمه بیش از حد منقبض شده، فشار بیشتری به شفت و یاتاقان وارد می کند که ممکن است منجر به شکستن شفت یا یاتاقان و نشتی شود.
  • یاتاقان یا پروانه فرسوده یا آسیب دیده باعث می شود پمپ آب شما به درستی نچرخد و موتور داغ شود.
  • مایع خنک کننده قدیمی و تجمع زنگ زدگی، این قطعه را از بین می برد.
  • یک واشر قدیمی می شکند و نشت می کند.
  • مهر و موم بد. نصب معیوب که باعث آب بندی درست پمپ آب نمی شود، دلیل اصلی خرابی زودرس است.
  • فشار کم سیستم (درپوش بد رادیاتور، سطح سیال کم، شلنگ ترک خورده، گرفتگی رادیاتور) می تواند باعث ایجاد حفره و خرابی پمپ آب شود.

آنچه باید در مورد علائم پمپ آب خراب بدانید.

خرابی پمپ آب برخی از علائم سایر اجزای خراب خودرو را نشان می دهد:

  • نشت مایع خنک کننده. شلنگ، واشر یا رادیاتور خراب نیز ممکن است باعث نشت مایع خنک کننده شوند. اما نشتی براق و سبز پمپ آب (یا هر رنگ مایع خنک کننده شما) معمولاً روی زمین درست زیر این قطعه یا نزدیک به آن ظاهر می شود.
  • داغ شدن بیش از حد موتور. همچنین، گیر کردن ترموستات یا گرفتگی رادیاتور باعث گرم شدن بیش از حد موتور شما می شود.
  • ناله، گاهی اوقات صدای ساییدن، صدایی که از جلوی موتور شما می آید، شنیده می شود. لوازم جانبی بد، لغزش یا ناهماهنگی تسمه نیز می تواند پر سر و صدا باشد.
  • در طول ماه های گرم تابستان، خنک کننده گرم تر از حد معمول است.
  • در طول زمستان گرمای زیادی از بخاری خارج نمی شود، همراه با سطح مایع خنک کننده پایین.

تشخیص خرابی پمپ آب

گرفتگی رادیاتور از گردش مایع خنک کننده جلوگیری می کند.

2. تست پمپ آب خراب

هنگامی که در آزمایش پمپ آب خراب به مشکل برمی خورید، می توانید تشخیص خود را به سه روش ساده تقسیم کنید که به شما شانس بیشتری برای آشکار کردن عیب و نوع خرابی می دهد.
مزیت این روش این است که شما می توانید تشخیص دهید آیا اجزا دیگر در خرابی این قطعه نقش داشته‌اند یا خیر؟ در این صورت قبل از نصب پمپ آب جدید باید خرابی های دیگر نیز تعمیر شوند.
بنابراین ابتدا، عملکرد پمپ آب را بررسی می‌کنیم، سپس یاتاقان ها را بررسی می کنیم و سپس علائم خرابی بالقوه آب‌بندی پمپ آب را بررسی می‌کنیم. می‌توانید یک یا چند مورد از این روش‌ها را ترکیب کنید تا زمانی که بتوانید خرابی را تأیید کنید و احتمالاً علت را مشخص کنید.

بررسی عملکرد پمپ آب

هدف از این نوع تشخیص این است که بررسی کنید پمپ آب شما کار می کند یا خیر.
1. گیربکس خود را در پارک (اتوماتیک) یا خلاص (دستی) قرار دهید و ترمز دستی را فشار دهید.
2. درپوش رادیاتور را بردارید و موتور را روشن کنید.
3. اجازه دهید موتور شما حدود 15 تا 20 دقیقه در حالت آزاد بماند تا به دمای کار برسد.
4. در دمای کار، باید از طریق دهانه رادیاتور ببینید که چگونه مایع خنک کننده شروع به گردش می کند. اگر درست گردش نمی کرد، یا ترموستات شما باز نشده است، رادیاتور مسدود شده است، یا پمپ آب شما کار نمی کند.
5. اگر مشکوک هستید که پمپ آب کار نمی کند، درپوش رادیاتور را تعویض کرده و با استفاده از پارچه برای جلوگیری از سوختن دست، شیلنگ بالایی رادیاتور (شیلنگ که از رادیاتور به سمت موتور می رود) را فشار دهید.

***

6. با یک پمپ آب سالم، هنگام آزاد کردن شلنگ رادیاتور، باید افزایش مایع خنک کننده را احساس کنید.
7. هنگامی که افزایش مایع خنک کننده را احساس نکردید، دوباره شلنگ بالایی رادیاتور را فشار دهید و در حالی که یک دستیار برای افزایش دور موتور پدال گاز را فشار می دهد، شلنگ رادیاتور را آزاد کنید.
8. اگر هنوز موج خنک کننده را از طریق شیلنگ بالایی رادیاتور احساس نمی کنید، به احتمال زیاد مایع خنک کننده در حال گردش نیست. سوار صندلی کنار راننده شوید.
9. در حالی که موتور همچنان در حالت دور آرام است، بخاری را روی Max روشن کنید.
10. اگر گرمای بسیار کمی احساس می‌کنید یا گرما خارج نمی‌شود، و متوجه داغ شدن بیش از حد موتور خود شده‌اید، باید عیب را از بین ترموستات بسته، رادیاتور مسدود شده، و پمپ آب خراب پیدا کنید. به رویه بعدی بروید.

تشخیص خرابی پمپ آب خودرو

یک ترموستات بسته باعث مسدود شدن گردش مایع خنک کننده و گرمای بیش از حد موتور نیز می شود.

تشخیص خرابی یاتاقان پمپ آب

یکی از راه‌های بررسی خرابی یاتاقان این قطعه، بررسی حرکت محور پمپ آب است.
1. در یک یاتاقان معیوب، اغلب می‌توانید صدای جیغ، زوزه یا گاهی صدای خراش را از جلوی موتور بشنوید. حتی اگر هیچ صدایی نمی شنوید، مراحل بعدی را اعمال کنید.

  • برای جداسازی منبع صدا. می توانید از یک پیچ گوشتی بزرگ یا یک شیلنگ لاستیکی طولی برای جداسازی منبع استفاده کنید.
  • موتور خود را روشن کنید. دست ها و پیچ گوشتی یا شلنگ خود را از قطعات متحرک دور نگه دارید.
  • جلوی محفظه این قطعه را با نوک میل پیچ گوشتی یا یک سر شلنگ لمس کنید.
  • انتهای دیگر پیچ گوشتی یا شلنگ را مقابل گوش خود قرار دهید. اگر یاتاقان‌ها فرسوده یا آسیب دیده باشند، صدای این قطعه را به وضوح می شنوید، زیرا بلبرینگ باعث چرخش خشن شفت پمپ می شود.

توجه داشته باشید که شل شدن یا لغزش تسمه محرک، کمپرسور AC، دینام، پمپ فرمان، کشنده تسمه، یا لوازم جانبی دیگری که توسط تسمه هدایت می شود نیز ممکن است باعث ایجاد صدای جیرجیر شوند.

2. محور و قرقره پمپ آب را برای علائم آسیب یا حرکت بررسی کنید.

در مدل‌های خودرویی که یک تسمه سرپانتین، محرک یا تسمه تایم پمپ آب را راه‌اندازی می‌کند، ممکن است لازم باشد تسمه را بردارید تا به صورت دستی قرقره پمپ آب را بررسی کنید.

  • قرقره پمپ را با دست تکان دهید. اگر متوجه آسیب یا حرکت شدید، این قطعه را تعویض کنید.
  • قرقره را با دست بچرخانید. باید آزادانه بچرخد اما احساس شل یا زبری نداشته باشد. در غیر این صورت پمپ را تعویض کنید.
  • در وسایل نقلیه ای که فن رادیاتور به مجموعه پمپ آب متصل می شود، می توانید فن را بگیرید و با احتیاط فن را تکان دهید. اگر متوجه حرکت شدید، به احتمال زیاد این قطعه نیاز به تعویض دارد، اما بررسی کنید که همه پیچ‌های نصب محکم باشند. و فن را نیز با دقت بررسی کنید. با زمان کافی، یک فن شل یا آسیب دیده باعث از کار افتادن پمپ آب می شود.

تشخیص خرابی آب بندی پمپ آب

آب بندی بد باعث از کار افتادن پمپ آب می شود و باعث نشت مایع خنک کننده می شود. اغلب، یک بازرسی بصری ساده از خود پمپ آب می تواند نشت آب بندی یا حتی واشر را نشان دهد.
1. در برخی از مدل های خودرو، دسترسی آسانی به پمپ برای بازرسی دارید. در مدل‌های دیگر، ممکن است لازم باشد درب جلوی موتور را بردارید تا دسترسی داشته باشید و حتی خودرو را بالا ببرید و آن را روی پایه‌های جک نگه دارید.
2. هنگامی که به پمپ خود دسترسی پیدا کردید، از چراغ قوه برای بررسی پمپ استفاده کنید. پورت تخلیه پمپ (در پایین، به یک طرف یا زیر قرقره)، اطراف شفت یا قرقره و محل نصب (محل تماس پمپ با بلوک موتور) را بررسی کنید.
3. همچنین به محل اتصال شلنگ رادیاتور به پمپ آب نگاه کنید.
4. به دنبال آثار باقی مانده مایع خنک کننده یا ردی از مایع خنک کننده خشک شده باشید. اگر پمپ آب شما توسط یک تسمه محرک یا مارپیچ هدایت می شود و آثاری از مایع خنک کننده پیدا کردید، مطمئن شوید که نشتی از شیلنگ بالای سر یا منبع دیگری در بالای این قطعه نباشد.

تشخیص خرابی واتر پمپ

آثاری از نشت پیدا کردید اما منبع آن مشخص نیست؟

اگر آثاری از نشت مایع خنک کننده در اطراف پمپ آب خودرو پیدا کردید اما از منبع آن مطمئن نیستید، سیستم خنک کننده را آزمایش کنید:

1. یک دستگاه فشار سنج دستی تهیه کنید. می توانید یک تستر را از تعمیرگاه خودروی محلی خود قرض بگیرید. این دستگاه یک پمپ هوای ساده است.

2. در حالی که موتور خاموش است، درپوش تستر را به جای درپوش رادیاتور خود نصب کنید و با فشردن دسته پمپ شروع به فشار دادن سیستم کنید.

3. پمپ دارای یک گیج است تا بدانید چه مقدار فشار وارد می کنید. از فشاری که سیستم خنک کننده شما برای آن رتبه بندی شده است جلوتر نروید – حدود 14 یا 15 psi (در صورت لزوم درپوش رادیاتور یا دفترچه راهنمای تعمیر خودرو خود را بررسی کنید).

4. در حالی که سیستم تحت فشار است، پمپ آب را به صورت بصری بررسی کنید. به اطراف سوراخ، شفت، قرقره، سطح نصب و شیلنگ های بالای پمپ آب نگاه کنید.

اگر متوجه نشتی کوچکی در پمپ شدید، سعی نکنید آن را با چسب برطرف کنید. به احتمال زیاد مشکل برمی گردد یا نمی توانید آن را با موفقیت تعمیر کنید.

اگر پمپ آب مشکلی نداشته باشد اما موتور هنوز بیش از حد گرم شود چه؟

به غیر از خرابی پمپ آب، می‌توانید دلایل متعددی برای گرمای بیش از حد موتور پیدا کنید که ممکن است بخواهید بررسی کنید:

  • مطمئن شوید که سیستم خنک کننده دارای مایع خنک کننده کافی است. سطح مایع خنک کننده را در مخزن مایع خنک کننده بررسی کنید.
  • اگر پمپ آب شما با تسمه کار می کند، بررسی کنید که تسمه محرک یا تسمه سرپانتین شما شل نباشد. تسمه شل به پروانه پمپ آب اجازه نمی دهد مایع خنک کننده را با سرعت مناسب انتقال دهد و باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود.
  • ترموستات را بررسی کنید. ترموستات خراب در حالت بسته اجازه نمی دهد مایع خنک کننده به رادیاتور جریان یابد.
  • مطمئن شوید که رادیاتور شما گرفتگی ندارد. گرفتگی رادیاتور از گردش مایع خنک کننده جلوگیری می کند.
  • همچنین برگ ها، حشرات و زباله های محدود کننده جریان هوا در اطراف پره های رادیاتور را تمیز کنید.
  • فن رادیاتور بد. جریان هوای کافی از طریق رادیاتور برای حذف گرما از مایع خنک کننده داغ وجود نخواهد داشت.
  • درپوش رادیاتور بد، آب بندی فرسوده یا آسیب دیده. درپوش خراب نقطه جوش مایع خنک کننده را کاهش می دهد.
  • هوا در سیستم خنک کننده.

5 نکته مهم برای افزایش عمر پمپ آب

یک پمپ آب اغلب پیش از موعد از کار می افتد. با پیروی از چند دستورالعمل ساده می توانید از این امر جلوگیری کنید:

1. خنک کننده قدیمی را در بازه زمانی توصیه شده سازنده خودرو تعویض کنید. خنک کننده قدیمی و فرسوده اجازه می دهد تا زنگ زدگی ایجاد شود و باعث از کار افتادن پمپ آب و سایر قطعات سیستم خنک کننده می شود.

2. قبل از نصب پمپ جدید، پمپ را از طرف پروانه به سمت بالا نگه دارید. مقداری مایع خنک کننده جدید را روی قسمت پروانه پمپ بریزید و قرقره پمپ را 10 بار بچرخانید. این کار باعث ایجاد آب بندی مکانیکی برای پمپ پس از نصب می شود. ممکن است در حین کار پمپ مقداری تراوش مایع خنک کننده را از طریق سوراخ ویپ مشاهده کنید، اما پس از تشکیل آب بندی مکانیکی متوقف می شود. و توصیه می شود هنگام نصب پمپ جدید، تسمه و کشنده را تعویض کنید.

3. هنگام تعویض تسمه ای که پمپ آب را راه اندازی می کند، تسمه را با کشش مناسب نصب کنید. و تسمه ها را طبق برنامه زمانی توصیه‌شده سازنده خودرو تعویض کنید و بررسی کنید که تسمه با تمام قرقره هایی که کار می کند هم راستا باشد. تسمه شل، نامرتب یا سفت شده از عملکرد صحیح پمپ آب و سایر لوازم جانبی جلوگیری می کند و می تواند به شفت، یاتاقان و آب بندی پمپ آسیب برساند.

***

4. از پمپ آب با کیفیت استفاده کنید تا سیستم خنک کننده برای مدت طولانی تری در شرایط مطلوب کار کند.

5. هنگام تعویض پمپ آب که با تسمه تایم کار می کند، همیشه تسمه تایم را به طور همزمان با آن تعویض کنید، به خصوص اگر پمپ آب نشتی داشت. تسمه تایم آلوده به مایع خنک کننده عمر مفید کمتری خواهد داشت. از طرف دیگر، تسمه تایم فرسوده ممکن است پاره شود و به پمپ آب جدید شما آسیب برساند. در بیشتر کاربردها، پمپ آب و تسمه تایم تقریباً دوره عمر مفید یکسان دارند (50000 مایل یا بیشتر)، بنابراین با تعویض هر دو به طور همزمان در زمان و هزینه صرفه جویی خواهید کرد.

6. هنگام تعویض پمپ آب، دستورالعمل های نصب سازنده را دنبال کنید یا به دفترچه راهنمای تعمیر خودرو مراجعه کنید. اکثر پمپ های آب به دلیل آب بندی نامناسب زودرس از کار می افتند.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو