آسیب های شیشه جلو خودرو

آسیب های شیشه جلو خودرو

شیشه جلوها وظایف زیادی دارند. آن ها نه تنها از سرنشینان در برابر آب و هوا، حشرات، برگ ها و ذرات محافظت می کنند؛ بلکه به کاهش صدا، کنترل حرارت و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می کنند. شیشه جلو شما به عملکرد کیسه هوا کمک می کند و تمام تلاش خود را برای محافظت از شما و یکپارچگی ساختاری کل وسیله نقلیه شما در صورت تصادف، انجام می دهد. امروزه آن ها همچنین دارای سنسورها، دوربین ها و سایر فناوری های میکرو برای ویژگی هایی مانند برف پاک کن های خودکار و عملکردهای ایمنی ADAS هستند.
وقتی به ویژگی‌های خودرو فکر می‌کنیم، معمولاً معایب مدهای فانتزی به ذهن می‌رسد و به ندرت شیشه جلو را در نظر می گیریم. شیشه جلو یک قهرمان گمنام و یکی از مهم ترین ویژگی های هر وسیله نقلیه است. اما آیا همه آن ها مثل هم هستند؟ فقط یک ورقه شیشه محکم؟ شاید تعجب کنید که بدانید دو نوع شیشه شیشه جلو وجود دارد و یکی ایمن‌تر، قوی‌تر و کم‌هزینه‌تر از دیگری است.

انواع شیشه جلو چیست؟

لمینت  و سکوریت. هر دو شیشه، ایمن هستند. اما کدام بهترین است؟ بیایید جزئیات، مزایا و معایب هر کدام را بررسی کنیم.

لمینت

شیشه لمینت را از دو ورقه شیشه در دو طرف یک لایه پلی وینیل شفاف (PVP) می سازند. PVP نوعی پلاستیک است. این دو ورقه شیشه با استفاده از گرمای شدید و فشار زیاد با هم ذوب می شوند تا زمانی که یکی شوند.
مزایا: استفاده از وینیل بین ورق های شیشه به جلوگیری از شکستن شیشه کمک می کند. اگرچه شیشه‌های چند لایه می‌توانند بشکنند، اما از پریدن خرده‌های شیشه در اثر برخورد و آسیب رساندن به سرنشینان جلوگیری می‌کند. این نوع شیشه همچنین از مسافران یا رانندگان بدون کمربند در برابر به بیرون پرت شدن از وسیله نقلیه در تصادف محافظت می کند – مانند یک مانع در برابر خطرات دنیای بیرون.
در صورتی که آسیب جزئی باشد، شیشه لمینت قابل تعمیر است. به طور کلی تراشه های کوچک یا ترک ها را می توان تعمیر کرد و استحکام و یکپارچگی شیشه جلو را بازیابی کرد. از آنجایی که تراشه ها و ترک ها رایج هستند، این امر در هزینه های سنگین تعویض صرفه جویی می کند و در عین حال به محیط زیست کمک می کند. نه تنها این، بلکه رایج ترین شیشه ای است که برای شیشه جلو اتومبیل استفاده می شود.
معایب: قیمت آن کمی بالاتر از شیشه سکوریت است.

سکوریت

شیشه سکوریت که به آن شیشه سخت نیز می گویند، حدود 4 برابر قوی تر از شیشه استاندارد است. این شیشه از طریق یک فرآیند گرمایش و خنک کننده سریع در یک کوره تمپرینگ ساخته می شود که به دمای حداکثر حدود 620 درجه سانتیگراد می رسد.
این نوع شیشه عمدتا در شیشه های جانبی و عقب خودرو استفاده می شود اما برای شیشه جلو نیز به کار می رود.
مزایا: فرآیند تمپر کردن تضمین می کند که اگر شیشه بشکند، به قطعات کوچکی به اندازه سنگریزه (به جای خرده) خرد می شود تا خطر آسیب را کاهش دهد. شیشه شکسته صاف است و تیز نیست و احتمال بریدگی و ساییدگی را تا حد زیادی کاهش می دهد.
معمولاً نسبت به شیشه لمینت ارزان‌تر است.
معایب: آسیب به شیشه سکوریت مانند یک تراشه کوچک یا ترک قابل تعمیر نیست. اگر آسیب ببیند، باید به طور کامل تعویض شود. تعویض مکرر شیشه سکوریت به این معنی است که ممکن است هزینه بر باشد.

پنج دلیل رایج آسیب شیشه جلو

این یک واقعیت کمتر شناخته شده است که شیشه جلوی شما نقش اساسی در ایمنی راننده و سرنشین دارد. این شیشه 34 درصد از یکپارچگی ساختاری خودروی شما را فراهم می کند و نصب صحیح آن برای باز شدن مناسب کیسه های هوا ضروری است. آسیب دیدن شیشه جلو در برخی از مراحل عمر ماشین شما اجتناب ناپذیر است.
در این مقاله به بررسی رایج‌ترین علل آسیب شیشه جلو، از جمله ترک‌ها، تراشه‌ها و خراش‌ها می‌پردازیم و همچنین راه‌هایی را برای جلوگیری از آن بررسی می‌کنیم.

چگونه شیشه های جلو تراشه یا ترک می خورند؟

یک شیشه جلو با کیفیت خوب به طرز شگفت انگیزی محکم است، با این حال آن ها از شیشه هستند، بنابراین ممکن است آسیب ببینند. در اینجا برخی از رایج‌ترین دلایلی که ممکن است شیشه جلوی شما بشکند یا ترک بخورد را آوردیم:

1. آوار جاده

سنگ‌های بزرگ و کوچک، سنگ‌ریزه‌ها و شن‌های پرتاب شده توسط لاستیک‌های دیگر خودروها (یا افتادن از پشت کامیون) از شایع‌ترین علل آسیب شیشه جلو هستند. این پرتاب های کوچک و سخت که با سرعت حرکت می‌کنند می‌توانند به راحتی به شیشه جلو شما ضربه بزنند و باعث تراشه یا ترک خوردن شیشه شوند. در حالی که برای جلوگیری از برخورد تصادفی با سنگ نمی‌توانید کار زیادی انجام دهید، اما حفظ کردن فضای کافی بین ماشین شما و وسیله نقلیه جلویی، احتمال این اتفاق را کاهش می‌دهد. اگر ماشین دیگری در حال سبقت گرفتن است، به عنوان یک قاعده کلی، سرعت خود را کاهش دهید و هنگام حرکت بر روی سنگریزه یا مناطقی که در حال ساخت و ساز هستند، بیشتر مراقب باشید.

2. آب و هوای بد

آب و هوای همیشه در حال تغییر نیز یکی از دلایل رایج آسیب شیشه جلو است. شاخه‌های درختان و سایر زباله‌هایی که در اثر بادهای شدید به پرواز در می آیند، می‌توانند مانند سنگ‌ها و تگرگ‌های سنگین، آسیب‌هایی را ایجاد کنند. اگر گاراژ یا جای پارک سرپوشیده دیگری دارید، ممکن است ایده خوبی باشد که از آن در هوای طوفانی استفاده کنید و از جاده ها دوری کنید!

3. تغییرات ناگهانی دما

یکی از دلایل کمتر شناخته شده آسیب شیشه جلو، تغییر سریع و ناگهانی دما است که می تواند باعث انقباض یا انبساط آن شود. خطای انسانی اغلب در این امر نقش دارد. مثلا؛

  • استفاده از آب جوش برای یخ زدایی شیشه
  • در یک روز بسیار گرم اتومبیل را در زیر نور مستقیم خورشید قرار دادن
  • روشن کردن ناگهانی کولر در صورتی که هوای داخل خودرو بسیار داغ است.

4. نصب ضعیف یا کیفیت شیشه جلو

ترک‌های به دلیل فشار نیز می‌توانند بر روی شیشه جلو تأثیر بگذارند که در نتیجه ضعف ساختاری خود شیشه است. این شکستگی‌ها اغلب ابتدا در اطراف لبه‌های شیشه ظاهر می‌شوند، جایی که بیشتر در معرض ترک خوردن است. و همچنین می‌تواند ناشی از نصب نادرست باشد. به همین دلیل مهم است که مطمئن شوید شیشه جلو شما به درستی توسط یک تکنسین مجرب نصب شده است و از مواد با کیفیت بالا ساخته شده است – به طوری که در صورت برخورد، بتواند پشتیبانی ساختاری و حفاظتی را که برای آن طراحی شده است، ارائه دهد.

5. برخورد

این مورد ما را به آخرین علت رایج آسیب شیشه جلو می رساند: تصادفات و برخورد. این موارد می تواند از تصادفات رانندگی شامل دو یا چند وسیله نقلیه تا برخورد تصادفی رانندگان با حیوانی در جاده باشد. برخورد با پرنده حتی در لیست قرار می گیرد. بهترین راه برای محافظت از شیشه جلو در برابر این نوع آسیب این است که با احتیاط و هوشیاری رانندگی کنید و همیشه از اطراف خود آگاه باشید. بهتر است از پارک کردن خیلی نزدیک به زمین های بازی نیز خودداری کنید.

در صورت آسیب دیدن شیشه جلو چه باید کرد؟

اگر شیشه جلو شما تراشه شده است، بسته به اندازه و محل تراشه ممکن است بتوانید آن را تعمیر کنید. این کار باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود، زیرا تراشه ها استحکام ساختاری شیشه را تضعیف می کنند و می توانند به سرعت بزرگ شوند و به ترک های کامل تبدیل شوند. با این حال، یک شیشه جلو دارای ترک باید جایگزین شود تا وسیله نقلیه یک بار دیگر ایمن شود.

آسیب های شیشه جلو خودرو

راه هایی برای تشخیص اینکه آیا شیشه جلوی شما اورجینال است یا خیر

وقتی صحبت از قطعات خودرو می شود، هیچ چیز مهم تر از ایمنی نیست. به همین دلیل بسیار مهم است که از اصل بودن شیشه اطمینان حاصل کنید. شیشه‌های جلو، بخش مهمی از خودرو هستند و اگر در صورت نیاز تعویض نشوند، می‌تواند منجر به آسیب بیشتر شوند. راه هایی برای تشخیص اصل بودن آن ها وجود دارد. اگر می‌پرسید، “چگونه بفهمم شیشه جلوی من اصل است یا خیر؟” در اینجا چند نکته وجود دارد:

شماره 1: شماره شناسایی خودرو (VIN) را بررسی کنید.

اولین راه برای شناخت شیشه جلوی خودرو، بررسی شماره شناسایی خودرو (VIN) است. VIN یک شماره منحصر به فرد است که برای هر خودرو اختصاصی است. و می توان آن را روی شیشه جلو پیدا کرد. اگر VIN با آنچه در ثبت نام خودرو ذکر شده مطابقت نداشته باشد، احتمالاً شیشه جایگزین شده است.

شماره 2: به دنبال لوگو و برند سازنده باشید.

راه دیگر برای تشخیص اصل بودن شیشه جلو، جستجوی لوگو و برند سازنده است. لوگوی اصلی شیشه جلو دقیقاً مشابه آرم سازنده خواهد بود. اگر شیشه هیچ علامت یا نشانی ندارد، احتمالاً جایگزین است. توجه داشته باشید که شیشه جلوهای پس از فروش همیشه شیشه ای با کیفیت پایین نیستند. گاهی اوقات، قطعات پس از فروش می توانند کیفیت عالی داشته باشند، اما توصیه می شود به نصاب حرفه ای اجازه دهید استانداردهای کیفیت را اندازه گیری کند.

شماره 3: مقایسه شیشه جلو با عکس های شیشه جلوی اصلی

اگر از اصل بودن یا نبودن شیشه جلو مطمئن نیستید، می توانید آن را با عکس های شیشه جلوی اصلی مقایسه کنید. این به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا تفاوت هایی بین این دو وجود دارد یا خیر. اگر با نمونه اصلی متفاوت به نظر می رسد، احتمالاً جایگزین است.

شماره 4: برای هر گونه آسیب یا بی نظمی شیشه را بررسی کنید.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص اصل بودن شیشه‌ی جلو، بررسی آسیب یا بی‌نظمی است. اگر هر گونه بی نظمی، مانند حباب های هوا یا لکه های آب وجود داشته باشد، احتمالاً شیشه جلو جایگزین شده است.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو