تست ترموستات خودرو بدون برداشتن آن

تست ترموستات خودرو

نقش ترموستات خودرو چیست؟

در خصوص اینکه تست ترموستات خودرو را انجام دهیم بهتر است با ترموموتور خودروی شما در محدوده دمایی تقریباً 195-220 درجه فارنهایت (91-104 درجه سانتیگراد) کار می کند. برای کمک به عملکرد آن در این محدوده، موتور شما توسط یک ترموستات کنترل می شود.
به طور خلاصه، ترموستات به تغییرات دما، و در این مورد، تغییرات دمای مایع خنک‌کننده، با باز کردن یا بستن یک سوپاپ برای کنترل جریان مایع خنک‌کننده بین رادیاتور و موتور واکنش نشان می‌دهد. بنابراین، کوچک، ساده و کارآمد است.
محفظه قسمت منبسط کننده در ترموستات رو به خنک کننده موتور است و با آن در تماس است. با افزایش دمای مایع خنک کننده، مایع درون ظرف شروع به انبساط می کند و میله کوچکی را که صفحه مرکزی را از پایه نصب اطراف جدا می کند فشار می دهد تا دریچه باز شود.
پس از روشن کردن یک موتور سرد، مایع خنک کننده در آنچه “مدار کوچک” نامیده می شود جریان می یابد. مسیر عبور رادیاتور اصلی توسط یک سوپاپ مسدود می شود و به همین دلیل گرم شدن موتور تسریع می یابد.

**

وقتی به آستانه دمای تنظیم شده رسید، شیر شروع به باز شدن می کند و اجازه می دهد مقداری از مایع خنک کننده در رادیاتور اصلی خنک شود. هنگامی که موتور تا دمای کار (بیش از 90 درجه سانتیگراد یا 191 درجه فارنهایت) گرم می شود، سوپاپ کاملاً باز می شود و کل مایع خنک کننده در “مدار بزرگ” حرکت می کند.
علائم اولیه خرابی ترموستات در دو علامت خلاصه می شود: جوش آوردن مکرر یا ناتوانی در گرم کردن موتور، به ویژه در زمستان.
گزینه های زیادی برای اینکه اگر ترموستات دائماً در یک دایره بزرگ یا کوچک باز باشد چه اتفاقی می افتد، وجود دارد. این حالت منجر به گرمای بیش از حد می شود، مایع خنک کننده از مخزن به بیرون می پاشد، فشار طبیعی در سیستم خنک کننده تغییر می کند و ….

تست ترموستات خودرو – ترموستات خودرو کجاست؟

ساده ترین راه برای دانستن محل ترموستات خود بررسی دفترچه راهنمای کاربر خودرو است. در قسمت توصیف سیستم خنک کننده، محل ترموستات باید مشخص شود.
در عین حال، یک روش جستجوی نسبتاً جهانی وجود دارد که برای اکثر خودروها جوابگو است.
کاپوت را باز کنید و ضخیم ترین لوله را پیدا کنید، این شلنگ رادیاتور است که از رادیاتور به موتور می رود. انتهای دوم این لوله به ترموستات متصل است. به انتهای دوم رسیده و محل محفظه ترموستات را مشخص کرده و اقدام به برداشتن آن کنید.
اگرچه من همچنان به شما توصیه می کنم ابتدا به دفترچه راهنمای کاربر نگاه کنید و تنها پس از آن با استفاده از روش بالا جستجو کنید.

چگونه ترموستات خودرو را بدون برداشتن آن چک کنیم؟

ساده ترین راه برای بررسی اینکه آیا ترموستات کار می کند این است که آن را مستقیماً روی ماشین تشخیص دهید. این امر مستلزم آن است که موتور خودرو در ابتدا سرد باشد. این روش طبق مراحل زیر انجام می شود:
موتور را روشن کنید و بگذارید 2-4 دقیقه کار کند. لوله منتهی به بالای رادیاتور را با دست لمس کنید. به طور معمول، باید سرد باشد، زیرا در این مرحله مایع خنک کننده فقط از طریق بخاری و موتور گردش می کند.
در این حالت، یک لوله داغ نشان دهنده خرابی ترموستات است. هنگام بررسی، باید به هر دو شیلنگ بالا و پایین توجه کنید. اگر گرم شوند، این نیز نشانه بدی است.
شرایطی وجود دارد که پس از گرم کردن مایع خنک کننده، لوله شاخه پایین سرد باقی می ماند. این به ما می گوید که مایع خنک کننده نمی تواند از رادیاتور عبور کند. در هر دو مورد، ما می توانیم در مورد نقص ترموستات صحبت کنیم، و مشخص کنیم که نیاز به تعویض و جایگزینی با ترموستات جدید وجود دارد یا خیر.
شرایطی وجود دارد که دریچه در یک موقعیت متوسط گیر می کند. در این حالت نه بسته است و نه باز، بنابراین موتور خیلی آرام گرم می شود. بنابراین، چاره ای جز تعویض ترموستات نخواهید داشت.

علل مشکل یا خرابی ترموستات در تست ترموستات خودرو

1. ترموستات باز گیر کرده است.
این نقص بیشتر رایج است. در اینجا شیر ترموستات در یک نقطه کاملا باز می شود و به طور دائم در آن حالت باقی می ماند. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که نیروی فنر برای بازگرداندن شیر به محل اصلی خود کافی نیست. این معمولاً در اثر خوردگی، خرد شدن یا سخت شدن مایع موجود در کپسول ایجاد می شود.

علائم گیرکردن ترموستات باز:

  • برای آمادگی دمای کارکرد موتور، حتی در فصل گرم، بسیار زمان می برد.
  • در هوای سرد اصلاً گرم نمی شود.
  • بخاری یا به سختی گرم می شود یا مدام هوای سرد را می دمد.
  • قدرت موتور کاهش می یابد.
  • مصرف سوخت افزایش می یابد.

نتیجه گیرکردن ترموستات باز خودرو این است که عمر موتور در دراز مدت کاهش می یابد.

2. ترموستات بسته گیر کرده است.

شاید این خطرناک ترین خرابی ترموستات باشد. هنگامی که مایع خنک کننده در “مدار کوچک” باقی می ماند، گرمای بیش از حد موتور اجتناب ناپذیر است. این به دلایل مختلفی رخ می دهد و از جمله آن ها می توان به خوردگی و خرده آشغال اشاره کرد.
همچنین کپسول مایع گاهی اوقات هوادهی خود را از دست می دهد و به همین دلیل نمی تواند کار خود را انجام دهد. اگر این مشکل را دارید، رانندگی برای مدت طولانی امکان پذیر نخواهد بود و بنابراین بسیار مهم است که همیشه به یاد داشته باشید که چگونه آن را به موقع شناسایی کنید.
علائم گیرکردن ترموستات بسته و تست ترموستات خودرو :

  • فلش روی گیج داشبورد از ترازو خارج می شود.
  • در صورت وجود، خطاهای هشدار مربوطه روشن خواهند شد.
  • موتور می تواند پایداری خود را از دست بدهد و حتی از کار بیفتد.
  • هنگامی که بخاری کار می کند، ممکن است بوی ضد یخ را در کابین احساس کنید.
  • بخار سفیدی از زیر کاپوت می توان دید.

اگر ترموستات در حالت بسته گیر کرده باشد. و شما به سرعت به این مشکل رسیدگی نکنید، موتور به سادگی بیش از حد گرم می شود و یا از کار می افتد یا یاتاقان می زند. به طور کلی، این یک نقص خطرناک است.

توجه داشته باشید که شما عزیزان می توانید برای دریافت دوره خرید و فروش خودرو از طریق عبارت لینک شده استفاده کنید و از دوره هوش خودرو حنفی کار دیدن فرمایید.

باز یا بسته شدن زودرس

در یک ترموستات در حال کار، لحظه باز و بسته شدن در دماهای خاصی که برای موتور بهتر است، اتفاق می افتد. اگر سوپاپ زودتر از موعد فعال شود، نشانگرهای مایع خنک کننده دائماً خارج از محدوده بهینه هستند.

تست ترموستات ماشین

هنگامی که ترموستات شروع به باز یا بسته شدن زودتر از موعد می کند:

  • موتور همانطور که انتظار می رود تا دمای کار گرم نمی شود.
  • بخاری هرگز به حداکثر حرارت نمی رسد.
  • مصرف سوخت اندکی افزایش می یابد.

با این حال، این یک مشکل جدی نیست، اما ناخوشایند است. دلیل این نقص اغلب فرسودگی طبیعی ترموستات است.

دیر باز یا بسته شدن

در این حالت موتور به طور مرتب، اگرچه بحرانی نیست، اما بیش از حد گرم می شود و بوی سوختگی مایع خنک کننده را در داخل کابین احساس خواهید کرد. دلایل این عیب آشنا است: سایش و پارگی طبیعی.
همچنین لازم به ذکر است که استفاده از ترموستات اشتباه می تواند این مشکل را ایجاد کند. این گاهی اوقات اتفاق می افتد، زیرا گاهی اوقات پیدا کردن یک گزینه مناسب برای ماشین شما بسیار سخت است.

باز یا بسته شدن ناقص در تست ترموستات خودرو

یک اتفاق بسیار نادر است. و فقط در صورتی خطرناک است که ترموستات کاملاً باز نشود. واضح است که دیر یا زود این امر منجر به گرم شدن بیش از حد موتور می شود. اگر سوپاپ به طور کامل بسته نشود، تقریباً مانند عملکرد زودرس خواهد بود.

چرا بهتر است ترموستات خود را تعویض کنید؟

هنگامی که ترموستات گیر می کند، منطقی است که به سادگی آن را تعویض کنید. ترموستات یک جزء حیاتی برای سلامت وسیله نقلیه شما است، اما بسیار ارزان است. هزینه تعویض آن بسیار کمتر از تعمیر  یاتاقان موتور است. یک موتور یاتاقان زده باید برداشته شود و یا تعمیر شود، یا به طور کامل جایگزین شود.
و هر زمان که محفظه ترموستات برداشته شد، حتی برای بررسی ترموستات، حداقل باید واشر بدنه را تعویض کنید. واشر محفظه باید بتواند به طور کامل آب بندی شود. و اگر از آن استفاده شده باشد، آب بندی نمی شود.
گاهی اوقات صاحبان خودرو به جای تعویض ترموستات، آن را برمی دارند و بدون ترموستات رانندگی می کنند، این ایده خوبی نیست، زیرا یک موتور سرد به طور موثر کار نمی کند، و صرف دوره های طولانی مدت برای گرم کردن ماشین شما سال ها از عمر موتور کم می کند.

آموزش کارشناسی خودرو

امیدواریم این مقاله آموزشی برای شما عزیزان مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید به منظور دریافت آموزش کارشناسی خودرو به سایت آکادمی ما در حنفی کار مراجعه نمایید. ما در دوره هوش خودرو تمامی مواردی که برای کارشناسی خودرو نیاز دارید را به شما عزیزان آموزش داده ایم. همچنین اگر در حال حاضر امکان هزینه کردن برای خریداری دوره را ندارید می توانید از آموزش کارشناسی خودرو رایگان ما که مینی دوره هوش خودرو است استفاده نمایید.

نتیجه

عملکرد نادرست ترموستات می تواند باعث تعدادی عواقب منفی از جمله خرابی موتور شود. رانندگان در فصل زمستان یا تابستان با این قطعه مشکل پیدا می کنند.
با این حال، خرابی ترموستات علائمی مشابه سایر خرابی ها دارد، بنابراین برای تشخیص صحیح باید خود را به دانش آن آگاه کنید و زمان صرف کنید یا خودرو را به تعمیرگاه ببرید. درپایان اگر قصد دارید خودرو خود را از لحاظ فنی مورد کارشناسی قرار دهید. مجموعه ما در حنفی کار آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. شما عزیزان می توانید علاوه بر دریافت خدمت کارشناسی خودرو در شرق تهران محل مجموعه از کارشناسی در محل خودتان نیز بهره مند شوید. برای اینکار کافیست وارد صفحه کارشناسی شوید. از طریق فرم قرار داده شده اقدام به ثبت نوبت و سفارش برای کارشناسی کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت در محل شما حاضر خواهند شد.

3.6/5 - (5 امتیاز)
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو