تست شمع خودرو + روش های تشخیص سلامت شمع ماشین

تست شمع خودرو چگونه انجام می شود؟ هر موتور بنزینی چه کوچک چه بزرگ حداقل یک شمع خودرو دارد و این جزء کلیدی نیاز به بازرسی و آزمایش دوره ای دارد. نحوه انجام آن را در اینجا بیاموزید.

معرفی

شمع در همه موتورهای بنزینی یافت می شود. کار آن ها این است که مخلوط هوا/سوخت داخل موتور را در زمان مناسب مشتعل کنند. سن، استفاده و کیفیت پایین سوخت همگی می‌توانند باعث کثیف شدن شمع شوند و باعث شوند به درستی جرقه نزنند.
استارت نشدن یا استارت سخت دو علامت بد بودن شمع است، علامت های دیگری مانند کارکرد نادرست، مصرف سوخت بیشتر و قدرت کمتر از حد معمول نیز وجود دارد. یادگیری تست شمع یکی از بخش های اساسی عیب یابی هر موتور است. این کار فقط چند دقیقه طول می کشد و هزینه کمی دارد.

نحوه کار یک شمع 

شمع ها همیشه در بالای سرسیلندر موتورهای کوچک قرار دارند. سیلندرهایی مانند اینها دارای باله های خنک کننده در خارج هستند و یکی از بزرگترین قطعات هر موتور کوچک بنزینی هستند.
تمام شمع ها به سوراخی در سر سیلندر وارد می شوند.
یک سیم ضخیم و اتصالاتی که روی انتهای شمع فشار داده می شود، نیروی الکتریکی لازم برای جرقه زدن نوک مخفی شمع را تامین می کند.
سیستم جرقه زنی موتور یک پالس جریان با ولتاژ بسیار بالا را از طریق این سیم و به داخل شمع می فرستد – معمولاً 20000 تا 30000 ولت برای یک موتور کوچک.
نوک دوشاخه درست در داخل محفظه احتراق موتور در سرسیلندر قرار می گیرد و شامل یک شکاف کوچک است.
هنگامی که برق فشار قوی با این شکاف مواجه می شود، در مسیر خود از فضای هوا پرش می کند تا با جریان یافتن به داخل بلوک موتور، مدار را کامل کند. این پرش یک جرقه قابل مشاهده ایجاد می کند که مخلوط هوا/سوخت داخل موتور را مشتعل می کند تا بتواند کار کند.

ابزار مورد نیاز

  • تستر شمع (اختیاری)
  • آچار شمع

مراحل گام به گام تست شمع خودرو

مرحله 1 تست شمع خودرو

سیم شمع خودرو را بردارید.

  • پوششی که شمع را می پوشاند، بردارید.
  • سیم احتراق را از انتهای شمع جدا کنید. بدنه سیم را نکشید، زیرا ممکن است باعث آسیب شود. اطراف دو طرف آن را پایین بیاورید و به آرامی قسمت انتهایی سیم را که بالای آن قرار دارد بکشید.
  • اگر درپوش و سیم احتراق جدا نمی شوند، اتصال لاستیکی را در حین کشیدن به یک طرف بچرخانید.

تست شمع ماشین

گام 2 در تست شمع خودرو

با دستگاه شمع را تست کنید.

  • یک تستر شمع را به سیم استارت وصل کنید. در انتهای دیگر، تستر همانطور که در موتور شما قرار دارد به شمع وصل می شود.
  • خودرو را روشن کنید.
  • موتور را روشن کنید، یا اگر روشن نشد، به سادگی فقط استارت بزنید و به کناره های شفاف تستر دقت کنید. اگر جرقه یا درخشش قابل مشاهده ای وجود نداشته باشد، می توانید مطمئن باشید که هیچ جرقه ای در نوک شمع وجود ندارد. آیا این به این معنی است که این قسمت خراب است؟ شاید. شمع ممکن است بد باشد، بله، اما عدم وجود جرقه نیز می تواند به دلیل نقص در جای دیگری در سیستم جرقه زنی باشد.

تست شمع پراید

مرحله 3

بدون تستر شمع را تست کنید.

  • از آچار شمع مناسب برای شل کردن و جدا کردن شمع موتور با چرخاندن آن در خلاف جهت عقربه های ساعت استفاده کنید. البته این اتفاق باید با برداشتن سیم استارت رخ دهد.
  • سیم استارت را دوباره به بالای شمع شل وصل کنید، سپس شمع را طوری قرار دهید که بدنه فلزی پایینی با قسمت فلزی سرسیلندر موتور تماس داشته باشد.
  • استارت بزنید و شکاف را در نوک آن تماشا کنید. اگر شمع و بقیه سیستم جرقه زنی به درستی کار می کنند، باید یک جرقه آبی آشکار بین نوک الکترود مرکزی داخلی شمع و قسمت بالای فلزی منحنی که با چرخش موتور به سمت پایین قوس می شود، مشاهده کنید.
  • چنانچه جرقه قابل مشاهده ای وجود نداشت، بررسی کنید که استارت روشن است، سپس دوباره امتحان کنید. اگر جرقه وجود نداشته باشد یا ضعیف باشد، در مسیر یافتن علت مشکل موتور خود هستید.

تست شمع پژو

مرحله 4

یافته های خود را ارزیابی کنید.

  • به نوک شمع خارج شده نگاه کنید. شمع باید از موتوری با الکترود مرکزی که پسماندهای خاکستری یا قهوه ای روشن دارد خارج شود. باید عاری از هرگونه رسوب سیاه روغنی یا کرکی باشد که می تواند به برق فشار قوی اجازه دهد که شکاف را دور بزند و جرقه نزند و از روشن شدن یا کارکرد صحیح موتور شما جلوگیری کند.
  • شمع را با یک شمع جدید از همان نوع تعویض کنید (هزینه یک شمع استاندارد 5 تا 8 دلار است). اگر شمع جدید نمی تواند موتور شما را روشن کند و به خوبی کار کند، مشکل از قسمت دیگری از سیستم احتراق یا سوخت است. شما ثابت کردید که شمع علت مشکل نیست و تست شما کامل شده است.

بهترین راه برای تست شمع خودرو

شرایط مختلف شمع ها.

در زمان های گذشته، یکی از ساده ترین موارد تعمیر و نگهداری خودرو، بررسی و تعویض شمع ها بود. این قبل از آن بود که محفظه های موتور را در لوله های آلایندگی و حسگرهای رایانه ای بپوشانند. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که خودرویی دارید که دسترسی به شمع ها در آن نسبتاً آسان باشد، از آن بهره ببرید. این به این دلیل است که آن ها نشانه های واضحی از آنچه در محفظه احتراق و سلامت داخلی موتور شما می گذرد، ارائه می دهند.
قبل از اینکه برای جستجوی علائم مشکوک شروع به بیرون آوردن شمع ها کنید. در چند کار احتیاط کنید: اول، حتما همه شمع ها را بررسی کنید. ممکن است یک مشکل جدی فقط در یک سیلندر وجود داشته باشد که شما نمی خواهید از آن چشم پوشی کنید.

دوم، اگر شمع‌های شما مشکلی را در ارتباط با محدوده گرمای خود نشان می‌دهند یا به سادگی فرسوده شده اند. می‌توانید این مشکلات را با تعویض آن ها با مجموعه‌ای از شمع های جدید و درست برطرف کنید. با این حال، اگر تشخیص جدی‌تر باشد، و شمع‌های شما به دلیل فرسودگی رینگ پیستون دارای فویل روغنی هستند، شمع‌های جدید مشکل رینگ کهنه را از بین نمی‌برند. در این حالت خودرو را برای تعمیرات اساسی به مکانیک خود ببرید و سپس شمع ها را تعویض کنید.
در زیر لیست جامعی از شرایطی است که ممکن است هنگام بررسی شمع ها برای شما مفید باشد:

بهترین شمع خودرو

معمولی

وقتی موتور همانطور که باید، کار می کند، شمع ها تقریباً به همان شکلی هستند که تازه در موتور قرار گرفتند.

معمولی اما با روکش قرمز

پوشش قرمز نتیجه افزودنی های موجود در سوخت بدون سرب با کیفیت پایین تر است و روی عایق سرامیکی پلاگین قابل مشاهده است. روکش قرمز نشانه ای از مشکل موتور نیست.

آسیب توسط سوخت در تست شمع خودرو

در خصوص تست شمع خودرو اگر شمع های آلود به سوخت یک پوشش براق روی نوک و الکترود جانبی داشتند، می تواند به معنی مشکل مخلوط سوخت بسیار غنی، مشکلات احتراق یا محدود حرارتی کم شمع باشد. ابتدا بررسی کنید که مطمئن شوید شمع های شما دارای محدوده حرارتی هستند که با موتور شما سازگار است (مخصوصاً اگر تغییراتی در عملکرد ایجاد کرده باشید). این اطلاعات در کتابچه راهنمای مالک خودرو شما موجود است. برای رفع مخلوط سوخت بسیار غنی، تزریق سوخت (یا کاربراتور) را تنظیم کنید تا ترکیب هوا/سوخت را اصلاح کند.

آسیب انفجار

این وضعیت شمع نشان می دهد که زمان بندی موتور شما مشکل دار است و احتمالاً به تنظیم نیاز دارد. احتمال دیگر این است که بنزینی که استفاده می کنید دارای رتبه اکتان کافی نباشد. دوباره، دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید تا توصیه سازنده را در مورد سطح اکتان تأیید کنید.

شمع کهنه در تست شمع خودرو

تعمیر این حالت آسان است – شمع را تعویض کنید. اکثر تولیدکنندگان شمع عمر مفید آن را روی بسته بندی مشخص می کنند.

رسوب کربن

اگر نوک شمع و الکترود جانبی شما سیاه شده است، آن ها با سوخت بیش از حد کار کرده اند (یا احتمالاً به دلیل مشکل ترموستات، خیلی خنک بوده اند). سایر منابع مشکل ممکن است شامل سیم کشی بد یا نشتی انژکتورها باشد. در برخی موارد، خودرو را برای مدت طولانی با سرعت بسیار آهسته می رانند. در این صورت فرآیند احتراق فرصت ندارد اثر سوختن یا تمیز کردن طبیعی خود را داشته باشد.

پیش سوزی در تست شمع خودرو

شمع نشان می دهد که الکترود جانبی به دلیل داغ شدن بیش از حد سوخته است. اگر خیلی زود روشن شود، سوخت کافی در مخلوط هوا/سوخت وجود ندارد یا سوخت کافی در محفظه احتراق برای یک روشن شدن وجود ندارد. تزریق سوخت و زمان بندی خودرو را بررسی کنید. سریع اقدام کنید، زیرا یک شمع در این شرایط، زود خراب می شود.

رسوب خاکستر روغن

در خصوص تست شمع خودرو باید این نکته را بدانید که روغن موتور از حلقه‌های پیستون کهنه یا راهنماهای سوپاپ‌ها به شمع های شما راه پیدا می کند. در این حالت به مکانیک خود مراجعه کنید.

بررسی صدمه مکانیکی در تست شمع خودرو

شمعی که از نظر مکانیکی آسیب دیده به نظر می رسد که گویی توسط پیستون خود کوبیده شده و خراب شده است، که نشان دهنده این است که بیش از حد به داخل محفظه احتراق کشیده شده است.
برخی از علائمی که توسط شمع‌های شما معلوم می‌شوند، راه‌حل‌های ساده‌ای دارند – برخی دیگر نیاز به دست و تخصص یک مکانیک مجرب دارند. در هر صورت، مزیت اصلی بررسی شمع‌ها، ابزار تشخیص سریع است که به شما ایده نسبتاً خوبی از عملکرد موتور شما می‌دهد.

4/5 - (1 امتیاز)
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو