آموزش کامل تست دینام خودرو ایرانی و خارجی

دینام یا آلترناتور ماشین شما باید کار کند تا تمام اجزای برقی آن بتوانند کار کنند. در اینجا نحوه تست آن را برای پیدا کردن مشکلات را بیابید.

تست دینام خودرو

دینام باتری ماشین شما را شارژ نگه می دارد و اطمینان حاصل می کند که وسیله نقلیه شما قدرت کافی برای سیستم های مختلف خود را دارد.
اگر شک دارید که دینام شما معیوب است، به خواندن ادامه دهید تا نحوه تست آن را بیاموزید.

دینام چیست؟

پیش از اینکه به بررسی تست دینام خودرو بپردازیم لازم است با خود دینام خودرو بیشتر آشنا شویم. برای درک بهتر اینکه چرا آلترناتور باید آزمایش شود، مهم است که بدانیم دینام چیست و چه کاری انجام می دهد.
مردم معمولاً برق ماشین را با باتری آن مرتبط می دانند که درست است. با این حال، برای کار کردن اجزای مختلف خودرو که با برق کار می کنند، یک دینام نیز لازم است.
به طور خلاصه، هدف آلترناتور تولید برق برای شارژ مجدد باتری و تامین انرژی اجزای الکتریکی است. این کار را با تبدیل انرژی مکانیکی (از موتور) به انرژی الکتریکی انجام می دهد.
باتری انرژی را ذخیره می کند و به شما امکان می دهد ماشین را روشن کنید. اگر ماشین شما دینام نداشت، باتری شما در عرض چند ساعت خالی می‌شد، زیرا تنها منبع برق است.

دینام چگونه کار می کند؟

تست دینام خودرو ایرانی

یکی از مهم ترین لازمه های تست دینام خودرو این است که با عملکرد آن بیشتر آشنا باشید. دینام به تسمه سرپانتین خودرو متصل است. تسمه توسط موتور یا به طور خاص میل لنگ می چرخد.
با حرکت تسمه، روتور را که داخل دینام قرار دارد نیز حرکت می دهد. هنگامی که روتور در حال حرکت است، از طریق فرآیند القای الکترومغناطیسی ولتاژ تولید می کند.
به طور خلاصه، بخشی از دینام هنگام روشن بودن موتور حرکت می کند که انرژی تسمه متحرک را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

نشانه های دینام خراب و تست دینام خودرو

تست دینام خودرو خارجی

در خصوص تست دینام خودرو می توان اظهار داشت که علائم خرابی می تواند بسیار باشد. خبر خوب این است که دینام خراب بسیار نادر است زیرا انتظار می رود که آنها در طول عمر ماشین بتوانند کار کنند.
مثل همیشه، استثنائات تاسف باری وجود دارد که دینام خراب می شود. برخی از نشانه‌های معیوب بودن آن شامل موارد زیر است:

  • چراغ های سوسو زن
  • بوی سوختن لاستیک
  • خرابی های الکتریکی
  • مشکلات استارت/ توقف مکرر
  • باتری خراب
  • چراغ هشدار باتری
  • سر و صدای غیرمعمول

در ادامه به بررسی دقیق هر یک از این علائم خواهیم پرداخت. همانطور که در بالا گفته شد، بسیار نادر است که دینام از کار بیفتد، اما اگر این اتفاق بیفتد، تعمیر آن نسبتا آسان و ارزان است.

چراغ های سوسو زن در تست دینام خودرو

در خصوص تست دینام خودرو می توان اینطور اظهار داشت که دینام باید زمانی که موتور روشن است به طور مداوم کار کند. اگر به دلایلی این قسمت به درستی کار نکند، این احتمال وجود دارد که چراغ های ماشین شما شروع به سوسو زدن کنند یا بسیار کم نور شوند.
این به این دلیل است که آلترناتور مقدار ولتاژ ثابتی را ارائه نمی دهد. ممکن است ولتاژ بیش از حد بالا باشد و باعث زیاد روشن شدن چراغ‌های جلو شود، یا ممکن است ولتاژ خیلی کم باشد و باعث کم‌نور شدن چراغ‌ها شود.
هنگامی که خروجی ولتاژ ناسازگار باشد، چراغ های جلو به دلیل عدم تعادل ولتاژ خروجی شروع به سوسو  می کنند.

بوی سوختن لاستیک

بهترین راه برای تست دینام خودرو

تسمه سرپانتین که روتور را در دینام می چرخاند از لاستیک تقویت شده ساخته شده است. اگر تسمه سرپانتین به هر نحوی معیوب باشد، ممکن است بوی سوختن لاستیک متصاعد شود.
البته ممکن است خود آلترناتور معیوب باشد و باعث آسیب به تسمه سرپانتین شود که در نتیجه همان بو ایجاد می شود. اگر با صداهای ناله عجیب همراه باشد، به احتمال زیاد دینام مقصر است.
ممکن است بوی آتش الکتریکی نیز استشمام شود. اگر دینام معیوب باشد، ممکن است به دلیل تولید مقدار کنترل نشده الکتریسیته یا خنک نشدن کافی، بیش از حد گرم شود.
اگر متوجه بوی آتش سوزی شدید، خودرو خود را در اسرع وقت نزد مکانیک ببرید. ممکن است بخارهای سمی تولید کند، بنابراین سعی کنید از تنفس در آن خودداری کنید. دلایل زیادی برای سوختن لاستیک وجود دارد.

خرابی های الکتریکی در تست دینام خودرو

تمام وسایل الکترونیکی از جمله شیشه های برقی، رادیو، فرمان برقی، برف پاک کن ها و غیره توسط دینام ماشین شما کار می کنند. اگر معلوم شد این قسمت خراب است، این احتمال وجود دارد که قطعات خودروی برقی شما به خوبی کار نکنند.
در حالی که همیشه اینطور نیست، علائم متفاوتی ممکن است ظاهر شوند. به عنوان مثال، پنجره های شما ممکن است به آرامی جمع نشوند، یا می توانند این کار را بسیار کند انجام دهند.

مشکلات استارت/ توقف مکرر

روش تست دینام خودرو

اگر ماشین در هنگام راه اندازی مشکل دارد، احتمالاً به دلیل باتری است. با این حال، می تواند نتیجه یک دینام خراب نیز باشد.
در صورتی که دینام آنطور که در نظر گرفته شده کار نکند، باتری مجددا شارژ نمی شود و در نهایت تخلیه می شود. به خواندن ادامه دهید تا بفهمید که آیا مشکل در باتری است یا دینام.
اگر می‌توانید ماشین خود را روشن کنید اما به صورت مکرر متوقف می‌شود، ممکن است مشکل شمع‌های شما باشد. به طور خاص، دینام شما برق ثابت کافی برای کارکرد صحیح شمع ها را تامین نمی کند.

باطری خراب

اگر دینام شما اصلا کار نکند، باتری شما در عرض یکی دو ساعت تمام می شود. از آنجایی که باتری قادر به شارژ نیست، به زودی از کار می افتد.
بسیاری از افراد تصور می کنند که باتری مقصر است وقتی که ماشین دیگر کار نمی کند. در حالی که ممکن است اینطور باشد و اغلب هم همینطور است، مهم است که مطمئن شوید که دینام نقش خود را ایفا می کند.
اگر معلوم شد که باتری کار نمی کند و تعویض شد، اما باتری جدید ظرف چند روز یا چند هفته از کار افتاد، مشکل از دینام است و نه باتری.
اگر باتری به طور غیرعادی سریع تخلیه می شود، حتماً عملکرد دینام خود را آزمایش کنید. این باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شما می شود.

چراغ هشدار باتری

نشانه خرابی دینام خودرو

چراغ هشدار باتری نه تنها زمانی که باتری شما کم است به شما هشدار می دهد، بلکه در صورت غیرعادی بودن ولتاژ خروجی از دینام نیز به شما هشدار می دهد.
به همان دلایلی که ممکن است چراغ جلو شما سوسو بزند، چراغ هشدار می تواند همین کار را انجام دهد. اگر چراغ هشدار هنگام استارت ماشین روشن شد. اما در حین رانندگی خاموش شد، احتمالا باتری شما خراب شده است. نکته مثبت ایت است که، حداقل دینام شما کار می کند!
روشن کردن عملکردهای مختلف در خودرو مانند کولر یا نور بالا ممکن است چراغ هشدار باتری را تحریک کند. از آنجایی که این ویژگی ها نیاز به برق دارند، همچنین نیاز است که دینام شما به درستی کار کند تا بتواند به خوبی پاسخ دهد.

سرو صدای غیر طبیعی

صداهای موجود در محفظه موتور معمولا برای یک گوش آموزش ندیده بسیار نامشخص به نظر می رسد. و کمکی نمی کند که یک دینام معیوب با توجه به ریشه مشکل، صداهای متعددی تولید کند.
صدای دینام معیوب معمولاً صدای ناله بلند و صداهای بلند گوش خراش است. این صدا ممکن است خود را به عنوان صدای کوبیدن یا ضربه نیز نشان دهد. که می تواند ناشی از یاتاقان های این قسمت یا تسمه سرپانتین باشد.

تست دینام خودرو

تسمه دینام خودرو

از آنجایی که تمام علائم رایج ذکر شد و اکنون می دانید که دینام چیست. زمان آن رسیده است که بفهمید این قسمت چگونه برای سالم بودن تست می شود.

ولت ها را اندازه گیری کنید.

دینام ها همه وابسته به ولت هستند. اگر هر نوع ولت متر یا مولتی متر دارید، می توانید کارایی دینام خود را با آن تست کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که این مراحل را دنبال کنید:
1. باتری خود را چک کنید.
ابتدا از سالم بودن باتری مطمئن شوید. ولتاژ باتری هنگام خاموش شدن باید سطح ولتاژ 12-13 ولت را نشان دهد.
اگر کمتر از 12 نشان داد، باتری خود را شارژ کنید تا به ولتاژ مورد نظر برسد.
2. موتور را روشن کنید.
با ولت متر یا مولتی متر متصل به پایانه های باتری، موتور را روشن کنید. و مقادیر نشان داده شده را یادداشت کنید.
اگر ولتاژ 13 تا وسط 14 ثانیه را نشان می دهد، دینام شما در وضعیت خوبی قرار دارد.
3. لوازم جانبی الکتریکی را روشن کنید.
اگر خوانش‌های شما تا اینجا خوب است، ولت متر را روی باتری نگه دارید و کولر، چراغ‌های جلو، صندلی‌های گرم شونده و غیره را روشن کنید. اگر مشاهده کردید که در حالی که این ویژگی های مختلف روشن هستند، ولتاژ به زیر 13 می رسد، دینام شما معیوب است.

نتایج

اگر معلوم شد که ولتاژ بالاتر یا کمتر از محدوده مرجع ارائه شده در مراحل بالا است، دینام شما احتمالاً باید تعویض شود.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو