تعویض و بررسی اگزوز

تعویض اگزوز

تعویض و بررسی اگزوز

همه موتورهای احتراقی، بدون توجه به اینکه دیزل، بنزین، الکل یا سوخت زیستی مصرف می کنند، آلایندگی تولید می کنند. این گازهای اغلب خطرناک از طریق سیستم اگزوز از خودرو خارج می شوند. لوله اگزوز به طور مستقیم از طریق منیفولد به سر موتور متصل می شود و برای بیرون کردن تمام دودها از محفظه های پیستون استفاده می شود. بهتر است ابتدا در مورد سیستم اگزوز بیشتر بدانیم سپس به سراغ تعویض اگزوز می‌رویم. اگزوز دارای قطعات زیادی است که عبارتند از:

منیفولد اگزوز

این سیستم لوله هایی است که در واقع به موتور متصل می شود و برای خارج کردن مستقیم محصولات احتراق از موتور استفاده می شود. قیافه آن شبیه یک سری لوله های کوچکتر که به یک لوله بزرگ متصل می شوند، است.

مبدل کاتالیزوری

همه اگزوزهای مدرن اکنون به مبدل های کاتالیزوری مجهز شده اند. این قطعات از طریق فیلترهای مخصوصی که با عناصر فلزی گران قیمت ساخته شده اند، به حذف ذرات سمی از گازهای خروجی موتور کمک می کنند. جایگزینی آنها می تواند بسیار گران باشد.

بررسی اگزوز ماشین

صدا خفه کن و لوله اگزوز

با توجه به نحوه انتشار گازهای خروجی توسط موتور، اگزوز می تواند سر و صدای زیادی ایجاد کند. صدا خفه کن شبیه جعبه ای است که در انتهای اگزوز قرار می گیرد و لوله از آن خارج می شود.

تعویض اگزوز

برای تعویض اگزوز باید مراحل زیر را انجام دهید:

– قطعات مورد نیاز را ارزیابی کنید.

اولین قدم این است که ببینید چه قسمت هایی از اگزوز را باید تغییر دهید – آیا مبدل کاتالیزوری مشکلی دارد یا لوله آسیب دیده است؟ قبل از شروع کار، با مقایسه آنها با قطعات قدیمی، مطمئن شوید که قطعات جدید صحیح را تهیه کرده اید تا مطمئن شوید که اندازه و شکل یکسانی دارند.

بررسی اگزوز خودرو

– ماشین را بلند کنید در تعویض اگزوز

برای تعویض اگزوز باید زیر ماشین خود بنشینید. در این مورد فقط از جک استفاده نکنید – باید مطمئن شوید که چرخ‌های جلو را هم روی بلوک‌ها یا رمپ‌ها نگه می‌دارید و در این شرایط بسیار مهم است که مطمئن شوید که ترمزها را کاملاً قفل کرده‌اید.

– قطعات قدیمی را باز کنید.

سپس قطعات قدیمی را از پایه ماشین باز کنید. برای انجام این کار ممکن است به یک تخته کشویی نیاز داشته باشید تا به راحتی به قسمت زیرین وسیله نقلیه خود دسترسی داشته باشید. شما باید فرآیند باز کردن پیچ و مهره را در عقب ماشین شروع کنید و به آرامی به سمت جلو حرکت کنید. از آنجایی که پیچ و مهره ها در معرض انواع شن، آب و کثیفی در کف ماشین شما هستند، اغلب در جای آن ها زنگ زدگی مشاهده می کنید. ممکن است لازم باشد از نوعی اسپری روغن یا آچار و چکش برای شل کردن آنها استفاده کنید.

تعویض اگزوز خودرو

– اگزوز را بردارید.

بعد از اینکه پیچ های نهایی را جدا کردید، باید اگزوز را از آویزهای آن جدا کنید. از آنجایی که اگزوزهای جدید اغلب با آویزهای جدید عرضه می شوند، می توانید اگزوز قدیمی را از آویزهای آن جدا کنید و قطعات قدیمی را دور بریزید. وقتی اگزوز جدید را نصب می‌کنید، معمولاً آسان‌تر است که آویزها را روی بدنه قطعه، قبل از اتصال آن به بدنه وسیله نقلیه خود قرار دهید.

– اگزوز جدید را وصل کنید.

هنگامی که اگزوز جایگزین را وصل می کنید، باید ترتیبی را که در هنگام جدا کردن قطعه از ماشین انجام داده اید، برعکس کنید. اگر واشرها را در حین باز کردن پیچ و مهره‌ها جدا کرده‌اید، باید آن‌ها را با واشرهای جدید جایگزین کنید یا واشرهای قدیمی را تمیز کنید و در حین قرار دادن اگزوز جدید از آنها استفاده مجدد کنید. هنگامی که پیچ و مهره قطعه را در جای خود متصل کردید، مطمئن شوید که همه چیز را در یک راستا قرار داده اید.

تست سیستم اگزوز و تعویض اگزوز

هنگامی که اگزوز خود را در جای خود قرار دادید، آخرین کاری که باید انجام دهید تست موتور خودرو است. آن را روشن کنید و به زیر خودرو نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید که دود اگزوز، که باید به وضوح قابل مشاهده باشد، نشت نکند، سپس به عقب برگردید و بررسی کنید که همه قطعات در جای خود محکم هستند و واشرها محکم هستند.

بررسی سیستم اگزوز خودرو در تعویض اگزوز

تعویض و بررسی اگزوز

اگزوز بخش مهمی از سیستم آلایندگی موتور شما است. سیستم اگزوز از طریق مجموعه‌ای از لوله‌ها که به بالای سرسیلندرها متصل هستند، به خارج کردن محصولات گازی فرآیند احتراق که ماشین شما را به حرکت در می‌آورند، کمک می‌کند. بررسی اگزوز چگونه است؟ چگونه متوجه می شوید که اگزوز شما نیاز به تغییر دارد؟ علائم هشدار دهنده ای که باید به آنها توجه کنید چیست؟ و آیا آزمایش های ساده ای وجود دارد که بتوانید انجام دهید؟

چک های ساده اگزوز

تعدادی بررسی آسان اگزوز وجود دارد که می تواند توسط فردی با دانش مکانیکی محدود انجام شود. ما همیشه توصیه می کنیم هنگام بررسی اگزوز خود از محافظ چشم و دست استفاده کنید. این بررسی ها به شرح زیر است:

زنگ سطح را از بین ببرید

در خصوص تعویض اگزوز یکی از مراحل زنگ سیستم اگزوز را پاک کنید و آن را برای سوراخ های کوچک بررسی کنید. این سوراخ ها می توانند هوا را از خارج از فرایند عادی سیستم جذب کنند و هر گونه سوخت نسوخته را مشتعل کنند، که می تواند باعث عواقب معکوس در اگزوز و آسیب بیشتر به ماشین شما شود.

اتصالات و فلنج ها را بررسی کنید

در اینجا شما به دنبال رگه هایی از دوده و علائم سیاه در اطراف اتصالات و فلنج ها هستید. اگر با علائم آشکار خروج گاز مواجه شدید، ممکن است بتوانید به سادگی با سفت کردن گیره ها یا تعویض آنها در صورت زنگ زدگی، مشکل را حل کنید.

تکیه گاه ها را بررسی کنید در تعویض اگزوز

سیستم های قدیمی تر از تسمه برای نگه داشتن منیفولد اگزوز به ماشین استفاده می کنند، در حالی که سیستم های جدیدتر از حلقه های لاستیکی استفاده می کنند. در هر صورت بررسی کنید که اینها به درستی در اطراف بدنه خودرو قرار گرفته باشند و از درجه انعطاف پذیری مناسبی برخوردار باشند.

مشکلات مبدل کاتالیزوری

یک نشانه مطمئن که مبدل شما در حال خراب شدن است صدای تق تق کوچکی است که از دستگاه می آید. این صدا ممکن است به این معنی باشد که قطعه نیاز به تعویض دارد. بهترین راه برای مراقبت از مبدل، اطمینان از عملکرد خوب موتور و عدم نشت سوخت اضافی به دستگاه است.

فیلتر ذرات دیزل

این دستگاه با مبدل ترکیب می شود تا ذرات دوده را از سیستم اگزوز حذف کند. با این حال، برای کار در دماهای خاصی طراحی شده است که نیاز به کارکردن موتور برای بیش از مدت زمان معینی، دارد. اگر از وسیله نقلیه خود برای بسیاری از سفرهای کوچک استفاده می کنید، توصیه می شود هر ماه آن را به مدت بیشتر از نیم ساعت رانندگی کنید تا این قسمت را تمیز کنید.

نحوه پیدا کردن نشتی اگزوز

شما اغلب متوجه نشت اگزوز خواهید شد که به دلیل صدای بلندی که توسط سیستم منتشر می شود، قابل تشخیص است. متأسفانه از آنجایی که گازهای زائد حاصل از فرآیند احتراق زمانی که از موتور خارج می‌شوند بسیار داغ می‌شوند، این امر اگزوز را تا حدی گرم می‌کند که لمس آن غیرایمن باشد و از بازرسی سیستم در حین کار کردن موتور جلوگیری می‌کند. با این حال، می توانید از فرآیند زیر برای یافتن نشتی در سیستم اگزوز خود استفاده کنید. شما به یک جاروبرقی با شلنگ و یک قطعه لوله با اتصال قیف نیاز دارید.

مطمئن شوید که موتور خاموش است –

قبل از شروع این فرآیند همیشه مطمئن شوید که موتور خاموش است و زمان کافی برای خنک شدن کامل داشته است. سیستم اگزوز می تواند گرما را برای مدتی پس از خاموش شدن خودرو حفظ کند و در هنگام لمس شما را بسوزاند.

جاروبرقی را وصل کنید –

در خصوص تعویض اگزوز می توان گفت که با استفاده از شیلنگ تمیزکننده، جاروبرقی را به لوله اگزوز خود وصل کنید. این قسمت پایانی سیستم اگزوز است که در آن گازها از خودرو خارج می شوند. جاروبرقی را روشن کنید تا هوا را از طریق سیستم اگزوز مکش کند.

از لوله و قیف استفاده کنید –

لوله و قیف کمی شبیه گوشی پزشکی است. از آن برای گوش دادن به قسمت های مختلف سیستم اگزوز استفاده کنید. شما به دنبال صدای خش‌خشی هستید که نشان‌دهنده نشتی است، که با فشار دادن انگشت خود بر روی ناحیه مشکل قابل تأیید است. تغییر صدا نشت گاز از این ناحیه را تایید می کند.

به بررسی ادامه دهید –

هنگامی که نشت را پیدا کردید، همیشه می توانید با یک تکه چسب یا نوار آبی به طور موقت آن را خوب کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که بقیه سیستم را به دنبال نشت های بیشتر کاوش کنید. همیشه مطمئن شوید که اقدامات موقتی را که روی سیستم اگزوز قرار داده اید قبل از راه اندازی مجدد خودرو بردارید.

4.3/5 - (6 امتیاز)
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو