تست مبدل کاتالیزوری خودرو + عیب یابی و روش های تعمیر

علائم بد بودن مبدل کاتالیزوری

معمولاً وقتی مبدل کاتالیزوری دچار مشکل می شود، چراغ چک موتور روشن می شود تا به شما هشدار دهد. رایانه ممکن است یک کد مشکل (مانند P0420 تا P0423) را در حافظه ذخیره کند. کد مشکل لزوماً به این معنی نیست که مبدل گران قیمت باید تعویض شود. قبل از تصمیم گیری باید مقداری عیب یابی انجام دهید.
اینها ممکن است نشانه های بد بودن مبدل کاتالیزوری باشد:

  • موتور قدرت را از دست می دهد.
  • موتور هنگام دور آرام خاموش می شود.
  • بوی تخم مرغ فاسد در اطراف خودرو می پیچد.
  • صدای تق تق از زیر خودرو می شنوید.

این علائم زمانی ظاهر می‌شوند که مبدل شما کارایی خود را از دست می‌دهد، بستر داخلی از هم می‌پاشد، محفظه تا حدی محدود می‌شود یا مبدل مسدود می‌شود.

مبدل کاتالیزوری چه کاری انجام می دهد؟

مبدل کاتالیزوری انتشار گازهای خروجی مضر زیر را کاهش می دهد:

  • هیدروکربن ها (HC)
  • مونوکسید کربن (CO) (مبدل دو طرفه)
  • اکسیدهای نیتروژن (NOx) (مبدل سه طرفه)

این امکان وجود دارد که در طول کارکرد عادی، مبدل تسلیم پیری شود و توانایی کاتالیز کردن گازهای گلخانه ای را از دست بدهد. اما این نادر است. اکثر مبدل های کاتالیزوری بیشتر از موتور عمر می کنند.
اگر مبدل آسیب دیده باشد، معمولاً ناشی از مشکلات عملکرد موتور (اشتعال ناقص، مخلوط غنی هوا و سوخت) یا سایر مشکلات جدی است که باعث می‌شود آلودگی (خنک کننده و روغن موتور) به سیستم اگزوز برسد.
تشخیص مبدل کاتالیزوری بد ممکن است دشوار باشد. اما بررسی آن ارزشش را دارد. قبل از اینکه ماشین خود را به مغازه بفرستید یا تصمیم به تعویض یک مبدل بالقوه خوب را بگیرید، سری آزمایشات زیر به شما کمک می کند تا با استفاده از ابزارهای خاص اما ارزان، دستگاه را عیب یابی کنید.

مکان یابی مبدل(ها)

مبدل کاتالیزوری بین منیفولد اگزوز و صدا خفه کن قرار دارد. مبدل شبیه یک صدا خفه کن کوچک است که در هر انتهای آن یک لوله متصل است.
بسته به وسیله نقلیه شما، ممکن است یک یا دو مبدل داشته باشید. همچنین بسیاری از مدل های کرایسلر و میتسوبیشی از یک مینی مبدل بین منیفولد اگزوز و مبدل کاتالیزوری اصلی استفاده می کنند. مبدل کوچکتر به سرعت گرم می شود، بنابراین به محض روشن شدن موتور سرد شروع به کاهش انتشار گازهای سمی می کند.
برای پیدا کردن مبدل، در صورت لزوم، دفترچه راهنمای تعمیر خودرو را برای مدل خاص خود بررسی کنید.

عیب یابی مبدل شما: چهار تست

برای تعیین اینکه آیا مبدل کاتالیزوری شما گرفتگی دارد یا کارایی خود را از دست داده است، چهار تست زیر را اعمال کنید. برای برخی از آزمایش‌ها، به ابزار خاصی نیاز دارید که می‌توانید آن را در اکثر فروشگاه‌های قطعات خودرو یا آنلاین پیدا کنید.
دو یا چند مورد از این تست ها را برای تایید یافته های خود اعمال کنید.

یک گیج خلاء می تواند به شما کمک کند تا سیستم اگزوز محدود را آزمایش کنید.

1. محدودیت مبدل: تست خلاء

محدودیت سیستم اگزوز باعث از بین رفتن قدرت موتور می شود، اما بسیاری از مشکلات دیگر نیز ممکن است. اگر به مبدل مسدود، مشکوک هستید، باید سیستم را آزمایش کنید. این آزمایش به یک گیج خلاء نیاز دارد. اگر ندارید، به خرید آن فکر کنید. وکیوم گیج یک ابزار تشخیصی مفید است که در سایر پروژه های تعمیر نیز به کار می آید.
1. گیربکس را در حالت پارک (اتوماتیک) یا خنثی (دستی) قرار دهید و ترمز دستی را فشار دهید.
2. شیلنگ خلاء را در تقویت کننده قدرت ترمز جدا کنید و گیج خلاء را به شیلنگ یا به درگاه منیفولد ورودی مستقیم دیگر وصل کنید.
3. موتور را روشن کنید و بگذارید حدود 15 تا 20 دقیقه در حالت آرام بماند تا به دمای کار برسد.
4. در حالت بیکار، خواندن خلاء باید بین 18 تا 22 اینچ جیوه باشد.
5. سرعت پایان را تا حدود 3000 دور در دقیقه افزایش داده و نگه دارید. خوانش خلاء باید کاهش یابد، اما باید در چند ثانیه به سطح قبلی بازگردد. در غیر این صورت، به احتمال زیاد سیستم اگزوز مسدود شده است. به مرحله بعدی ادامه دهید.

***

6. آزمایش را تکرار کنید، اما این بار، دریچه گاز را حدوداً چهار بار باز کنید و سرعت موتور را به حدود 2500 دور در دقیقه افزایش دهید. با هر ضربه زدن دریچه گاز به خوانش خلاء توجه کنید.
7. اگر می بینید که سوزن گیج به طور پیوسته نزدیک به صفر می افتد، به احتمال زیاد مبدل کاتالیزوری یا صدا خفه کن محدود شده است.
8. برای تأیید محدودیت احتمالی، لوله پشتی مبدل کاتالیزوری را به اندازه ای شل کنید که گاز از آن عبور کند.
9. مرحله 6 را تکرار کنید. اگر این بار خلاء به میزان قابل توجهی کاهش پیدا نکرد، انسداد (لوله پشتی یا صدا خفه کن) را پیدا کرده اید. در غیر این صورت، به مرحله بعد بروید.
10. لوله اگزوز هدر را از مبدل به اندازه ای باز کنید که گاز خروجی از آن عبور کند.
11. مرحله 6 را تکرار کنید و خوانش های خلاء خود را یادداشت کنید. اگر خوانش های خلاء شما خلاء معمولی را نشان می دهد، مبدل محدود شده یا مسدود شده است.

نکته: روشی سریع برای آزمایش مبدل کاتالیستی محدود

مبدل کاتالیزوری را از لوله هدر یا منیفولد اگزوز شل کنید. این اجازه می دهد تا گازها از آن عبور کنند. اگر متوجه بهبود عملکرد موتور شدید، در مسیر درستی هستید. در صورت لزوم، می توانید همین روش را برای آزمایش صدا خفه کن محدود شده انجام دهید. با این حال، قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه واقعاً نیاز به تعویض مبدل یا صدا خفه کن محدود دارید، یافته های خود را با استفاده از یک یا چند روش ذکر شده دوباره بررسی کنید.

یک سیستم اگزوز محدود، قدرت موتور را از بین می برد.

2. محدودیت مبدل: تست فشار برگشتی

درست مانند تست خلاء بالا، تست فشار برگشتی می تواند به شما در تشخیص گرفتگی سیستم اگزوز کمک کند، اما این تست مستقیماً در سیستم اگزوز انجام می شود تا مبدل کاتالیزوری یا صدا خفه کن یا لوله مسدود شده را تشخیص دهد.
این آزمایش ساده نیاز به فشار سنج عقب دارد. شما ممکن است گیج را در فروشگاه قطعات خودرو محلی خود یا آنلاین پیدا کنید.
برای انجام آزمایش، سنسور اکسیژن (جلو یا عقب) را بردارید. گاهی اوقات، برداشتن سنسور اکسیژن دشوار است زیرا سیستم اگزوز در دمای بالا کار می کند و باعث می شود سنسور به سوراخ رزوه ای که روی آن نصب می شود بچسبد.
1. موتور را روشن کنید و بگذارید حدود 20 دقیقه روشن بماند – یا برای 20 دقیقه سواری به بزرگراه بروید و سپس به گاراژ خود بازگردید.
2. سنسور اکسیژن جلو (پیش کاتالیزوری) را پیدا کرده و بردارید. ممکن است لازم باشد ماشین خود را با یک جک بالا بیاورید و با خیال راحت آن را با چند پایه جک نگه دارید، سپس چرخ های عقب را با چند بلوک چوبی مسدود کنید.
3. سپس، گیج فشار را به جای سنسور اکسیژن نصب کنید.
4. در حالی که گیج در جای خود قرار دارد، موتور را روشن کنید و به خوانش فشار گیج توجه کنید.
5. فشار برگشتی معمولی باید نزدیک به صفر باشد: حداکثر 3 psi.

***

6. هنگام افزایش دور موتور به حدود 2500 دور در دقیقه، باید فشار را بین 1 تا 3 psi دریافت کنید. مسافت پیموده شده شما ممکن است بسته به مدل خاص شما متفاوت باشد. با این حال، خواندن حدود 8 psi یا بالاتر به این معنی است که شما با یک مبدل، لوله اگزوز یا صدا خفه کن مسدود شده روبرو هستید.
7. در صورت نیاز به تست پشت لوله یا صدا خفه کن، سنسور اکسیژن را تعویض کرده و مانیتور کاتالیزور (سنسور اکسیژن عقب) را بردارید و گیج فشار عقب را در جای خود نصب کنید.
8. مرحله 6 را تکرار کنید.
9. فشار را در دور آرام و در دورهای بالاتر موتور اندازه بگیرید.
10. اگر فشار برگشتی این بار نرمال است، مبدل کاتالیزوری گرفتگی دارد. اگر فشار برگشتی همچنان بالا است، شما یک صدا خفه کن یا لوله پشتی گرفته، دارید.

یک مانیتور کاتالیزور (سنسور اکسیژن) می تواند مبدل کاتالیزوری ناکارآمد را تشخیص دهد.

نکته: چگونه یک سنسور اکسیژن گیر کرده را شل کنیم.

سنسورهای اکسیژن به دلیل دمای بالایی که باید در آن کار کنند معمولا به لوله های اگزوز یا منیفولد گیر می کنند. این امر برداشتن آنها را دشوار می کند زیرا شل شدن سنسور می تواند به نخ های باس آسیب برساند.
اگر برایتان سخت است که سنسور اکسیژن را شل کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:
1. چند ساعت قبل از اینکه بخواهید سنسور را بردارید، یک روغن نافذ با کیفیت روی پایه سنسور بمالید.
2. اگر زمان اجازه داد، دوباره روغن را چند بار دیگر به فاصله یک یا دو ساعت بمالید.
3. هنگامی که آماده برداشتن سنسور هستید، ماشین خود را روی یک سطح صاف پارک کنید، جلوی وسیله نقلیه خود را بلند کنید و در صورت نیاز برای دسترسی یا رسیدن به سنسور، آن را با پایه های جک پشتیبانی کنید. چرخ های عقب را مسدود کنید و ترمز دستی را تنظیم کنید.
4. موتور را روشن کنید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه در حالت آرام بماند تا دمای اگزوز افزایش یابد. این به شل شدن سنسور کمک می کند.

***

5. هنگام شروع به کار بر روی خود سنسور مراقب باشید: لوله های اگزوز و منیفولد در این مرحله در دمای بالایی قرار می گیرند و می توانند پوست شما را به شدت بسوزانند.
6. کابل منفی (سیاه) باتری را از باتری جدا کنید.
7. کانکتور الکتریکی سنسور را جدا کرده و با استفاده از سوکت سنسور اکسیژن، سنسور را شل و خارج کنید. اگر سوکت ندارید، از یک آچار شش نقطه ای استفاده کنید که می تواند با خیال راحت سنسور را بگیرد.
8. اگر حسگر همچنان گیر کرد، کافی است سنسور را چند درجه در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دیگر نتوانید آن را بچرخانید، سپس روغن نافذ بمالید و سنسور را دوباره سفت کنید.
9. مرحله قبل را تکرار کنید تا سنسور شل شود.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو