راه های تست منیفولد اگزوز خودرو + تست منیفولد دود ماشین

سیستم اگزوز خودروی شما و تمامی قطعات مختلف از جمله منیفولد اگزوز برای حفظ خودرو در جاده مهم هستند. بدون سیستم اگزوز که به درستی کار می کند، می توانید متوجه کمبود قدرت شتاب، کاهش مصرف سوخت یا حتی صداها و بوهای آزاردهنده شوید.
برای اینکه ماشین شما قدرت کافی برای حرکت داشته باشد، ماشین شما سوخت می سوزاند. در طی این فرآیند، گازهای سمی پس از گذراندن چند مرحله اضافی در هوای خارج از وسیله نقلیه شما منتشر می شوند تا آنها را برای محیط زیست ایمن تر کند.

منیفولد اگزوز چیست؟

وظیفه سیستم اگزوز خودرو شما است که با این گازها مقابله کند. معمولاً آنها را تا حد معتدل ایمن خنک می کند و تمیز می کند. هنگامی که گازها آماده خروج هستند، سیستم اگزوز آن را از لوله اگزوز شما خارج می کند.
از آنجایی که سیستم اگزوز شما وظیفه بزرگی را بر عهده دارد، بخش های مختلفی از جمله منیفولدها، مبدل کاتالیزوری، سپرهای حرارتی، اتصالات، لوله اگزوز، اتصالات انعطاف پذیر، صدا خفه کن و غیره در آن وجود دارد.
سیستم اگزوز خود دارای بخش های زیادی است که برخی از آنها بسیار پیچیده هستند. منیفولد از نظر طراحی و عملکرد ساده است. آنها به سر سیلندر متصل می شوند و دود اگزوز داغ را به یک لوله اگزوز ساده وارد می کنند. نشتی اگزوز می تواند به دلیل ترکیدن واشر اگزوز باشد که اگر زود آن را تشخیص بدهند، راه حل نسبتاً ارزانی دارد. نشتی همچنین می تواند از ترک های خود منیفولد باشد.

***

در هر دو مورد، نشت اگزوز بدون تعمیر می تواند برای اپراتور مضر باشد، زیرا دود داغ اگزوز از طریق این نشت ها خارج می شود و راه خود را به داخل کابین خودرو می یابد و به آرامی راننده و مسافران را مسموم می کند.
تنفس دود اگزوز به مقدار کم لزوما شما را نمی کشد، اما می تواند شما را بیمار کند.
همه این قطعات نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارند زیرا در شرایط سخت مانند دمای بالا کار می کنند و نسبت به سایر قطعات خودرو سریعتر مستعد فرسودگی هستند. منیفولدهای اگزوز را معمولاً از چدن یا فولاد می سازند تا به آن‌ها در مقاومت در برابر دمای شدید کمک کنند.
اگر در سیستم اگزوز شما نشتی بوجود بیاید، گازهای خطرناک و سمی به طور بالقوه به جای روج  به خارج از خودرو، به داخل کابین خودرو شما نشت می کند. این نه تنها سلامت شما را به خطر می اندازد، بلکه ممکن است متوجه شوید که ماشین شما در بهترین حالت خود کار نمی کند و علائم مشکل ساز دیگری را نیز کشف کنید.

ترک منیفولد اگزوز

ترک منیفولد اگزوز به یکی از 2 دلیل ایجاد می شود. اولین مورد چرخه های گرمایی است که منیفولد تجربه می کند. در طول مدت زمان قابل توجهی، این چرخه‌ها ضربه‌ای به منیفولد وارد می‌کنند و به نقطه‌ای می‌رسد که دیگر نمی‌تواند گرما را تحمل کند.
این ماده در نقاط خاصی شروع به ضعیف شدن و ترک خوردن می کند.

ترک ها را می‌توان بسته به شدت ترک جوش داد. برخی را ممکن است بتوانید خودتان انجام دهید، در حالی که برخی دیگر را باید به صورت حرفه ای انجام دهند. هر چند جوش ترک ها فقط رفع مشکل به صورت موقتی است.
احتمال دیگر این است که براکت ها یا آویزهایی که وزن خود سیستم اگزوز را نگه می دارند خراب می شوند. هنگامی که این براکت ها از کار می افتند، وزن سیستم های اگزوز توسط منیفولد اگزوز (که قرار نیست آنها را پشتیبانی کنند) پشتیبانی می شود.
علاوه بر نشتی، ترک‌های منیفولد می‌توانند باعث ورود هوای بیرون شوند. که به نوبه خود باعث از کار افتادن یا مرگ موتور می‌شود. اگر ترک به موقع رفع نشود، همچنین می‌توانید آسیب‌های عمده‌ای به موتور وارد کنید. مانند ترکیدن سر واشر و داغ شدن بیش از حد آن.

علائم منیفولد اگزوز خراب

اگر نشتی در منیفولد اگزوز شما وجود داشته باشد، مطمئناً متوجه برخی از علائم خواهید شد. لیست ما از علائم نشتی منیفولد اگزوز را بررسی کنید. و آنها را با علائمی که در وسیله نقلیه خود دیده‌اید، مقایسه کنید.
• صداهای غیر عادی
اگر صدای موتور شما بیشتر از حد معمول است، می تواند نشانه نشتی منیفولد اگزوز شما باشد. هنگامی که نشتی وجود دارد، گاز می تواند از سیستم اگزوز خارج شود و باعث می شود که صدای موتور بلندتر یا پر سر و صداتر از حد معمول باشد.
• مصرف سوخت ضعیف
نشتی در منیفولد اگزوز می تواند بازده سوخت خودروی شما را کاهش دهد. اگر متوجه شدید که باید بیشتر از قبل به پمپ بنزین بروید، ممکن است لازم باشد منیفولد اگزوز خود را توسط یک متخصص بررسی کنید.
• بوهای عجیب
اگر نشتی یا ترک در منیفولد اگزوز شما وجود داشته باشد، ممکن است گازها قبل از تبدیل شدن به گاز کمتر سمی به هوای بیرون خارج شوند. در نتیجه، ممکن است متوجه بوی عجیبی از زیر کاپوت خود شوید.

ادامه علائم منیفولد اگزوز خراب

• عدم قدرت شتاب
نشتی همچنین می تواند باعث کمبود قدرت موتور شود. اگر ماشین شما مثل سابق شتاب نمی گیرد، آن را نادیده نگیرید! این علامت در ابتدا می تواند خفیف باشد، اما اگر سرویس تعویض منیفولد اگزوز خود را برای مدت طولانی به تعویق بیندازید، ممکن است بدتر شود.
• روشن شدن چراغ موتور را بررسی کنید.
گاهی اوقات نشتی در سیستم اگزوز باعث می شود که حسگرهای ماشین شما فکر کنند مشکلی در موتور وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، چراغ چک موتور روشن می شود.
• بوی سوختن از محفظه موتور
گازهای خروجی داغ هستند و قرار است از طریق کل سیستم اگزوز هدایت شوند. هنگامی که این گازها بلافاصله پس از خروج از محفظه احتراق خارج می شوند، بسیار داغ هستند. اینها می توانند باعث آسیب جدی و سایش زودرس به سایر قسمت های موتور شما شوند. همانطور که این اتفاق می افتد، ممکن است متوجه بوهای عجیب و غریب از قسمت موتور خود شوید. این هرگز نشانه خوبی نیست و باید بررسی کنید تا قبل از اینکه به آتش سوزی منجر شود بوی سوزش از کجا می آید.

منیفولدها از چه چیزی ساخته می‌شوند؟

به طور معمول، منیفولدها را از فولاد لوله‌ای، فولاد ضد زنگ یا آهن می‌سازند. فولاد ضد زنگ گران ترین است زیرا زنگ نمی زند و طول عمر بالایی دارد، اما فولاد لوله ای جریان گاز خوبی می دهد و همچنین اغلب از آن استفاده می شود.
با این حال، متوجه خواهید شد که اکثر خودروها دارای منیفولدهای چدنی هستند. تولید آن‌ها در مقایسه با سایرین ارزان‌تر است، اما از فولاد سنگین‌تر هستند و با افزایش سن شکننده‌تر می‌شوند و مستعد ترک‌خوردگی هستند.
در حالی که بیشتر منیفولدها به سادگی فلز خالی هستند، در برخی موارد می توان یک پوشش سرامیکی برای عایق کاری روی منیفولد اعمال کرد. این گران است و اغلب به جای آن از “اگزوز روکش دار” استفاده می شود که نسبتاً ارزان است. با این حال، این “پوشش اگزوز” عمر منیفولد را کوتاه می کند.
از آنجایی که منیفولدهای اگزوز بسیار داغ می شوند، بیشتر آنها دارای یک محافظ حرارتی فلزی برای محافظت از سایر اجزای زیر کاپوت هستند. این مانع از ذوب غیر ضروری موتور می شود!
اگر به دنبال تعویض منیفولد خود هستید، می توانید از بین منیفولدهای سازنده خود، جایگزین های پس از فروش و حتی منیفولدهای نجات یافته از خودروهای دیگر، یکی را انتخاب کنید. فقط ابتدا دقت کنید که با چه چیزی ساخته شده است و عمر آن چقدر است.

نحوه تست نشت منیفولد اگزوز خودرو

برای بسیاری، نیاز به یافت نشتی منیفولد اگزوز خودرو بعد از یک تست آلایندگی ناموفق، بوجود می آید. همچنین ممکن است هنگام استارت زدن یا سرد بودن ماشین صدای غرش بشنوید. خوشبختانه، آگاهی از اینکه آیا در واقع نشتی دارید یا خیر، فرآیند نسبتاً آسانی است.

مرحله 1

خودروی خود را بلافاصله پس از روشن کردن تست کنید. ممکن است بتوانید در حالی که هوا هنوز سرد است راحت تر نشت را بشنوید و احساس کنید. همچنین خطر سوختگی خود را کاهش می دهید.

مرحله 2

اطراف اگزوز را بو بکشید. این کمترین راه قطعی برای آزمایش نشتی منیفولد شماست، اما ممکن است یک نشانه باشد. مونوکسید کربن، همان چیزی است که توسط سیستم اگزوز شما آزاد می شود، هیچ بویی ندارد.

مرحله 3

به صدای ماشینت گوش کن بیشتر ترک‌ها یا نشتی‌های منیفولد اگزوز باعث ایجاد صدای تیک تیک می‌شوند، به خصوص زمانی که ماشین شما سرد است. حتی ممکن است یک لرزش قابل توجه همراه با سر و صدا وجود داشته باشد.

مرحله 4

از گوشی پزشکی برای گوش دادن به منیفولد از نزدیک استفاده کنید. در صورت وجود باید بتوانید محل نشتی را تعیین کنید. اگر گوشی پزشکی ندارید، از شیلنگ یا لوله برای تک سازی صدا استفاده کنید.

مرحله 5

منیفولد خود را از نظر فیزیکی بررسی کنید. اگر بتوانید آن را از ماشین خود بیرون بیاورید و به صورت دستی قطعه را بررسی کنید، ممکن است بتوانید تاب خوردگی یا ترک خوردگی را تشخیص دهید. از آنجایی که این کار مستلزم برداشتن قطعات از موتور شما است، ممکن است بخواهید با یک مکانیک مشورت کنید.

مرحله 6

به دنبال آسیب در اطراف درگاه های اگزوز باشید. تغییر رنگ یا رنگ سوخته اغلب به معنی نشتی است. شمع ها، چکمه ها یا سوپاپ های سوخته نیز نشان دهنده نشتی است. اگر متوجه این نوع آسیب شدید، فوراً منیفولد خود را تعمیر کنید تا از آتش‌سوزی جدی‌تر جلوگیری کنید.
خودروی خود را برای تست آلایندگی ببرید، حتی اگر زمان آن نباشد. بیشتر نشتی ها باعث کاهش خروجی اکسیژن می شود و باعث می شود خودرو در تست شکست بخورد. اگر منیفولد شما بازرسی را پشت سر بگذارد، ممکن است فقط به دلیل تاب برداشتن نیاز داشته باشید که آن را صاف کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو