تست تسمه و شیلنگ خودرو + روش های تشخیص

تسمه‌های جانبی

بسیاری از همان عناصری که به شیلنگ ها حمله می کنند به تسمه‌ها نیز حمله می کنند – گرما، روغن، ازن و سایش. تقریباً تمام اتومبیل‌ها و کامیون‌هایی که امروزه ساخته می‌شوند دارای یک تسمه‌مارپیچ چند شیار هستند که دینام، پمپ آب، پمپ فرمان و کمپرسور تهویه مطبوع را به حرکت در می‌آورد. وسایل نقلیه قدیمی ممکن است تسمه‌هایV مجزا داشته باشند که لوازم جانبی را هدایت می کند. شورای مراقبت از خودرو می گوید احتمال خرابی تسمهV به طور چشمگیری پس از چهار سال یا 36000 مایل رانندگی افزایش می یابد، در حالی که نقطه بحرانی برای تسمه مارپیچ یا سرپانتین 50000 مایل است. هر تسمه‌ای باید زمانی که نشانه‌هایی از سایش بیش از حد نشان می دهد، تعویض شود. اما بسیاری از تسمه‌های کامپوزیتی جدید تا زمانی که خرابی رخ ندهد، علائمی از سایش نشان نمی دهند.

بررسی تسمه خودرو

در اینجا نکاتی برای بازرسی تسمه وجود دارد:

  • به دنبال ترک، ساییدگی یا شکاف در پوشش بالایی باشید.
  • به دنبال علائم لعاب در طرفین تسمه باشید. تسمه‌های لعاب دار یا صاف می توانند بلغزند، بیش از حد گرم شوند یا ترک بخورند.
  • یک تسمه‌مارپیچ را بچرخانید تا لایه‌های جداکننده، ترک‌ها یا تکه‌های از دست رفته شیارها را در قسمت زیرین جستجو کنید.

تسمه‌های جایگزین باید از نظر طول، عرض و تعداد شیارها با تسمه کارخانه یکسان باشند. تسمه‌های سرپانتین معمولاً با یک کشنده اتوماتیک محکم نگه داشته می شوند. علائم مشکل کشش تسمه عبارتند از صدای بلند ناله یا صدای جیر و صداهای ارتعاشی. بدون کشش مناسب، تسمه‌ها می لغزند و گرما ایجاد می کنند یا لوازم جانبی را نمی چرخانند.
اگر شک دارید، با یک تکنسین واجد شرایط در مورد هر گونه مشکل خنک کننده مشورت کنید، و همیشه دفترچه راهنمای مالک خود برای روش های معمول تعمیر و نگهداری مطالعه کنید.

تسمه تایم

تسمه تایم یک تسمه لاستیکی شیاردار است که به میل لنگ اجازه می دهد میل بادامک را بچرخاند. تسمه‌تایم گاهی اوقات تسمه گیلمر یا تسمه محرک میل بادامک نامیده می شود. میل بادامک سوپاپ ها را در حرکتی هماهنگ با پیستون های موتور باز و بسته می کند.
اگر تسمه تایم شما پاره شود، موتور شما از کار می افتد و به موتور آسیب جدی می زند. به همین دلیل مهم است که تسمه‌تایم خود را به طور مرتب بررسی کنید. اگر تسمه شل باشد یا لیز بخورد، سوپاپ ها ممکن است در زمان نامناسبی باز شوند و با پیستون های موتور شما برخورد کنند. صداهای هشدار مانند صدای ضربه که از موتور شما می آید. این نشان دهنده لغزش کمربند است.
به طور معمول، تسمه تایم باید هر 60000 تا 86000 کیلومتر (یا 50000 تا 60000 هزار مایل) تعویض شود.

تسمه مارپیچ

تسمه‌های سرپانتین که به عنوان تسمه‌های مارپیچ نیز شناخته می شوند، نیروی کمپرسور تهویه مطبوع، پمپ فرمان فرمان، فن خنک کننده، پمپ تزریق هوا و غیره را تامین می کنند.
اگر تسمه سرپانتین وسیله نقلیه شما بشکند، تمام قطعات موتوری که از آن استفاده می‌کنند از کار می‌افتند. در این صورت ممکن است موتور شما بیش از حد گرم شود و آسیب ببیند. تکنسین‌های خودرو به دنبال ترک‌ها، فرسودگی و ضایعات می‌گردند تا تشخیص دهند که آیا تسمه سرپانتین شما در خطر از کار افتادن است یا خیر. مانند تسمه تایم، توصیه می کنیم هر بار که روغن خود را تعویض می کنید، تسمه سرپانتین خود را بررسی کنید. صداهای هشدار شامل صدای جیغی است که از موتور شما می آید، به خصوص در هنگام راه اندازی در صبح های سرد یا در پیچ های تند.
مطالعات نشان می دهد که تسمه‌های سرپانتین اغلب بین 57000 تا 87000 کیلومتر (یا 36000 تا 50000 مایل) از کار می افتند. توصیه می شود تسمه مارپیچ خود را قبل از این مسافت پیموده شده عوض کنید.
نتیجه:
وسایل نقلیه جدیدتر از تسمه‌های سرپانتین استفاده می کنند که اکثر قطعات موتور را به حرکت در می آورد. هنگام بررسی تسمه‌های سرپانتین، به دنبال ترک، ساییدگی و نخ های آشکار باشید. خودروهای قدیمی از تسمه‌های V استفاده می کنند، بنابراین باید تسمه را برگردانید و به دنبال لعاب، ترک خوردگی یا سایش بیش از حد باشید.

بررسی شیلنگ رادیاتور

شیلنگ های رادیاتور را برای بررسی صلبیت فشار دهید. یک شلنگ رادیاتور خوب منعطف است و هنگام گیرکردن به هم نمی چسبد. ورم در محل اتصال موتور یا رادیاتور را بررسی کنید. شیلنگ هایی که روغن فرمان هیدرولیک و روغن ترمز را حمل می کنند نباید متورم شوند، بنابراین اگر متورم شدند باید فوراً تعویض شوند.

ما در حال حاضر شروع به تابستان نزدیک می شویم. با ادامه تغییر فصول و افزایش دما، مهم است که وسیله نقلیه خود را آماده کنید. افزودن بررسی ماهانه شیلنگ و تسمه به برنامه تعمیر و نگهداری منظم خودرو، به شما کمک می کند از مشکلات جدی موتور جلوگیری کنید.
ممکن است خیلی مهم به نظر نرسند، اما تسمه‎‌ها و شیلنگ‌های شما بیشترین وظایفی را که وسیله نقلیه شما انجام می‌دهد، به عهده دارند. تسمه‌ها دینام را روشن می کنند و به کارکرد پمپ آب کمک می کنند. در همین حال، شیلنگ‌ها گاز، هوا، روغن ترمز و مایع ضد یخ را حمل می کنند. موتور شما به این عناصر حیاتی نیاز دارد، تا کار خود را به خوبی انجام دهد. با زندگی در آب و هوای سخت، عمر اجزای لاستیکی به دلیل وجود عناصر ثابت گرما و گرد و غبار محدود می شود که آنها را خشک و شکننده می کند.

ما در حال حاضر شروع به تابستان نزدیک می شویم. با ادامه تغییر فصول و افزایش دما، مهم است که وسیله نقلیه خود را آماده کنید. افزودن بررسی ماهانه شیلنگ و تسمه به برنامه تعمیر و نگهداری منظم خودرو، به شما کمک می کند از مشکلات جدی موتور جلوگیری کنید.
ممکن است خیلی مهم به نظر نرسند، اما تسمه‎‌ها و شیلنگ‌های شما بیشترین وظایفی را که وسیله نقلیه شما انجام می‌دهد، به عهده دارند. تسمه‌ها دینام را روشن می کنند و به کارکرد پمپ آب کمک می کنند. در همین حال، شیلنگ‌ها گاز، هوا، روغن ترمز و مایع ضد یخ را حمل می کنند. موتور شما به این عناصر حیاتی نیاز دارد، تا کار خود را به خوبی انجام دهد.

بعد از خرابی تسمه شلنگ ممکن است چه اتفاقی بیوفتد؟

خرابی تسمه یا شیلنگ می تواند باعث گرمای بیش از حد موتور، از دست دادن فرمان هیدرولیک و از بین رفتن سیستم شارژ الکتریکی شود. اگر شیلنگ مایع خنک‌کننده نشت کند یا تسمه چرخاننده پمپ آب خم شود، سیستم خنک‌کننده از کار می افتد. اگر موتور بیش از حد گرم شود، ممکن است آسیب داخلی جدی ببیند که نیاز به تعمیرات گران قیمت دارد و می تواند تعطیلات تابستانی شما را خراب کند.
گرمای بیش از حد ممکن است در هر زمانی رخ دهد، اما معمولا در تابستان بیشتر اتفاق می افتد. دمای زیرپوش بسیار بالاتر است و گرما می تواند باعث تحریک یا تسریع تخریب ترکیبات لاستیکی شود.
تسمه‌ها و شیلنگ‌هایی که وسیله نقلیه شما به آن‌ها مجهز است، قطعات ضروری برای عملکرد سیستم‌های خنک‌کننده، شارژ و تهویه مطبوع موتور شما هستند. شیلنگ ها را از ترکیبات لاستیکی انعطاف پذیر می سازند. که برای جذب ارتعاشاتی که در هنگام رانندگی با آن‌ها مواجه‌اند، مناسب هستند. در حالی که شیلنگ های داخل وسیله نقلیه تغییر زیادی نکرده اند، تسمه های خودروها به طور قابل توجهی تغییر کرده اند. اطمینان از اینکه تسمه ها و شیلنگ های شما مرتباً چک می شوند، اطمینان حاصل می کند که وسیله نقلیه شما همانطور که باید به کار خود ادامه می دهد.
با زندگی در آب و هوای سخت، عمر اجزای لاستیکی به دلیل وجود عناصر ثابت گرما و گرد و غبار محدود می شود که آنها را خشک و شکننده می کند.

شیلنگ خنک کننده و بخاری

شیلنگ ها بخش مهمی از سیستم های سرمایش و گرمایش شما هستند، اما از نظر ساختاری نیز ضعیف ترین هستند. تعمیر و نگهداری اولیه می تواند به شما در جلوگیری از خرابی شیلنگ خنک کننده کمک کند، و معمولاً ایده خوبی است که یک متخصص این کار را انجام دهد، زیرا کار با شیلنگ ها می تواند بالقوه خطرناک باشد.

شیلنگ ها ضعیف ترین جزء ساختاری سیستم خنک کننده هستند. آن ها را از ترکیبات لاستیکی انعطاف پذیر برای جذب ارتعاشات بین موتور و رادیاتور یا در مورد شیلنگ های بخاری، موتور و فایروال بدنه می سازند. شیلنگ ها که برای نگه داشتن مایع خنک کننده تحت فشار طراحی می شود، در معرض نوسانات شدید گرما و سرما، کثیفی، روغن و لجن قرار می گیرند. ازن اتمسفر نیز به ترکیبات لاستیکی حمله می کند.
تشخیص مهم ترین علت خرابی شیلنگ – تخریب الکتروشیمیایی (ECD) – آسان نیست. به نقل از مهندسان شرکت گیتس(تولید قطعات) ECD از داخل به شیلنگ ها حمله می کند و  ترک های ریز در آن ایجاد می کند. اسیدها و آلاینده های موجود در مایع خنک کننده می توانند موادی که شیلنگ را تقویت می کند، ضعیف کنند. در نهایت، سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود یا شیلنگ ضعیف ممکن است در اثر گرما، فشار یا خم شدن مداوم پاره شود.

راه های جلوگیری از خرابی تسمه و شلنگ

برخی از تعمیرات ساده و اساسی می تواند به جلوگیری از خرابی شیلنگ خنک کننده کمک کند:

  • برای اطمینان از سطح مناسب مایع، مخزن بازیابی مایع خنک کننده سفید را مداوم بررسی کنید. علائم روی باک نشان دهنده سطح مناسب برای زمانی که موتور سرد یا گرم است، هستند. اگر پس از پر کردن مکرر مایع مخزن کم است، مشکوک به نشتی باشید. همچنین مسیرهای مایع خنک کننده را در محفظه موتور بررسی کنید، که از نشت مایع خنک کننده باقی مانده است یا خیر.
  • هنگامی که موتور خنک است، شیلنگ ها را با انگشت شست و اشاره خود در نزدیکی گیره ها، جایی که ECD اغلب رخ می دهد، فشار دهید. به دنبال نقطه های نرم یا له بگردید. یک شیلنگ خوب حسی محکم و در عین حال انعطاف پذیر خواهد داشت.
  • از نظر وجود برآمدگی(معمولاً در حالت گرم)، یا یک قسمت فرو ریخته در شیلنگ و آلودگی روغن، ترک، یا فرسودگی در نزدیکی نقاط اتصال را بررسی کنید.
  • به دنبال ترک‌های موازی در اطراف خم‌ها (ناشی از ازن)، سطح شیشه‌ای سخت (آسیب حرارتی)، یا آسیب‌های سایشی (شلنگ در حال مالش) باشید.
  • مایع خنک کننده را طبق دفترچه راهنمای کاربر شستشو و تعویض کنید. خنک کننده تمیز کمتر احتمال دارد عامل ECD باشد.
  • هنگامی که موتور داغ است هرگز درپوش رادیاتور را برندارید، زیرا خنک کننده داغ تحت فشار خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که یک فن خنک کننده الکتریکی در هر زمانی می تواند روشن شود.

جمع بندی

شیلنگ بالایی رادیاتور بیشتر از هر شیلنگ دیگری خراب می شود و معمولا به دنبال شیلنگ بای پس پمپ آب (اگر وسیله نقلیه شما مجهز باشد) و شیلنگ خروجی بخاری از موتور به هسته بخاری، قرار می گیرد. با این حال، کارشناسان توصیه می کنند که همه شیلنگ‌ها حداقل هر چهار سال یکبار یا در صورت خرابی یکی از آن ها تعویض شوند. همیشه از شیلنگ های جایگزینی که برای مبارزه با ECD طراحی می شود استفاده کنید. علائم تجاری در بین تولید کنندگان شلنگ متفاوت است. به دنبال برچسب “Type EC” روی شلنگ یا بستهبندی آن باشید. این استاندارد انجمن مهندسین خودرو است که به معنای “الکتروشیمی” است. اکثر وسایل نقلیه تولید می شود پس از سال 1993 با شیلنگ های مقاوم در برابر ECD عرضه می شوند.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو