تست و بررسی روغن گیربکس + چک کردن روغن واسکازین ماشین

اکثر دارندگان وسایل نقلیه می‌دانند که برای اینکه خودرو خود را سالم نگه دارند، باید در مورد تعمیر و نگهداری معمول، مانند تعویض روغن و تعویض لاستیک، منظم باشند. اما باید روی گیربکس اتوماتیک خود نیز دقت داشته باشید – می دانید، گیربکس همان چیزی است که دنده ها راتعویض می کند. چند بار در روز به حالت رانندگی، دنده عقب و پارک می پردازید؟ سالم نگه داشتن گیربکس می تواند سود زیادی را به همراه داشته باشد، زیرا یکی از گران ترین قطعات ماشین شما برای تعمیر یا تعویض است.
خوشبختانه، بررسی سلامت گیربکس خودرو آنقدرها هم که فکر می کنید سخت، زمان بر و پرهزینه نیست.

بررسی مایعات

همانطور که موتور شما از روغن برای روانکاری و خنک کردن قطعات داخلی خود استفاده می کند، گیربکس های اتوماتیک نیز از روغن انتقال ویژه طراحی شده برای همین منظور استفاده می کنند. گیربکس های اتوماتیک معمولی، اتوماتیک دوکلاچه و گیربکس های اتوماتیک متغیر پیوسته هر کدام از نوع خاصی از مایع گیربکس استفاده می کنند. اگر مطمئن نیستید که چه مایعی در جعبه دنده شما استفاده شده است، به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید. به طور معمول، نیازهای روغن گیربکس را می توان در بخش مشخصات یافت.
برای به دست آوردن بینش در مورد وضعیت گیربکس وسیله نقلیه خود نیازی به مکانیک بودن ندارید – خودتان می توانید یک بررسی ساده بصری انجام دهید. شما باید سطح و وضعیت مایع گیربکس خود را بررسی کنید.

نحوه بررسی روغن گیربکس اتوماتیک

اگر هنگام تعویض دنده گیربکس اتوماتیک، وسیله نقلیه شما کند است، قبل از اینکه به مکانیکی اجازه دهید در مورد تعمیر یا تنظیم گیربکس شما صحبت کند یا گیربکس جدید به شما بفروشد، سطح روغن گیربکس را بررسی کنید. برای بررسی روغن گیربکس اتوماتیک خود، به دنبال دسته ای باشید که از جعبه دنده بیرون زده است. همانطور که در اینجا نشان داده شده است، به سمت عقب موتور خطی در وسایل نقلیه با دیفرانسیل عقب قرار دارد:

اگر وسیله نقلیه شما دارای دیفرانسیل جلو باشد، همانطور که در اینجا نشان داده شده است، نشانگر مایع گیربکس از گیربکس بیرون زده است.

سطح مایع در گیربکس دستی باید با وسیله نقلیه روی یک بالابر بررسی شود تا تکنسین بتواند به دوشاخه در پایین گیربکس برسد.

برای بررسی مایع گیربکس اتوماتیک، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. میله اندازه گیری را بیرون بکشید.
با موتور روشن و تعویض دنده در حالت خنثی یا پارک و ترمز دستی بالا، اجازه دهید موتور شما کار کند. وقتی میله اندازه گیری را بیرون می آورید، مطمئن شوید که موتور گرم است. (موتور را خاموش نکنید.)
2. سیال را بررسی کنید.
نوک انگشت اشاره خود را در مایع روی میله فرو کنید و مایع را بین انگشت و نوک شست خود بمالید. روغن گیربکس روی میله باید صورتی و تقریباً شفاف باشد. اگر به نظر می رسد یا بوی سوختگی می دهد یا ذرات در آن وجود دارد، به یک مکانیک مراجعه کنید تا رون را تخلیه و آن را عوض کند.
3. میله را با پارچه تمیز و بدون پرز پاک کنید. سپس آن را دوباره وارد مخزن کنید و دوباره بیرون بکشید.
اگر مایع گیربکس شفاف است اما به خط “پر” روی میله نمی رسد، از یک قیف استفاده کنید تا به اندازه کافی روغن گیربکس را در لوله گیربکس بریزید تا به خط برسید. بیش از حد پر نکنید!
انواع مختلفی از روغن گیربکس وجود دارد. هر کدام از آن ها برای نوع خاصی از گیربکس اتوماتیک به کار می روند. گیربکس های جدیدتر خودروسازان بزرگ به مایع متفاوتی نسبت به گیربکس های قدیمی نیاز دارند. از آنجایی که این روزها انواع مختلفی از گیربکس وجود دارد، دفترچه راهنمای مالک یا نمایندگی خود را بررسی کنید تا متوجه شوید خودروی شما به چه نوع مایعی نیاز دارد.
گیربکس معیوب و گیربکسی که فقط مایعات کمی دارد علائم مشابهی دارند. بدیهی است که اضافه کردن روغن گیربکس بسیار ارزان تر از جایگزینی کل سیستم انتقال است!

وضعیت مایع

رنگ – حالا میله را روی یک سطح سفید مانند یک دستمال کاغذی قرار دهید تا رنگ مایع را تجزیه و تحلیل کنید. وضعیت مایع گیربکس شما – و تا حدی خود گیربکس – را رنگ مایع نشان می دهد. رنگ مایع  سالم صورتی مایل به قرمز است است. اگر به نقطه ای برسد که نیاز به تعویض داشته باشد، قرمز مایل به قهوه ای خواهد بود. اگر مایع قهوه ای تیره یا سیاه باشد، این احتمال وجود دارد که شما احتیاج به تعویض چیزی بیشتر از روغن گیربکس خواهید داشت.

مایع تیره با بوی سوختگی خبر بدی است. در بدترین حالت، ممکن است براده های فلزی ظریفی را نیز در مایع پیدا کنید. هر دوی این علائم به آسیب احتمالی اجزای داخلی گیربکس شما اشاره دارد. این معمولاً به دلیل رعایت نکردن فاصله زمانی توصیه شده برای تعویض مایع گیربکس است، اما غیرممکن نیست که گیربکس نیز مانند هر قطعه دیگری روی خودرو، مشکل مکانیکی زودرس داشته باشد.
قوام – پس از مدتی مایع می تواند غلیظ تر از حد معمول ظاهر شود. این طبیعی است، اما روغن گیربکس خوب باید جدید ظاهر شود. علاوه بر این، مایع نباید حاوی هیچ گونه آلاینده یا ذره ای از جمله براده های فلزی باشد. براده های فلزی ممکن است باعث مشکل شوند و باید فوراً بررسی شوند. مایع کف‌آلود می‌تواند نشان‌دهنده وجود مایع بیش از حد، گرم شدن بیش از حد یا مایع نامناسبی باشد.
بو – مایع تمیز عملاً بی بو است، اما اگر چیزی شبیه به نان تست سوخته حس کردید، جای نگرانی دارد. بوی سوختگی نشانه این است که گیربکس دچار مشکل شده است و باید فوراً توسط متخصص تعمیر شود.

نکته مهم در خصوص روغن واسکازین ماشین

توجه: بسیاری از خودروهای جدیدتر مجهز به میله های گیربکس نیستند و این امر بررسی مایع گیربکس را در خانه غیرممکن می کند. در این صورت، یک متخصص تعمیر خودرو باید سطح مایع را از طریق دوشاخه ای که در کنار جعبه دنده قرار دارد یا با بررسی رایانه داخلی خودرو بررسی کند.

هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس را چک کنید؟

در آب و هوای شدید، وسایل نقلیه به مقدار TLC بیشتری نیاز دارند، به این معنی که خدمات تعمیر و نگهداری باید به طور مکرر انجام شود. شستشوی مایعات گیربکس باید هر 30000 مایل انجام شود و سطح مایع گیربکس باید حداقل هر شش ماه یکبار بررسی شود. اکنون که می‌دانید هر چند وقت یک‌بار باید روغن گیربکس خود را بررسی کنید و مراحل نحوه انجام این کار را انجام دهید، یک قدم به افزایش عمر گیربکس خود نزدیک‌تر شده‌اید!

کمبود روغن گیربکس ماشین

اگر مایع شما کم است، لزوماً به این معنی نیست که به سمت فاجعه می روید. اما به احتمال زیاد به این معنی است که در جایی از سیستم نشتی وجود دارد. پر کردن گیربکس و سپس بررسی روزانه آن برای اینکه ببینید با چه سرعتی سطح پایین می‌آید، می‌تواند راه خوبی برای ارزیابی شدت نشت احتمالی باشد. همچنین سعی کنید گیربکس خود را با نگاه کردن به زیر خودرو برای یافتن هرگونه مایعی که از آن بیرون می ریزد، به صورت بصری بازرسی کنید. آیا خودرو پس از پارک کردن، لکه‌هایی از مایع مایل به قرمز روی زمین باقی می‌گذارد؟ اگر سیال سیاه باشد، روغن موتور است. آب، احتمالاً تراکم ناشی از سیستم تهویه مطبوع است.

اگر متوجه شدید گیربکس شما روغن می‌ریزد، یا از مقدار غیرطبیعی روغن استفاده می کند. در اسرع وقت با یک مکانیک تماس بگیرید.

توصیه می کنیم به یک فروشنده خودرو معتبر مراجعه کنید که خودروی شما را به طور معمول خرید و فروش می کند و خدمات می دهد. بخش خدمات آن بیشترین تجربه را در مورد مدل و نوع خودرو شما خواهد داشت. و ممکن است قبلاً با این مشکل روبه رو بودند. اگر این تجمل را دارید که ماشین را تا زمان بازرسی در پارکینگ بگذارید و تکان ندهید، این کار را انجام دهید.
برخلاف آنچه برخی از مکانیک‌های اینترنتی ممکن است به شما بگویند، جایگزینی مایع گیربکس، گیربکس قدیمی خودروی قدیمی را از بین نمی‌برد. به طور معمول، هنگامی که یک گیربکس به طور ناگهانی پس از تعویض مایع دچار مشکل می شود، به این دلیل است که قبلاً یک مشکل داخلی مانند بسته کلاچ فرسوده در آن وجود داشته است. اگر گیربکس شما سالم باشد، تغییر مایع تازه فقط به طول عمر آن کمک می کند.
در ضمن، اگر مایع گیربکس شما کم است. و نیاز به پر کردن دارد، این کار معمولاً از طریق همان لوله ای انجام می شود که میله اندازه گیری در آن قرار می گیرد. افزودن مایع (که در فروشگاه های قطعات خودرو موجود است) به یک قیف باریک و به احتمال زیاد دراز نیاز دارد.
درست مانند هر ماشین دیگری، یک گیربکس برای اینکه همانطور که سازنده در نظر دارد کار کند نیاز به تعمیر و نگهداری مناسب دارد. همانطور که می گویند مراقب گیربکس خود باشید و آن نیز از شما مراقبت خواهد کرد.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو