نحوه بررسی و اضافه کردن مایع فرمان هیدرولیک

اکثر خودروها به جز برخی خودروهای برقی و هیبریدی دارای سیستم فرمان هیدرولیک هستند که راننده را قادر می سازد بدون تلاش زیاد فرمان را بچرخاند. سیستم فرمان هیدرولیک از چندین مورد تشکیل شده است: یک قفسه و پینیون متصل به چرخ های جلو. یک پیستون در داخل قفسه و پینیون که توسط مایع تحت فشار از پمپ فرمان حرکت می کند و به چرخاندن چرخ ها کمک می کند. و یک سیلندر حاوی مایع روی پمپ نصب شده است. (اگر مایع کافی وجود نداشته باشد، فرمان سخت‌تر می‌شود و پمپ یا قفسه و پینیون می‌توانند بدون مایعی که آن‌ها را بالشتک کند، آسیب ببینند.) بنابراین، مهم است که سطح مایع فرمان هیدرولیک را به طور منظم بررسی کنید و زمانی که لازم است، مایع را اضافه کنید.

نحوه عملکرد فرمان هیدرولیک

مشابه سیستم ترمز، فرمان هیدرولیک به عنوان یک سیستم هیدرولیک عمل می کند. نیروی موتور خودرو با استفاده از تسمه و قرقره، مایع فرمان را از مخزن به قفسه و پینیون پمپ می کند. همانطور که فرمان چرخانده می شود، مایع فرمان برقی از طریق پیستونی جریان می یابد که نیروی اضافی برای حرکت خودرو به جهت مورد نظر فراهم می کند. هنگامی که فرمان صاف می شود، سوپاپ بسته می شود تا از جریان سیال جلوگیری کند و پیستون عقب نشینی کند. خوشبختانه، اگر برق سیستم از کار بیفتد، فرمان همچنان می تواند بچرخد، اگرچه بسیار دشوارتر است.

مایع فرمان چه می کند؟

روغن فرمان هیدرولیک نقش اصلی را در فرآیند کمک فرمان ایفا می کند. پمپ فرمان، مایع را تحت فشار هیدرولیک به گردش در می آورد و به پیستون موجود در چرخ دنده فرمان اجازه حرکت می دهد و در حین چرخاندن چرخ، تلاش را کاهش می دهد. شیر کنترل دوار، بسته به جهت چرخش چرخ، فشار را به پیستون وارد می کند و از طرف مقابل آزاد می شود. با افزایش فشار، پیستون حرکت می کند و وسیله نقلیه را در جهت دلخواه می چرخاند. سیستم‌های امروزی آنقدر شهودی هستند که می‌توانند سرعت خودرو را تشخیص دهند و ورودی از فرمان به چرخ دنده فرمان را کاهش دهند و حساسیت را در سرعت‌های بالاتر کاهش دهند و از واژگونی و سایر برخوردها جلوگیری کنند.
از آنجایی که روغن فرمان یک سیال هیدرولیک است و برای ایجاد کمک فرمان مورد نیاز است، تحت فشار شدید، مقدار قابل توجهی گرما تولید می کند. و از آنجایی که اکثر سیستم های فرمان هیدورلیک فاقد فیلتراسیون هستند، با گذشت زمان، مایع در اثر کثیفی، زباله و قطعات ضعیف فرمان، برق آلوده می شود. تمیزکاری اجزای فرمان باید هر 30000 مایل انجام شود تا اجزای فرمان هیدرولیک روغن کاری شوند و از خرابی اجزای سیستم جلوگیری شود. اجتناب از این سرویس ممکن است فشار غیرضروری به پمپ وارد کند و باعث سخت‌تر کار کردن آن شود و ممکن است منجر به سایش زودرس شود. در بین شستشوها، حتما سطح مایعات را بررسی کنید. چگونه می دانید چه زمانی سطح فرمان برقی را بررسی کنید؟ اکثر مراکز خدمات معتبر در طول هر سرویس تعویض روغن، سطح مایعات را برای شما بررسی می کنند.

با این حال، شما همچنین می توانید برای خودتان در هر زمان بررسی کنید.

اگر مایع فرمان هیدرولیک شما کم است، مدت زیادی طول نمی کشد تا متوجه شوید که چیزی درست نیست. اغلب وسیله نقلیه شما علائمی مانند فرمان پر سر و صدا، احساس تند شدن و حتی مشکل در هنگام فرمان دادن را نشان می دهد. اگر متوجه تغییراتی در موارد زیر شدید سطح مایع خود را بررسی کنید:

صدا

فرمان بسیار آرام است. هر زمان که صدایی مانند صدای جیغ یا ناله می شنوید، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. حتی یک حرکت ساده در حالت توقف، مانند چرخاندن چرخ‌ها از این طرف به سمت دیگر، صدای وحشتناکی تولید می‌کند.

احساس

هنگامی که سعی می کنید از یک جهت به سمت دیگر بپیچید، ممکن است متوجه احساس پرش شوید. این اغلب زمانی که وسیله نقلیه آهسته حرکت می کند یا اصلاً حرکت نمی کند بیشتر قابل توجه است. از آنجایی که مایع فرمان هیدرولیک تمام می شود، سیستم در تلاش است تا به طور موثر کار کند و این احساس تند و ناگهانی را ایجاد کند. سختی یا سفتی در حین چرخش نیز نشانه واضحی از وجود مشکل است.

منظره

جایی که زمین زمانی خشک و پاک از هرگونه نشت مایع بود، متوجه گودال ها یا لکه هایی در زیر خودرو می شوید. اگرچه وسیله نقلیه شما قادر به نشت مایعاتی است که استفاده می کند، مایع فرمان هیدرولیک می تواند از پمپ، چرخ دنده فرمان یا از خطوط فشار نشت کند.
صداهای جیغ، سفتی هنگام چرخش، پاسخ آهسته یا صدای ناله همگی از علائم مشکلات سیستم فرمان هیدرولیک هستند. تعمیر و نگهداری معمولی از جمله شستشوی فرمان هیدرولیک می تواند به جلوگیری از آسیب دیدن قطعات در جاده کمک کند.

آیا می توانم بدون مایع فرمان هیدرولیک رانندگی کنم؟

پاسخ کوتاه «بله» است، اما احتمالاً بهتر است بپرسید «آیا می‌خواهم بدون مایع فرمان هیدرولیک رانندگی کنم؟»
روغن فرمان هیدرولیک نه تنها به حرکت وسیله نقلیه شما کمک می کند، بلکه از سایش و پارگی نیز محافظت می کند. اگر مایع فرمان هیدرولیک خود را به طور منظم شارژ نکنید، در این صورت خطر آسیب به پمپ، قفسه و پینیون خودروی خود را دارید، حتی با وجود مقادیر کمی مایع در مخزن فرمان خودرو.
روغن فرمان را که برای عملکرد برتر طراحی و به کار می‌رود، در همه خودروهای دارای فرمان هیدرولیک به کار می‌برند. مناسب برای افزایش عمر سیستم PAS شما با جلوگیری از خوردگی، همچنین سایش و صدا را بدون آسیب به مهر و موم یا واشر آن کاهش می دهد. استفاده از آن نیز آسان است – ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه:

مراحل

1

به دنبال سیلندر مخزن باشید. اگر در چرخاندن فرمان مشکل دارید یا هنگام چرخاندن فرمان، صدای ناله‌ای با صدای بلند از فرمان خارج می‌شود، به احتمال زیاد روغن فرمان شما کم است. مایع فرمان را می توان در یک مخزن استوانه ای در نزدیکی پمپ فرمان یا از راه دور با شیلنگ های پمپ پیدا کرد و باید به وضوح برچسب گذاری شود. سیلندر را ممکن است از پلاستیک یا فلز بسازند.
• اگر سیلندر را پیدا نکردید، برای مکان یابی به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید. در حالی که مخزن فرمان هیدرولیک معمولاً در بیشتر خودروها در یک فضا قرار دارد، وسایل نقلیه جدیدتر ممکن است آن ها را در جای دیگری برای صرفه جویی یا فضا قرار دهند.

2

سطح روغن فرمان را بررسی کنید. اگر سیلندر مخزن از پلاستیک نیمه شفاف ساخته شده باشد، ممکن است بتوانید سطح مایع داخل سیلندر را ببینید. اگر سیلندر مخزن از فلز ساخته شده باشد، یا اگر پلاستیک به اندازه کافی شفاف نیست، سطح مایع را با یک میله اندازه گیری که معمولاً به درپوش وصل می شود، بررسی می کنید.
• در برخی از خودروها، سطح مایع فرمان هیدرولیک تنها پس از روشن شدن موتور برای مدت کوتاهی قابل بررسی است و گاهی اوقات باید فرمان را چندین بار در هر دو جهت بچرخانید در حالی که خودرو در حالت آرام است.
• در سایر خودروها، درجه بندی روی میله یا سیلندر برای هر دو سطح “گرم”، پس از روشن شدن موتور، و سطح “سرد”، پس از مدتی خاموش بودن موتور وجود دارد. در خودروهای دیگر، ممکن است خطوط “Min” و “Max” برای سطوح مایع قابل قبول وجود داشته باشد. حتما سطح روغن فرمان هیدرولیک را با علامت صحیح مقایسه کنید.

3

بررسی کنید که چه مقدار از میله اندازه گیری توسط مایع فرمان هیدرولیک پوشانده شده است. اگر از یک میله برای تست سطح مایع فرمان استفاده می‌کنید، ابتدا وقتی آن را از سیلندر بیرون می‌کشید، مایع اضافی را از روی آن پاک کنید، سپس آن را تا جایی که می‌خواهید فرو کنید و دوباره بیرون بکشید.

4

رنگ مایع فرمان را بررسی کنید. مایع فرمان خوب باید شفاف، کهربایی یا صورتی رنگ باشد.
• اگر مایع فرمان برقی قهوه ای یا سیاه است، با تکه های لاستیک لوله های اتصال، مهر و موم یا حلقه های O آلوده شده است، در این صورت باید خودرو را نزد مکانیک برد تا ببیند آیا هر یک از قطعات سیستم فرمان هیدرولیک به همراه مایع نیاز به تعویض دارد یا خیر.
• مایع فرمان هیدرولیک ممکن است تیره تر از آنچه هست به نظر برسد. اگر شک دارید، به رنگ لکه مایع فرمان روی پارچه یا حوله کاغذی که با آن میله اندازه گیری خود را پاک کرده اید نگاه کنید. اگر لکه همان رنگی است که قرار است مایع باشد، مایع شما آلوده نیست.

5

مایع فرمان هیدرولیک را در صورت نیاز به سطح پر شدن صحیح اضافه کنید. اگر ماشین شما دارای درجه بندی روی سیلندر است. می توانید مایع را به طور منظم اضافه کنید تا زمانی که به سطح صحیح “گرم” یا “سرد” برسید. اگر سطح را با یک میله اندازه گیری بررسی کردید. مایع را به تدریج اضافه کنید تا از پر شدن بیش از حد مخزن جلوگیری شود.
• مطمئن شوید که فقط از مایع فرمانی که برای خودروی شما توصیه می شود استفاده کنید. زیرا ویسکوزیته (گران روی) مناسبی برای سیستم فرمان خودرو شما خواهد بود.
• سازنده توصیه نمی کند که از مایع گیربکس به جای روغن فرمان استفاده شود. انواع مختلف مایعات بسیار زیاد است و در صورت استفاده از سیال اشتباه ممکن است باعث خرابی فرمان هیدرولیک و آب بندی آن شود.
• مراقب باشید که دستگاه فرمان هیدرولیک خود را بیش از حد با مایع پر نکنید. احتمالاً بهتر است واحد خود را کمتر از آن پر کنید. این به این دلیل است که مایع فرمان برقی با گرم شدن منبسط می شود و جادوی خود را به نمایش می گذارد. اگر دستگاه خود را تا بالا پر کنید و سپس سعی کنید ماشین خود را برانید، افزایش فشار ممکن است شروع به ایجاد مشکل کند و ممکن است نیاز به تعمیرات گران قیمت داشته باشد.

6

درپوش سیلندر را ببندید. بسته به نوع خودرو، ممکن است مجبور باشید درپوش را فشار دهید یا پیچ کنید. قبل از بستن کاپوت مطمئن شوید که محکم وصل شده است.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو