یاتاقان زدن موتور

 یاتاقان زدن موتور چیزی است که هرگز نمی خواهید، تجربه کنید. زیرا در بیشتر موارد بسیار پرهزینه خواهد بود.

موتور خودروی شما یک جزء پیچیده است. که شامل بسیاری از قطعات در حال کار است. اگر چیزی خراب شود، کل سیستم می تواند از حالت تعادل خارج شود و احتمالاً موتور شما یاتاقان بزند.
در یاتاقان موتور  قسمت عمده ای از حرکت می‌ایستد، در نتیجه موتور از کار می‌افتد. در این مقاله ما علائم یک یاتاقان موتور، معنی آن، دلایل وقوع آن و نحوه رفع آن را بررسی می کنیم. بیایید با یک مرور سریع از علائمی که باید جستجو کنیم، شروع کنیم.
شایع‌ترین علامت یاتاقان موتور این است که وقتی می خواهید آن را روشن کنید هیچ اتفاقی نمی افتد. رادیو و سایر وسایل الکترونیکی ممکن است خوب کار کنند، اما هنگامی که کلید را بچرخانید، استارت فقط کلیک می کند. گاهی اوقات بوی سوختگی از موتور به مشام می رسد.
در زیر لیست دقیق تری را از شایع‌ترین علائم یاتاقان موتور، آورده‌ایم:

علائم یاتاقان موتور

1. موتور استارت نمی‌خورد.

وقتی موتور گیر می کند، ممکن است نتوانید ماشین را روشن کنید. همچنان باید بتوانید قسمت الکتریکی ماشین را روشن کنید و وسایل الکترونیکی مانند فن بخاری، چراغ ها و رادیو را به کار بیاندازید.
با این حال، استارت موتور هیچ عملی ایجاد نمی کند. در غیر این صورت، هنگامی که استارتر با فلایویل برخورد می کند، صدای تق تق می شنوید.
2. نقص فیزیکی
گاهی اوقات موتور گیر می کند. زیرا یک قطعه داخلی شل شده و خود را در قطعه دیگری گیر می دهد. اگر این چیزی مانند شاتون پیستون باشد، می تواند از طریق بلوک موتور نفوذ کند.
بررسی بلوک موتور مشکل را آشکار می کند زیرا قطعات در موارد شدید ممکن است از قسمت بالایی عبور کنند.
3. سیم‌های سوخته شده
موتور گیر کرده خود سیم های سوخته ایجاد نمی کند. این اتفاقی است که پس از از کار افتادن موتور اتفاق می افتد. وقتی استارت می‌خواهد موتور را بچرخاند، مشکلات بیشتری رخ می‌دهد.
استارت قادر به چرخاندن موتور نیست، بنابراین سیم ها شروع به گرم شدن بیش از حد می کنند. و شما متوجه بوی سوختگی خواهید شد، که یک اتفاق رایج پس از گیرکردن موتور است.
4. صداهای موتور
کمی قبل از گیر کردن موتور، ممکن است متوجه صداهای عجیب و غریب موتور شوید. گاهی اوقات این صداها به صورت ضربه ای خفیف ظاهر می شوند یا ممکن است یک ضربه ضعیف باشد.
در هر صورت، با شنیدن صدای تق تق، موتور به طور کامل از کار می افتد. این صدا اغلب با برخورد شاتون پیستون به میل لنگ همراه است.

یاتاقان موتور یعنی چه؟

هنگامی که موتور یاتاقان زده به این معنی است که گیر کرده است. و وقتی می خواهید آن را روشن کنید نمی چرخد. ممکن است وسایل الکترونیکی ماشین شما کار کند، اما با چرخاندن کلید هیچ اتفاقی نمی افتد. موتور گیر کرده اغلب به دلیل آسیب جدی موتور ایجاد می شود که تعمیر آن اغلب بسیار پرهزینه است.

علل یاتاقان موتور

متداول ترین دلیل گیر کردن موتور خودرو این است که با کمبود روغن موتور در مخزن روغن کار کرده است. همچنین می تواند ناشی از وجود آب در سیلندرها یا شکستگی میل لنگ یا پیستون باشد. در بسیاری از موارد، می تواند نتیجه رانندگی با موتور بیش از حد گرم نیز باشد.
اینها تنها برخی از دلایل احتمالی هستند. در اینجا لیست دقیق تری از شایع ترین علل یاتاقان موتور را آورده‌ایم:
1. کمبود روغن موتور
موتور خودروی شما برای حفظ روغن کاری مناسب قطعات متحرک به روغن نیاز دارد. روغن همچنین مقداری اثر خنک کنندگی برای اجزای موتور فراهم می کند.
وقتی روغن موتور خیلی کم می شود، موتور شروع به گرم شدن می کند. در نتیجه قطعات با هم اصطکاک پیدا می‌کنند. با خشک شدن اجزای داخلی، اصطکاک زیادی ایجاد می شود. موتور فقط برای مدت کوتاهی می تواند به این صورت کار کند و در نهایت متوقف می شود.
2. آب در موتور
قرار نیست آب در موتور خودرو باشد، اما گاهی اوقات راهی برای ورود پیدا می‌کند. اگر در یک گودال بزرگ رانندگی می‌کنید، آب می‌تواند راه خود را به داخل ورودی باز کند.
در مواقع دیگر، آب می تواند به مخزن سوخت نفوذ کند. از آنجایی که مانند مخلوط هوا/سوخت فشرده نمی شود، باعث آسیب به شاتون های داخل موتور می شود. هنگامی که میله های اتصال خم می شوند، موتور گیر می کند.

3. اجزای زنگ زده

با گذشت زمان، فلز مستعد زنگ زدگی است. با قدیمی شدن خودرو، احتمال زنگ زدگی قطعات بیشتر می شود.
در حالی که قطعات داخلی موتور معمولاً با روغن کاری مناسب دچار زنگ‌زدگی نمی شوند، اگر آب داخل آن باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. هنگامی که قطعات زنگ زدند، قطعات با هم آسیاب می شوند و باعث ایجاد براده های فلزی می شوند که می تواند در عملکرد اختلال ایجاد کند.

4. قطعات شکسته
یکی دیگر از عوامل یاتاقان زدن موتور، قطعات شکسته است. زنگ‌زدگی تنها چیزی نیست که می‌تواند برای قطعات متحرک اتفاق بیفتد. همچنین امکان دارد اجزا بشکنند.  این مشکل با سوپاپ ها، شاتون یا پیستون ها رخ می دهد.
اگر این قطعات شکسته شوند، در جایی از موتور که به آن تعلق ندارند گیر می کنند. این اثر تجمعی است، جایی که یک نقص منجر به نقص دیگر می شود.
5. موتور بیش از حد گرم می‌شود.
هرگز نباید اجازه داد موتور بیش از حد گرم شود، در غیر این صورت انتظار مشکلات جدی داشته باشید. اول، گرم شدن بیش از حد موتورها منجر به منبسط شدن پیستون ها می شود که می تواند به دیواره سیلندر آسیب برساند.
گذشته از این، می‌توانید هنگام داغ شدن بیش از حد موتور، واشر سر بترکد که یکی دیگر از تعمیرات گران قیمت است.
6. استارت قفل می‌شود.
در حالی که استارت قفل شده باعث انسداد موتور نمی شود، علائم ارتباط نزدیکی با هم دارند. این دو می توانند همین احساس را داشته باشند.
هنگامی که استارت با شیر برقی گیر کرده است، فلایویل را می گیرد. خوشبختانه، این تعمیر بسیار قابل کنترل تر از یک موتور گیر کرده است.
7. خرابی تسمه تایم/کامشافت
اگر زنجیر تایم، تسمه یا کامشافت از کار بیفتد، می تواند باعث برخورد سوپاپ ها به پیستون ها شود. همانطور که قبلاً بررسی کردیم، مشکل در پیستون ها باعث می شود که موتور مسدود شود.

چگونه یک موتور گیر کرده را بررسی کنیم؟

اگر می خواهید بدانید که باید چگونه یک موتور گیر کرده را در ماشین بررسی کنید، فقط به چند ابزار ساده نیاز دارید تا روش تشخیص را به درستی انجام دهید. توجه داشته باشید که یک موتور ممکن است قبل از گیر کردن علائم مختلفی را نشان دهد. مهم است که مراقب صداهای غیرمعمول موتور، عملکرد ضعیف یا مصرف سوخت، بوی سوختگی، دود زیاد و سایر مواردی که ممکن است در اثر آسیب سبک موتور رخ دهد، باشید.
شما به وسایل زیر نیاز خواهید داشت:
• دستکش
• ست آچار سوکت
مرحله 1 – ماشین را پارک کنید و کاپوت را باز کنید.
ماشین را در مکانی امن پارک کنید و کاپوت را باز کنید. اگر ماشین شما از استارت امتناع کرد یا به طور ناگهانی در حین عبور از بزرگراه خاموش شد، مراقب دمای شدید داخل محفظه موتور باشید. برای محافظت از خود در برابر سوختگی دستکش بپوشید.
یکی از کابل های شمع را بردارید و کلید را بچرخانید تا ماشین روشن شود. اگر موتور بچرخد، ممکن است موتور گیر نکرده باشد. برای بررسی کامل وضعیت موتور به مرحله 2 بروید.
مرحله 2 – از آچار سوکت برای چرخاندن قرقره میل لنگ استفاده کنید.
قرقره میل لنگ را پیدا کنید. سر آچار با اندازه مناسب را برای قرار دادن پیچ وسط قرقره نصب کنید. قرقره میل لنگ معمولاً در جلو یا کنار موتور قرار دارد (بسته به نوع موتور شما) و محل اتصال تسمه سرپانتین یا تسمه فن است. موتورهای چهار سیلندر معمولاً دارای قرقره میل لنگ در سمت چپ یا راست موتور هستند.

چگونه یک موتور گیر کرده را تعمیر کنیم؟

تعمیر موتور گیر کرده با اطمینان از اینکه مشکل واقعا همین است، شروع می شود. بسیاری از اوقات، یک استارت بد شبیه همان علائم است، بنابراین ابتدا باید یک تشخیص مناسب داشته باشید.
هنگامی که تشخیص دادید موتور گیر کرده است، گزینه های زیادی برای تعمیر ندارید. در بیشتر مواقع، تعویض موتور بسیار منطقی است. بدون مشاهده داخل موتور، تشخیص میزان خسارت وارده دشوار است.
مطمئناً، برخی از قطعات داخلی وجود دارد که می توان آن ها را با کمک ماشین آلات تعمیر کرد، اما این می تواند گران تر از تعویض موتور از آب در بیاید. با این حال، موتورهای با کارایی بالا یا کمیاب ممکن است به جای تعویض بهتر تعمیر شوند. یک مکانیک ماهر می تواند به شما در تعیین مسیر صحیح اقدام کمک کند.

آیا یاتاقان زدن موتور قابل بازسازی است؟

همیشه گزینه ای برای بازسازی موتور خودرو وجود دارد. اما هزینه های نیروی کار بسته به اینکه مشکل چیست می تواند نجومی شود. قبل از تخمین، مکانیک باید موتور را از هم جدا کند تا صدمات جبران ناپذیر را پیدا کند.
بعلاوه، اگر موتور بیش از حد گرم شود، ممکن است اجزای داخلی آن منحرف بشوند و در نتیجه دوام آن کاهش یابد. در بیشتر موارد، تعویض موتور منطقی است.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو