نحوه بررسی سطح روغن ترمز و خطوط ترمز و کیفیت روغن ترمز

نحوه بررسی سطح روغن ترمز

برای بررسی روغن ترمز خودروی خود، باید مخزن آن را پیدا کنید. مکان آن به نوع ماشین شما بستگی دارد. تقویت کننده ترمز در سمت راننده وسیله نقلیه شما قرار دارد، معمولاً در نزدیکی فایروال. مخزن درست در جلوی آن، روی سیلندر اصلی ترمز و به آن متصل است، مخزن آن، معمولاً یک قوطی پلاستیکی مانند آنچه در تصویر نشان داده‌ایم، است.

درپوش مخزن را باز کنید.

وسایل نقلیه قدیمی مخزن پلاستیکی ندارند. در عوض، سیلندر اصلی یک جعبه فلزی کوچک با درب است که برای بررسی سطح مایع باید آن را بردارید.


درب یک سیلندر اصلی فلزی را با یک پیچ گوشتی آزاد کنید.

وقتی پای خود را روی پدال ترمز می گذارید، مایع موجود در سیلندر اصلی از خطوط ترمز به سمت ترمزهای جلو و عقب حرکت می کند. اگر روغن ترمز کافی نباشد، هوا به خطوط ترمز وارد می شود و وسیله نقلیه شما به درستی توقف نمی کند. بنابراین، مهم است که روغن کافی را در مخزن خودرو خود نگه دارید.
اگر وسیله نقلیه شما دارای سیستم ترمز ضد قفل (ABS) است، قبل از بررسی روغن ترمز دفترچه راهنمای مالک خودرو را بررسی کنید. برخی از سیستم های ABS از شما می خواهند که قبل از باز کردن و بازرسی مخزن مایع، پدال ترمز را تقریباً 25 تا 30 بار پمپ کنید.

برای بررسی روغن ترمز، موارد زیر را انجام دهید:

1. بالای مخزن را به دقت تمیز کنید.
ریختن مقدار کمی کثیفی به داخل روغن می تواند باعث از کار افتادن آب بندی داخلی سیلندر اصلی شود. ترمزهای شما شروع به از دست دادن کارایی خود می کنند و در نهایت به طور کامل از کار می افتند.
2. بالای مخزن روغن خود را باز کنید.
اگر یک مخزن پلاستیکی کوچک در بالا دارید، فقط درپوش مخزن را باز کنید. اگر یک سیلندر اصلی فلزی دارید که حاوی مخزن است، از پیچ گوشتی برای جدا کردن گیره نگهدارنده از روی آن استفاده کنید.
سیلندر اصلی را بدون پوشش، یا قوطی باز روغن ترمز، را برای مدت طولانی در اطراف نگذارید. روغن ترمز رطوبت را جذب می کند تا از ته نشین شدن آن در اجزای هیدرولیک و خوردگی آن ها جلوگیری کند. اگر هوای مرطوب به مدت 15 دقیقه به آن برسد، مایع خراب می شود. بنابراین وقت تلف نکنید و قوطی را محکم بسته نگه دارید تا زمانی که آماده استفاده از آن شوید.
3. نگاه کنید تا ببینید سطح مایع در کجا قرار دارد. مطمئن شوید که سطح آن در حدود نیم اینچ یا بیشتر از درپوش باشد.
اگر سطح به اندازه کافی بالا نیست، روغن ترمز مناسب برای وسیله نقلیه خود اضافه کنید. اگر مخزن روغن ترمز هنگام بررسی خالی باشد، ممکن است مجبور شوید سیستم ترمز را تخلیه کنید.
4. رنگ روغن ترمز خود را بررسی کنید.
از آنجایی که روغن ترمز با استفاده خراب می شود، اگر رنگ آن تیره است، باید توسط مکانیک تعویض شود.
روغن ترمز خود را هر دو سال یکبار تعویض کنید. انجام این کار از اجزای هیدرولیک در برابر خوردگی داخلی و خرابی زودرس ترمز محافظت می کند.

همچنین هنگام بررسی سیستم ترمز نکات زیر را در نظر داشته باشید:

• روغن ترمز سمی است، بنابراین هر پارچه ای که بیش از چند نقطه کوچک مایع روی آن وجود دارد و هر قوطی مایع نیمه استفاده شده را برای دفع به مرکز زباله های سمی ببرید.
• روی هر چیزی که رنگ شده روغن ترمز نریزید، زیرا این روغن رنگ را می خورد. اگر چیزی ریخت، فوراً آن را پاک کنید و پارچه را با در نظر گرفتن محیط زیست دور بیندازید!
• روغن یا گریس در روغن ترمز شما وارد نشود. هر کدام ممکن است سیستم ترمز هیدرولیک شما را خراب کند.

بررسی خطوط ترمز خودرو

اگر سطح روغن در سیلندر اصلی شما پر باشد، نیازی به بررسی خطوط ترمز خود ندارید. با این حال، اگر در حال از دست دادن روغن ترمز هستید، باید نشتی در سیلندر چرخ یا خطوط ترمز را بررسی کنید.
ساده ترین راه برای بررسی خطوط ترمز این است که وسیله نقلیه را روی یک بالابر هیدرولیک قرار دهید، آن را بالای سر خود ببرید، زیر آن راه بروید و خطوط را در حالی که از ناحیه کاپوت به هر چرخ منتهی می شوند، بررسی کنید. نشتی ممکن است از سوراخ‌هایی در خطوطی باشد که خطوط فولادی به خطوط لاستیکی تبدیل می‌شوند یا جایی که خطوط ترمز به سیلندر چرخ‌ها متصل می‌شوند.
اگر به بالابر دسترسی ندارید – شاید در کلاس تعمیر خودرو در مدرسه محلی خود یا در یک گاراژ دوستانه – باید وسیله نقلیه خود را یکی یکی بالا ببرید و با چراغ قوه روی زمین بنشینید. با نور کار کنید تا به خطوط خود نگاه کنید.

مراحل بررسی

برای بررسی خطوط ترمز، موارد زیر را انجام دهید:
1. خطوط ترمز را به دقت بررسی کنید.
خیس بودن و رگه های روغن ترمز خشک شده نشانه مشکل است.
2. اگر لکه های زنگ زدگی روی خطوط خود مشاهده کردید، آنها را به آرامی سمباده بزنید.
همچنین به دنبال مکان‌های نازکی در زیر آن نقاطی باشید که ممکن است زودتر به سوراخ تبدیل شوند.
3. قسمت های لاستیکی خطوط ترمز را احساس کنید.
شما به دنبال نشانه‌هایی هستید که نشان می دهد لاستیک چسبناک، نرم، اسفنجی یا فرسوده است.
خطوط ترمز شما باید تا پایان عمر وسیله نقلیه شما دوام بیاورند. اگر خیلی بد به نظر می رسند، از یک متخصص بخواهید به آن‌ها نگاه کند و به شما بگوید که آیا باید تعویض می‌خواهند یا خیر. اگر وسیله نقلیه نسبتاً نو است و خطوط ترمز بسیار بد به نظر می رسند، به نمایندگی مراجعه کرده و از آن‌ها بخواهید که خطوط را رایگان تعویض کنند.
4. به سطوح داخلی لاستیک های خود نگاه کنید.
سیلندرهای چرخ نشتی با چکیدن مشخص می شوند.


روغن ترمز چیست؟

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم، زیرا اگر ندانید روغن ترمز چیست، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع آن برای شما و ماشین شما مناسب است، دشوارتر خواهد بود.
به بیان ساده، روغن ترمز مایعی است که در داخل خطوط ترمز شما جریان دارد. وقتی پای شما روی پدال گاز فشار می‌آورد، نیروی شدیدی وارد می‌شود. روغن ترمز نیرو را فشار داده و آن را به فشاری منتقل می کند که در برابر روتور سفت می شود. این فرآیند همان چیزی است که در نهایت منجر به کاهش سرعت وسیله نقلیه شما و در نهایت توقف کامل آن می شود.
در طول فرآیند، مقدار زیادی گرما از دیسک‌های ترمز و کالیپرها وارد می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم است که روغن ترمز در برابر حرارت زیاد مقاوم باشد تا جوش نیاورد. روغن ترمزی که نمی تواند دمای بالا را تحمل کند عملاً به دلیل شدت بخار تبخیر می شود و آن را بی فایده می کند.

چگونه می توان کیفیت روغن ترمز را اندازه گیری کرد؟

استفاده از روغن ترمز مرغوب از اهمیت بالایی برخوردار است. به منظور تعیین کیفیت، تعدادی دستگاه اندازه‌گیری دستی مختلف در بازار وجود دارد که اطلاعاتی در مورد نقطه جوش و رطوبت آن‌ها ارائه می‌دهند.
به طور کلی، نقطه جوش یک مایع ترمز به عنوان یک شاخص مهم در هنگام تعیین کیفیت آن دیده می شود. روغن‌های ترمز با نقطه جوش بسیار پایین می‌توانند باعث کاهش عملکرد ترمز، به ویژه در ترمزهای سخت یا طولانی مدت شوند. هر چه مایع ترمز رطوبت بیشتری جذب کند، نقطه جوش آن کمتر می شود. روغن های ترمز رطوبت سنج هستند، به این معنی که رطوبت را از هوای اطراف جذب می کنند.

رسانایی سنج سه مرحله ای

یکی از سیستم های اندازه گیری موجود در بازار، قلم تست روغن ترمز است که رسانایی الکتریکی مایع را اندازه گیری می کند. سپس رسانایی اندازه گیری شده را تبدیل می کند و آن را به عنوان رطوبت نمایش می دهد. اگر همه روغن های ترمز دارای ترکیب شیمیایی یکسان و در نتیجه رسانایی یکسان باشند، از نظر تئوری این روش خوبی خواهد بود. متأسفانه، ترکیب ممکن است از تامین کننده ای به تامین کننده دیگر متفاوت باشد و اغلب نتایج را غیرقابل اعتماد می کند.
علاوه بر اندازه گیری رسانایی به عنوان وسیله ای برای تعیین نقطه جوش روغن، مواردی وجود دارند که می توانند مستقیماً با گرم کردن آن این کار را انجام دهند. Eurol روغن های ترمز DOT 4 را از تامین کنندگان مختلف با دو گیج رسانایی قابل مقایسه آزمایش کرده و آنها را از نظر میزان رطوبت با استفاده از روش آزمایشگاهی رسمی آزمایش کرده است: روش کارل فیشر (ASTM D6304).
با توجه به روش تست کارل فیشر، مایع ترمز تازه دارای میانگین 0.1 درصد رطوبت است. با این حال، رسانایی‌سنج‌ها خوانش‌های متفاوتی داشتند، حتی اگر همان نمونه‌ها دوباره آزمایش شوند. افزودن رطوبت به نمونه‌ها نیز منجر به اندازه گیری نادرست و اندازه های متفاوت از دستگاه های آزمایش مختلف شد. در برخی موارد، افزودن رطوبت حتی در اندازه‌ها اصلاً نشان داده نمی شود، در حالی که مقادیر قابل توجهی رطوبت (تا 6٪) به روغن ترمز مورد آزمایش اضافه شده است.

دستگاه نقطه جوش

در نهایت، روغن ترمز با استفاده از دستگاه نقطه جوش آزمایش شد. دستگاه نقطه جوشی که آزمایش شد، حتی زمانی که رطوبت به روغن ترمز اضافه شده بود، در طول آزمایش‌ها هیچ نشانه غافلگیرکننده ای نشان نداد. این دستگاه نشان می‌دهد که تمام نمونه‌هایی که رطوبت به آن‌ها اضافه نشده است، دارای مشخصات DOT 4 حداقل 230 درجه سانتیگراد هستند. علاوه بر این، با افزایش رطوبت، نقطه جوش کاهش یافت.

دوره رایگان کارشناسی خودرو ایرانی و خارجی

شما عزیزان اگر مایل به یادگیری کارشناسی خودروهای ایرانی و خارجی هستید می توانید دوره هوش خودرو را خریداری کنید. در صورتی که در حال حاضر امکان هزینه کردن برای خرید دوره را ندارید. می توانید با ثبت نام در دوره رایگان کارشناسی خودرو اقدام به مشاهده مینی دوره هوش خودرو کنید. این دوره به شما عزیزان کمک می کند که اطلاعاتی را در این خصوص بدست بیاورید و بتوانید با موضوعیت کارشناسی خودرو و مهارت های معامله گری آشنایی بیشتری پیدا کنید.

همچنین اگر قصد کارشناسی در محل را دارید، مجموعه ما در حنفی کار آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای کارشناسی در محل شما و کارشناسی در مرکز است.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو